Gå til innhold
Hundesonen.no

Flat vs golden?

Leslie elise
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen! Jeg har et lite dilemma..

Vi har bestemt oss for å skaffe oss hund, (endelig)! Men sliter litt med valg av hund. Personlig så er det flat som gjelder for meg. Men etter å ha snakket med flere her på forumet, så er jeg litt itvil. Jeg er redd jeg ikke har nok å tilby en flat. Da vi begge jobber 8 timers dager, pluss at jeg snart starter på skole. Alternativet er golden. Jeg skjønner jo såpass at de begge er retrievere, og ganske like på behov, men likavell sitter jeg å tenker på at golden ikke har like mye motor som en flat..? Eller tenker jeg bare tull ?

Noen som kan hjelpe meg? Jeg kan ikke si at jeg er så veldig erfaren ovenfor noen av rasene egentlig... Har hatt en hund som var blandet av flat, border collie og islandsk fårehund. Så LITT snøring har jeg da..:) men utfra hverdagen vår, så vet jeg ikke om jeg har nok å tilby en flat... Hjelp?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir sikkert lettere og svare om du forteller hva du kan tilby en hund av aktivitet. Jeg er ikke så erfaren med noen av retrieverne men mitt inntrykk er nok også at golden har litt mindre motor enn en flat, men alikevell nok til og være med på det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg flat om det er det du vil ha, så stor er ikke forsjellen heller - unghund er unghund uansett liksom, og når hunden blir eldre er det greit at du har en hund som du kan gjøre litt mer med skulle du få lyst til det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt flat i 15 år, alltid jobbet 8-timers dager/gått på skole her i familien. Tror de har hatt et bra liv alle sammen ;) Tror ikke forskjellen er så alt for stor, og dersom du kunne tenke deg å drive med agility som du har nevnt vil du nok ha større sannsynlighet for å lykkes/få mer fart med en flat enn en "vanlig familie/utstillingsgolden". Det finnes naturligvis goldens med godt fart og sprut også, men det finnes også "daffere" golden. Noe handler naturligvis om tilpasning og hva du gjør, men noen av dem har det bare ikke genetisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt det jeg tenker på, HHC. at en golden kanskje er litt daffere.. Agility blir det!:) ser bare at veldig mange skriver at de bør ha tunge turer hver dag, og trene med dummy o.l hvis ikke, får du en veldig stresset hund. Og det jeg kan tilby en flat er tur morgen og kveld, agility 1-2 ganger i uken. Og ellers fjell/skogsturer i helgene. Jeg er bare redd er ikke holder for at hunden skal trives liksom:)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flat nå, og har hatt golden tidligere. Det ER en forskjell, helt klart. Nå var goldenen min fylt med ganske god motor selv, men flatten har mye mer motor og "forventninger" enn hva goldenen hadde. Han har helt klart mye mer "stress" enn hva goldenen hadde (selv om jeg synes han hadde en del stress også), men jeg synes det er lettere å bruke stresset til flatten til noe positivt (som i trening, f. eks). Jeg var glad i verdens beste golden, altså, men det dumme var at han ofte gikk fort "lei" underveis hvis vi trente lydighet, f. eks. Sånn type: "hvorfor i aaalle dager gjør vi dette igjen, da? Vi har jo gjort det en million ganger før?". Flatten kan være et fluehode, men er lettere å motivere tilbake igjen.

Jeg tror nok begge to kunne passet, det er jo selvsagt av hva du gjør den til. Men jeg tror en golden kunne klart seg bedre enn flat i et "rolig liv". Jeg synes flatten har mye mer motor, og mye mer forventninger til å gjøre noe som helstbaredeternoe (sånn jeg ser for meg min hund sier det ... hehe). Nei, jeg liker begge to, jeg, altså. Men flatten er kanskje artigere å trene med enn det en golden er. Golden synes jeg ofte blir litt "unnskyld at jeg eksisterer" om du prøver å korrigere underveis, mens flatten er litt mer sånn "HAHAHHA, JEG KAN GJØRE DET IGJEN, HAHAHAHAH!", hvis du skjønner. :lol:

Det er litt det jeg tenker på, HHC. at en golden kanskje er litt daffere.. Agility blir det! :) ser bare at veldig mange skriver at de bør ha tunge turer hver dag, og trene med dummy o.l hvis ikke, får du en veldig stresset hund. Og det jeg kan tilby en flat er tur morgen og kveld, agility 1-2 ganger i uken. Og ellers fjell/skogsturer i helgene. Jeg er bare redd er ikke holder for at hunden skal trives liksom:)?

Jeg vet ikke om du hinter til det jeg skrev til deg i PM? Tror jeg skrev "Men han krever sitt, og vi trener jakt med dummy så han får bruke kropp og sjel, eller så blir han "mye hund", for å si det på den måten.", jeg skrev ikke veldig stresset hund. For han blir ganske mye hund, men det er fordi jeg har trent dette med ham siden han var liten, og dermed er forventningene deretter også. Men regner med at du leste det jeg skrev over her, og forstår kanskje hva jeg mener. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatten er bare noe av det herligste en kan ha i mine øyne. De er glad, lykkelige og er med deg på hva det enn måtte være. Jeg er ganske aktiv med min. Vi trener lydighet, holder på med godkjenning som redningshund og da er det jo spor, rundering, feltsøk, overvær osv, trener agility og går på utstilling. I perioder så trener vi HVER eneste dag omtrent, i 1-3 timer, mens i andre perioder så skjer det INGENTING. Jeg jobber 7 timer hver dag og går på skole(nettstudie men det tar tid) og da er det perioder der kan nesten ikke får noe og det går helt greit. Jeg ville bare passet på å ikke legge et grunnlag for hunden som du ikke kan holde resten av livet. Ikke tren og gå laaaange turer hver dag for at du føler du må. Ta rolige dager der det ikke skjer stort for å lære hunden det faktisk er rolige dager og at den ikke trenger å henge i gardinene av den grunn. Lær den at inne er vi rolige.

Pass også på å ikke stresse valpen opp. Prøv å ha en litt rolig og avbalansert valp og da vil du legge et godt grunnlag for den som voksen. Det er alt for mange som stresser opp valper va meget aktive raser som valp og da kan den blir vanskelig å roe som voksen :)

Velg det som hjerte sier du. Tar du en flat så har du i hvert fall en treningskamerat som er med deg på hva enn du måtte finne på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt det jeg tenker på, HHC. at en golden kanskje er litt daffere.. Agility blir det! :) ser bare at veldig mange skriver at de bør ha tunge turer hver dag, og trene med dummy o.l hvis ikke, får du en veldig stresset hund. Og det jeg kan tilby en flat er tur morgen og kveld, agility 1-2 ganger i uken. Og ellers fjell/skogsturer i helgene. Jeg er bare redd er ikke holder for at hunden skal trives liksom:)?

Tunge turer kan erstattes med psykisk stimulering i 10-15min innimellom, man MÅ ikke gå 3 timers turer hver dag (det er sjelden hverdagen her med 8t dager på jobb i allefall). Psykisk stimulering kan du jo gjøre i stua eller i hagen.

Og det med at de må trene med dummies er jo bare tull. Forrige bikkja mi var ikke borti en dummy før han fyllte 6 år :lol:

Vær nøye med å velge linjer og legge til rette for en flat med god av/på knapp og det du tilbyr - så tror jeg du vil få en hund du blir veldig fornøyd med. Du vil nok kunne få det samme med en golden, MEN du kan nok lettere få en hund som er tyngre å jobbe med eller motivere under trening slik som bananen nevner lenger oppe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Jeg føler på meg at det lander på flat:)

Jeg hintet ikke bare til deg HHC, mange som skriver det samme som deg. Å det setter jeg bare pris på. Er jo ikke så erfaren når det gjelden rasen, så alt av innspill og tips blir jeg veldig glad for. Det er jo bedre å forvente seg, enn å ikke ha peiling i det heletatt.:) så takk for alle svar! Vi skal diskutere det i kveld tenker jeg. Men jeg tror og håper vi lander på flat. Tusen takk for hjelpen alle sammen!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...