Gå til innhold
Hundesonen.no

Raggsokker?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Sonenorakelet! Jeg har funnet at raggsokker er ganske så geniale for en som alltid fryser på beina. Dessverre har jeg bare ett par, og er kjempedårlig til å strikke. Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt forholdsvis billig? Bestiller gjerne på internett, men jeg vil ha tjukke, gammeldagse ullsokker, ikke sånne tynne ullsokker man får kjøpt på XXL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hvis du fryser på beina fordi du svetter/blir våt på beina så lønner det seg å se etter sokker med mest mulig ull i blandingen. Men blir det bare ull så slites dem lettere. Sokkene til Europris holder ikke mål for min del fordi jeg svetter mye på beina og blir kald av den grunnen. Jeg må kjøpe dyrere sokker som det er mer ull i og dem finnes i alt fra tynne finsk varianten til den kjempetykke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes bare "en" kjøperaggsokk, og den finner du på Felleskjøpet- fra Sandefjord skofabrikk, de er grå. Koster sånn ca. 50-60kr. paret, sitter fantastisk, er tjukke, og veldig slitesterke tross høy ullprosent.

Red: Og om du skal ha strikkasokker (som er lite slitesterke, og harde for foten), så finner du alt hva ditt hjerte må begjære på epla.no

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere i familien som strikker, skal jeg høre hva de tar?

Da får du det garnet du ønsker selv :)

Jeg har lassevis med hjemmestrikkede ullsokker, og de er kanongode!

Ja, gjør det. :) Hva man kan få ordnet på sonen altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tykke skal du ha dem?

Mine kan ikke toves, for det er litt nylon i garnet.

Ønsker du tovede i 100% ull, eller bare normalt tykke ullsokker?

(Driver og melder min strikkende mamma, som ofte strikker for andre :thumbsup: )

Normalt tykke ullsokker. :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Red: Og om du skal ha strikkasokker (som er lite slitesterke, og harde for foten), så finner du alt hva ditt hjerte må begjære på epla.no

Genial side! Fikk jeg bestilt meg ett par selbuvotter. Det har jeg gått og siklet på lenge, men skal man kjøpe i butikk koster de jo fort vekk 700 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genial side! Fikk jeg bestilt meg ett par selbuvotter. Det har jeg gått og siklet på lenge, men skal man kjøpe i butikk koster de jo fort vekk 700 kr.

Epla burde være bedre kjent :) Alle kan bruke den siden til å selge sine hjemmelagede produkter- så er man ute etter noe unikt finner man det der! Mange som strikker i ren ull der og, for under 100-lappen pr. par. Styr unna såkaldt "superwash"- ull, de sokkene blir bare større og større...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epla burde være bedre kjent :) Alle kan bruke den siden til å selge sine hjemmelagede produkter- så er man ute etter noe unikt finner man det der! Mange som strikker i ren ull der og, for under 100-lappen pr. par. Styr unna såkaldt "superwash"- ull, de sokkene blir bare større og større...

Mjah, det kommer an på merket og pinnestr. Jeg strikka endel av de ifjor, og har faktisk opplevd at de både har tova seg og/eller krympa :blink: De som ikke har endret seg i det hele tatt er babygarn i superwash strikket på veldig liten pinnestr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

120,- pr. par. Garnet er i 80% ull og 20% nylon :)

Hvis hun hadde giddet :raksha: (er vist noe av det kjedeligste strikkere gjøre) så ønsker jeg meg veldig gjerne 2 par av restegarn... -all slags farger i totalt kaos. Har ett par som er av sånt garn som er flerfarget for å danne rot, men det er ikke like fint synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun hadde giddet :raksha: (er vist noe av det kjedeligste strikkere gjøre) så ønsker jeg meg veldig gjerne 2 par av restegarn... -all slags farger i totalt kaos. Har ett par som er av sånt garn som er flerfarget for å danne rot, men det er ikke like fint synes jeg.

Hun ble glad for "oppdrag" :)

For øyeblikket har hun bare lilla og mørke grått garn ;) og noen rester, så skal høre hva hun får til.

Trenger str. din :)

(Og så skal jeg be henne kjøpe inn mere garn :D)

Sender deg PM når jeg har melda henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjah, det kommer an på merket og pinnestr. Jeg strikka endel av de ifjor, og har faktisk opplevd at de både har tova seg og/eller krympa :blink: De som ikke har endret seg i det hele tatt er babygarn i superwash strikket på veldig liten pinnestr.

Jeg har fått noen par av tynn superwashull av div. merker, nå sliter ikke jeg sokker i det hele tatt. Så de eldste er nok 10 år gamle. Men samtlige har mistet aldeles fasongen etter en stund, og bare detter av foten- og er man så dum at de havner i 60gradersvasken, da blir de enda verre ;)

Men superwash til baby har jeg ikke hatt på bena. Holder meg til Felleskjøpets raggsokker jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått noen par av tynn superwashull av div. merker, nå sliter ikke jeg sokker i det hele tatt. Så de eldste er nok 10 år gamle. Men samtlige har mistet aldeles fasongen etter en stund, og bare detter av foten- og er man så dum at de havner i 60gradersvasken, da blir de enda verre ;)

Men superwash til baby har jeg ikke hatt på bena. Holder meg til Felleskjøpets raggsokker jeg :D

Ah, men superwash dengang da er kanskje ikke den samme som nå? Jeg har alltid kjøpt før, men ifjor fikk jeg plutselig strikkedilla. Greitt med litt fargevariasjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, men superwash dengang da er kanskje ikke den samme som nå? Jeg har alltid kjøpt før, men ifjor fikk jeg plutselig strikkedilla. Greitt med litt fargevariasjon ;)

Superwash er bare en behandling av garnet/ulla. Slitestyrken kommer an på hvilken ulltype som er brukt, hvor mange mikron den er på, lengden på ullfibrene, og ikkje minst, hvordan den er spunnet *fibernerd* :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superwash er bare en behandling av garnet/ulla. Slitestyrken kommer an på hvilken ulltype som er brukt, hvor mange mikron den er på, lengden på ullfibrene, og ikkje minst, hvordan den er spunnet *fibernerd* :rofl:

Nå var ikke poenget slitestyrke, men supervask skal liksom ikke krympe/tove/strekke seg.. Men det gjør det ofte, til tross for skånsom vask ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...