Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjernetrim-ideer!


Zera
 Share

Recommended Posts

Hei :)

Skulle gjerne hatt noen nye ideer til hva jeg kan bruke som hjernetrim til hunden min. Prøvde å søke på temaet, men fant ingen emner om saken.

Såh, hva gjør dere for slags småting for å trimme/utfordre hjernen til hundene deres i hverdagen?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ut godbiter/maten hans i hele leiligheten. Legger det på stengene under stoler, oppå stolryggene, foran bøker i bokhyllen osv, legger det i alle høyder han kan nå dem, pluss litt der han må stå på to. Han sitter i gangen og venter på kommando mens jeg legger dem ut, og det er jo litt hjernetrim det og.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipset over er godt brukt her, både innendørs og ute.

Ellers er det mange leker man kan enten lage selv, eller kjøpe.

Kan f.eks bare ta esker i forskjellige størrelser og putte godbiter inne i dem, gjerne tape igjen slik at hunden bruker ekstra lang tid på å få det ut.

Brenne et hull i en halvlitersflaske og fylle den med godbiter.

Ta en litt tung plastkopp med godbit på gulvet, så må hunden lære seg å få ut godbiten på best mulig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste formen for hjernetrim her i hus er spor. Legger ofte ut spor til mine, vi bor rett ved skogen og mye fine steder å utforske der. Det er det som jeg ser de blir mest slitne og avslappa av i etterkant. De ser så fornøyde ut, selv om det iblant bare er et lite kort spor. Men får bruke nesa og hue godt da. Så driver igrunn ikke med så mye foringsleker osv, for ser ikke ut som det er noe behov for det igrunn. Men litt lydighet og triks blir det jo utenom da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ene her i huset har jeg hittil ikke klart å slite ut med spor, hun har vært naturtalent fra dag 1 og kan gå masse spor og blir ikke sliten :gaah: heller ikke å løse forskjellige nina ottoson leker, finne godbiter rundtom ol sliter hun ut. er faktisk litt irriterende :lol:

kelpien kan jeg slite ut fort med slike ting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! :D

Tipset over er godt brukt her, både innendørs og ute.

Ellers er det mange leker man kan enten lage selv, eller kjøpe.

Kan f.eks bare ta esker i forskjellige størrelser og putte godbiter inne i dem, gjerne tape igjen slik at hunden bruker ekstra lang tid på å få det ut.

Brenne et hull i en halvlitersflaske og fylle den med godbiter.

Ta en litt tung plastkopp med godbit på gulvet, så må hunden lære seg å få ut godbiten på best mulig måte.

Men gjør det noe om de spiser litt papp el? Har på følelsen at det er det hu her kommer til å gjøre hvis hu får noe inni en pappeske :P

Og har du en "beste metode" for å brenne hull i en flaske? :)

Beste formen for hjernetrim her i hus er spor. Legger ofte ut spor til mine, vi bor rett ved skogen og mye fine steder å utforske der. Det er det som jeg ser de blir mest slitne og avslappa av i etterkant. De ser så fornøyde ut, selv om det iblant bare er et lite kort spor. Men får bruke nesa og hue godt da. Så driver igrunn ikke med så mye foringsleker osv, for ser ikke ut som det er noe behov for det igrunn. Men litt lydighet og triks blir det jo utenom da :)

Oki, noen tips til en som aldri har lagt spor før? Vi har tenkt oss på kurs, men omstendighetene gjør at vi antagelig ikke får det til før i høst :( Hvor lenge driver dere på med spor før hundene blir slitne? Er det snakk om ett spor? Eller flere? 10 min eller 1time, og tar dere det da i steden for en tur, eller i tillegg? :)

Hun elsker å gjøre triks for godbit, men vi er litt stuck på de 5 samme triksa, siden jeg ikke er noe flink til å lære inn nytt :( Kanskje vi må på triksekurs også? :) Hehe

Jeg legger ut godbiter/maten hans i hele leiligheten. Legger det på stengene under stoler, oppå stolryggene, foran bøker i bokhyllen osv, legger det i alle høyder han kan nå dem, pluss litt der han må stå på to. Han sitter i gangen og venter på kommando mens jeg legger dem ut, og det er jo litt hjernetrim det og.

Ja, vi pleier å gjøre det, og hun elsker det jo, men jeg liker ikke at vi har noe vi "pleier" å gjøre :P Føler at det blir kjedelig for henne da.. Men ser jo ikke sånn ut da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men gjør det noe om de spiser litt papp el? Har på følelsen at det er det hu her kommer til å gjøre hvis hu får noe inni en pappeske :P

Nei, det gjør ikke noe om de får i seg litt papp, så lenge det ikke er snakk om å spise masse. Det er neppe spesielt sund, men ikke farlig. Men jeg har sånn helt ærlig aldri forstått poenget med å skulle slite ut hunden mentalt med å putte godbiter i pappesker. Blir hundene deres virkelig slitne av det?

Oki, noen tips til en som aldri har lagt spor før? Vi har tenkt oss på kurs, men omstendighetene gjør at vi antagelig ikke får det til før i høst :( Hvor lenge driver dere på med spor før hundene blir slitne? Er det snakk om ett spor? Eller flere? 10 min eller 1time, og tar dere det da i steden for en tur, eller i tillegg? :)

Ja, kom deg på et sporkurs og bli med meg og spore til våren :) Jeg kan sikkert hjelpe deg i gang før du får gått kurs, selv om jeg ikke akkurat er noen instruktør :P

Det med hvor slitne de blir av spor, tror jeg er veldig individuelt. Litt går nok på personlighet, litt går nok på både mental og fysisk trening og utholdenhet. Ekko må gå ihvertfall en 7-800 meter utfordrende spor, før jeg merker han er litt sliten. Så får han 5 min pause og er klar for et nytt... Hvor langt eller hvor mange spor du går kommer an på hvor langt dere har kommet, hva dere trener på og hva som er målet med å gå spor :) Jeg går ikke spor istedenfor tur nei.

En annen ting jeg har gjort innimellom, som hunden min syns er veldig arti, er å søke etter nøkkelknippet mitt. Jeg ber han sitte og bli på et rom, går og gjemmer nøklene (og går mye rundt for å lure ha, han sitter og lytter på hvor jeg går) og lar han søke. Det jobber han faktisk litt med å få til. Nøklene er metall og lukter tydligvis lite, så det blir litt utfordring. Ellers er jo alt av lydighetsøvelser like fin hjernetrim som å lære triks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør ikke noe om de får i seg litt papp, så lenge det ikke er snakk om å spise masse. Det er neppe spesielt sund, men ikke farlig. Men jeg har sånn helt ærlig aldri forstått poenget med å skulle slite ut hunden mentalt med å putte godbiter i pappesker. Blir hundene deres virkelig slitne av det?

Ja, kom deg på et sporkurs og bli med meg og spore til våren :) Jeg kan sikkert hjelpe deg i gang før du får gått kurs, selv om jeg ikke akkurat er noen instruktør :P

Det med hvor slitne de blir av spor, tror jeg er veldig individuelt. Litt går nok på personlighet, litt går nok på både mental og fysisk trening og utholdenhet. Ekko må gå ihvertfall en 7-800 meter utfordrende spor, før jeg merker han er litt sliten. Så får han 5 min pause og er klar for et nytt... Hvor langt eller hvor mange spor du går kommer an på hvor langt dere har kommet, hva dere trener på og hva som er målet med å gå spor :) Jeg går ikke spor istedenfor tur nei.

En annen ting jeg har gjort innimellom, som hunden min syns er veldig arti, er å søke etter nøkkelknippet mitt. Jeg ber han sitte og bli på et rom, går og gjemmer nøklene (og går mye rundt for å lure ha, han sitter og lytter på hvor jeg går) og lar han søke. Det jobber han faktisk litt med å få til. Nøklene er metall og lukter tydligvis lite, så det blir litt utfordring. Ellers er jo alt av lydighetsøvelser like fin hjernetrim som å lære triks...

Jeg blir gjerne med deg for å lære litt spor altså :) Opprinnelig skulle vi på spesialsøk kurs nå til helga, men så kunne vi ikke likevel (passer en annen hund osv). Så skulle vi på agility-kurs, men hu vi skulle sitte på med ville på et annet kurs i steden :P Og så tror jeg det var sånn at det neste sporkurset var i mai eller juni, som er akkurat rundt de tider jeg skal levere masteroppgaven. Så da passet det dårlig også.

Jeg vet ikke om hun blir så veldig sliten av å jobbe med å få ut godbiter av ditten og datten, men virker som hun er mer fornøyd etterpå. Eller kanskje det er jeg som er mer fornøyd, fordi jeg føler jeg har aktivisert henne litt (annet enn å gå tur, det får hun nok av :))

Og som sagt så er JEG dårlig på å lære inn nye ting. Kan ikke øvelser ordentlig osv, så jeg gir opp altfor fort. Spesielt hvis hun ikke skjønner hva jeg mener. Kanskje jeg må skjerpe meg? :P

Ja, jeg pleier å la henne søke etter ballen sin, så det blir jo litt det samme som nøkkelknippet. Syns det er bra med ting som ikke krever godbiter osv, så skulle gjerne hatt flere sånne forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de skal søke etter nøkkelknippe f.eks, hvordan lærer man inn at det er det den skal finne? Er det bare å la den snuse på det, også gå og gjemme? (For Casper skjønner jo at det er godbiter han skal lete etter når han sitter og venter, så "søk" er jo forsåvidt innlært.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Når de skal søke etter nøkkelknippe f.eks, hvordan lærer man inn at det er det den skal finne? Er det bare å la den snuse på det, også gå og gjemme? (For Casper skjønner jo at det er godbiter han skal lete etter når han sitter og venter, så "søk" er jo forsåvidt innlært.)

Tja, jeg repeterte bare å plukke opp nøkkelknippet noen ganger (hunden kan å apportere alt mulig fra før) og sa finn nøklene, og så gjemte jeg dem en gang lett, sa finn nøklene og belønna når han avleverte dem. Tok et par repetisjoner før jeg begynte å gjemme det vanskelig. Men hunden min kan både og apportere og å søke etter ting fra før, så det kan sikkert være lurt å ta det i litt flere steg.

Akkurat å søke etter nøkkelknippe i egen leilighet tror jeg faktisk han syns er litt krevende av en eller annen grunn. Han virker som han må jobbe mer med det enn andre gjenstander ute. Om det er fordi lite lukt fester seg på nøklene (jeg har ingen dingser på knippet), eller fordi det lukter så likt som resten av leiligheta (min ting i min leilighet-opplegg :P ) vet jeg ikke, men han får ihvertfall jobba litt med akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de skal søke etter nøkkelknippe f.eks, hvordan lærer man inn at det er det den skal finne? Er det bare å la den snuse på det, også gå og gjemme? (For Casper skjønner jo at det er godbiter han skal lete etter når han sitter og venter, så "søk" er jo forsåvidt innlært.)

Med Zera og ballen var det ganske lett siden hun er så fokusert på ballen. "Jukset" litt med innlæring av "finn ballen din", etter som vi alltid har sagt det når vi er ute og kaster ball, og hu ikke ser hvor den lander. Da begynte hu alltid å søke etter den, også ble vi alle kjempeglad når hu klarte å finne den igjen :P Så hvis du tar en leke han er skikkelig glad i og gjemmer den lett de første gangene, så kan det jo hende det går? :)

Akkurat lagt et godbit søk i stua nå. Zera er som vanlig i 100 med en gang og presser seg under stoler, ene til andre siden av stua på et blunk og dytter unna kurven sin :P, mens border collien tusler stille og rolig rundt, men søker grundigere. Tror de fant nesten like mye :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge bikkja ikke spiser "hva som helst" - 0,5l flaske uten kort, godbiter i slik størrelse at de kommer ut, men at det ikke renner 20 ut når man snur litt på den.

Ja, har pleid å gi henne middagen sin på flaske. Men hun kan det på en måte nå. Så tenker at hun trenger noe nytt å bryne seg på. Skal prøve med hull et annet sted på flasken først. Men kan jo kanskje også prøve en 1,5 L flaske? Er jo litt anderledes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...