Gå til innhold
Hundesonen.no

Vente tråd..


IdaC
 Share

Recommended Posts

Da er det klart, nesten ihvertfall. JEG FÅR OES VALP I MARS. En hanne som skal til daglig bli kalt ALFRED.

Han er tysk og bare helt nydelig.

Henter han ett par uker før påsken.

Er det noen som kan forklare meg hva jeg må huske på når jeg får hund fra Tyskland?

Noen som vet om jeg får han inn på flyet over grensen? eller er det bare i norge og bare i tyskland? snakket med lufthansa og de sier jeg skal få han inn på flyet lamme meg men jeg synes det er for godt til å være sant :P

Mattilsynet? tolla? noen skjemaer jeg må fylle ut ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*host* Hva er en OES? Norwegian vet jeg tillater ikke fly i kabinen når man reiser utover Norge, da må den i lasterommet. Men kan jo hende lufthansa har andre regler. Om de sier det går greit så gjør det nok det. Uansett hva en OES viser seg å være: gratulerer med valp (snart)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest masse der men skjønte ikke alt. siden det står man må søke "Du kan søke om å få innføre uvaksinerte hundevalper (yngre enn 3 måneder) fra enkelte land (se liste nederst på siden). Det tar om lag en måned å behandle en søknad" og listen ned på siden er liste over masse land og deriblant sverige å det står at man ikke skal søke fra sverige så den siden står å motsier seg selv.... så vet jeg det er en del som har hentet hund fra andre land. å kanskje kunne svare meg for mattilsynet svarer meg ikke på mailen...

OES= OLD ENGLISH SHEEPDOG.

takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Når dem ikke har tid til å svare på e-post så ring. Det kan jo også hede at e-posten din blir sendt til søppelpost så dem hvertfall ikke får lest den. Så til mandagen ville jeg satt meg ned og ringt mattilsynet det er tross alt dem du må ha med å gjøre i forhold til importen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke mattilsynet om lov til å ta den inn hvis den er under 3 mnd. Da må du vente til valpen er chippet (det nr skal stå i søknaden) også tar det omtrent 2 uker før du får svar. Du må også ha en egenerklæring fra oppdretter om at valpen kun har vært sammen med oppdretteren sin hunder, også må du få en testikkelattest på faren hvis han ikke er champion.

Lufthansa flyr med hun i kabinen i UK ihvertfall, jeg tror de gjør det overalt. Men vekten kan da ikke overskride 8 kg tror jeg det er, eller 10. Også er det noen mål du må ha på buret, men det skal stå på hjemmesiden dems. Buret skal også ha en vanntett bunn, f.eks en sherpa bag eller et vari kennel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke mattilsynet om lov til å ta den inn hvis den er under 3 mnd. Da må du vente til valpen er chippet (det nr skal stå i søknaden) også tar det omtrent 2 uker før du får svar. Du må også ha en egenerklæring fra oppdretter om at valpen kun har vært sammen med oppdretteren sin hunder, også må du få en testikkelattest på faren hvis han ikke er champion.

Lufthansa flyr med hun i kabinen i UK ihvertfall, jeg tror de gjør det overalt. Men vekten kan da ikke overskride 8 kg tror jeg det er, eller 10. Også er det noen mål du må ha på buret, men det skal stå på hjemmesiden dems. Buret skal også ha en vanntett bunn, f.eks en sherpa bag eller et vari kennel.

Takk :) Det står kun mål på bur, men ikke bag kan jeg ha større bag da enn det målene står på bur? vet jeg kan ha det med sas. Reiste for 2 uker siden med hund sørover og hadde 0ver 20 cm større bag enn målene på hard plastburene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det er det dette som gjelder:

http://www.mattilsyn...til_norge_98489

som nevnt der er det andre regler for dyr yngre enn 3 måneder så tenk på det. Jeg fant ikke de reglene.

Jeg tror det er rabiesvaksinen som blir utfordringen.

Det er mulig du må betale toll, men jeg slapp fra Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med valp! Og sheepdogvalper er jo bare verdens søteste, da!

Hundebagger slipper nok litt lettere igjennom fordi de er litt myke, og kan "knøvles" innunder setet foran uansett om den er noen cm for stor. Jeg hadde den største Sherpabag'en til Paris i fjor, og en venninne reiser ofte med sine småhunder i tilsvarende størrelse på sin bag. Men på infoen jeg har sett står det at det eg. skal være den minste av Sherpa'ene som er den eneste som er godkjent - og den er ganske liten!

En sheepdogvalp er jo ganske stor, så jeg ville vært meeeeget nervøs for hvordan man dels skal kunne stappe den nedi baggen (min Boston terrier kunne ikke stå oppreist, liksom - og det står det spesifisert at hunder skal kunne gjøre), og dels at ikke vekten inkl. ca 1 kg bag) skal overskride 8 kg...

Men heldigvis går sånt som dette oftest greit, da! Men JEG ville ikke latt valpen traske rundt foran skranken, så de ser hvor "stor" han egentlig er - den lille coton'en vi hadde med fra Paris ble faktisk veid (han veide kanskje 5 kg, liksom..) bare fordi han så kjempestor ut i all sin pels der nede på bakken. Moxy (boston terrier) vurderte de ikke engang (og hun veier rundt 7 kg) og jeg holdt henne på armen som om hun liksom ikke veide mer enn en chihuahua...

HVIS du har muligheten, ville jeg sørget for at oppdretteren er med på flyplassen og har med en flykasse - bare "just in case". Har selv stått igjen på en flyplass med en valp og godkjent bag OG godkjenning på "pet in cabin" - men kapteinen sa nei.

Gangen etter hadde jeg med flykasse OG bag, godkjent frakt av to valper (en i cargo og en i cabin), men brukte da ikke flykassen - bare slepte den med oss

Pass på at du har absolutt ALLE papirene du skal, ikke stol på at "det går sikkert greit" fra verken oppdretter, veterinær i Tyskland eller forsåvidt i Norge. Det er så lett å tenke at man reiser innenfor EU, men det gjør du faktisk ikke. Så evt. snarveier tyskerne kan bruke ovenfor Sverige og Danmark er det ganske sikkert IKKE funker ovenfor norske tollere. Du kommer med fly, så det er ingen tvil om at du SKAL stoppe i tollen (gå på rødt) og da skal alle papirer/pass og valp vises fram.

Sjekk med Mattilsynet, ha med listen fra dem på alt som skal være med og sørg for at ethvert stempel og enhver signatur er på riktig plass.

Pugg på reglene, så DU høres kjempeproff ut på dette, så går det ennå greiere.

Ang. moms så er det 25% moms på varer som koster over 6.000,- (forutsetter at du har vært ute av Norge i 24 timer, ellers er beløpsgrensen 3.000,-). Husk å ta med kvittering eller kjøpekontrakt som bekrefter prisen på valpen.

Så hvis valpen koster 10.000,- skal du betale 2.500,- i norsk moms.

DET var skremselspropagandaen - men det går sikkert helt greit for din del!

Og du får hjem verdens herligste bustetroll uten noen form for dramatikk. De gangene det har gått "skeis" for meg er det mange, mange år siden - de har sikkert bedre rutiner i dag!

Lykke til og gled deg!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med valp! Og sheepdogvalper er jo bare verdens søteste, da!

Hundebagger slipper nok litt lettere igjennom fordi de er litt myke, og kan "knøvles" innunder setet foran uansett om den er noen cm for stor. Jeg hadde den største Sherpabag'en til Paris i fjor, og en venninne reiser ofte med sine småhunder i tilsvarende størrelse på sin bag. Men på infoen jeg har sett står det at det eg. skal være den minste av Sherpa'ene som er den eneste som er godkjent - og den er ganske liten!

En sheepdogvalp er jo ganske stor, så jeg ville vært meeeeget nervøs for hvordan man dels skal kunne stappe den nedi baggen (min Boston terrier kunne ikke stå oppreist, liksom - og det står det spesifisert at hunder skal kunne gjøre), og dels at ikke vekten inkl. ca 1 kg bag) skal overskride 8 kg...

Men heldigvis går sånt som dette oftest greit, da! Men JEG ville ikke latt valpen traske rundt foran skranken, så de ser hvor "stor" han egentlig er - den lille coton'en vi hadde med fra Paris ble faktisk veid (han veide kanskje 5 kg, liksom..) bare fordi han så kjempestor ut i all sin pels der nede på bakken. Moxy (boston terrier) vurderte de ikke engang (og hun veier rundt 7 kg) og jeg holdt henne på armen som om hun liksom ikke veide mer enn en chihuahua...

HVIS du har muligheten, ville jeg sørget for at oppdretteren er med på flyplassen og har med en flykasse - bare "just in case". Har selv stått igjen på en flyplass med en valp og godkjent bag OG godkjenning på "pet in cabin" - men kapteinen sa nei.

Gangen etter hadde jeg med flykasse OG bag, godkjent frakt av to valper (en i cargo og en i cabin), men brukte da ikke flykassen - bare slepte den med oss

Pass på at du har absolutt ALLE papirene du skal, ikke stol på at "det går sikkert greit" fra verken oppdretter, veterinær i Tyskland eller forsåvidt i Norge. Det er så lett å tenke at man reiser innenfor EU, men det gjør du faktisk ikke. Så evt. snarveier tyskerne kan bruke ovenfor Sverige og Danmark er det ganske sikkert IKKE funker ovenfor norske tollere. Du kommer med fly, så det er ingen tvil om at du SKAL stoppe i tollen (gå på rødt) og da skal alle papirer/pass og valp vises fram.

Sjekk med Mattilsynet, ha med listen fra dem på alt som skal være med og sørg for at ethvert stempel og enhver signatur er på riktig plass.

Pugg på reglene, så DU høres kjempeproff ut på dette, så går det ennå greiere.

Ang. moms så er det 25% moms på varer som koster over 6.000,- (forutsetter at du har vært ute av Norge i 24 timer, ellers er beløpsgrensen 3.000,-). Husk å ta med kvittering eller kjøpekontrakt som bekrefter prisen på valpen.

Så hvis valpen koster 10.000,- skal du betale 2.500,- i norsk moms.

DET var skremselspropagandaen - men det går sikkert helt greit for din del!

Og du får hjem verdens herligste bustetroll uten noen form for dramatikk. De gangene det har gått "skeis" for meg er det mange, mange år siden - de har sikkert bedre rutiner i dag!

Lykke til og gled deg!

Susanne

Så har jeg forstått det rett, jeg må ha:

klarering fra luft hansa å ha hund på fly

Pass.

kjøpekontrakt.

Egenerklering fra oppdretter at den ikke har vært i kontakt med andre dyr enn i kennelen.

vetrinærkontrollattest

godkjent søknad fra mattilsynet

behandle før dvergbendelorm

si i fra til tollvesnet 48 tima før ankomst.

å være over 24 tima i tyskland.

Har ei sherpabag i nest sørste str. tviler jeg får en OES valp inn i den.. Men når jeg klarer å få over 1 liter vann til hunden gjennom sikretskontrollen klarer jeg vel å diskuterer meg til å valpen inn på flyet :P mamma reiser lamme meg nedover siden hun syns rettningsansen min altid blir liggende igjen i tromsø X) så da får hun ta halve hunden og jeg halve :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man allerede kranglet en gang med mattilsynet. SØKNADEN SKAL SENDES INN 3 uker FØR og ID chip nr SKAL stå på. og sender jeg den inn når ID chipen er satt inn altså ved 71/2 ukers alder å 3 uker etter det. vil det si at jeg skal hente hunden når den er 10 1/2 uke gammel og da kan jeg ikke ta han med inn på flyet. nei men da kunne jeg like greit vente til den var 12 uker å slippe alt det der.. åhhhh. å han var direkte ufin med meg å sa det kommer bare syke hunder fra tyskland....

Står med å velge 2 valper. og vet ikke helt vilken jeg skal velge. en har hvit og sort hode. og den andre hvitt... åhhh. så vansklig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo klart å tydelig at valpen skal være chippet, så hva er det å krangle om? De fleste oppdrettere chipper jo ikke før valpene er 7 uker så det er jo ikke noe mattilsynet kan noe for. Hvorfor kan du ikke ta den med inn på flyet når den er 10 uker? Blir den for tung da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo klart å tydelig at valpen skal være chippet, så hva er det å krangle om? De fleste oppdrettere chipper jo ikke før valpene er 7 uker så det er jo ikke noe mattilsynet kan noe for. Hvorfor kan du ikke ta den med inn på flyet når den er 10 uker? Blir den for tung da eller?

Den blir for tung å ta inn da, den er rundt 8 kg når den er 8 uker...

Men at de skal kverulere på alt jeg sir, jeg vet at det skal være id ship og sånt men "noen" skal få den godkjent på 2 timer og jeg får beskjed at min vil ta 3 uker...

Endret av IdaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo på mattilsynet sine sider at det tar opptil en mnd å behandle søknader, det her er noe som alle som skal importere må gjennom.

Jeg forstår det men at de er ufin når jeg spør fordi jeg ikke skjønner noe så vrir de på det jeg spør om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet er mattilsynet, vrange folk som ikke veit hva dem driver med :lol: Det beste er å sende mail, da får du ting skriftelig (selv om det tar et par uker fordi de må sende mailen rundt til 10 forskjellige folk som kanskje kan svaret) også slipper du å prate med dem :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...