Gå til innhold
Hundesonen.no

vektøkning per valp hos drektig tispe


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer på hvor mye deres tisper har gått opp i vekt pr valp det var i kullet. Nevn gjerne morens normalvekt, vekt mot slutten av drektigheten og antall fødte valper, og valpenes fødselsvekt i snitt.

Jeg finner ingen referanser til noen standarisert formel for dette på nettet. Jeg forstår selvsagt at man ikke på noen måte kan forutse antallet valper på vektoppgangen aleine, men det kan jo gi en indikasjon om det er 1 eller 10 valper der inne.

På katt sier man ca. 250g pr kattunge (kattunger veier normalt sett ca. 80-120g når de er nyfødt), og det stemmer faktisk ganske godt i de aller fleste graviditeter jeg har hatt på mine katter. Fordi om jeg har hatt en katt som gikk opp 1,5kg og fikk 2kattunger og en annen som gikk opp 1kg og fikk 6 kattunger.

På mennesker veier "alt det andre" ca like mye som ungen eller litt mer, mao ganske likt forhold som med kattunger. Er det slik med hundevalper også i de fleste tilfeller?

nysgjerrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fødselsvekt på valpene i forrige kullet, veide egentlig ikke tispen heller så aktivt.

MEN, jeg har vært flinkere denne gang.

Før parring: 7kg.

7,5 uker i drektigheten veier hun 9,7kg. DVS en vektøkning på 2,7kg - å enda 1,5 uke til fødsel.

Kan jo oppdatere når valpene kommer, både på hvor mange de er og fødselsvekt. Skal forøvrig også på røntgen på onsdag neste uke, så da kan vi jo regne sånn ca vekt per valp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sasha var 7kilo før parring

Så på røntgen, ca 4uker på vei vel, så var hun 8kg. :|

Røntgen 28. feb, så da skal det blie spennende og se.

Utgangspunktet per idag er jo da 4 valper (Det vi så på UL)

Isåfall stemmer det jo så lenge hun ikke legger mer på seg, hehe :)

og at det kommer 4 da vel og merke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...