Gå til innhold
Hundesonen.no

Svenskehandel for nybegynnere...


Castella
 Share

Recommended Posts

Hei :)

Jeg har bare vært på svenskehandel en gang i mitt liv og da endte jeg opp med 2 tonn smågodt!

Men jeg har skjønnt at det er mye å spare både til hund og menneske...

Så derfor lurer jeg på om dere har lyst å dele noen svenskehandel tips? :) En guide til svenskehandel med andre ord :P

Jeg er ute etter billig hundeutstyr, orijen for, margben, tyggeben osv...

I tillegg er jeg ute etter å kjøpe menneskemat som virkelig lønner seg å kjøpe i sverige iforhold til Norge.

Og hvor kjøper man disse tingene?

:blissysmile: takker for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som vel virkelig lønner seg er varene på systembolaget, og røyk.

Ellers får man f.eks goudaost til 50 kroner (svenske) kiloen på MaxiMat, Rema1000 har 2kg kyllingfilet til 99 skr,- og kalkunfilet til 49skr,-/kg, karbonadedeig til 40skr,-/kg på EuroCash, FunLightsaftene er rundt 10 kroner billigere i Sverige, diverse meieriprodukter er billigere (melk, rømme, fløte, cottage cheese mm), billig bacon får man jo også, spesielt de store rullene fra Rema1000 bl.annet. Diverse spekemat er også rimligere. Og kyllingvinger og kyllinglår.

Når det kommer til hundemat er jeg clueless der, jeg kjøper som regel bare rått til hundene i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får 20 kg med tørka levergodis til 399 på hundehestebutikken på Nordby - My one heteer butikken. Der selger de også veldig masse Hurtta og Back on track til da rimeligere pris enn i norge. De har også bilbur til god pris og masse hundesenger. De selger glucosamin og fiskeolje til en mye lavere pris også.

Rusta selger Agility hindre og litt div hundeutstyr, også veldig billige bæsjeposer.

Orijen selges på veldig mange butikker i sverige, se på orijen.se

i tillegg selger myone masse griseører, struper, haler osv til LATTERLIG pris kontra NOrge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdier for 3000 NOK. Du kan bruke alt på kjøtt om du vil, eller klær. Det er ikke lenger kjøttvekta som teller, slik det var før.

så man kan ikke handle for mer enn 3000 i sverige, altså da alt innenfor ting til hund, klær, mat osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe med å si hvor lenge du er ute av landet også :)

Kvoten for alkoholholdige drikkevarer

Av alkoholholdige drikkevarer er det flere alternativer til hva du kan ta med deg over grensa.

Du kan enten ta med:

- 1 liter drikk med alkoholstyrke over 22 til og med 60 volumprosent og 1,5 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent, eller 3 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent.

Eller:

- 2 liter øl med alkoholstyrke over 2,5 volumprosent, eller annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent. Du kan altså ta med 5 liter øl hvis du ikke tar med deg andre alkoholholdige drikkevarer.

For å ta med alkoholholdige drikkevarer over landegrensa, må du være fylt 18 år. Har drikkevarene over 22 volumprosent, må du være over 20 år for å ta med varene inn i landet.

Kvoten for tobakksvarer

Det er også kvote på hvor mye tobakksvarer du kan innføre til Norge.

Du kan ta med:

- 200 sigaretter, 250 gram andre tobakksvarer, og

- 200 blad sigarettpapir.

Du må være over 18 år for å ta med tobakksvarer.

Kvoten for kjøttvarer og ost

Har du vært utenlands, må du huske på at det er kvote på hvor mye kjøttproduktet du er tillatt å ta med deg. Du kan innføre til sammen 10 kg av kjøtt, kjøttvarer og ost. Vær oppmerksom på at dette gjelder kun fra land i EØS. Det er forbudt å ta med seg kjøtt, kjøttprodukter og ost fra land utenfor EØS.

Overskridelse av verdigrense

Har du vært utenfor de norske landegrensene over 24 timer kan du ta med deg varer til en samlet verdi på 6000 norske kroner toll- og avgiftsfritt. Er du derimot ute av landet i mindre

enn 24 timer kan du innføre varer til en samlet verdi på 3000 norske kroner.

Hvis du har innført varer for over 6000 norske kroner, eller over 3000 norske kroner, kan du selv velge hvilke varer du vil beholde og derav hvilke du ønsker å betale toll og avgifter for.

Les mer om fortolling i tollforskriftene

§ 4-20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så man kan ikke handle for mer enn 3000 i sverige, altså da alt innenfor ting til hund, klær, mat osv?

Ikke toll/momsfritt nei.

Har noe med å si hvor lenge du er ute av landet også :)

En Harrytur er gjerne på noen timer, så 24t regelen var ikke verdt å nevne...

EDIT: Nå så jeg jammen at det ER kjøttkvote! Var bombesikker på at den var borte, jeg. Og 10 kg er jo ingenting det.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi handlet til dataparty, overnattet i strømstad, minibuss med folk og en lastebil til alt vi handlet :P

Sist jeg ble stoppet nå så var jeg jo bare i sverige i 2 timer, og jeg tror vi lett handlet for over 3000, de var jo igjennom alle poser og alt men det var ingen spm.. hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så jeg jammen at det ER kjøttkvote! Var bombesikker på at den var borte, jeg. Og 10 kg er jo ingenting det.. :(

Så man kan bare kjøpe opp til 10kg kjøtt?

Men om de sjekker bilen, veier dem alt kjøttet dem finner da? Om vi kjøper 20kg liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømstad: Tips for rimeligere tørrfòr Hill's Veterinary Formulated. Jeg betalte nylig omtrent 630 NOK for 20 kilo (2 sekker) vetessentials. Veterinærklinikken rett før Strømstad (Distriktsveterinærerna kaller de seg) gir 20% på Hill's når du kjøper 2 sekker eller flere. I tillegg er jo "valuta-rabatt". De selger mye fòr og har gode datoer på sekkene.

Tørrfòr i dyrebutikken: Royal Canin ser det ut til å være lite å spare på, men med kurs og noen ekstra kroner så er det jo verdt å hive med en sekk med det samme man er der. Eukanuba, f eks, ser ut til å derimot ganske mye rimeligere i Sverige. Jeg så på prisen nå at det er snakk om noen hundre kroner.

Klassfòder: Råfòr i pølser. Finnes flere typer, jeg har kun kjøpt vompølsene. Selges i dyrebutikk. Betalte nylig cirka 190 NOK for 10 kilo med 0,5kilospølser. Bikkja her liker variasjon, så det er fint å kjøpe med for oss til litt variasjon fra V&H.

Apotek: flåtthalsbånd og flåttdråper til hund (og katt) selges reseptfritt. Jeg betalter der cirka halv pris på flåtthalsbåndet Scalibor iforhold til å kjøpe det hos veterinæren min i Norge. Hundebandasjer (selvklebende o.l.), rens, sårsalver mm er også ganske mye rimeligere.

Kosttilskudd, hundeseng, matskåler, sjampo, sakser/pelsstell, hundetygg, utstyr og så videre er også mye kjekkere å kjøpe i Sverige :)

Man trenger vel ikke å nevne rimerligere vin, øl, tobakksvarer, godteri, ost og kjøtt?? hehe :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man kan bare kjøpe opp til 10kg kjøtt?

Men om de sjekker bilen, veier dem alt kjøttet dem finner da? Om vi kjøper 20kg liksom :P

Husk at kvotene er per person også. Hvis dere er flere som kjører sammen så kan dere jo avtale å fordele kvotene ut fra deres behov.

Hvis tollerene åpner bakdøra på bilen og det tyter ut kjøtt i alle kanter, da tipper jeg at de er interesserte i å veie det ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at kvotene er per person også. Hvis dere er flere som kjører sammen så kan dere jo avtale å fordele kvotene ut fra deres behov.

Hvis tollerene åpner bakdøra på bilen og det tyter ut kjøtt i alle kanter, da tipper jeg at de er interesserte i å veie det ja ;)

Så om vi er 3 stk. og bare 2 vil ha kjøtt, så kan hver ha 20kg(offisielt), men egentlig så er det 20kg og 40 på den andre? Haha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om vi er 3 stk. og bare 2 vil ha kjøtt, så kan hver ha 20kg(offisielt), men egentlig så er det 20kg og 40 på den andre? Haha :P

Ja, sånn sett vekk fra at "kjøttkvoten" sannsynligvis er på 10 kilo :P Så i en bil med 3 stykk, kan dere ha maks 30 kilo. Har dere avtalt på forhånd med kvotene, så er det jo ingen problem på grensen det da.

Du kan jo låne kvoten til andre, og det er jo bare å avtale på forhånd det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånn sett vekk fra at "kjøttkvoten" sannsynligvis er på 10 kilo :P Så i en bil med 3 stykk, kan dere ha maks 30 kilo. Har dere avtalt på forhånd med kvotene, så er det jo ingen problem på grensen det da.

Du kan jo låne kvoten til andre, og det er jo bare å avtale på forhånd det :)

10 ja, ikke 20 :P Ok! Da fikk jeg det inn med teskje :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassfòder: Råfòr i pølser. Selges i dyrebutikk. Betalte nylig cirka 190 NOK for 10 kilo med 0,5kilospølser. Bikkja her liker variasjon, så det er fint å kjøpe med for oss til variasjon fra V&H.

Så de med korn er også rå? Jeg grøsset når jeg så at de hadde melasse (rent sukker) i pølsene...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...