Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger ideer til familiehund


Awlden
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg er her og spør for min mor og hennes samboer, som ser etter en hund men klarer ikke og bli enige om hvilken rase. Håper noen her kan komme med noen tips!

De ser etter en hund som er lojal og de kan ha løs som holder seg rundt de, så ikke en jakt hund som sprinter etter alt som rører seg i buskene, men samboeren kunne godt tenke seg en kammerat til rypejakt et par ganger i året.

De jobber men og registrere kultur minner ute i felten, så en medium størrelse hund hadde nok vært best, ikke for stor til og reise med men heller ikke så liten at den blir borte i myra.

Det hadde vell vært enkelt nok hadde de bare ikke vært så stae og uenige om hvilken rase icon_smile.gif Det de er enige om er at de har veldig lyst på en liten turkammerat, det handler bare om og finne den rette til lifs stilen deres.

Håper dere kan hjelpe meg litt å peke de i riktig retning.

~Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur nok at de først og fremst må bestemme seg for hva som er viktigst. Er det rypejakta 1-2 ganger i året, eller selskapet? Det sier seg sjøl at en hund som egner seg til rypejakt ikke nødvendigvis er den hunden som tusler rundt på funnplassen uten å utforske på egenhånd, mens en selskapshund av mellomstørrelsen fint kan være med på jakt, bare det ikke forventes noe fuglearbeid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan jo kikke på engelsk springer spaniel. Dette er tradisjonelt en støtende fuglehund som skal støte opp fugl på maks 25 meter. Det betyr at de er avlet for å holde seg i nærheten av jeger. Ikke alle linjer er like godt bevart i forhold til jaktegenskaper, så det er lurt å undersøke nøye. De egner seg ikke så godt til jakt på fjell, naturlig nok siden de skal holde seg tett på fører, men er godt egnet i lavere terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok mere familihund de ser etter, som om ikke er noe jæger, at bare kan være med på jakta og holde seg rolig og stille i nærheten.

Jeg skal foreslå springer spaniel til de, det er jo en flott hund i og for seg :)

Takk for de forslagene, bare la de komme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Old English sheepdog kanskje? :) ikke en jakt hund, men en god tur kamerat og som er rolig innendørs. Pelsstellet kan kanskje være endel jobb, men det er også mulig å klippe bort mye av pelsen hvis den ikke skal brukes i utstillinger osv, blir ganske søte da! :P Det er jo også en stor hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatiner? Ingen typisk jakthund, men vet at noen bruker dem til litt jakt, og mener det har vært på rype. Vet ikke hva dere legger i en medium stor hund, men i forhold til en grand danois er den jo det. Tispene kan og være ganske små.

De aller fleste vil holde seg i nærheten, og kan gå løs (jeg kjenner ingen som ikke kan det). Finnes unntak som bekrefter regelen, men slik er det jo hos alle raser, ikke alle hunder som har lest rasebeskrivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er her og spør for min mor og hennes samboer, som ser etter en hund men klarer ikke og bli enige om hvilken rase. Håper noen her kan komme med noen tips!

De ser etter en hund som er lojal og de kan ha løs som holder seg rundt de, så ikke en jakt hund som sprinter etter alt som rører seg i buskene, men samboeren kunne godt tenke seg en kammerat til rypejakt et par ganger i året.

De jobber men og registrere kultur minner ute i felten, så en medium størrelse hund hadde nok vært best, ikke for stor til og reise med men heller ikke så liten at den blir borte i myra.

Det hadde vell vært enkelt nok hadde de bare ikke vært så stae og uenige om hvilken rase icon_smile.gif Det de er enige om er at de har veldig lyst på en liten turkammerat, det handler bare om og finne den rette til lifs stilen deres.

Håper dere kan hjelpe meg litt å peke de i riktig retning.

~Marit

Hei :)

Som nevnt over her så kan det være vanskelig å finne en hund som både er brukenes til jakt og som har liten radius på tur.

Hva ønsker de i en jakthund? Skal den apportere fuglen eller ønsker de en hund som også jobber i forkant av skuddet?

Om de kan "nøye" seg med en apportør så ville jeg ha sett på welsh- og engelsk springer spaniel, samt labrador og golden retriever. De 2 sistnevnte gjerne av jaktlinjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Cavalier king charles spaniel? Ikke la dere skremme av at den virker liten. Tror den regnes som miniatyrhund? Den kommer seg frem i terrenget. Kanskje ikke hunden man tar med i de verste steinrøysene, men det gjelder større hunder også. En nabo der jeg bodde tidligere hadde ei lita frøken som var med på lange skiturer, flere mil. Ellers er det enkle greie familiehunder som stort sett holder seg i nærheten.

Vær obs på en del sykdommer, for rasen er svært populær og da avles det ofte på individer som ikke burde gått i avl (veldig enkelt sagt).

EDIT: hvis det er slik at det er ønskelig at hunden kan være med på jakt som turkompis, ikke jakthund må de forsikre seg om at foreldredyrene og helst slekta bakover, samt onkler og tanter ikke er redd for skudd. Dette gjelder uansett hvilke rase man velger. Å undersøke dette er ikke så enkelt. Poenget mitt er at skuddredsel er veldig arvelig.

Hvis bjeffing/gneldring ikke er noe problem så finnes det flere forskjellige middels store spisshundraser som kan være aktuelle. Man kan gjennom trening begrense bjeffingen men ønsker man seg en lydløs hund bør man velge en annen hundetype. Ta en titt på for eksempel buhund, lundehund, finsk lapphund, svensk lapphund, islandsk fårehund, eurasier, keeshond, mittelspits (tror det staves annerledes). Jeg har selv hatt islandsk fårehund disse hundene er fenomenale i terrenget!

Endret av ELH
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...