Gå til innhold
Hundesonen.no

Markering inne....:)


Caro
 Share

Recommended Posts

Hei, vet ikke om dette emnet er her ett sted, men jeg opprettet ett jeg ihvertfall :P

Nå er min voffe gutt gammel nok til å starte med markeringen sin (tydligvis) Siden han i går løfta beinet og tissa på senga til schæferen som eies av mine svigerforeldre..schæferen er en veldig dominant hund som støtt og stadig viser hvem som er boss så jeg tenkte att min lille voffe ikke kom til å markere noe særlig inne ihverfall (noe jeg har lest i en bok att hvis det er en dominant hund i huset så er det ikke så ofte att andre hunder markere der). Men Caro som voffsen min heter har jo alltid vært litt prøvsam mot den eldre fra dag 1 så kan være det att han prøver seg...kanskje?

MEN hovedpoenget er hvordan har du/dere håndter dette? :) Hadde vært koselig å kunne sitte hos svigers uten å bekymre seg over markering (spesielt nå som bekymringene for "vanlig" tissing og bæsing inne er over). Det vi gjorde var å bare marsje bikkja ut slik vi gjorde før hvis han tisset inne...kan dette funke?

Husker det var slik med mine foreldres hund også, og det har han ikke sluttet med før for ett par år siden (han er nå 5 år), og jeg var ikke så mye med på den prossesen siden jeg da hadde flytta hjemmefra...:) tips å råd er ønsket! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: husk å vaske opp hver gang ordentlig med rengjøringsmidler, slik at det ikke lukter noe av stedet han alt har markert.

Ellers har jeg bare trent på akkurat samme måte som når en valp gjøres husren, våker hunden som en hauk når hunden vandrer rundt, og med det samme hunden løfter på benet haler hunden rett ut eller løfter hunden rett ut om det er mulig, gjør man det hver gang hunden blir fersket, forstår han det nok raskt at det er er lite ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine hannhunder prøvde én gang å markere inne. Dette var på en dyreklinikk hvor det var massevis av lukter av andre hunder, og hunder hadde tisset der før ham. Han løftet på benet og begynte å tisse på veggen, jeg grep tak i ryggen hans og sa FY strengt. Han skvatt til og stoppet. For meg var det rett og slett IKKE akseptabelt. Dette var en voksen hund som var husren, og han har aldri prøvd seg på noe lignende igjen. Han har vært der mange ganger siden(vært med meg på jobb), og vet godt at det ikke er lov å markere der, selv om det kan gå måneder mellom hver gang han er der, og selv om han er løs der uten tilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine hannhunder prøvde én gang å markere inne. Dette var på en dyreklinikk hvor det var massevis av lukter av andre hunder, og hunder hadde tisset der før ham. Han løftet på benet og begynte å tisse på veggen, jeg grep tak i ryggen hans og sa FY strengt. Han skvatt til og stoppet. For meg var det rett og slett IKKE akseptabelt. Dette var en voksen hund som var husren, og han har aldri prøvd seg på noe lignende igjen. Han har vært der mange ganger siden(vært med meg på jobb), og vet godt at det ikke er lov å markere der, selv om det kan gå måneder mellom hver gang han er der, og selv om han er løs der uten tilsyn.

Åh det gjorde hunden til foreldrene mine på vente rommet på dyreklinikken også, men han var så gira på disse kktene att han løfta beinet å tissa på MEG -.- tok han i nakken å ristet før han blei marsjet ut...men han gjorde det flere ganger også....-.-

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er iallefall litt der at om min hund løfter på beinet og markerer inne, da blir det en kraftig reaksjon, for det er bare ikke greit.. Om det er riktig eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men det er slik jeg gjør det. For øvrig så ser jeg at det har vært størst problem for oss på nye plasser og spesielt plasser hvor det bor hund.. Så det jeg har gjort da er og ha han i bånd først til han roer seg og da har det brukt og gå bra etterpå. Nå som han er voksen gjør han ikke slikt lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einig med Powers og Malamuten, markering inne er "straffbar handling". Ein kan ikkje samanlikne det med ein kvalp (eller vaksen, for den saks skuld) som ikkje er husrein, markering er ein bevisst handling. Eg opplevde det med Laffen for aller første gong førre helg, då vi var og vitja tanta vår som hadde fått kvalp. Plutseleg markerte Laffen på vaskerommet, der kvalpen søv om natta (og det hender jo ein kvalp tissar og bæsjar i løpet av ei natt). Eg reagerte slik eg gjer på uønskte handlingar, med eit strengt NEI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einig med Powers og Malamuten, markering inne er "straffbar handling". Ein kan ikkje samanlikne det med ein kvalp (eller vaksen, for den saks skuld) som ikkje er husrein, markering er ein bevisst handling. Eg opplevde det med Laffen for aller første gong førre helg, då vi var og vitja tanta vår som hadde fått kvalp. Plutseleg markerte Laffen på vaskerommet, der kvalpen søv om natta (og det hender jo ein kvalp tissar og bæsjar i løpet av ei natt). Eg reagerte slik eg gjer på uønskte handlingar, med eit strengt NEI.

Jeg har ikke sagt at det kan sammenliknes, men måten å få gjort noe med det på derimot, er ganske lik.

Jeg er ikke for å ta hunden min fysisk, men å lempe han rett ut idet han løftet på benet når han ble ungdom på nye ting innendørs etc., så gjorde jeg det på samme måte som når han var valp og tisset inne. Ble enten "dratt" rett ut døren i gjerningspunktet, eller løftet rett opp og "hivet" ut, han forstod veldig raskt poenget med at det var uønsket adferd med denne metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei så der er liksom greit da å være streng mot han hvis han gjør det, jeg trodde att siden det var "naturlig" for hunder å markere så var det ikke strenghet som funka..men her må altså jeg "step up" å si nei her er jeg sjef ikke du! :) got it, tusen takk ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær på vakt, så du kan få styrt han FØR han løfter på beinet. Kanskje ikke så lett å se alltid, men går jo ann å prøve :) Er det bare på senga til schäferen det skjer? For da er det jo bare å være veldig bevist på at han IKKE kan gå bort der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...