Gå til innhold
Hundesonen.no

Ferietips, sommeren 2012?


Lotta
 Share

Recommended Posts

Vi (dvs jeg :lol:) har såvidt (dvs google går varmt, he, he!) begynt å planlegge familiens ferietur for 2012. Etter et langt år med mye drittvær og krevende arbeidsdager for både store og små i familien er ønsket å dra til et hyggelig sted med muligheter for bad og sol (spesielt for gutta boys på 11 og 14), hyggelige måltider på lokale restauranter (matopplevelser er viktig for hele familien - så "all inclusive er utgår!) og gjerne kunne dra på utflukter/få opplevelser litt utenom charterturers grisefester og western-nights. :)

Vi håper å dra i juli (må være hjemme til 1. august pga den nye jobben min), vil være borte i 14 dager (give or take).

Veldig høyt oppe på min liste står Mexico, og USA (helt bestemt New Orleans, som kanskje ikke er så barnevennlig?), mens mannen har luftet Kroatia og Italia som alternativer.

Er det noen her som har erfaringer/anbefalinger i sakens anledning? Tips til hvordan det er lurt (økonomisk) å bestille? Vi er altså 2 godt voksne og 2 halvstore gutter som trenger en real oppladningsferie! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden hadde vi en fantastisk tur til Budapest (1 uke), tog derfra til Rieka (1 natt), buss ut til Rovinj (11 dager), buss til Zagreb (1 natt), tog tilbke til Budapest (1 uke). Vi fikk storby og landsby og sol og bading og en masse reising passe langsomt til at vi fikk sett landene vi reiste gjennom.

Nå hadde jeg kanskje valgt sånn: Budapest 1 uke, tog til Balatonsjøen og blitt der 1 uke, tog til Rieka og buss ut til Rovinj og vært der en drøy uke og tatt fly derfra og hjem. Maten er kanskje ikke så spennende verken i Ungarn eller Kroatia, men jeg dro med en åtteåring som helst ville på McDonalds, så hva vet vel jeg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler alltid Tyrkia. Grunnen til det er at det er billig, både å reise og å kjøpe ting der, man er nesten garantert varme og fint vær, og det er veldig fint der. Det finnes jo flere byer man kan reise til, men jeg har alltid dratt til Alanya(vært der 4 ganger). God mat på restaurantene har dem også! Drar dere dit, vil jeg også anbefale dere å ta en tur med en båt. Da betaler man rundt 200 for en person, og er på båten i noen timer. Drar rundt å leter etter skilpadder og delfiner. Stopper flere ganger underveis, slik man kan bade, og noen ganger besøker man leiregrotter, hvor man får hoppe av båten og svømme inn å titte på :) Også er det mat og drikke med i prisen.

Det eneste minuset er at butikkfolkene er ganske innpåslitne, men om man klarer å overse dem, så går det helt fint :) Jeg synes ikke det er noe stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ITALIA! Som jeg alltid anbefaler.. :innocent:

Italia har fantastiske kystbyer langs hele kysten. De er små, de er store, de har alle nyyyydelige restauranter med mat som slår godt an hos både voksne og barn (spaghetti og pizza blir aldri det samme igjen!). Byene er så fantastisk flotte med helt andre farger enn vi er vant til. En typisk italiensk by:

Caorle_%25E2%2580%2593_italiensk_by_i_Venetoregionen_%25E2%2580%2593_1_1.jpg

Og en typisk italiensk strand:

bulgaria-strand-4_3_900679i.jpg

En typisk italiensk restaurant:

levy-yadid-people-sitting-at-an-outdoor-restaurant-little-italy-manhattan-new-york-state.jpg

Anbefaler på det sterkeste å leie bil så dere kan få med dere feks slott, borger, gamle byer og andre spennende steder. Samtidig kan man bo langs stranden - som er like godt som alle andre "sydensteder".

Ang priser så søk opp campingplasser. De har ofte leiligheter og campingvogner med høy standard. I forfjor betalte vi 4500 kr for 7 netter i leilighet + flybilletter tur retur - for to personer! Greien er jo at man ikke får frokost feks, men på alle sånne steder som ikke har det så har du en sjarmerende butikk inne på området eller rett utenfor der du kan kjøpe deilige rundstykker og godt tilbehør. Det er heller ikke unormalt at de har store tønner i butikken med vin - så tar du med deg vinflaska, tapper den vinen du vil ha og tar den med deg på terrassen til frokost ;) 4500 kr som vi betalte ga oss leilighet 50 meter unna stranden, leiligheten var STOR og fin, like flott som et hotellrom, vi hadde også badebasseng i tillegg til den digre stranden. Bussen gikk 50 meter andre veien og vi brukte ca 20 min til båten som går til Venezia. Evt kunne vi ta bussen andre veien til byen. Men det går jo an å bo nærmere byen også, selvsagt, enn det vi gjorde.

Dagene tilbrakte vi på stranden, i borger, i byen, en dag gikk vi til markedet (et sykt stort marked full av boder med alt mulig rart til en utrolig billig penge). Vi brukte sikkert 3 timer på å gå gjennom, før vi stoppet på en bar og satte oss ute der og tok en drink før vi gikk tilbake.

Aaah, nå drømmer jeg meg bort, jeg ELSKER Italia og har vært der skremmende mange ganger til bare å være 21 år. Og vi kommer enten til å gifte oss der eller i alle fall ha bryllupsreisen der.

Bare si ifra hvis du trenger tips til hvor du kan finne gode priser på leiligheter/caravan. Jeg har brukt noen timer på sånt tidligere ;) Flybilletter får du ofte billig hos ryanair feks, men vær obs på at du da må betale ekstra for feks bagasje.

Edit: må legge til et par ting:

- Italienerne kjører ikke så forferdelig som alle skal ha det til!

- Italienerne er for det meste utrolig kule, trivlige, åpne og hjertlige folk. De er interessert i turistene, har alltid en kommentar på lur og virker alltid så blide. Du har dog også den eldre garde der mange nekter å snakke engelsk - fordi de vil at det italienske språket skal bli større i stede.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

New Orleans er faktisk veldig barnevennlig, og det er ikke mange timenes kjøretur til Gulf Shores eller Pensacola som har de mest fantastiske badestrender og boardwalks med alt hjertet kan begjære.

MEN, juli er en elendig måned å reise dit på, temp er gjerne rundt 40 på dagtid og luftfuktighet på rundt 80-90 %.. Man holder kanskje ut en time eller to utendørs, så trekker man inn i kjøpesentre ol som har aircondition... Juni og sept er de beste mnd tempmessig, og man er sikrere mtp orkanene. Sør-Florida er da et bedre alternativ pga lavere luftfukt, og etpar dager i The Keys er virkelig noe å få med seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer og for italia. Vi dro dit ofte med familien (kjørte bil vi da, og campet), og det var de fineste feriene. Masse å gjøre og se på om man er litt mobil, går jo an å leie bil f.eks.

Enig. Kom kanskje ikke godt nok frem i innlegget mitt, men du får helt klart mest igjen om du kjører bil. Om du ikke kjører dit så lei i alle fall der nede. Eller fly feks til Tyskland og kjør bil derfra. Man kan leie et sted og levere et annet sted (altså kan du fly tilbake fra italia). Et hett tips om dere skal leie bil er å ikke leie en gigantisk en - gatene i Italia er ofte smale. Vi fikk ikke bilen vi bestilte forrige gang og endte feks opp i en gate som ble smalere og smalere. Til slutt måtte vi snu :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du ikke ønsker å reise veldig langt (sånn som f.eks Cuba), siden du skal reise i sommerferien?

Kroatia er et veldig enkelt og pent sted å reise, men veldig gode bademuligheter og ikke minst god mat! Også er det billig, uten at det er stappa med feite og fulle nordmenn, sånn som i f.eks Tyrkia... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroatia er veldig fint, har hatt flere ferier dit i oppveksten som hele familien var fornøyd med.

Mange av de mindre øyene som ikke er partyøyer hvor dere kan bo fint på private pensjonater, nyte mye god mat og drikke - som oftest ganske lokal også, og ha store, fine strender uten at de er overfyllte :) Syntes det var kjekt på pensjonatene (så lenge de holder bra standard), de har ofte 5-10 rom (ergo ikke masse mennesker), ofte egen strand, trivelige vertsfamilier som viser deg ting du kanskje ikke hadde funnet selv i turistguide-boka ;)

Nedover hele kysten går det ferger (den vi tok for noen år siden var en eldre utgave av Petter Wessel, faktisk :lol: ) som dere kan ta med eller uten bil til de større øyene fra Split i Nord til Dubrovnik i sør. Deilig med en dag/noen timer på sjøen mens du kommer deg videre.

Liker veldig godt Italia selv - men ikke feriert så alt for mye der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyrkia er også somregel drepende varmt i juli, vil man ha mer enn bare vake i sjøen og ligge under parasollen på stranda så hadde jeg styrt unna tyrkia.

Hellas, italia, spania, portugal, koratia - mulighetene er uendelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var også på middelhavscruise for et par år siden med noen dager i Venezia. Det er ganske dyrt og med gutter på 11 og 14, er det kanskje ikke akkurat det jeg ville prioritert å bruke penger på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flybilletter får du ofte billig hos ryanair feks, men vær obs på at du da må betale ekstra for feks bagasje.

FY neineinei, man støtter ikke Ryanair :no: Billige flybilletter betyr ikke alt - ser mange klager på fulle nordmenn... Man er like ille om man flyr Ryanair. Stemmer man arbeiderpartiet, venstre, sv og så videre, burde man vite bedre enn å fly Ryanair som ikke evner å gi arbeiderene sine en eneste rettighet. Klager man på arbeidsforhold er det tupp i ræva ut derfra. De ansetter piloter med bare 200timer flyerfaring, kabinpersonell som selv må betale utdanning... Neineinei. Ryanair ødelegger luftfarten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Kom kanskje ikke godt nok frem i innlegget mitt, men du får helt klart mest igjen om du kjører bil. Om du ikke kjører dit så lei i alle fall der nede. Eller fly feks til Tyskland og kjør bil derfra. Man kan leie et sted og levere et annet sted (altså kan du fly tilbake fra italia). Et hett tips om dere skal leie bil er å ikke leie en gigantisk en - gatene i Italia er ofte smale. Vi fikk ikke bilen vi bestilte forrige gang og endte feks opp i en gate som ble smalere og smalere. Til slutt måtte vi snu :lol:

*fnis* vi kjørte alltid i en giga caravelle vi :D Men joda, er et poeng, man trenger jo ikke leie lastebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden hadde vi en fantastisk tur til Budapest (1 uke), tog derfra til Rieka (1 natt), buss ut til Rovinj (11 dager), buss til Zagreb (1 natt), tog tilbke til Budapest (1 uke). Vi fikk storby og landsby og sol og bading og en masse reising passe langsomt til at vi fikk sett landene vi reiste gjennom.

Nå hadde jeg kanskje valgt sånn: Budapest 1 uke, tog til Balatonsjøen og blitt der 1 uke, tog til Rieka og buss ut til Rovinj og vært der en drøy uke og tatt fly derfra og hjem. Maten er kanskje ikke så spennende verken i Ungarn eller Kroatia, men jeg dro med en åtteåring som helst ville på McDonalds, så hva vet vel jeg :)

Tusen takk, Ida - jeg har tittet på bilder og ikke minst ser Rieka alldeles fantastisk ut.

Fløy dere til Budapest og tok tog etterpå?

Hotellanbefalinger?

Jeg anbefaler alltid Tyrkia. Grunnen til det er at det er billig, både å reise og å kjøpe ting der, man er nesten garantert varme og fint vær, og det er veldig fint der. Det finnes jo flere byer man kan reise til, men jeg har alltid dratt til Alanya(vært der 4 ganger). God mat på restaurantene har dem også! Drar dere dit, vil jeg også anbefale dere å ta en tur med en båt. Da betaler man rundt 200 for en person, og er på båten i noen timer. Drar rundt å leter etter skilpadder og delfiner. Stopper flere ganger underveis, slik man kan bade, og noen ganger besøker man leiregrotter, hvor man får hoppe av båten og svømme inn å titte på :) Også er det mat og drikke med i prisen.

Det eneste minuset er at butikkfolkene er ganske innpåslitne, men om man klarer å overse dem, så går det helt fint :) Jeg synes ikke det er noe stress.

Takk for tips, men jeg er redd Tyrkia utgår, selv om jeg ikke hadde vært så negativ, så hadde jeg aldri fått mannen med dit...

ITALIA! Som jeg alltid anbefaler.. :innocent:

Italia har fantastiske kystbyer langs hele kysten. De er små, de er store, de har alle nyyyydelige restauranter med mat som slår godt an hos både voksne og barn (spaghetti og pizza blir aldri det samme igjen!). Byene er så fantastisk flotte med helt andre farger enn vi er vant til. En typisk italiensk by:

Caorle_%25E2%2580%2593_italiensk_by_i_Venetoregionen_%25E2%2580%2593_1_1.jpg

Og en typisk italiensk strand:

bulgaria-strand-4_3_900679i.jpg

En typisk italiensk restaurant:

levy-yadid-people-sitting-at-an-outdoor-restaurant-little-italy-manhattan-new-york-state.jpg

Anbefaler på det sterkeste å leie bil så dere kan få med dere feks slott, borger, gamle byer og andre spennende steder. Samtidig kan man bo langs stranden - som er like godt som alle andre "sydensteder".

Ang priser så søk opp campingplasser. De har ofte leiligheter og campingvogner med høy standard. I forfjor betalte vi 4500 kr for 7 netter i leilighet + flybilletter tur retur - for to personer! Greien er jo at man ikke får frokost feks, men på alle sånne steder som ikke har det så har du en sjarmerende butikk inne på området eller rett utenfor der du kan kjøpe deilige rundstykker og godt tilbehør. Det er heller ikke unormalt at de har store tønner i butikken med vin - så tar du med deg vinflaska, tapper den vinen du vil ha og tar den med deg på terrassen til frokost ;) 4500 kr som vi betalte ga oss leilighet 50 meter unna stranden, leiligheten var STOR og fin, like flott som et hotellrom, vi hadde også badebasseng i tillegg til den digre stranden. Bussen gikk 50 meter andre veien og vi brukte ca 20 min til båten som går til Venezia. Evt kunne vi ta bussen andre veien til byen. Men det går jo an å bo nærmere byen også, selvsagt, enn det vi gjorde.

Dagene tilbrakte vi på stranden, i borger, i byen, en dag gikk vi til markedet (et sykt stort marked full av boder med alt mulig rart til en utrolig billig penge). Vi brukte sikkert 3 timer på å gå gjennom, før vi stoppet på en bar og satte oss ute der og tok en drink før vi gikk tilbake.

Aaah, nå drømmer jeg meg bort, jeg ELSKER Italia og har vært der skremmende mange ganger til bare å være 21 år. Og vi kommer enten til å gifte oss der eller i alle fall ha bryllupsreisen der.

Bare si ifra hvis du trenger tips til hvor du kan finne gode priser på leiligheter/caravan. Jeg har brukt noen timer på sånt tidligere ;) Flybilletter får du ofte billig hos ryanair feks, men vær obs på at du da må betale ekstra for feks bagasje.

Edit: må legge til et par ting:

- Italienerne kjører ikke så forferdelig som alle skal ha det til!

- Italienerne er for det meste utrolig kule, trivlige, åpne og hjertlige folk. De er interessert i turistene, har alltid en kommentar på lur og virker alltid så blide. Du har dog også den eldre garde der mange nekter å snakke engelsk - fordi de vil at det italienske språket skal bli større i stede.

Nå ble Italia straks mer attraktivt for meg. :) Tusen takk!

Eldstesønnen er veldig interessert i historie og kultur (har nok hoppet over en generasjon, fra mormor, det der ;) ) - og han ville nok blitt kjempeglad.

Veldig takknemlig for konkrete reisetips (fly til hvilken by, f eks), hvor er det fine småbyer med bademuligheter og kort vei til "kulturen", hoteller? Severdigheter vi ikke må gå glipp av?

New Orleans er faktisk veldig barnevennlig, og det er ikke mange timenes kjøretur til Gulf Shores eller Pensacola som har de mest fantastiske badestrender og boardwalks med alt hjertet kan begjære.

MEN, juli er en elendig måned å reise dit på, temp er gjerne rundt 40 på dagtid og luftfuktighet på rundt 80-90 %.. Man holder kanskje ut en time eller to utendørs, så trekker man inn i kjøpesentre ol som har aircondition... Juni og sept er de beste mnd tempmessig, og man er sikrere mtp orkanene. Sør-Florida er da et bedre alternativ pga lavere luftfukt, og etpar dager i The Keys er virkelig noe å få med seg :)

Jeg har så VEEELDIG lyst å reise til New Orleans - men tusen takk for tips, da får det bli New England sommerstid engang, og New Orleans i norsk vintertid, kanskje?

Jeg er nok fryktelig snobbete, Miami frister overhode ikke, kanskje med unntak av The Keys, og the Everglades?

Enig. Kom kanskje ikke godt nok frem i innlegget mitt, men du får helt klart mest igjen om du kjører bil. Om du ikke kjører dit så lei i alle fall der nede. Eller fly feks til Tyskland og kjør bil derfra. Man kan leie et sted og levere et annet sted (altså kan du fly tilbake fra italia). Et hett tips om dere skal leie bil er å ikke leie en gigantisk en - gatene i Italia er ofte smale. Vi fikk ikke bilen vi bestilte forrige gang og endte feks opp i en gate som ble smalere og smalere. Til slutt måtte vi snu :lol:

Godt input - det hadde jeg sikkert ikke tenkt på... :) Gruble videre...!

Om dere reiser til Italia, så finnes det helt klart bedre alternativer enn campingplasser. Både i nærheten av strand, og i nærheten av by. Anbefaler også Italia, men det er mitt andre hjemland, så kanskje ikke så rart.

Noen tips til konkrete steder?

Jeg regner med at du ikke ønsker å reise veldig langt (sånn som f.eks Cuba), siden du skal reise i sommerferien?

Kroatia er et veldig enkelt og pent sted å reise, men veldig gode bademuligheter og ikke minst god mat! Også er det billig, uten at det er stappa med feite og fulle nordmenn, sånn som i f.eks Tyrkia... :P

Jeg er ikke fremmed for Cuba - men foreløpig tror jeg Mexico står høyere på ønskelista pga barn...

Hvor i Kroatia har du vært?

Kjekke hoteller?

Kroatia er veldig fint, har hatt flere ferier dit i oppveksten som hele familien var fornøyd med.

Mange av de mindre øyene som ikke er partyøyer hvor dere kan bo fint på private pensjonater, nyte mye god mat og drikke - som oftest ganske lokal også, og ha store, fine strender uten at de er overfyllte :) Syntes det var kjekt på pensjonatene (så lenge de holder bra standard), de har ofte 5-10 rom (ergo ikke masse mennesker), ofte egen strand, trivelige vertsfamilier som viser deg ting du kanskje ikke hadde funnet selv i turistguide-boka ;)

Nedover hele kysten går det ferger (den vi tok for noen år siden var en eldre utgave av Petter Wessel, faktisk :lol: ) som dere kan ta med eller uten bil til de større øyene fra Split i Nord til Dubrovnik i sør. Deilig med en dag/noen timer på sjøen mens du kommer deg videre.

Liker veldig godt Italia selv - men ikke feriert så alt for mye der :)

Vi er nok litt "oppdagelsesreisende" - hvor i Kroatia har dere hatt de fineste opplevelsene, synes du?

Tyrkia er også somregel drepende varmt i juli, vil man ha mer enn bare vake i sjøen og ligge under parasollen på stranda så hadde jeg styrt unna tyrkia.

Hellas, italia, spania, portugal, koratia - mulighetene er uendelige.

Vi var på høstferie på Kreta for halvannet år siden, jeg ble fryktelig skuffet over alt søppelet, rotet og skitten overalt. En enorm kontrast til Lanzarote som vi nylig kom hjem fra - her var det strøkent overalt, rent og ryddig og idyllisk!

______

Har helt glemt Portugal - er det noen som har leid hus/leilighet nær sjø/strand der? Hvilket byrå gikk dere gjennom (skeptisk til sånn fjernbestillingpåinternettet kjenner jeg - gammal dame!)?

Endret av Lotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fremmed for Cuba - men foreløpig tror jeg Mexico står høyere på ønskelista pga barn...

Hvor i Kroatia har du vært?

Kjekke hoteller?

Cuba er perfekt sted å reise om vinteren. Om sommeren er det nok for varmt. Lurte egentlig bare på hvor langt du så for deg å reise. Om sommeren er jo den ene årstiden det er veldig deilig i syd-europa, så da kan man jo ta en billig tur dit og heller spare litt penger til de virkelige lange reisene man kan ta vinterstid!

Uansett. Kroatia: Det går an å leie privat, noe som er veldig koselig fordi man kommer seg inn i de søte små bakgatene og får byene fra en litt annen vinkel. Det er en fast ordning for dette og de betaler skatt. Mener å huske at dørene var merket med en trekant? Ellers står de rundt på flyplassen, busstopp o.l. og tilbyr soveplass (da har de ofte med et lite album med bilder av stedet). Det er ganske mange år siden jeg var der, men husker det som en fin smak av sør-europa uten at det minner om det vanlige turist-"syden". Alt er veldig rent og stille på en måte.

Steder jeg var:

Split: Flott by med spennende og gammel arkitektur, men kanskje ikke det aller fineste stedet synes jeg.

Dubrovnik: gamlebyen er så og si dekket av marmor og et nydelig syn. Her inne leide vi et rom av noen private høyt oppe i en veldig trang gate. Morsom opplevelse.

Øyen Korčula: Masse små cafeer, rullesteinstrender og fine muligheter for sykkel- og gåturer.

http://ferieikroatia.com/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må jo reise hit:

Venezia:

venezia.jpg

Alt er vakkert. Man tar båt alle steder. Det er en fantastisk by.

Vi bodde på Lido for der er det strand. En liten båttur fra byen. Valgte hotell pga navnet. Haha

helvetia.jpg

lido.jpg

Velger dere Rovinj i Ktoatia

Rovinj.jpg

går det hurtigbåt derfra til Venezia mange ganger om dagen.

Vi reiser også privat. Det er så koselig å leie seg inn på små steder, uten at det bor hundrevis av andre nordmenn der :)

Edit: Det ene Veneziabildet vil ikke. Skal se om jeg kan lure det...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så VEEELDIG lyst å reise til New Orleans - men tusen takk for tips, da får det bli New England sommerstid engang, og New Orleans i norsk vintertid, kanskje?

Jeg er nok fryktelig snobbete, Miami frister overhode ikke, kanskje med unntak av The Keys, og the Everglades?

Jeg vil anbefale http://www.naples-florida.com/ som holdepunkt i Sør-Florida, ville heller ikke bodd i Miami ;) Greitt med en shopping/utelivshelg der, men hatt det som base ville jeg ikke. Med leiebil kan dere ta en dag i , så kjører dere ned til . Jeg har seilt rundt The Keys, og stoppet på de fleste øyene, veldig koselig og trivelige folk overalt. Vi ankret opp ved Key West en uke, og leide sykler som vi syklet rundt øya med. Herlig, herlig, herlig sier jeg bare!

New Orleans er greitt temperert hele året, men nov-mars er det ikke spesielt badevennlig. En høst-, vår- eller påskeferie der derimot kan være toppers! Det tidligste jeg har vært der er midten av april, og det var shorts og t-shirtvær, bittelitt kaldt å bade, men unga hopper nok i sjøen uten prob. Lite folk er det på strendene også, så man kan bruke en hel dag og gå mellom "byene" langs Gulf Shores, feks. Men selve byen og området rundt har masse å by på, selv uten badetemp ;) Jeg ville bodd i The Garden District, rolig og vakkert, og bare en koselig trikketur ned til sentrum :)http://www.neworleansonline.com/tools/neighborhoodguide/uptown.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere reiser til Italia, så finnes det helt klart bedre alternativer enn campingplasser. Både i nærheten av strand, og i nærheten av by. Anbefaler også Italia, men det er mitt andre hjemland, så kanskje ikke så rart.

Bedre alternativer? Jeg har vært på maaange campingplasser og leid leilighet der. Det er da minst like flott som hotell. Og like nært stranden og like høy standard på restauranter, strandbarer, etc.

*fnis* vi kjørte alltid i en giga caravelle vi :D Men joda, er et poeng, man trenger jo ikke leie lastebil.

Haha. Jada, det går an. Men om man er litt usikker på å kjøre bil i utlandet så er kanskje ikke en giga caravelle det jeg ville gått for om jeg hadde alternativet! :lol:

Nå ble Italia straks mer attraktivt for meg. :) Tusen takk!

Eldstesønnen er veldig interessert i historie og kultur (har nok hoppet over en generasjon, fra mormor, det der ;) ) - og han ville nok blitt kjempeglad.

Veldig takknemlig for konkrete reisetips (fly til hvilken by, f eks), hvor er det fine småbyer med bademuligheter og kort vei til "kulturen", hoteller? Severdigheter vi ikke må gå glipp av?

Da høres jo Italia perfekt ut for han i alle fall. Og ofte kan man i alle fall kombinere enkelte sånne ting med en gåtur - husker vi var i en gammel, gammel liten by oppe i fjellene en gang, husker ikke hva det het. Gatene var utrolig smale, skjeve og det var helt utrolig at det gikk an å lage en liten by oppi der. Men til og med lillesøster koste seg, det er jo så mye nytt, en helt annen kultur og noe våre norske øyne absolutt ikke er vant til. :) Skal snart planlegge vår egen italia-tur, kan sende deg PM etterhvert. :)

Dere må jo reise hit:

Venezia

Huff, Venezia er et av de få stedene jeg aldri ville anbefalt noen å feriere. Selv om man finner litt mer avsidesliggende steder der så er generelt Venezia STAPPET med turister - og å gå i trange gater oppe tusenvis av turister er mildt sagt slitsomt - forferdelig varmt. Men å ta en dagstur der, evt et par dager med hotellovernatting? Ja, så absolutt. Venezia er helt utrolig og jeg tror den kulturinteresserte sønnen din hadde storkost seg ;) Vær også klar over at i Venezia er det galskapens dyrt. Men igjen, man må ikke droppe det for en dagstur. Jeg har vært der fire ganger - like varmt og trykket hver gang men alltid verdt det!

Her var vi i forfjor forresten:

http://www.residencevillage.com/en/index.aspx

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart. Vi var i Venezia midt i turistsesongen, men fant fantastiske smug, bakgater, all verdens, uten at det var noen der, nesten. Man trenger jo ikke å besøke de mest kjente stedene midt på dagen, liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart. Vi var i Venezia midt i turistsesongen, men fant fantastiske smug, bakgater, all verdens, uten at det var noen der, nesten. Man trenger jo ikke å besøke de mest kjente stedene midt på dagen, liksom :)

Som sagt. Man kan fint finne smug og bakgater. Men det er jo ofte en grunn til at det er akkurat der turistene er og det er fordi severdighetene, butikkene, etc er nettopp der. Jeg ville mye heller bodd i en sjarmerende kystbyutenfor venezia - båtturen til Venezia er jo en opplevelse i seg selv :)

Edit: men så setter jeg jo også større pris på å være et sted nær sjøen og badebasseng og der man kan kjøre litt rundt. De mulighetene forsvinner i Venezia. :) Smak og behag! Jeg har alltid fått "nok" Venezia etter et par dager der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt. Man kan fint finne smug og bakgater. Men det er jo ofte en grunn til at det er akkurat der turistene er og det er fordi severdighetene, butikkene, etc er nettopp der. Jeg ville mye heller bodd i en sjarmerende kystbyutenfor venezia - båtturen til Venezia er jo en opplevelse i seg selv :)

Edit: men så setter jeg jo også større pris på å være et sted nær sjøen og badebasseng og der man kan kjøre litt rundt. De mulighetene forsvinner i Venezia. :) Smak og behag! Jeg har alltid fått "nok" Venezia etter et par dager der.

Vi bodde jo på Lido, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...