Gå til innhold
Hundesonen.no

Japanspesialen på Hunderfossen/Lillehammer :))

Sasha&Kiara
 Share

Recommended Posts

Kem tar turen?

Og noen som vet noke om når påmeldingsgreiene er ute? :)

Nå er det jo enda en stund til da vel og merke.

Men jeg tror kanskje denne utstillingen er den jeg ser mest frem til i løpet av året :D

Det er den utstillingen vi har gjort det desidert dårligst i de siste 2årene, men likevel koser vi oss så grådig på denne utstillingen at det er blitt en utstilling som er en selvfølge for oss å reise på :)

Hytte ble bestilt før vi sjekka ut ifjor, så den er i boks :D hehe...

I år blir det nok bare lille Santos som blir stilt.

Sasha har jo valpene sine nå, som da vil tilsi at pelsmessig kan hun ikke stilles før til høsten igjen.

Og Kiara er pelsmessig så langt nede at jeg tror ikke hu vil være ordentlig oppe før om en evighet og litt. Så da blir det nok kun guttebassen vi stiller :D Vi får se :)

Flere som tar turen da? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kommer jo med begge de røde farer igom at jeg sitter i utstillingskomitéen til shibaklubben. :) Tvilsomt om jeg stiller ut Imouto, for hun har sikkert ikke pels da, iogm at hun akkurat er ferdig med løpetid nr to.

Nyhetsbrevet er forhåpentligvis klart til publisering i begynnelsen av mars, og påmeldingsfristen er ikke før 5. mai, så du har god tid. Vi holder oss på samme sympatiske påmeldingsavgift som før.

Og i år må du love å komme bort og si hei, altså! :wave:

Og så satser vi på at været blir bittelitt bedre i år... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satser på å komme en liten tur i alle fall. Frøken fryd er enten drektig eller med små valper da, håper jeg! <3

Oooh! Skal du ha valper på Kiyomi? :D Hvem er den heldige utvalgte?

Jeg har veldig lyst til å dra, men som vanlig så er denne utstillingen i eksamensperioden, så da regner jeg med at jeg har nok å tenke på. :( Men til neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaah, da kuler vi'n på et torp i Sverige sammen med gode venner. Løp dere svette, showgærninger. Moahahaha!

Ja, det høres ut som det er akkurat der dere skal være. :) Sjøl skal jeg være på Hunderfossen med gode venner, jeg, grille, gå tur i skogen, sitte i sola og se på vakre hunder mens mine egne leker og koser seg, kanskje stille en hund eller to, og kose meg glugg. :ahappy:
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta en pause fra eksamenssvetting og har bestilt rom og flybillett til meg, søster og den firbeinte. Om han nå sløver litt med å komme opp i pels, så kanskje vi rekker utstillinga før han finner ut at det er på tide å miste den igjen.. lov å håpe?

Har begynt å fore han med "bli stor og sterk"-mat og får forhåpentligvis sparkesykkel i løpet av uka slik at vi kan begynne trekke-trening for fullt, og før det blir for varmt. Prøvde å kaste ball i oppoverbakke, men det er jo en fordel om hunden løper etter ballen i stedet for å vente på at den triller ned igjen :s

Uansett! Gleder meg til japanspesialen, hadde så utrulig lyst til å dra i fjor og hadde vondt i hele meg når jeg så på bilder derfra. I år skal jeg faktisk VÆRE MED! Kan ikke huske sist jeg gledet meg så mye til noe

Edit: wait.. what?

Kiyomi! Så spennende. Hvem er den utvalgte? Eller er det hemmelig?

Endret av MaritaS
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Så spennende, enda mer lesestoff å utsette skolelesinga med <3

En ting jeg lurer på: Er det vanligste å melde seg på alle tre utstillingene, eller blir det for mye selv for en tøff liten shiba? Man skal jo ha tid til å kose seg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende, enda mer lesestoff å utsette skolelesinga med <3

En ting jeg lurer på: Er det vanligste å melde seg på alle tre utstillingene, eller blir det for mye selv for en tøff liten shiba? Man skal jo ha tid til å kose seg også?

Vi har meldt på med valper til alle 3, begge årene vi har vært der :)

Og har vel merket at dag 2 har vært litt sånn giddalaus valp :P

Men det har jeg også merket generelt på doble utstillinger også ;)

Så i år igjen blir valpen meldt på til alle 3 utstillingene :)

Ser hun ene dommeren ser etter japanske trekk i hundene, får håpe hun ikke gjør det i japanske spisshunder :P

Da de japanske spisshundene i Japan ikke ser ut som de europeiske, hehe. :P

Heldigvis egentlig :P

Har hatt japansk dommer på spesialen de siste 2årene, og de er like overasket hver gang over hvor mye bedre eksteriør det er på japsene her i forhold til der borte :P

Men vi gleder oss stort :D

Årets utstilling dette, hehe :D

Ja ved siden av spesialen da :P

Red:

Må spørre om noke eg har lurt på de siste 2årene, hehe.

Koffor e det ikke 2 utstillinger lørdag og en søndag?

Istedenfor motsatt?

Endret av Sasha&Kiara
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld på alle. Det er helt annerledes å være på denne utstillinga enn andre, for vi sitter bare rundt ringene og skravler og titter mens vi innimellom viser hund. Meeeget avslappa stemning og frisk luft hele helga. Det går så fint atte! :)

Må spørre om noke eg har lurt på de siste 2årene, hehe.

Koffor e det ikke 2 utstillinger lørdag og en søndag?

Istedenfor motsatt?

Det er like mange hunder som stilles både lørdag og søndag, sånn grovt sett, sjøl om det formelt sett er en utstilling den ene dagen og to den andre. Grunnen til dette, er at shibaklubben har veldig mange påmeldte shibaer på sin utstilling, mens de andre rasene er mer konstante i antall hele helga. For at vi skal bruke omtrent like lang tid på bedømmelsen hver dag, deler vi opp shibaklubbens utstilling. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt japansk dommer på spesialen de siste 2årene, og de er like overasket hver gang over hvor mye bedre eksteriør det er på japsene her i forhold til der borte :P

I følge oppdretteren til min japaneser, som har god kontakt mot japan, vektlegges ikke bevegelser under bedømmingen (av vår rase i hvert fall) i Japan. Hvis man hovedsaklig bare ser på uttrykk er det vel ikke helt usannsynlig at eksteriøret får svi litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er planene mine helt klare for den helga :D Kjøre mot Hunderfossen på fredag, stille Lexi på 2 utstillinger på lørdag, og Pippi på 1 (trur jeg), og så suse ned til Østfold for deltagelse i bryllup på søndagen. Puh :lol:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tentamen eller eksamen el no sånnt fredagen :P

Så løsningen ble at gubbe og unger pluss svigerfar kjører nedover fredags morgen :P

Mens jeg tar flyet til gardermoen og toget videre til hunderfossen.

Tror toget var inne så "tidlig" som 1.30 el no :P

Hva gjør man ikke for en utstilling, hehe

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
    • Å løpe så mye på asfalt er ganske belastende på kroppen til hunden, så ville først av alt prøvd å ha større prosent av turene på mykere underlag.    For å ellers unngå skader og overtrening er det lurt med en hviledag innimellom hvor dere går kortere tur eller gjør noe annet. Også er det viktig med oppvarming, nedtrapping og å gå over kroppen i ny og ne og følge med på at han ikke blir stiv ol.  jeg har ikke så peil på opptrening av trekkhund, men ville kanskje tenkt hviledag hver 4. dag isch? 😊 er sikkert noen her inne som har mer peil på trekkhunder enn meg. 
    • Bunnpris på Lade,Sirkus shopping og Valentinlyst senteret.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...