Gå til innhold
Hundesonen.no

SøppelDykking


FranskDogge
 Share

Recommended Posts

Jeg føler det blir grandiost underkommunisert at det er den private forbrukeren som står for størstedelan av matkastinga. 80%, om jeg ikke husker helt feil.

Skal sjekke det nærmere.. synes bare at rett skal være rett. Det er lett å peke på matbutikker og si at DE kaster mye mat de!

..og så går det også vanvittige mengder mat i private søppeldunker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det blir grandiost underkommunisert at det er den private forbrukeren som står for størstedelan av matkastinga. 80%, om jeg ikke husker helt feil.

Skal sjekke det nærmere.. synes bare at rett skal være rett. Det er lett å peke på matbutikker og si at DE kaster mye mat de!

..og så går det også vanvittige mengder mat i private søppeldunker.

Joda, det stemmer jo at mesteparten blir kastet etter at innkjøpene er gjort... Glemte det litt, siden folk mest bare spurte om containersvømming... :icon_redface: Jeg mener også å ha lest 80% et sted, si fra hvis du finner det! Det ligger litt statistikk i denne artikkelen også, men jeg tror ikke den sammenligner tallene fra private forbrukere med matbutikker og transport/produksjon: http://www.nrk.no/he...sstil/1.6890752

Grønn hverdag har forresten laget en fin "guide" til hvordan man kan unngå å kaste så mye mat selv, som også kan være verdt å sjekke ut hvis noen er interesserte. :)http://www.gronnhver...Kast-mindre-mat Mye av det er nok selvsagt for mange, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en fin figur fra Østfoldforskning;

matavfallNRK1.gif

Merk nå at det her er snakk om nyttbart matavfall, altså det som kunne vært spist, slik jeg oppfatter det.

Den artikkelen er litt snedig satt opp ser jeg, her er første del. Anbefaler forøvrig det FBI-programmet det linkes til.

Det er ikke lite mat her i verden ser dere, det er bare vanvittig skjevt fordelt. En skandale er det, en global sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lite mat her i verden ser dere, det er bare vanvittig skjevt fordelt. En skandale er det, en global sådan.

Ressurser ER skjevt fordelt på jorda. Jordkloden er skjevt fordelt med land og vann. Matvarer er skjevt fordelt.

Det er ikke en skandale, det er hvordan jorda er laget. Bosetter man seg i arktis så trenger man ikke papaya eller jordbær året rundt. Bosetter man seg i et område som ikke er bærekraftig (karrig jord som ørken) og skaper overbefolkning pga manglende kunnskap om prevansjon - så er det forsåvidt ikke rart det blir hungersnød.

Selvfølgelig ligger det politikk i en del av det, men å si at det er en skandale at mat er skjevt fordelt.... blir kanskje litt fornektende for hvordan virkeligheten egentlig er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den linken til grønn hverdag, skal jeg jammen lese. Jeg kaster usansynlig mye mat. Veldig glad i å storhandle og handler når jeg er sulten, så det blir mye grønnsaker som kastes, pålegg om jeg skeier ut med annet pålegg enn nugatti, og melk, fyh så mye melk jeg kaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ressurser ER skjevt fordelt på jorda. Jordkloden er skjevt fordelt med land og vann. Matvarer er skjevt fordelt.

Det er ikke en skandale, det er hvordan jorda er laget. Bosetter man seg i arktis så trenger man ikke papaya eller jordbær året rundt. Bosetter man seg i et område som ikke er bærekraftig (karrig jord som ørken) og skaper overbefolkning pga manglende kunnskap om prevansjon - så er det forsåvidt ikke rart det blir hungersnød.

Selvfølgelig ligger det politikk i en del av det, men å si at det er en skandale at mat er skjevt fordelt.... blir kanskje litt fornektende for hvordan virkeligheten egentlig er?

Tuller du nå, eller mener du dette seriøst?

Jeg satser på at du mener det i alle fall litt seriøst, og tar meg i å lure litt på hvem av oss som fornekter virkeligheten.

Ja, selvfølgelig er jorda som den er, og naturressursene er ikke jevnt fordelt over det hele. Men, i dagens globaliserte samfunn der vi får mat i butikkhyllene fra absolutt hele verden er det noe i nærheten av sjokkerende å se noen mene (om jeg ikke misforstår) at man kan "takke seg selv" om man har vært så dum å bosette seg i et underutviklet land som ikke har lært eller har ressursene til å nytte naturen rundt seg på en effektiv måte - samtidig som vi på vår kant av kloden henter store mengder av deres naturressurser til oss, kun for å kaste store deler av det igjen.

Du har helt rett i at det ligger politikk i det. I tillegg til griskhet, arroganse og egoisme - eller kapitalisme, om du vil. Vi har en lang historie og tradisjon for å utnytte andre deler av verdens ressurser til vår egen fordel uten at det nødvendigvis kommer avsenderen til gode.

Visste du forresten at Norges selvforsyningsgrad ligger rundt 40%? Norsk matproduksjon er langt unna å levere de mengdene som kreves for norske forbrukere. Resten importeres, fra andre deler av verden. Men for all del, ressursene er skjevt fordelt og ferdig med det, da skal vi i utgangspunktet klare oss på potet, melk, gulrot og litt sau? Eller hvordan er det egentlig du tenker?

Et par "fun facts" til for den interesserte;

  • Matsvinnet i rike og fattige land er på omtrent samme nivå. Forskjellene ligger i hvem som kaster maten, og hvorfor. Der det i rike land er forbrukerne selv som kaster mesteparten, er dette nærmest en utenkelighet for forbrukerne i fattigere land. Der er det mer ting som lite effektiv transport, og dårlige forhold ved lagring som gjør at maten må kastes.
  • I vestlige land varierer matsvinnet noe fra land til land, men mellom en tredjedel og halvparten av all mat som produseres og importeres, ender opp som avfall. Blant verstingene finner vi (selvfølgelig) USA.

  • 10 % av de rike landenes utslipp av klimagasser, kommer fra produksjon av mat som blir kastet.

  • Det finnes omkring 1 milliard feilernærte mennesker i verden. De omkring 40 millioner tonn mat som hvert år vrakes av amerikanske husholdninger, matbutikker og restauranter, er nok til å mette samtlige.

  • Mellom 20 og 40 prosent av all frukt og grønnsaker i Storbritannia kastes allerede før de når ut i butikkene. I hovedsak skyldes dette strenge krav til kosmetisk standard.

Kangerlussuaq, du må nesten forklare meg hvordan du har tenkt at dette skal fungere, om du virkelig mener vi bare skal "klare oss sjøl" i våre respektive deler av verden og droppe helt å handle med mat.

Vi hadde ikke greid oss lenge, om vi nå skulle slutte å importere mat. Eller tror du noen dyrker ris og kaffe i Norge? (Sorry om det er et tåpelig spørsmål.. men jeg lurer faktisk.)

RED:

Apropos fattigere deler av verden. Man snakker stadig om å øke/effektivisere matproduksjonen (kunstgjødsel, pesticider, slike ting) for å "mette verden", men mye tyder på at dette skulle være helt unødvendig. Større kunnskap til folket, begrense matsvinnet, en litt jevnere fordeling av ressursene og økt kunnskap om økologisk jordbruk til enkelte deler av verden vil i teorien kunne bidra til at "ingen" sulter lenger.

Men, det vil også fordre at vi legger om hele det økonomiske systemet. Slik samfunnet er skrudd sammen idag, forutsetter vår velstand at noen "holdes nede" til enhver tid. Vi kan ikke ha det sånn. Det er på tide å legge fra oss ønsket om evig vekst, og det er på tide å gå fra "mer" til "nok" i vår del av verden.

Men det er vel litt off topic, strengt tatt.

Endret av jlkm
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan man ER hvis man kaster større deler av maten man kjøper, jeg.. Man kjøper vel ikke to pakker pålegg og kaster èn, liksom?

Vi (nordmenn) har da tilgang til butikker så man ikke må kjøpe overflod bare fordi det er tilgjengelig?

Får håpe søppeldykkerne ikke kommer til søpla' mi - der ville det ikke være stort å livnære seg på.. Tror all matsøppel denne uka er et par sorte bananskall, noe avskjær fra noen feite kotletter og en råtten melonbit..

Heldigvis har vi også hunder, så hvis det blir igjen en potet, litt ris eller noe spisesskjeer med gryterett så er det jo bare hyggelig for dem. Men det utgjør jo ikke noen større mengde likevel..

Men butikker, ja.. Skjønner godt at de må kaste stygg frukt og grønt - hvem vil kjøpe dèt for full pris, liksom? Og ting som går ut på dato - kan jo ikke selge det heller, selv om de fleste av oss nok ikke er på langt nær så hysterisk på datoer når man plukker ut noe fra kjøleskap/fryser..

Rimi her hos oss har sånne 50% rabatt klistremerker som de setter på ting som går ut innen en dag eller to. Sånne er det sjelden man ser, så jeg tror jo at folk flest kjøper dèt først - hvis de likevel skal bruke det i middagen i dag. Jeg gjør i alle fall det - halv pris er greit å få med seg.

Har også sett noen forretninger som pakker bananer med litt skjønnhetsflekker og satt på rabattmerker på disse. Det er jo lurt (i den grad det monner).

Så litt sånne ting kan man lett få til i butikker. Men folk som kjøper bøttevis med mat for så å kaste det er det jo neppe særlig "håp" for, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kaste mat er så fyfy for meg som det går an det! Frukt som er overmoden kan moses og fryses, grønnsaker som er litt slappe eller har blitt myke kan kokes til lapskaus/suppe/gryte, det er bare å fjerne de ødelagte delene. Melk som er utgått på dato men ikke surnet kan fint fryses og brukes til sauser, surna melk er finfin til søtbakst og pannekaker/vafler, den siste skalken med brunost er nydelig i fløtesaus osv osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Ja, jeg mener det seriøst. Jordkloden er skapt på det vis den er, med den nordre hemisphere mer dekket av land enn den søndre. Med forskjellige klimasoner. Med forskjellige ressurser på forskjellige steder. Med olje ugjevnt fordelt under bakken, med uran ugjevnt fordelt, diamanter, gull, trevirke, ferskvann.... Det var strengt tatt poenget mitt. Du kan ikke endre det hva naturen har skapt.

Det er ingen som sier at folk skal takke seg selv for å bli født i somalia. Hvor du henter det fra aner jeg ikke. Jeg mener bare man først og framst må akseptere at jordkloden IKKE ER og heller IKKE KAN være en homogen suppe med firkantede jordflekker hvor alle skal ha det 100% likt. Kommunismen hadde kanskje lyst, men sorry mac, that didn't work out ;)

Når det er ute av verden, så har jeg da heller aldri sagt at jeg er fan av at vi sitter i Norge og skal ha jordbær året rundt, ei heller alle verdens kjøtttyper året rundt? Tror vi hadde hatt godt av å ha en mer sesongbasert mathandel, hvor det var noen sorter mat som var tilgjengelig til visse årstider. Ikke blir man så forbanna matlei, og man hadde lært seg å sette mer pris på maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det er bedre, men jeg er fortsatt forundret.

Det du skriver, impliserer på mange måter at vi bare skal la "alle andre" seile sin egen sjø så lenge vi ordner greit for oss sjøl. Det skurrer i mine ører. Eller misforstår jeg igjen?

Altså, det at vi her på vår kant av kloden tillater oss et groteskt sløseri mens omtrent en milliard mennesker sulter i andre deler av verden, er ikke en skandale?

RED

Forøvrig er ikke kommunisme det eneste alternativet til dagens økonomiske system - noe jeg tror du antyder. Det er en vanlig misforståelse. Vi kan helt fint kombinere det beste fra plan- og markedsøkonomi til et system som gir et både økologisk og sosialt bærekraftig samfunn.

Anbefaler deg å lese litt om ikke-vekst økonomien jeg linket til over, og grønn økonomi. Vårt samfunn, slik det fungerer i dag, er enkelt og greit ikke bærekraftig. Det kan ikke vare, vi kan ikke vokse ut i evigheten.

RED2

Jeg kom på jeg så ei sånn "regle" en gang.. den er fin til å minne oss på at verden er mer globalisert og egentlig på mange måter mindre enn hva vi ofte tenker;

Bilen din er svensk, vodkaen din er russisk, pizzaen er italiensk, kebaben er tyrkisk. Demokratiet er gresk og kaffen din er fra Brasil. Filmen er amerikansk, teen er tamil, skjorta di er indisk, elektronikken er kinesisk - tallene dine er arabisk og bokstavene latinsk.

Men å dele på maten din, det vil du ikke? Ta deg sammen nå!

:punk:

Endret av jlkm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...