Gå til innhold
Hundesonen.no

gå foran i line


LinL
 Share

Recommended Posts

Ja, så jeg lurer på hvordan lærer dere inn brukslydighetsøvelsen "gå foran i line"? Jeg har egentlig ingen ide for hvordan jeg skal gå frem. Har prøvd å belønne når han går foran uten å trekke, men ser ikke ut til at det har noen særlig virkning, så tips tas imot takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte det egentlig inn uten å gjøre det bevisst, men har brukt kommandoen "GÅHHH", sammen med noen sinnsyke ulyder ("choppaaaa", i litt høyt tonefall) :D mens vi har løpt (løs hund som jeg på en måte sendte avgårde sånn).

Sånn jeg trente innkalling faktisk, ved å sende avgårde, og så rope inn (funka utmerket, ble mere lek enn alvor :lol: ).

I ettertid har jeg bare kunne sagt "gå", og lager mere lyd hvis jeg vil ha litt trekking...

Jeg ber om "stopp", og "her" når jeg skal belønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har trent på bevist har vært framover/mer tempo når han er festet i magebeltet, da kastet jeg godbiter framover, ikke så langt at det ble drag eller rykk, men så han fattet interesse også hjernevaske jeg inn kommandoen fram samtidig. Kastet godbitene hyppigere og lenger når jeg begynte å øke tempoet.

På en forrige hunden (Sha) brukte jeg "gå å snus", han var så hjernevaska på kontakt at jeg holdt på å bli gal, så jeg måtte vise han hva jeg mente med ordet snus (ledet han til flekker) også fikk han det som kommando når jeg ikke giddet ha hodet hans på låret mitt og i skogen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt ball i begge ender på innlæring. Først får hunden gå ut på eget initativ i lina, og så setter jeg på kommando og krav etterhvert.

Hvis hunden begynner å gjete/jakte ballen(leka), hadde jeg måttet bruke en annen metode.

Den ene hunden min gjorde det, og da gikk hun ikke i rett linje.

Liker hunden best godtbit, kan du bruke godbitskål. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere måter å trene inn dette på, men det enkleste er vel å bruke target slik kelpiejenta beskriver over her. Det er dog viktig at man ikke legger targeten (ball, godbitskål el l) på bakken, men får det opp i høyden, for hunden skal jo ikke gå med hodet ned og lete etter targeten - det skal mao ikke være en søksøvelse.

Heng f eks en ball eller annen leke som hunden elsker, i et tre sånn ca i hodehøyde. Vis hunden ballen, og ta den med noen meter tilbake. La så hunden gå framover mot ballen. Når hunden skjønner konseptet, setter man på kommando (jeg bruker gjerne kommando med en gang, men det er smak og behag). Ikke gå så mange meter unna i første omgang, men test ut litt mht avstand. Noen hunder tar dette fort, andre må bruke mer tid. Etterhvert kan du henge target både foran og bak, slik at dere kan gå mellom targetene i line. Husk dog på at det er ikke targeten i seg selv som skal være belønningen. Belønningen skal komme fra deg etterhvert. Hunden skal jo gå i slakk line foran, og da kan den ikke lære seg at bare den kommer fort nok fram til målet så vanker det belønning DER. Det jeg har gjort er at jeg har latt hunden gå foran, og et par meter fra targeten har jeg klikket eller rost med stemme, løpt fram til hunden og belønnet med godbiter eller annen leke. Vær dog obs på at for sterk påvirkning i for lang tid kan bidra til at hunden bykser avgårde og får alt for sterkt drag i lina. Lina skal fortrinnsvis være slakk (man får mer eller mindre trekk for stram line og mye drag, litt avhengig av dommeren).

Etter hvert kan man ta bort targeten, men bare markere for hunden et tenkt punkt dit du vil den skal gå. Da blir ofte ikke draget så sterkt, og man får forhåpentligvis en mer sanset forangående :).

Det er litt vanskelig å beskrive dette godt nok, for det er avhengig av hvordan hunden responderer på den påvirkningen man gir. Det er mye lettere å se hunden "live" når man skal gi råd, synes jeg :).

På gamlehunden min, brukte jeg ikke denne metoden. Hun var ikke spesielt interessert i ball eller lek (og jeg kom ikke på at jeg kunne bruke ei skål med godis i stedet). Med henne startet jeg med at jeg klikket og belønnet når vi gikk på tur på smale stier og når hun da gikk foran meg. Hun koblet kjapt det med å få foran med at hun fikk belønning - og vi fikk en fin øvelse ut av det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

To staker e.l. med godbit på (poenget er litt opp fra bakken så du ikke får søking, kan også brukes som target), starter med en (dvs starter en vei). Man kan sikkert henge opp en leke eller putte en leke på skåla, men min blir så ivrig av det at jeg lager meg unødvendig mye jobb med å lære bort trekk-alt-du-har-mot-ballen-adferd. La hunden gå frem og spise godbiten fra helt nærme. Gjenta og beveg deg gradvis lenger unna. Når hunden strammer båndet stopper du og sier rolig nei, når den slakker litt lar du den gå videre frem. Vær rolig selv! Dette er en rolig øvelse (men se an hunden, ikke alle har like lett for å bli ivrige på å gå frem/vekk fra fører). Ikke la den komme frem til godbiten med stramt bånd. Etterhvert legger du på en kommando for å gå frem.

Du må ha en god trygg fri ved fot og stå (og fri ved fot videre fra stå) før du setter sammen hele øvelsen. Når hunden har forstått kommandoen, at den skal gå rett fram og ikke trekke, kan du begynne i fri ved fot og gi kommandoen for å gå frem. Begynn også med å kommandere hunden til å stoppe, men ha fortsatt godbit forran for å holde fokus frem og at den ikke snur seg når den stopper. Hunden skal stoppe i retningen, det kan være greit å trene på utenom. Når ting sitter kjører du begge veier, med godbit på begge sider. Det kan etterhvert være greit å sette stativet med godbit utenfor banen (så den ikke blir så tydelig, men fortsatt er der), eller henge en leke i et tre e.l. Ihvertfall må retningshjelpen gradvis tas vekk og belønninga komme fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  På 2/24/2012 at 8:19 PM, Kizz skrev:

Det er det flere som må :D

  På 2/24/2012 at 8:00 PM, Gullulven skrev:

Tror jeg må begynne å lese innlegget 2 ganger før jeg svarer :whistle:

Neinei, jeg lurte dere :P jeg skrev det inn etterpå, men glemte å skrive at jeg skreiv det på :innocent:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
    • Er en del med god helse og super mentalitet også? Vår golden var på ingen måte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vår var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpålagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert.  Ingen lyd på finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene så og si tause, i motsetning til de to kjent for å være verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund på mange måter, bl.a. ressursforsvar. Såfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel så viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og ødelegge ting. En spisshund som får tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel så mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegård alene, hvor de kan se/høre/lukte forbipasserende? En gjenganger med små, såkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstår dem eller trener dem, og så retter det seg når de får hjelp til å tolke hunden og interaktere bedre med den.  Jeg har forøvrig hatt store problemer med LYD på riesenvalpen jeg har nå (ikke en rase for trådstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker på om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljøpåvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd å bli kvitt problemet hjemme, ved å forstå mer av hva han vil når det kommer lyd, og hvordan respondere på det. Ikke super lystbetont oppgave å jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet.  Den personlige efaringen min er altså at rase is like a box of individuals i litt større grad enn mange andre mener.
    • En del lyd og dårlig helse og mentalitet på dem.
    • Hva med vanlig cocker? Eller amerikansk cocker? 
    • Eurasier, og sannsynligvis pyrineer, er ikke hunder jeg vil anbefale om man har noe ambisjoner i hundesport. Bichon utgår på bjeffingen. Det er (heldigvis!) forskjell på raser, og det er en grunn til at noen raser går igjen, på godt og vondt. Av gruppe 1 har du jo colle, lang- og korthår. Det har vært noe mentale svakheter på dem, men jeg har inntrykk av at det bedres. Det er himla mye røyting og børsting. Og så vil jeg generelt sett fraråde sports/jaktvarianter av rasene. Alle disse er aktive bruksraser som tåler å brukes en god del uten å være hypervarianten. Noen av jaktvariantene har mye stress og dårligere mentalitet. Det er ikke alle som får dem til, og jeg synes helt ærlig at de bør være hos noen som jakter, eller minimum satser mye på hundesport.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...