Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er din anbefaling?


Ballong
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg har et kamera som er helt OK til mitt bruk, Canon EOS 1000D.

Og så lurer jeg da på om dere har en anbefaling når det kommer til objektiver?

Hva er det som er best? Best ift pris?

Bruker en zoomlinse nå, og det fungerer nesten greit for mitt bruk, men skulle gjerne hatt noe som var enda bedre og tok enda skarpere bilder (har forresten ikke utforsket så mye som jeg burde når det kommer til kamerainnstillinger heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke havn i "mest-mulig-zoom-til-minst-mulig-penge-fellen" :)

For å få skarpe bilder må du se etter følgende egenskaper:

  • God optikk
  • Høy lysstyrke (Lavest mulig f-tall)

Nå vet ikke jeg noe om budsjettet ditt, og om du er ute etter et zoom eller fast objektiv, men sistnevnte vil utvilsomt gi deg best bildekvalitet og ikke minst lysstyrke.

For å anbefale en brennvidde (zoom område) må vi nesten vite litt om hva du tar bilder av og om du tar mange av bildene i skumring og når det er litt mørkere ute eller evt. innendørs. Tar du kun bilder i godt lys, så bør ikke veldig høy lysstyrke være det viktigste, og dermed kan du klare deg med en god normal zoom med lysstyrke på f/2.8 og kanskje også f/4.0.

Men disse koster litt, så det kommer ann på hva du er ute etter og hva du prioriterer og hva slags forventninger du har.

Men se bort fra super zoomer som 18-200mm etc. Du får kjempegodt zoom område, men bildekvaliteten er ikke veldig bra sammenlignet med fast optikk og litt dyrere normal zoomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Har vel "super zoom" fra før av, og har en tendens til å bli litt uklare bilder med mindre det er godt lys og jeg har litt flaks. Men blir aldri superskarpt, så bildene blir aldri helt topp. På objektivet jeg har står det F/3,5-6,3.

Jeg kan godt spare opp til å kjøpe noe bedre, men kommer ikke til å spare opp 10 000 kr (har ikke så god råd), men rundt 4000 kan jeg vel klare.

Jeg har også et annet objektiv som er "standard" som fulgte med kameraet. Regner med at det bare er noe skvip, hehe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 4.000,- så får du vertfall ingen god normal zoom med god lysstyrke som vil knocke ut din nåværende zoom.

Derimot så får du fastoptikk med langt bedre lysstyrke samt bedre optisk kvalitet. Problemet er at man da må se seg ut en fast brennvidde man tror man kommer til å bruke, for da får man som sagt ikke zoomet. Da må man vertfall bruke "pedal zoomen" (altså beina) og da kan man faktisk få enda bedre resultater.

Men sånn generelt sett så kan jeg si følgende om forskjellige brennvidder:

24mm - En fin "allround" brennvidde for bilder innendørs, familie, venner etc. Ikke direkte godt egnet til portrett, men som sagt en veldig godt allround brennvidde.

35mm - Kanskje det beste kompromisset til ditt kamera. Fungerer godt til portrettfoto og også godt til samlings bilder, hvis man ikke er alt for nær.

50mm - Flott portrett objektiv og kan nok bli noe "trang" å bruke innendørs ved såkalte familiebilder og oversiktsbilder. Egner seg best til å ta bilder av bestemte ting.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kit objektivet er mest sansynlig noe skvip ja ;)

Jeg ville enten godt for et "normal område" objektiv med litt zoom. Jeg har en Tamron 28-75 f/2,8 (i hele zoomområdet) den er ganske bra og koster ca. 3300-3500. Selv om jeg ønsker å bytte den ut i et Canon L-objektiv med samme brennvidder og lysstyrke, men da er vi oppe i 9000 kr klassen.

Alternativt ville jeg sett på en 50mm fastobjektiv, f.eks. Canon 50mm f/1.4 til ca. 2700-3000kr. (lyst på denne også jeg...)

En lysstyrke på 1.4 kontra 2.8 utgjør en STOR forskjell, fordi om det kanskje ikke ser slik ut på tallene.

et f-tall på 6.3 som du har vil kreve veldig godt lys for å få til bra bilder. Jeg har aldri prøvd noe med f-tall over 5.6 og den sleit i overskyet vær (var et relativt billig Sigma superzoom objektiv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at man skal ta bilde av hunden sin i skumringslys og lukkertiden er helt på grensen (1/60sek) med zoomobjektivet med f/5.6 som lysstyrke. Tar du det samme bilde med samme instillinger, med ett fast objektiv med f/1.4, så får du en lukkertid på 1/1000 (!)

1/1000sek. er såpass kjapt at man til og med kan fryse hjulene på en bil i fart. Da har du mulighet til å gå ned på ISO (For å få mindre støy i bildet) og man kan minske blenderåpningen for bedre dybdeskarphet etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at man skal ta bilde av hunden sin i skumringslys og lukkertiden er helt på grensen (1/60sek) med zoomobjektivet med f/5.6 som lysstyrke. Tar du det samme bilde med samme instillinger, med ett fast objektiv med f/1.4, så får du en lukkertid på 1/1000 (!)

1/1000sek. er såpass kjapt at man til og med kan fryse hjulene på en bil i fart. Da har du mulighet til å gå ned på ISO (For å få mindre støy i bildet) og man kan minske blenderåpningen for bedre dybdeskarphet etc.

super beskrivelse av betydningen av lysstyrken til objektivet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Skjønte den beskrivelsen godt.

Litt uvant å kjøpe objektiv som ikke zoomer når man er vant til det og har blitt lat, hehe, men noe må man ofre for skarpere bilder.

Jeg tar forresten mest bilder av dyrene. Helt klart. Men det går også i landskapsbilder og nærbilder av andre ting som f. eks planter.

Jeg drømmer også om å kjøpe macro, men jeg er redd det bare er morsomt å ta bilder av snøfnugg de første 4 ukene og at det blir bortkastede penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Skjønte den beskrivelsen godt.

Litt uvant å kjøpe objektiv som ikke zoomer når man er vant til det og har blitt lat, hehe, men noe må man ofre for skarpere bilder.

Jeg tar forresten mest bilder av dyrene. Helt klart. Men det går også i landskapsbilder og nærbilder av andre ting som f. eks planter.

Jeg drømmer også om å kjøpe macro, men jeg er redd det bare er morsomt å ta bilder av snøfnugg de første 4 ukene og at det blir bortkastede penger.

Jeg ser du har lyst til å tenke "Jeg vil helst ha et objektiv som passer til alle motivene jeg tar for maks 4.000kr." og da er det veldig lett å tenke "superzoom" med en gang.

Glem det! :)

Joda, du får et objektiv som du kan ta landskapsbilder/portrettbilder til 4.000,- eller mindre, men da ikke med noe stort bedre optisk kvalitet enn det du har i dag, og da er du jo like langt.

Jeg ville brukt min nåværende zoom som allround objektiv, og satset på en 35mm fast objektiv med god lysstyrke. Still inn objektivet du har i dag på brennvidden 35mm. og test ut om dette er en brennvidde du kan leve med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...