Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor sent kan tenner komme?


SFX
 Share

Recommended Posts

Hvor sent kan tenner som mangler likevel komme fram? Hvor gammel er en hund når en gir opp håpet og konkluderer med at den har tannmangel?

Edit:

For å klargjøre:

Jeg lurer ikke på når hundenes har mistet tennene sine.

Jeg er interessert i å høre om hunder som har gått lang tid med tilsynelatende tannmangel, og om disse tennene noen gang har kommet opp - og hvor sent det i så fall var snakk om.

Endret av SFX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg på og! Min er 4 mnd, har ikke mistet noen.

Så lenge tennene ikke er løse, er det ikke noe stress enda - da er de ikke klare for å ramle ut. Det pleier å begynne i fire-fem-måneders alderen.

Monti mista i alle fall sin siste tann i går. 5 1/2 mnd gammel. De siste tennene (hjørnetenner) kom i en rasende fart og vips var de gamle ute.

Det er ikke alle som feller og får nye samtidig - en kan altså miste tenner og gå med åpne glis lenge. Det er ikke det å få ut tennene som er problemet med tannmangel - jeg lurer på hvor lenge en kan våge å håpe at tennene som ikke har vokst ut skal komme.

Begge P1 nede til Smula kom ikke opp før hun var nærmere 9 måneder i alle fall, men jeg kunne se før det at de var der som en liten klump nede i gummen.

Denne hunden virker helt glatt og myk i tannkjøttet, ingen skarpe tagger som en har kjent ellers når tenner har brutt fram.

jeg vet ikke om dette går under det du lurer på, men Anastasia mista sin siste hjørnetann da ho var 6-7mnd :) Så tror de kan få nye tenner ganske sent? pappa sier han hadde en som ikke fikk alle tennene før den var 9mnd så :)

Alle tennene er ute, ikke noe problem. Men det har gått tid uten at alle har kommet opp, og det er det jeg lurer på - hvor mye is skal en ha i magen.

Valpen er syv måneder, og om den stilles som junior om to måneder vil jo dommer helt legitimt kunne trekke for tannmangel. Men kan en håpe at de brått dukker opp utover på sikt, eller er det en "sperrefrist" for hvor lang tid en tann kan bruke på å komme ut i dagslyset?

Endret av SFX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som feller og får nye samtidig - en kan altså miste tenner og gå med åpne glis lenge. Det er ikke det å få ut tennene som er problemet med tannmangel - jeg lurer på hvor lenge en kan våge å håpe at tennene som ikke har vokst ut skal komme.

Jada. Mente det bare som et eksempel på hvor sent de kom her.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du veldig usikker så kan det greit avklares med et røntgenbilde hos veterinæren...

Jeg har tenkt på det, men det er ikke min hund. Jeg vil også sjekke mer om hva som er vanlig før jeg eventuelt spytter i den antatte tusenlappen for røntgen. Det er mye penger å kaste bort nå, om det er normalt at tenner bruker tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tannkjøttet har grodd pent sammen etter fellingen av valpetanna, og man ikke kjenner/ser noen kul der tanna skulle ha kommet etter uker - så spøker det nok for tannmangel. P'er kan bruke lenger tid enn inc - men det er jo grenser.

Men som Lotta sier; det er jo bare å røntge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sent kan tenner som mangler likevel komme fram? Hvor gammel er en hund når en gir opp håpet og konkluderer med at den har tannmangel?

Jeg vet ikke hvor sant dette er, men en av Babs brødre manglet to P2 (mener jeg det var - eller om det var P1?) da han vokste opp. Det var jo greit nok og litt kjipt, men det var jo ikke stort å gjøre med det liksom, så vi slo oss til ro med det. Da "valpen" var blitt 2,5 år kom det et bilde til meg - hunden hadde brått fått begge tennene sine, han!! Nå fikk jeg aldri sjekket opp dette selv, men det så søren meg ut til at tennene hadde dukket opp i en alder av 2,5 år. Jeg ville ikke veddet på at det er normalt, for å si det sånn :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tannkjøttet har grodd pent sammen etter fellingen av valpetanna, og man ikke kjenner/ser noen kul der tanna skulle ha kommet etter uker - så spøker det nok for tannmangel. P'er kan bruke lenger tid enn inc - men det er jo grenser.

Men som Lotta sier; det er jo bare å røntge.

Det så helt jevnt og fint ut - ingen rødme eller noe som helst, og jeg klarte ikke å kjenne noen skarpe kanter under tannkjøttet.

I og med at det ikke er min hund, er det ikke bare å ta den med til røntgen ;) Jeg forsøker også med denne tråden å kartlegge mer først - om det er normalt at tenner kommer ut fram til hunden er et år (som et vilkårlig eksempel) kan en jo drøye røntgen litt til.

Er det noen som vet hva røntgen koster? Søk på nettet gir bare pris på HD-røntgen. Jeg regner med at den regningen eventuelt blir min, og da må jeg se an om jeg har råd til en slik "unødvendig" regning nå, rett og slett.

Jeg vet ikke hvor sant dette er, men en av Babs brødre manglet to P2 (mener jeg det var - eller om det var P1?) da han vokste opp. Det var jo greit nok og litt kjipt, men det var jo ikke stort å gjøre med det liksom, så vi slo oss til ro med det. Da "valpen" var blitt 2,5 år kom det et bilde til meg - hunden hadde brått fått begge tennene sine, han! Nå fikk jeg aldri sjekket opp dette selv, men det så søren meg ut til at tennene hadde dukket opp i en alder av 2,5 år. Jeg ville ikke veddet på at det er normalt, for å si det sånn :D.

Det er lov til å håpe på mirakler, altså :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så helt jevnt og fint ut - ingen rødme eller noe som helst, og jeg klarte ikke å kjenne noen skarpe kanter under tannkjøttet.

I og med at det ikke er min hund, er det ikke bare å ta den med til røntgen ;) Jeg forsøker også med denne tråden å kartlegge mer først - om det er normalt at tenner kommer ut fram til hunden er et år (som et vilkårlig eksempel) kan en jo drøye røntgen litt til.

Er det noen som vet hva røntgen koster? Søk på nettet gir bare pris på HD-røntgen. Jeg regner med at den regningen eventuelt blir min, og da må jeg se an om jeg har råd til en slik "unødvendig" regning nå, rett og slett.

Hvis alle andre tenner er ferdig utvokst er det nok litt tvilsomt. Men om Siri's story stemmer, så kan jo undere skje :D

Selv har jeg beholdt håpet i det lengste ved et par tilfeller - men det hjalp ikke :huh:

Ang. røntgen så vil vel det koste fra 5-600 og oppover, avhengig av vet. - Ring rundt og sjekk priser i så fall!

Vet om et tilfelle hvor hunden mangler fortann, men vet. fant en bruket tannrot nede i kjeven ved røntgen. Hunden har aldri hatt tanna, så den må ha brukket i det den vokste ut. Dette godtar faktisk dommerene på utstilling! (mangel av inc. er diskvalifiserende på rasen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har jo alt fortalt deg om AK som fikk P1 opp når han var 1,5 år. (Men nå skal det sies at han halvbror med fullt bitt har i ett kull gitt MYE tannmangel så jeg anntar at det er "noe" der).

På Kløfta er prisen:

Røntgen inntil 2 bilder, pris for konsultasjon kommer i tillegg kr.

710,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle andre tenner er ferdig utvokst er det nok litt tvilsomt. Men om Siri's story stemmer, så kan jo undere skje :D

Selv har jeg beholdt håpet i det lengste ved et par tilfeller - men det hjalp ikke :huh:

Ang. røntgen så vil vel det koste fra 5-600 og oppover, avhengig av vet. - Ring rundt og sjekk priser i så fall!

Vet om et tilfelle hvor hunden mangler fortann, men vet. fant en bruket tannrot nede i kjeven ved røntgen. Hunden har aldri hatt tanna, så den må ha brukket i det den vokste ut. Dette godtar faktisk dommerene på utstilling! (mangel av inc. er diskvalifiserende på rasen)

Hunden får jo fint i seg mat, gnager på ting og lever et godt liv uten fullt tannsett - men det er jo greit å vite hvordan en skal forholde seg til det, jeg kan faktisk ikke huske at noen av våre 15 hunder hittil har manglet tenner i voksen alder (de kan ha mistet som gamle), så dette er en ny problemstilling for meg.

Jeg får tenke litt mer på det, også eventuelt ta en ringerunde for å sjekke priser.

Ja jeg har jo alt fortalt deg om AK som fikk P1 opp når han var 1,5 år. (Men nå skal det sies at han halvbror med fullt bitt har i ett kull gitt MYE tannmangel så jeg anntar at det er "noe" der).

På Kløfta er prisen:

Røntgen inntil 2 bilder, pris for konsultasjon kommer i tillegg kr.

710,-

Takk for pris! Jeg så for meg en liten tusenlapp, og det er jo litt penger, men... Kan en sette prislapp på nysgjerrighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...