Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør dere for tannhelsen til deres hunder?


SD
 Share

Recommended Posts

Vi har 5 stk i ujevn alder (12, 10, 6 & 2 x 2år), 2 er amstaffer og 3 er franske bulldoger.

Alle får og har alltid fått oppbløtt fôr, de 2 minste får også litt V&H i tillegg. Nylonbein har de alltid tilgang på, men kun de 3 minste benytter seg av det. Ellers får de noe å tygge på nesten hver dag (div hundekjeks, griseører ol.).

Børster så altfor sjelden tennene på dem at det ikke engang kan regnes med, der burde jeg absolutt skjerpe meg.

Alle har kjempeflotte tenner, og kun de 2 eldste har fjernet tannstein en gang. Men det synes jeg faktisk er helt greit med tanke på alder. Det er nok ikke min fortjeneste at de har så fine tenner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sånn tannbørste og hundetannkrem, men er altfor dårlig på å huske på den.. Men han får dentastix ca hver dag, griseørerer i ny og ne,og han har alltid tilgjenglig diverse tyggebein. Og han får tørrfor. Han er egentlig veldig flink til å tygge, og har til nå ikke sett noe på tenna hans.

Katten min måtte få fjernet tannstein i narkose i fjor vår, hun er glupsk og svelger alt helt. Men da spurte jeg dyrlegen om denne plaque off pulveret, og hun sa det bare var tull å brule penger på, hadde vist ikke noe effekt mot tannstein, men kunne noen ganger hjelpe mot dårlig ånde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkjene her får frossen vom og hundemat og bein om jeg har tilgang på det, og det er null tannstein å se på noen av dem. Hverken den på 7,5 eller den på 3.

På Buffy (schæfern jeg hadde før) tok jeg tannstein på jevnlig selv fra hu var året til hun var tre år. Da begynte vi med vom og hundemat, og siden tok vi ikke tannstein en gang før hun ble avlivet nesten 7 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrlegen gav meg streng beskjed om å fôre på våtfôr de fire første dagene etter tanntrekkinga og etter det kun fôre på tørrfôr. Men det mange sier her da, er at vom og hundemat er bedre å fôre på?

Ingen tvil om det, er det beste ferdigproduserte hundematen du får, som er helt naturlig for hunden din.

Bedre for tannhelsen også, siden vi er inne på det her, spesielt om hunden får noe rå ben i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om det, er det beste ferdigproduserte hundematen du får, som er helt naturlig for hunden din.

Det har jeg forstått, men lurte mer på det du svarte på under om tannhelse og det å fôre å vom og hundemat. Hvorfor er det bedre for tennene? Hvordan er det å fôre 50/50 mtp tennene?

Bedre for tannhelsen også, siden vi er inne på det her, spesielt om hunden får noe rå ben i tillegg.

Forøvrig sliter jeg med å finne rå bein og slike ting hun kan og vil tygge på, hun er ikke akkurat den største hunden. Så tips taes imot der også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg forstått, men lurte mer på det du svarte på under om tannhelse og det å fôre å vom og hundemat. Hvorfor er det bedre for tennene? Hvordan er det å fôre 50/50 mtp tennene?

Forøvrig sliter jeg med å finne rå bein og slike ting hun kan og vil tygge på, hun er ikke akkurat den største hunden. Så tips taes imot der også :)

For det første er det ikke karbohydrater i kosten deres, karbohydrater = sukker, og råfôrede hunder får surere PH enn hunder som blir fôret med tørt, dermed oppstår ikke plakk/hull like lett.

Hunden min er heller ikke spesielt stor, men ben som kotelettben med kjøtt rundt går fint ned, og ben som finnes i kyllingnakker, kyllingvinger eller oksehaler er ganske myke og ikke altfor harde. Har en "sluker" selv, så jeg må holde i ene enden mens han gnager på ben, spesielt passe på mot slutten, men så lenge jeg gjør det, så går det fint. :)

Red: Er ikke anbefalt å fôre 50/50 permantent, men er godt å gjøre i tilvenningsfasen mot rått. Grunnen til at dette ikke er så lurt i lengden, er at rent kjøtt går veldig raskt gjennom hundens system (som det normalt skal gjøre), mens tørt som inneholder veldig mye kornprodukter bruker mye lengre tid i hundens fordøyelsessystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bein i alle slags former og fasonger. Veldig fornøyd med RC Oral Bar, den gir frisk pust i samme slengen;-) Fjerner evt plakk selv, før det setter seg og blir tannstein - så det har vi ikke hatt ennå. Tannhelse er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å gi hunden kjøttbein å tygge på i blant, hun får også Plaque Off på maten daglig, og det har jeg gjort siden hun felte melketennene. Vi blander våtfôr og tørrfôr i skålen. Foreløbig ser tennene fine ut, kan ikke se noe tannstein under utvikling (hunden er i underkant av et år)

Jeg vet ikke om jeg har så stor tro på den såkalte Dentastix'en, for det er bare noen få tygg og så er den oppspist. Hunden er grådig, og den stix'en er jo såpass myk at det tar ikke langt tid å spise den opp for min hund, iallefall. Ser ikke helt hvor god effekt det kan ha da, så det gidder jeg sjelden å gi. Har mer tro på bein og rått kjøtt med bein, som f.eks. rå kyllingvinger servert i frossen tilstand osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tygger de tyggebein og får nesten bare tørrfor. Pusser tennerne i ny og ne. Ellers skraper jeg bort tannstein selv med skrape eller med en sånn ting en trer på fingeren. (vetrinæren har vist med hvor hardt jeg kan skrape. Orker ikke å dope ned unødvening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plaque Off over maten, gir bein/hud å tygge på samt jevnlig pussing av tannebisser.

Det er jo også forskjell på raser og individer hvor "friske" tenner de har.

Jeg gir plaque off på maten og forer med mat av god kvalitet, også får han no ordentlige margbein når vi har det... Har aldri egentlig hatt tannstein på Linux, det har hendt jeg har skrapt av litt som kunne utviklet seg til tannstein bare med neglen, men jeg ser at Zara som nå er 11 år har fått litt tannstein de siste årene. Hun har også knekt to tenner, så hun har måttet dra til "tannlegen" pga det...

Det er vel sånn her også. Har kanskje sett antydning noen ganger som jeg har priket bort. Men det er det. Han får tørrfòr.

Egentlig vet jeg ikke hvor mye denne pussinga hjelper på han, for om jeg glemmer det en periode så har han like fine bisser fordet. Men det jeg merker, er litt mindre "hundeånde" om jeg pusser jevnlig med en type tannpasta for hunder. Så jeg har bare fortsatt. Dessuten er det fin håndtering av munnen, dommere og andre får grafse og se så mye de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka er snart 10år og er fôret på tørrfôr hele livet sitt, hun har aldri hatt behov for å fjerne tannsten, veterinærene som ser på hun er overrasket over at en eldre hund har så gode tenner.

Hun har en kurv hvor hun har hvite og brune bein som jeg kjøper i dyrebutikken, dette har hun fri tilgang til.

Ellers så får hun griseromper og ører et par ganger i uka.

Innimellom får hun sener, store tørrfisk biter, dentastix og andre bein jeg har i skuffen (kjøper "rawhide" bein av en fra Statene på e-bay, det er litt avveksling fra det kjedelige vi har her i Norge)

Når jeg tenker over det så får hun vel egentlig noe ekstra å bite på hver dag...bare jeg som ikke tenker over at jeg gir hun det :innocent: :innocent: :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...