Gå til innhold
Hundesonen.no

Syk valp?


Ballong
 Share

Recommended Posts

Er vanlig at valper blir syke, uten at det trenger å være noe farlig av den grunn. De har rett og slett ikke utviklet et sterkt immunforsvar enda.

Se det an, du, og la valpen få hvile og pass bare på at han får i seg væske. Med mindre han ikke akutt værre, er det bare å se an situasjonen et døgn, som regel går det bare over av seg selv, lurt å gi mild kost eller små posjoner, om han vil ha noe senere i det hele tatt på en stund. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han pleier å være glad og hyper, løpe rundt og leke med lekene sine eller finne på rampestreker. Leke, sove, spise, kose.

Nå sitter han bare i sofaen og ser trist ut. Ser ut som han ikke har det noe bra.

Da han var nede på gulvet, løp han med halen ned og gjemte seg og krøkte seg sammen.

Synes magen hans går innover.

Jeg har ikke gjort noenting, har ikke vært hjemme, men utifra det jeg har forstått har han bare sovet hele dagen. Han oppførte seg helt normalt helt til istad, plutselig begynte han å oppføre seg rart :(

Det er høyst unormalt at han ikke vil ha mat, ikke godbit engang. Tok ham ut for å se om han måtte på do, men han bare gikk inntil beina og ville ikke være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempen er på 37,7 grader. Vi tenkte på brokk, hvordan ser det ut?

Virket som han ikke ville dekke da vi hadde godbit (kylling). Bare sitte. Han pleier å ville dekke. Og synes magen går innover. Men han piper ikke og har spist. Og har ikke vært utsatt for noe fall eller noe.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, navlebrokk vil du nok se på navlen hans? At det er en kul der liksom? Samtidig er vell navlebrokk medfødt som oftest? :) hehe!

Men han kan ikke ha mageknipe da? Vondt i magen? Forstoppelse? Er det vondt til han om du trykker forsiktig på magen hans (ikke hardt altså)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navlen hans er normal, vet'en sjekket også for navlebrokk. Tenkte heller på bukbrokk, men vet ikke helt..

:)

Jo, mulig han har vondt i magen, men er forstoppelse så akutt? Han har gjort fra seg mange ganger idag og har også spist, har ikke kastet opp. Han får ikke vondt når man trykker på magen. Virker ikke sånn i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navlen hans er normal, vet'en sjekket også for navlebrokk. Tenkte heller på bukbrokk, men vet ikke helt..

:)

Jo, mulig han har vondt i magen, men er forstoppelse så akutt? Han har gjort fra seg mange ganger idag og har også spist, har ikke kastet opp. Han får ikke vondt når man trykker på magen. Virker ikke sånn i allefall.

Om du er veldig bekymret så er det gratis å ringe veterinæren altså :) For å bli beroliget! Ellers så kan du avvente, ikke gi han så mye oppmerksomhet på det å se om han roer seg utover kvelden! Gi han et bein å tygge på om du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, hvor gammel er denne valpen?

Så, les uthevet i sitat så kommentar under

*klipp

Det er høyst unormalt at han ikke vil ha mat, ikke godbit engang.

Ok, han har vært fin i magen hittil. Nei, har ikke blitt skremt av noe, har ikke vært noe nytt i leiligheten idag :( Blir skikkelig bekymra. Han vil ikke ha noenting.

Virket som han ikke ville dekke da vi hadde godbit (kylling). Bare sitte. Han pleier å ville dekke. Og synes magen går innover. Men han piper ikke og har spist. Og har ikke vært utsatt for noe fall eller noe.

Jo, mulig han har vondt i magen, men er forstoppelse så akutt? Han har gjort fra seg mange ganger idag og har også spist, har ikke kastet opp.

Jeg tror din bekymring er reel og at mammahjertet ditt er fortvilet, MEN

1. Du motsier deg ganske mange ganger i denne tråden, vil ikke ha mat, ikke godbit, men så skriver du senere at han har spist..

Hva om h*n bare har spist nok for i dag og ikke er sulten, valper/hunder er som oss, noen dager vil vi bare ikke ha mat, det kommer jo også litt av hvor høyt aktivitetsnivå de har de dagene. Og noen dager er roligere enn andre, også hos valper. Det er ikke unormalt at valper sover 18-20 timer noen dager.

2. Forstoppelse kan komme akutt/plutselig, men det betyr ikke at det som "sykdom" er akutt og du må haste til veterinær. Det kan gå over av seg selv, men det kan også være en idè å gi den olje, 3-4ml i kveld og i morgen tidlig :)

3. At h*n strammer opp buken og har halen imellom beina kan tyde på magesmerter, det kan være luft og at han trenger en skikkelig fiiiis, olje kan hjelpe på det også ;) Videre er det som Havanaislove skriver, mye magasjau ute å går på hunder i det langstrakte land. det er ganske normalt at valper må igjennom en slik periode.

Slapp av til i morgen, OM h*n ikke blir veldig slapp, slutter å drikke, får feber ol.

Tvi tvi

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, hvor gammel er denne valpen?

Så, les uthevet i sitat så kommentar under

Jeg tror din bekymring er reel og at mammahjertet ditt er fortvilet, MEN

1. Du motsier deg ganske mange ganger i denne tråden, vil ikke ha mat, ikke godbit, men så skriver du senere at han har spist..

Hva om h*n bare har spist nok for i dag og ikke er sulten, valper/hunder er som oss, noen dager vil vi bare ikke ha mat, det kommer jo også litt av hvor høyt aktivitetsnivå de har de dagene. Og noen dager er roligere enn andre, også hos valper. Det er ikke unormalt at valper sover 18-20 timer noen dager.

2. Forstoppelse kan komme akutt/plutselig, men det betyr ikke at det som "sykdom" er akutt og du må haste til veterinær. Det kan gå over av seg selv, men det kan også være en idè å gi den olje, 3-4ml i kveld og i morgen tidlig :)

3. At h*n strammer opp buken og har halen imellom beina kan tyde på magesmerter, det kan være luft og at han trenger en skikkelig fiiiis, olje kan hjelpe på det også ;) Videre er det som Havanaislove skriver, mye magasjau ute å går på hunder i det langstrakte land. det er ganske normalt at valper må igjennom en slik periode.

Slapp av til i morgen, OM h*n ikke blir veldig slapp, slutter å drikke, får feber ol.

Tvi tvi

Det er vel fordi han har spist når jeg skriver.. :P Han ville ikke ha middagen sin, men senere ville han ha leverpostei. Og godbit.

Han var frisk nå en stund, men nå føler han seg dårlig igjen.

Skal følge med på tempen, han har drukket endel. Åssen olje bruker man da, kan man bruke olivenolje?

(Har ikke så mye annet). Det virker som det går litt opp og ned, istad var han på do og gjorde fra seg litt.

Han klarer ikke å finne ro, klarer ikke å slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fordi han har spist når jeg skriver.. :P Han ville ikke ha middagen sin, men senere ville han ha leverpostei. Og godbit.

Han var frisk nå en stund, men nå føler han seg dårlig igjen.

Skal følge med på tempen, han har drukket endel. Åssen olje bruker man da, kan man bruke olivenolje?

(Har ikke så mye annet). Det virker som det går litt opp og ned, istad var han på do og gjorde fra seg litt.

Han klarer ikke å finne ro, klarer ikke å slappe av.

Høres ut som mageknipe av ett eller annet slag, det kommer jo gjerne i bøler på samme måte som kvalme.

eee, funker nok med olivenolje er det beste, smaker jæææk :cry: Du har ikke fiskeolje eller en nabo som har det til hunden sin? Jeg vil anbefale deg å ikke gi mer h*n mat i dag, ikke godbiter heller, la magen få hvile. Har han hard avføring/forstoppelse blir det verre med mer mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som mageknipe av ett eller annet slag, det kommer jo gjerne i bøler på samme måte som kvalme.

eee, funker nok med olivenolje er det beste, smaker jæææk :cry: Du har ikke fiskeolje eller en nabo som har det til hunden sin? Jeg vil anbefale deg å ikke gi mer h*n mat i dag, ikke godbiter heller, la magen få hvile. Har han hard avføring/forstoppelse blir det verre med mer mat.

Ja, vet ikke om det er mageknipe eller kvalme, men han føler seg uvel. Men gjorde som sagt fra seg istad, og har gjort fra seg 3-4 ganger i løpet av dagen. Men det kan jo være at det plutselig kommer..

Ikke mer mat? Men han har ikke spist middagen sin heller, har lest at valper ikke er som voksne hunder som kan hoppe over måltider.

Kjenner forresten ingen som har fiskeolje :P Men han liker det meste, så kanskje olivenolje hadde vært nam :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper kan helt fint faste noen timer, han har ikke spist middagen sin nei, men godbit og leverpostei holder tarmene i gang, så han klarer seg helt fint uten mat til i morgen tidlig! Lover :D

Så kjør på, gi han olivenolje, men vær også obs på at det kan komme diarè når lufta kommer ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempen var 38,3 nå men ifølge en annen veterinær jeg snakket med istad var vanlig temp 38-39, så er ikke feber..

Kommer til å ringe hvis det ikke blir bedre til i morgen ja. Nå ligger han i sofaen og prøver å slappe av, men han har ikke sovet siden i ettermiddag, det er veldig uvanlig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer den opp på 39 så tving vakthavende veterinær ut av senga, det er normalt opp til 39! men om tempraturen nå fortsetter å stige, var det ikke 37,7 for 3 timer siden, til 38,3 også videre oppover da er feber skummelt når det kommer opp på 39,3.

Følg med han du :console: det går nok bra. Er du i tvil og føler at magen din vrenger seg i frykt så dra heller til veterinæren en gang for mye enn en gang for lite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer den opp på 39 så tving vakthavende veterinær ut av senga, det er normalt opp til 39! men om tempraturen nå fortsetter å stige, var det ikke 37,7 for 3 timer siden, til 38,3 også videre oppover da er feber skummelt når det kommer opp på 39,3.

Følg med han du :console: det går nok bra. Er du i tvil og føler at magen din vrenger seg i frykt så dra heller til veterinæren en gang for mye enn en gang for lite

Selvsagt skal man følge med. Men er det ikke med hunder som med mennesker - at temperaturen stiger utover kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal man følge med. Men er det ikke med hunder som med mennesker - at temperaturen stiger utover kvelden?

Det har jeg aldri hørt. Det er normalt opp til 38,7 sjeldnere opp til 39, men når valpen allerede viser tydelige tegn på å være i dårlig form så synes jeg det er viktig å måle temp og være obs på at om den kommer over 39 så er det faktisk ganske krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...