Gå til innhold
Hundesonen.no

Harlekin og andre farger (splittet tråd)


tulip
 Share

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jaja, det er slutt på den tiden da sort var sort og brun var brun liksom

Ja, ser ut som ticking tilsvarende som for andre raser. Grå terv har fortynnet kun den røde fargen (og ikke den svarte) men man vet ikke hvilke gen(er) som styrer dette. Genet som kalles dilute

Off topic, og bare for sikkerhets skyld, men fawn kelpie og fawn GD er ikke det samme (verken genetisk eller fenotypisk). Fawn er vanligvis brukt til å beskrive det mest dominante allelet til A gen

Dette med merle og andre sjatteringer... Synes det er jøisla pent, men kan null, niks og nada om det. Vet at hos collie parer man blue merle og tricolor (for å unnga dobbelt merle gen og påfølgende økt risiko for sykdom), men for å få red merle (som hos aussie feks)? Er det rød og merle som pares da?

Og hos ACD parrer man gjerne to blå eller to røde? Er det et annet gen som gir den sorts pelsfarge, et "ufarlig" et?

Merle er et mønster, ikke en farge. Ergo kan merle legges oppå alle farger, rød, gul, blå, sort osv. Det som kalles blue merle hos Aussie tror jeg er (vanlig) merle, dvs sortmerle. For blå merle vil være merle oppå blått. Rød merle er merle oppå rødt/ brunt (jeg vet ikke om aussien har både rødt og brunt, eller om de kaller brunt rødt). Oabba og Valpis har to gulmerle søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men atte - Harlekin betyr vel bare ett mønster i flere farger? Jeg klarer ikke å finne noe som sier at Harlekin alltid er sort og hvitt jeg.

Pyrrer er også Harlekin og ikke merle om jeg ikke tar feil, og nei - de ser heller ikke ut som store flekkete kuer *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merle er et mønster, ikke en farge. Ergo kan merle legges oppå alle farger, rød, gul, blå, sort osv. Det som kalles blue merle hos Aussie tror jeg er (vanlig) merle, dvs sortmerle. For blå merle vil være merle oppå blått. Rød merle er merle oppå rødt/ brunt (jeg vet ikke om aussien har både rødt og brunt, eller om de kaller brunt rødt). Oabba og Valpis har to gulmerle søsken.

Men atte - Harlekin betyr vel bare ett mønster i flere farger? Jeg klarer ikke å finne noe som sier at Harlekin alltid er sort og hvitt jeg.

Pyrrer er også Harlekin og ikke merle om jeg ikke tar feil, og nei - de ser heller ikke ut som store flekkete kuer *ler*

Men atte? Trodde merle var farge, og harlekin var mønster, som Belgerpia sier? :icon_confused: Vet ikke om det er restriksjoner på å parre to harkelin, som det er å parre to merle? :icon_confused:

Men hva med ACDene? Helt uproblematisk å parre det ene med det andre eller to av samme? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Dette med merle og andre sjatteringer... Synes det er jøisla pent, men kan null, niks og nada om det. Vet at hos collie parer man blue merle og tricolor (for å unnga dobbelt merle gen og påfølgende økt risiko for sykdom), men for å få red merle (som hos aussie feks)? Er det rød og merle som pares da?

Og hos ACD parrer man gjerne to blå eller to røde? Er det et annet gen som gir den sorts pelsfarge, et "ufarlig" et?

ACD kan ha problemer med døvhet på ett eller begge ører, man anntar at det er pga fargen.

The Australian Cattle Dog is a breed known to have occasional problems with deafness. The exact genetic mode of inheritance of deafness in the ACD is to date unknown. There is currently debate as to whether the mode of inheritance in ACDs is the same as that in Dalmatians (which are reported to have been used in the development of the breed).

Antagelivis henger det igjen fra Dalmatiner som fins i ACD. ADC blir jo også født hvite og får fargen sin etterhvert.

Litt mer info.

Man blander rød og blå, men det er ikke alltid så poppis pga fargen blir uren. Feks får en rød en som jeg kjenner en grønn stripe på ryggen når hun ikke er fullpelset. Dette er ett resultat av at hun har en uren rødfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men atte - Harlekin betyr vel bare ett mønster i flere farger? Jeg klarer ikke å finne noe som sier at Harlekin alltid er sort og hvitt jeg.

Pyrrer er også Harlekin og ikke merle om jeg ikke tar feil, og nei - de ser heller ikke ut som store flekkete kuer *ler*

Tror at Pyrren sin "harlekin" egentlig bare er vanlig merle som kalles harlekin. Ser bare litt anderledes ut siden de ikke har hvite tegninger, og mange av dem ofte er mørke.

Men atte? Trodde merle var farge, og harlekin var mønster, som Belgerpia sier? :icon_confused: Vet ikke om det er restriksjoner på å parre to harkelin, som det er å parre to merle? :icon_confused:

Men hva med ACDene? Helt uproblematisk å parre det ene med det andre eller to av samme? :icon_confused:

Trodde ikke at ACDen sin farge er merle, men en annen farge/tegning. Så tror ikke det er det samme...

ACD kan ha problemer med døvhet på ett eller begge ører, man anntar at det er pga fargenMan blander rød og blå, men det er ikke alltid så poppis pga fargen blir uren. Feks får en rød en som jeg kjenner en grønn stripe på ryggen når hun ikke er fullpelset. Dette er ett resultat av at hun har en uren rødfarge.

Grønn?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men atte - Harlekin betyr vel bare ett mønster i flere farger? Jeg klarer ikke å finne noe som sier at Harlekin alltid er sort og hvitt jeg.

Pyrrer er også Harlekin og ikke merle om jeg ikke tar feil, og nei - de ser heller ikke ut som store flekkete kuer *ler*

Harlekin er alltid sort/hvit. merle derimot kommer oppå alle farger. Harlekin kan KUN komme sammen med merlegenet, ikke alene, slik merle kan. Pyrrer er merle, ikke harlekin. Harl/merle er mønster, ikke farge.

Merlegenet er endelig identifisert, og det er likt i alle hunder som har merle. harl er ennå ikke identifisert, og så langt viser alle testparringer at det kun finnes hos GD, Ingen av testparringene av harl GD mot merle av annen rase har gitt harl avkom.

Rødhette: Man bør ikke parre to harl nei, for det er 25% sjans for å få dobbeltmerle (hvit med defekter) samt at dobbel Harl er letalt i fosterlivet (kullreduksjon på 25%).

ACD har vel ikke merle, men ticking, tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Grønn?????

:lol: Jupp, du leste rett. Jeg trodde det ikke før jeg så det jeg heller. Så ut som noen hadde tusjet henne med en mørk-mørk grøn sprit tusj.

Det er pga i det område er det en blanding av blå og røde hår, og det gjør at synet vårt oppfatter det som grønnt.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harlekin er alltid sort/hvit. merle derimot kommer oppå alle farger. Harlekin kan KUN komme sammen med merlegenet, ikke alene, slik merle kan. Pyrrer er merle, ikke harlekin. Harl/merle er mønster, ikke farge.

Merlegenet er endelig identifisert, og det er likt i alle hunder som har merle. harl er ennå ikke identifisert, og så langt viser alle testparringer at det kun finnes hos GD, Ingen av testparringene av harl GD mot merle av annen rase har gitt harl avkom.

Rødhette: Man bør ikke parre to harl nei, for det er 25% sjans for å få dobbeltmerle (hvit med defekter) samt at dobbel Harl er letalt i fosterlivet (kullreduksjon på 25%).

Jeg også: Grønn????

Men den franske gjeteren (som sparket i gang denne tråden) Er den harlekin eller merle EGENTLIG (det står harlekin i rasebeskrivelsen, men den er da vitterlig grå/sort)??

Tror jeg holder meg til black/tan... :sweat::icon_confused::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også: Grønn????

Men den franske gjeteren (som sparket i gang denne tråden) Er den harlekin eller merle EGENTLIG (det står harlekin i rasebeskrivelsen, men den er da vitterlig grå/sort)??

Tror jeg holder meg til black/tan... :sweat::icon_confused::D

Den er merle. den kan aldri gi hvit/sort, ergo er den merle.

Merle bleker pigmentet ufullstendig, derfor får den flekker. Bunnfargen er feks sort, da blir det sorte flekker på grå bakgrunn (der merle har klart å bleke). En dobbelmerle bleker så og si alt, iom at genet er doblet, ikke sant? Harl hjelper merle å bleke det som var ufullstenig bleket (det grå) men selv ikke den klarer å fullbleke, ergo har alle harlekiner noen grå flekker i tillegg til de sorte. Det er det som skiller en harl fra merle. To gener som jobber sammen for å fullføre en bleking, i motsetning til ett alene. Harlgenet funker ikke alene, ergo kan alle farger bære harl skjult, det må kombineres med merle for å synes. Merle bleker ALLTID og vil synes, selv på de sk kryptiske merlene, man må bare vite hva man skal se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det står andre farger, kan noen forklare meg "cream" basenjis? Er de egentlig bare albino, eller? Hva med de andre? Spesielt "saddle", lurer jeg på. Farger som slår seg helt vilt og legger seg sånn passelig her og der?

CreamAd.jpg

Og blue fawn?

SIRIBR2.jpg

Oooh, endelig fant jeg et bilde av chapped tricolor!

P_LadyDn.jpg

P_LadySd.jpg

Saddle.

Tena1.jpg

Tena2.jpg

Blå tri.

BlueAd.jpg

Cream: Beskrives ofte som ”semi albino”. Rød/ hvit med dårlig pigmentering i fargen generelt, i tillegg til nese, øyne og lepper. Disse omrøde ser rosa ut. Denne fargen kom inn med de første hundene som ble importert til England, blant annet. ”Bongo fra Blean” (Han hadde ikke fargen selv, men var bærer av genet). Nedarves recessivt, og er omtrent utryddet.

”Chapped tricolor”. Her er de røde tegningene svært markerte. Den øvre delen av hodet er tegnet svart, mens hunden er tegnet rødt fra over øynene og ned. Det er til dags dato ikke dukket opp noen med denne fargen i Norge. Jeg er usikker på hvordan dette nedarves. Hanna?

Blue tricolor er vel en tricolor med dårlig pimentering? Altså en albino tri?

Jeg har aldri sett noen av de ovenfornevnte, og tror de fleste er utryddet. Ingen av fargene er godkjente.

Fula black derimot er godkjent, men svært sjelden. Fula black er sort/hvit med svake, rød markeringer bl. a. ved kinn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harlekin er alltid sort/hvit. merle derimot kommer oppå alle farger. Harlekin kan KUN komme sammen med merlegenet, ikke alene, slik merle kan. Pyrrer er merle, ikke harlekin. Harl/merle er mønster, ikke farge.

Det blir vel et definisjonsspørsmål. Det er kanskje bare sort/hvit som kalles harlekin i GD, men genet (sammen med merle) påvirker andre farger også, akkuratt som merle, som denne artige saken - brindlequin

brindlequin.JPG

Jeg vil heller påstå at både harl og merle er farger og ikke mønstre. Mønstergener styrer fordelingen av mørkt vs. lyst pigment, som ensfarget svart, black and tan, ensfarget rød, brindle etc. Mens fargegenene kun styrer fargen/nyansen på pigmentet slik de allerede er fordelt: ensfarget svart -> ensfarget brun, black and tan -> brun og tan osv...

Merle styrer bare flekkvis fortynning av det svarte(mørke) pigmentet, slik det allerede er fordelt.

mønster: ensfarget svart # farge: merle

blue_merle7.jpg

mønster: tofarget/ black and tan # farge: merle

miniarlqcomp.jpg

mønster: sadlet # farge: merle

dunker.jpg

mønster: sobel/ (dominant) rød # farge: merle

example28.jpg

Edit, vil ikke godta bildelinken?

http://dogs.lokatt.se/example28.jpg

Harle genet er forresten også nylig identifisert :)

A missense mutation in the 20S proteasome β2 subunit of Great Danes having harlequin coat patterning

http://www.sciencedi...888754311000164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel et definisjonsspørsmål. Det er kanskje bare sort/hvit som kalles harlekin i GD, men genet (sammen med merle) påvirker andre farger også, akkuratt som merle, som denne artige saken - brindlequin

brindlequin.JPG

Jeg vil heller påstå at både harl og merle er farger og ikke mønstre. Mønstergener styrer fordelingen av mørkt vs. lyst pigment, som ensfarget svart, black and tan, ensfarget rød, brindle etc. Mens fargegenene kun styrer fargen/nyansen på pigmentet slik de allerede er fordelt: ensfarget svart -> ensfarget brun, black and tan -> brun og tan osv...

Merle styrer bare flekkvis fortynning av det svarte(mørke) pigmentet, slik det allerede er fordelt.

Harle genet er forresten også nylig identifisert :)

A missense mutation in the 20S proteasome β2 subunit of Great Danes having harlequin coat patterning

http://www.sciencedi...888754311000164

Takk for linken ang harlgenet, dette har jeg ikke fått med meg! EDIT: Jeg visste de mistenkte det var en proteinforbindelse, men ikke at de hadde funnet allelet.

Men jeg er fortsatt uenig med deg i at merle/harl er en farge, iom at mønsteret opptrer på alle farger. Brindlequin er jo bare tomønstret. Dvs at hunden har genet både for brindle og merle/harlmønsteret. Fargen er jo fortsatt gul? Eller om man skal gå helt til basic, sort med fortrenging av pigment (gul) og dobbelt sett mønstergen.

Og om de som kaller sine merlefarger harlekin virkelig er harlekin så burde jo de rasene ha harlgenet også (som kryssparringer ikke har fått fram) mens det er genbevist at de har silv (merle) genet. Og det nedarves og vises jo likt i alle raser det eksisterer i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken ang harlgenet, dette har jeg ikke fått med meg! EDIT: Jeg visste de mistenkte det var en proteinforbindelse, men ikke at de hadde funnet allelet.

Ja, ganske fiffig. De er ikke helt sikre på mekanismen, men en teori er at de muterte silvproteinene hoper seg opp i mangel på et fungerende proteasom til å tygge de unna, til de når et nivå som forgifter og dreper melanocyttcellene - og derav de hvite partiene (kontra grå).

Men jeg er fortsatt uenig med deg i at merle/harl er en farge, iom at mønsteret opptrer på alle farger. Brindlequin er jo bare tomønstret. Dvs at hunden har genet både for brindle og merle/harlmønsteret. Fargen er jo fortsatt gul? Eller om man skal gå helt til basic, sort med fortrenging av pigment (gul) og dobbelt sett mønstergen.

Det blir vel igjen et definisjonsspørsmål, men jeg definerer mønstergener som gener som styrer fordelingen av mørkt(eumelanin) og lyst(pheomelanin) pigment, og fargegener som styrer nyansen av pigmentet uavhengig av hvordan det er fordelt eks. mørkt(eumelanin) svart vs brunt, dilute ikke dilute, merle vs. ikke merle...

Ettersom alle disse fargegenene bare eller hovesakelig påvirker det mørke pigmentet (eumelanin) får de helt ulikt utseende etter hvor stor del av hunden som allerede er svart (styrt av mønstergenene). Her vist i ytterpunktene ensfarget svart, eller (mer eller mindre) ensfarget rød (pheomelanin).

mønster: ensfarget svart # farge: dilute

2ia9187.jpg

mønster: (dominant) rød # farge: dilute

GUTTA%20GANG%20BULLIES_A2010728317.jpg

mønster: ensfarget svart # farge brun

Labrador_Retriever_chocolate_named_Hershey-s.jpg

mønster: (dominant) rød # farge brun

rhodesian_ridgeback_2.jpg

mønster: ensfarget svart # farge: merle

043Mudi3.jpg

mønster: (dominant) rød # farge: merle

Honey_close.249150416_std.JPG

Verken brun, dilute eller merle styrer utbredelsen av det mørke pigmentet, bare fargen av det.

Og om de som kaller sine merlefarger harlekin virkelig er harlekin så burde jo de rasene ha harlgenet også (som kryssparringer ikke har fått fram) mens det er genbevist at de har silv (merle) genet. Og det nedarves og vises jo likt i alle raser det eksisterer i.

Ja, de fant ikke genet i de andre merle rasene de testa i studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de fant ikke genet i de andre merle rasene de testa i studiet.

Vi får være enige om å være uenige ang farge og mønster :lol:

Men da ER jo GD harl HARL, mens alle andre er merle, selv om de kaller det harl ;) Eller så får vi bytte merle mot SILV iom at det er det genet de har felles, og kalle harl for merle, og droppe harl helt :lol:

Tro hvor og når silvmutasjonen oppsto, det hadde vært int og sett den felles stamfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Jupp, du leste rett. Jeg trodde det ikke før jeg så det jeg heller. Så ut som noen hadde tusjet henne med en mørk-mørk grøn sprit tusj.

Det er pga i det område er det en blanding av blå og røde hår, og det gjør at synet vårt oppfatter det som grønnt.

Syyyykt! Mosegrodd liksom ;)

Noen som vet hva som er vanlig på andre raser og merle x merle parringer?

Det er jo "forbudt" på mudi, og mange andre gjetere? men hva med andre raser som da tydeligvis har merlegenet?

Noen av rasene nevnt over, feks dunker, beucheron(?) osv... Har sett flere parringer på nettet på pyrre der de har parret halekin/merle med samme farge... Burde ikke effekten være den samme uansett rase, eller hvordan fungerer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva som er vanlig på andre raser og merle x merle parringer?

Burde ikke effekten være den samme uansett rase, eller hvordan fungerer dette?

Effekten er den samme i alle raser ja, en viss prosent av valpene vil bli nesten hvite. Med el uten syns/hørselsdefekter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekten er den samme i alle raser ja, en viss prosent av valpene vil bli nesten hvite. Med el uten syns/hørselsdefekter.

Hilsen fra hu litt treige på bakerste benk: ACD er altså ikke IKKE merle, men ticking (som hos sesam shiba)? Kan det virkelig stemme? ACD er helhvit ved fødsel, shibaen er pigmentert. Hvordan ser merle/dilute/harl-valper ut når de blir født, er de ferdig pigmenterte eller?

Sa jeg hvor glad jeg er for at dere startet denne debatten? Så mye potensiell læring! Yay! :cheer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ACD har ticking, det finnes på flere raser i større eller mindre grad. Papillonen min har ticking i det hvite på kroppen. Regner med at dalmatineren egentlig også har ticking, siden de er født helvite, mens patch synes fra de er små? Eller er det et annet gen?Tror ikke shibaen har ticking, ticking er liksom noe annet igjen.

Border collie med ticking;

byhelenabree1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilsen fra hu litt treige på bakerste benk: ACD er altså ikke IKKE merle, men ticking (som hos sesam shiba)? Kan det virkelig stemme? ACD er helhvit ved fødsel, shibaen er pigmentert. Hvordan ser merle/dilute/harl-valper ut når de blir født, er de ferdig pigmenterte eller?

Sa jeg hvor glad jeg er for at dere startet denne debatten? Så mye potensiell læring! Yay! :cheer:

Harl/ merl er ferdig pigmentert ja, men de grå flekkene kan mørkne til sort, og de sorte kan krympe/vokse litt. Dilute er også ferdig pigmentert.

ACD er ticket ja, slik som dalmatiner (og engelsk setter?)

Og du va'kke mye glad for at vi starta denne disk, du ble litt furt fordi jeg ba mod om å lage egen tråd ;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du va'kke mye glad for at vi starta denne disk, du ble litt furt fordi jeg ba mod om å lage egen tråd ;):P

Det er denne maniske ryddingen som gjør meg furt, ikke spinn-offs (samme i tilskudd/fortråden) :)

Hos shiba snakker man om "ticking", som i at det enkelte hårstrået har flere farger (typisk hvitt innerst, så rødt, så sort). Men det er ikke dette dere mener med ticking?

Endret av Rødhette&Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ACD kan ha problemer med døvhet på ett eller begge ører, man anntar at det er pga fargen.

Antagelivis henger det igjen fra Dalmatiner som fins i ACD. ADC blir jo også født hvite og får fargen sin etterhvert.

Litt mer info.

Man blander rød og blå, men det er ikke alltid så poppis pga fargen blir uren. Feks får en rød en som jeg kjenner en grønn stripe på ryggen når hun ikke er fullpelset. Dette er ett resultat av at hun har en uren rødfarge.

ACD er "ekstrem hvit/pied" med ticking, og er derfor utsatt for pigmentassosiert døvhet som andre hunder som er hvite/hovedsakelig hvite som dalmatiner, hvit boxer, hvit bull terrier osv... (obs, men ikke samojed, hvit gjeter etc som ikke egentlig er hvite men lyse gule).

”Chapped tricolor”. Her er de røde tegningene svært markerte. Den øvre delen av hodet er tegnet svart, mens hunden er tegnet rødt fra over øynene og ned. Det er til dags dato ikke dukket opp noen med denne fargen i Norge. Jeg er usikker på hvordan dette nedarves. Hanna?

Som denne?

P_LadyDn.jpg

Ikke så godt å si om den er sadlet eller rød med mye svart. Førstnevnte er ansett å være en modifisering av black and tan, at, og derfor recessivt til rødt, mens sistnevnte genetisk sett er rød, ay, og man vet ikke hvorfor noen får mye svarte hår over rygg, nakke og hale (vanlig på terv).

Vi får være enige om å være uenige ang farge og mønster :lol:

Men da ER jo GD harl HARL, mens alle andre er merle, selv om de kaller det harl ;) Eller så får vi bytte merle mot SILV iom at det er det genet de har felles, og kalle harl for merle, og droppe harl helt :lol:

Tro hvor og når silvmutasjonen oppsto, det hadde vært int og sett den felles stamfaren.

Hahaha, jeg får godta det da ;)

Mutasjoner i silv genet kalles silver på hest og mus, men da er fenotypen også annerledes hvor mørkt pigment fortynnes jevnt, mer lik dilute (men påvirker ikke gul-rødt pigment). Den flekkede fenotypen hos hund tror man skyldes at det er en SINE insersjon, som er ustabil og kan spontant reparere seg selv (på fosterstadiet) og gi opphav til flekker med full farge. De tror også det kan være mekanismen bak (virkelig) kryptisk merle (født i kull hvor man forventer 100% merle), at mutasjonen har reparert seg selv til "ikke merle". Kuuult :lol:

Ja, det er jo flest gjeterhunder som har mutasjonen, også noen utskudd som vår egen dunker - lurer på hvor den har fått mutasjonen fra :blink:

Hilsen fra hu litt treige på bakerste benk: ACD er altså ikke IKKE merle, men ticking (som hos sesam shiba)? Kan det virkelig stemme? ACD er helhvit ved fødsel, shibaen er pigmentert. Hvordan ser merle/dilute/harl-valper ut når de blir født, er de ferdig pigmenterte eller?

Ticking er pigmenterte prikker eller enkelthår i forøvrig hvit (upigmentert) pels, som ikke er medfødt men kommer etterhvert. Sesam shiba har svarte (evt båndede?) hår i rød pels, så det er ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tan eller? Iom at den har røde øyenbryn og rød ticking på bena, mens merle er sort på kroppen.

Jepp, merle med tan (b&t) og pied med ticking; at at, Mm, ss, T-

Hadde vært enda artigere om den hadde vært ensfarget svart (uten tan) og mye mer "ticked" så ville kanskje fargen mer gått i ett med merle!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...