Gå til innhold
Hundesonen.no

Eldre hund syndromet: bred front, smal bak


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Blaze begynner få en slik typisk kropp for rasen når de blir eldre. Selv om sikkert ingen andre enn meg ser det :P

Hun har ikke helt den store fine lårmuskalturen, men det ser ut som fronten gjør jobben. Den muskalturen som er i lårene er veldig fin. Den har bare blitt mer langstrakt enn "bolete".

Jeg vil gjerne at hun skal bruke bakparten sin, men da uten å belaste henne for mye. Tenkte først på kjetting trekk, men hun vil hun ikke da grave seg fram med bakparten uansett?

Noen som har noen ide om hvordan jeg kan få henne til å jobbe bedre med bakparten? Svømming? (men det er jo ikke akkurat gratis på denne tiden av året)

Jeg tror ikke det er noe feil med henne, hun har gått skadefri hele livet og jeg pleier være ganske så observang når det kommer til kropp og bevegelser. Jeg bruker også jevnt over bot-dekken og kjenner over kroppen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men er det rettferdig å la 8åringen gå med muskelsvinn bare fordi den begynner å dra på årene? Etter hva jeg skjønner så liker Blaze å være aktiv og jeg skjønner at Jeanette vil sette igang tiltak så

Disse gamle damene er ofte litt flinke til å jukse med bakbeina når de er på svømmetrening jobber bra med fronten, men strekker ikke skikkelig ut med bakbeina. -Du skulle sett Chicka en gang på svøm

Birk hadde lett for å bli fremtung pga HD`n sin. Jeg fikk tips av kiropraktor å drive bakketrening, noe som gav gode resultater her Tok på sele og lot han skritte rolig opp de bratteste bakkene jeg

Første jeg tenkte på er å gå baklengs opp trappa :)

Gå baklengs kan hun desverre ikke :lol:

Bratte oppoverbakker? Type grustakbratt.

*titte rundt seg* Det er desverre lite av bakker her egentlig. Det fins jo ett grustak i nærheten, men er litt redd for at det er ett litt for aktivt annlegg til å oppsøkes. Men det er god ide om jeg er på farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*titte rundt seg* Det er desverre lite av bakker her egentlig. Det fins jo ett grustak i nærheten, men er litt redd for at det er ett litt for aktivt annlegg til å oppsøkes. Men det er god ide om jeg er på farten.

I grustaket i Vormsund er det temmelig stille, tror jeg.. :) Andre som er i drift, er vel stille på kvelden, og hvis de ikke er gjerdet inn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grustaket i Vormsund er det temmelig stille, tror jeg.. :) Andre som er i drift, er vel stille på kvelden, og hvis de ikke er gjerdet inn da?

Skal sjekke ut Vormsund. Usikker på hvordan det er her, har egentlig aldri sjekket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god sele, strikkline og deg selv - trene i en bakke hvor hun kan få passelig og regulert motstand med hjelp av deg. Gjerne varier terreng. Begynn forsiktig og kort. Steget i bakken er det viktigste. Jevne og lange steg. Trener selvfølgelig også flere muskelgrupper, men avsparket er god for bakparten.

Våren, sommer,høst, ev basseng: Svømming: Trener jo samtidig flere muskelgrupper, men fin trening også for den eldrende hund.

Sitte bamse: gradvis igjen. Trener balanse og noe styrke fra bekken og for rygg. God øvelse for alle voffser det :)

Kosttilskudd.

Massasje, også gjerne lett strekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god sele, strikkline og deg selv - trene i en bakke hvor hun kan få passelig og regulert motstand med hjelp av deg. Gjerne varier terreng. Begynn forsiktig og kort. Steget i bakken er det viktigste. Jevne og lange steg. Trener selvfølgelig også flere muskelgrupper, men avsparket er god for bakparten.

Våren, sommer,høst, ev basseng: Svømming: Trener jo samtidig flere muskelgrupper, men fin trening også for den eldrende hund.

Sitte bamse: gradvis igjen. Trener balanse fra bekken og rygg. God øvelse for alle voffser det :)

Kosttilskudd.

Massasje, også gjerne lett strekking.

Hun har trekt hele livet, når det er bart sykler jeg rundt 1 mil med henne 3-6 dager i uken. På denne tiden av året går vi på ski. Så det er noe hun har gjort med måten hun trekker på. Antagelivis "graver" hun seg mer fram nå med fronten enn med bakbena, så jeg må finne noe som er mer utfordrene for kroppen hennes enn trekk. Det er tydeligvis veldig "lett" å legge tyngden på frambena.

Sitte bamse har hun aldri klart faktisk *ler* Og jeg syns generellt ikke det er en belastning en hund på 8 år skal ha på ryggen sin når hun ikke har kunnet den øvelsen før.

Sommeren svømmer vi mye. Generellt er hun en gjennomtrent hund over gjennomsnittet. Men jeg må ha noe "annet" enn det normale for å endre bevegelse mønsteret igjen. Har vurdert basseng nå for å se om det blir noen forsjell.

Massasje og streching er også helt normalt å gjøre her i huset. :)

Bevegelse mønsteret hennes (steglengde) er det ikke noen probelmer med. Jeg kan ikke se noen endringer i bevegelsemønsteret eller atferd. Men musklene har blitt lengre. Antagelivis ser ingen andre det heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse gamle damene er ofte litt flinke til å jukse med bakbeina når de er på svømmetrening :whistle: jobber bra med fronten, men strekker ikke skikkelig ut med bakbeina.

-Du skulle sett Chicka en gang på svømming, hun svømte rundt og var sååå stolt over seg selv og brukte nesten ikke bakbeina, hun lurte jo mor trill rundt trodde hun...ble veldig :o da jeg satt på hun kobbel som jeg forklarer under og hun måtte jobbe med ALLE fire beina :teehe:

Det man kan gjøre med det er å feste et kobbel i selen/halsbånd eller svømmevesten og holde hun igjen når hun svømmer, DA kommer bakbeina skikkelig med ;)

Ellers så er jeg veldig glad i vanntredemølla eller vassing, der får du kontrollert bevegelsene mye bedre enn ved svømming.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse gamle damene er ofte litt flinke til å jukse med bakbeina når de er på svømmetrening :whistle: jobber bra med fronten, men strekker ikke skikkelig ut med bakbeina.

-Du skulle sett Chicka en gang på svømming, hun svømte rundt og var sååå stolt over seg selv og brukte nesten ikke bakbeina, hun lurte jo mor trill rundt trodde hun...ble veldig :o da jeg satt på hun kobbel som jeg forklarer under og hun måtte jobbe med ALLE fire beina :teehe:

Det man kan gjøre med det er å feste et kobbel i selen/halsbånd eller svømmevesten og holde hun igjen når hun svømmer, DA kommer bakbeina skikkelig med ;)

Ellers så er jeg veldig glad i vanntredemølla eller vassing, der får du kontrollert bevegelsene mye bedre enn ved svømming.

Ja jeg mistenker en liten fjuskemus :lol:

Tror muligens svømming/vanntredemølle kan være tingen. Det blir jo mindre fysisk trening frammover pga valpekull på henne også. Da hadde det vært bedre å bruke 0.5-1 time ordentlig på henne 1-2 ganger i uken.

Har ikke noen tips om noe slikt her i Gardemommeby område?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birk hadde lett for å bli fremtung pga HD`n sin. Jeg fikk tips av kiropraktor å drive bakketrening, noe som gav gode resultater her :)

Tok på sele og lot han skritte rolig opp de bratteste bakkene jeg fant, ble han fremtung så måtte jeg justere tempoet :)

Ikke sjumilssteg med andre ord! :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birk hadde lett for å bli fremtung pga HD`n sin. Jeg fikk tips av kiropraktor å drive bakketrening, noe som gav gode resultater her :)

Tok på sele og lot han skritte rolig opp de bratteste bakkene jeg fant, ble han fremtung så måtte jeg justere tempoet :)

Ikke sjumilssteg med andre ord! :P

Først: hvilken bratte bakker, du har vel vært her :lol:

Også kommer jeg til å slite med å ikke gå sjumilssteg *flirer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye å bidra med, seige trekk i bratte motbakker bygger godt, og turen ned igjen i rolig tempo like godt. Det å sette beina under seg er tungt. Ellers er det nå sånn de blir på ett eller annet tidspunkt, massen forvitres med alder. Kelpiefrøkenen her så mest ut som en krøkkete kamphund med dårlig bakstell på slutten av sitt 14 årige liv :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg mistenker en liten fjuskemus :lol:

Tror muligens svømming/vanntredemølle kan være tingen. Det blir jo mindre fysisk trening frammover pga valpekull på henne også. Da hadde det vært bedre å bruke 0.5-1 time ordentlig på henne 1-2 ganger i uken.

Har ikke noen tips om noe slikt her i Gardemommeby område?

Holt Hestesenter på Kløfta tilbyr svømming i lengdebasseng, jeg har vært der flere ganger med X'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan sele du har, men min første tanke er at du kanskje har trekkpunktet på selen din for langt frem... ? Om du går mye med magebelte og strikk å på den måten bruker deg selv som "vekter" skal hunden bruke bakparten bra om du har riktig type seletøy. Selv ser jeg stor forskjell på mine i forhold til om jeg bruker en vanlig trekksele med feste litt oppå ryggen eller om jeg bruker nomesele med trekket litt lavt og langt bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye å bidra med, seige trekk i bratte motbakker bygger godt, og turen ned igjen i rolig tempo like godt. Det å sette beina under seg er tungt. Ellers er det nå sånn de blir på ett eller annet tidspunkt, massen forvitres med alder. Kelpiefrøkenen her så mest ut som en krøkkete kamphund med dårlig bakstell på slutten av sitt 14 årige liv :wub:

*sukk* ja det er jo desverre ett symptom på at hun faktisk er 8 år..

Holt Hestesenter på Kløfta tilbyr svømming i lengdebasseng, jeg har vært der flere ganger med X'en.

Det var det de het ja. Var det de som aldri svarte på mail?

Jeg vet ikke hvordan sele du har, men min første tanke er at du kanskje har trekkpunktet på selen din for langt frem... ? Om du går mye med magebelte og strikk å på den måten bruker deg selv som "vekter" skal hunden bruke bakparten bra om du har riktig type seletøy. Selv ser jeg stor forskjell på mine i forhold til om jeg bruker en vanlig trekksele med feste litt oppå ryggen eller om jeg bruker nomesele med trekket litt lavt og langt bak.

Jeg bytter mellom 3 seler, både nom, halvnom og saddelback så det burde egentlig ikke være ett problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg tenkte på var vektmasjetter - kan det være noe? Vet det finnes til hund da jeg vet om hunder som har brukt det nettopp for å aktivisere bakparten mer. Men aner ikke hvor de fikk tak i det.

Det har jeg tenkt å bruke litt på mine faktisk, men hvor får man tak i slike mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg tenkt å bruke litt på mine faktisk, men hvor får man tak i slike mon tro?

Står totalt stille i hodet mitt. :lol: Finnes jo både til hest og mennesker, og som sagt har jeg sett det bli brukt på hund.... Men hvor?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...