Gå til innhold
Hundesonen.no

Flat vs golden?


Leslie elise
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen! Jeg har et lite dilemma..

Vi har bestemt oss for å skaffe oss hund, (endelig)! Men sliter litt med valg av hund. Personlig så er det flat som gjelder for meg. Men etter å ha snakket med flere her på forumet, så er jeg litt itvil. Jeg er redd jeg ikke har nok å tilby en flat. Da vi begge jobber 8 timers dager, pluss at jeg snart starter på skole. Alternativet er golden. Jeg skjønner jo såpass at de begge er retrievere, og ganske like på behov, men likavell sitter jeg å tenker på at golden ikke har like mye motor som en flat..? Eller tenker jeg bare tull ?

Noen som kan hjelpe meg? Jeg kan ikke si at jeg er så veldig erfaren ovenfor noen av rasene egentlig... Har hatt en hund som var blandet av flat, border collie og islandsk fårehund. Så LITT snøring har jeg da..:) men utfra hverdagen vår, så vet jeg ikke om jeg har nok å tilby en flat... Hjelp?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir sikkert lettere og svare om du forteller hva du kan tilby en hund av aktivitet. Jeg er ikke så erfaren med noen av retrieverne men mitt inntrykk er nok også at golden har litt mindre motor enn en flat, men alikevell nok til og være med på det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg flat om det er det du vil ha, så stor er ikke forsjellen heller - unghund er unghund uansett liksom, og når hunden blir eldre er det greit at du har en hund som du kan gjøre litt mer med skulle du få lyst til det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt flat i 15 år, alltid jobbet 8-timers dager/gått på skole her i familien. Tror de har hatt et bra liv alle sammen ;) Tror ikke forskjellen er så alt for stor, og dersom du kunne tenke deg å drive med agility som du har nevnt vil du nok ha større sannsynlighet for å lykkes/få mer fart med en flat enn en "vanlig familie/utstillingsgolden". Det finnes naturligvis goldens med godt fart og sprut også, men det finnes også "daffere" golden. Noe handler naturligvis om tilpasning og hva du gjør, men noen av dem har det bare ikke genetisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt det jeg tenker på, HHC. at en golden kanskje er litt daffere.. Agility blir det!:) ser bare at veldig mange skriver at de bør ha tunge turer hver dag, og trene med dummy o.l hvis ikke, får du en veldig stresset hund. Og det jeg kan tilby en flat er tur morgen og kveld, agility 1-2 ganger i uken. Og ellers fjell/skogsturer i helgene. Jeg er bare redd er ikke holder for at hunden skal trives liksom:)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flat nå, og har hatt golden tidligere. Det ER en forskjell, helt klart. Nå var goldenen min fylt med ganske god motor selv, men flatten har mye mer motor og "forventninger" enn hva goldenen hadde. Han har helt klart mye mer "stress" enn hva goldenen hadde (selv om jeg synes han hadde en del stress også), men jeg synes det er lettere å bruke stresset til flatten til noe positivt (som i trening, f. eks). Jeg var glad i verdens beste golden, altså, men det dumme var at han ofte gikk fort "lei" underveis hvis vi trente lydighet, f. eks. Sånn type: "hvorfor i aaalle dager gjør vi dette igjen, da? Vi har jo gjort det en million ganger før?". Flatten kan være et fluehode, men er lettere å motivere tilbake igjen.

Jeg tror nok begge to kunne passet, det er jo selvsagt av hva du gjør den til. Men jeg tror en golden kunne klart seg bedre enn flat i et "rolig liv". Jeg synes flatten har mye mer motor, og mye mer forventninger til å gjøre noe som helstbaredeternoe (sånn jeg ser for meg min hund sier det ... hehe). Nei, jeg liker begge to, jeg, altså. Men flatten er kanskje artigere å trene med enn det en golden er. Golden synes jeg ofte blir litt "unnskyld at jeg eksisterer" om du prøver å korrigere underveis, mens flatten er litt mer sånn "HAHAHHA, JEG KAN GJØRE DET IGJEN, HAHAHAHAH!", hvis du skjønner. :lol:

Det er litt det jeg tenker på, HHC. at en golden kanskje er litt daffere.. Agility blir det! :) ser bare at veldig mange skriver at de bør ha tunge turer hver dag, og trene med dummy o.l hvis ikke, får du en veldig stresset hund. Og det jeg kan tilby en flat er tur morgen og kveld, agility 1-2 ganger i uken. Og ellers fjell/skogsturer i helgene. Jeg er bare redd er ikke holder for at hunden skal trives liksom:)?

Jeg vet ikke om du hinter til det jeg skrev til deg i PM? Tror jeg skrev "Men han krever sitt, og vi trener jakt med dummy så han får bruke kropp og sjel, eller så blir han "mye hund", for å si det på den måten.", jeg skrev ikke veldig stresset hund. For han blir ganske mye hund, men det er fordi jeg har trent dette med ham siden han var liten, og dermed er forventningene deretter også. Men regner med at du leste det jeg skrev over her, og forstår kanskje hva jeg mener. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatten er bare noe av det herligste en kan ha i mine øyne. De er glad, lykkelige og er med deg på hva det enn måtte være. Jeg er ganske aktiv med min. Vi trener lydighet, holder på med godkjenning som redningshund og da er det jo spor, rundering, feltsøk, overvær osv, trener agility og går på utstilling. I perioder så trener vi HVER eneste dag omtrent, i 1-3 timer, mens i andre perioder så skjer det INGENTING. Jeg jobber 7 timer hver dag og går på skole(nettstudie men det tar tid) og da er det perioder der kan nesten ikke får noe og det går helt greit. Jeg ville bare passet på å ikke legge et grunnlag for hunden som du ikke kan holde resten av livet. Ikke tren og gå laaaange turer hver dag for at du føler du må. Ta rolige dager der det ikke skjer stort for å lære hunden det faktisk er rolige dager og at den ikke trenger å henge i gardinene av den grunn. Lær den at inne er vi rolige.

Pass også på å ikke stresse valpen opp. Prøv å ha en litt rolig og avbalansert valp og da vil du legge et godt grunnlag for den som voksen. Det er alt for mange som stresser opp valper va meget aktive raser som valp og da kan den blir vanskelig å roe som voksen :)

Velg det som hjerte sier du. Tar du en flat så har du i hvert fall en treningskamerat som er med deg på hva enn du måtte finne på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt det jeg tenker på, HHC. at en golden kanskje er litt daffere.. Agility blir det! :) ser bare at veldig mange skriver at de bør ha tunge turer hver dag, og trene med dummy o.l hvis ikke, får du en veldig stresset hund. Og det jeg kan tilby en flat er tur morgen og kveld, agility 1-2 ganger i uken. Og ellers fjell/skogsturer i helgene. Jeg er bare redd er ikke holder for at hunden skal trives liksom:)?

Tunge turer kan erstattes med psykisk stimulering i 10-15min innimellom, man MÅ ikke gå 3 timers turer hver dag (det er sjelden hverdagen her med 8t dager på jobb i allefall). Psykisk stimulering kan du jo gjøre i stua eller i hagen.

Og det med at de må trene med dummies er jo bare tull. Forrige bikkja mi var ikke borti en dummy før han fyllte 6 år :lol:

Vær nøye med å velge linjer og legge til rette for en flat med god av/på knapp og det du tilbyr - så tror jeg du vil få en hund du blir veldig fornøyd med. Du vil nok kunne få det samme med en golden, MEN du kan nok lettere få en hund som er tyngre å jobbe med eller motivere under trening slik som bananen nevner lenger oppe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Jeg føler på meg at det lander på flat:)

Jeg hintet ikke bare til deg HHC, mange som skriver det samme som deg. Å det setter jeg bare pris på. Er jo ikke så erfaren når det gjelden rasen, så alt av innspill og tips blir jeg veldig glad for. Det er jo bedre å forvente seg, enn å ikke ha peiling i det heletatt.:) så takk for alle svar! Vi skal diskutere det i kveld tenker jeg. Men jeg tror og håper vi lander på flat. Tusen takk for hjelpen alle sammen!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...