Gå til innhold
Hundesonen.no

23/5 regelen, høgskole?


Sasha&Kiara
 Share

Recommended Posts

Noen som vet hva den egentlig går ut på.

http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

Er det noen fordel å søke på bakgrunn av 23/5 i forhold til og søke som vanlig på bakgrunn av den generelle studiekompentansen? :icon_confused:

Skjønner ikke helt egentlig hva forskjellen på de to tingene er :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, har du generell studiekomp. fra før, så søker man på bakgrunn av det. Dersom du for eks aldri gikk ferdig vgs og nå ønsker å søke høyere utdanning, kan du ta kun de fagene som er oppført i linken og søke på bakgrunn av disse istedet for å ta hele vgs på nytt. Sett at du er over 23 og har 5 års yrkeserfaring :)

Edit: Da gir de 6 fagene deg en generell studiekomp.

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, har du generell studiekomp. fra før, så søker man på bakgrunn av det. Dersom du for eks aldri gikk ferdig vgs og nå ønsker å søke høyere utdanning, kan du ta kun de fagene som er oppført i linken og søke på bakgrunn av disse istedet for å ta hele vgs på nytt. Sett at du er over 23 og har 5 års yrkeserfaring :)

Edit: Da gir de 6 fagene deg en generell studiekomp.

Slik har jeg også blitt forklart det, og alltid trodd at det var.Men x-samboen tok studiekompetanse i 2010, og når han søkte på høgskole i 2011 fikk han beskjed om å dokumentere sin 5 år med yrkeserfaring, studie eller militærtjeneste. Han kom inn på grunnlag av 23/5 selv om han hadde studiekompetanse og gav han mer poeng.

Shasa&kiara; ring inntakskontoret på mandag :)

Edit: noe skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har jeg også blitt forklart det, og alltid trodd at det var.Men x-samboen tok studiekompetanse i 2010, og når han søkte på høgskole i 2011 fikk han beskjed om å dokumentere sin 5 år med yrkeserfaring, studie eller militærtjeneste. Han kom inn på grunnlag av 23/5 selv om han hadde studiekompetanse og gav han mer poeng.

Shasa&kiara; ring inntakskontoret på mandag :)

Edit: noe skrivefeil

Nå vet jeg ikke hvordan han gikk fram da han søkte, men har du en gammel studiekompetanse eks. reform 94, 97 osv så skal du søke på bakgrunn av det. Du må søke spesifikt på bakgrunn av 23/5 regelen hvis det er den du vil søke opptak på bakgrunn av. Og da må du kunne dokumentere arbeidserfaringen. Han skulle mao ikke søkt via 23/5.

Var det kunnskapsløftet i 2010? Husker ikke når det kom jeg.

Edit: her ble det veldig mye på bakgrunn av :P

Nå leste jeg helt feil ser jeg!

Rettelse: Hvis det gav ham flere poeng, kan det være fordi at hans snitt ble bedre med de 6 fagene enn om han hadde søkt med snittet på vintemålet sitt. Det går ihvertfall an.

Når det kommer til at han kom inn allikevel, så lurer jeg på om han hadde noen yrkeserfaring, militær ellerstudie fra før?

Eks: Jeg kan søke med mitt originale vitnemål hvis jeg vil, eller jeg kan søke 23/5 regelen fordi jeg både har yrkeserfaringen og er over 23. Dersom jeg har gode karakterer i de 6 fagene, kan det gi meg bedre uttelling enn om jeg eks. har et dårligere snitt på vitnemålet mitt.

Beklager kaos!

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan han gikk fram da han søkte, men har du en gammel studiekompetanse eks. reform 94, 97 osv så skal du søke på bakgrunn av det. Du må søke spesifikt på bakgrunn av 23/5 regelen hvis det er den du vil søke opptak på bakgrunn av. Og da må du kunne dokumentere arbeidserfaringen. Han skulle mao ikke søkt via 23/5.

Var det kunnskapsløftet i 2010? Husker ikke når det kom jeg.

eee, nei jeg vet heller ikke hva han skrev på søknadskjemaet, men jeg vet det var mye styr med dette. Og han hadde på samme måte som TS ikke en gammel studiekompetanse men var ferdig med den rett før han søkte på høyere utdannelse.

Hadde jeg vært TS hadde jeg ringt opptakskontoret eller hørt med rådgiver på skolen for å være på den sikre siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eee, nei jeg vet heller ikke hva han skrev på søknadskjemaet, men jeg vet det var mye styr med dette. Og han hadde på samme måte som TS ikke en gammel studiekompetanse men var ferdig med den rett før han søkte på høyere utdannelse.

Hadde jeg vært TS hadde jeg ringt opptakskontoret eller hørt med rådgiver på skolen for å være på den sikre siden..

Enig, det hadde jeg gjort også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror jeg skal høre med hun rådgiveren på skolen.

Sånn som jeg ligger ann per idag, vil det se ut til at det er så latterlig lite som skiller meg ifra og komme inn på ønsket studium til høsten (På bakgrunn av fjorårets poenggrenser vel og merke)

Litt irriterendes når man ser man ligger ca 1 usselt poeng unna, hehe.

Og man vet at man kan KANSKJE bedre flere av fagene, men dog. hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror jeg skal høre med hun rådgiveren på skolen.

Sånn som jeg ligger ann per idag, vil det se ut til at det er så latterlig lite som skiller meg ifra og komme inn på ønsket studium til høsten (På bakgrunn av fjorårets poenggrenser vel og merke)

Litt irriterendes når man ser man ligger ca 1 usselt poeng unna, hehe.

Og man vet at man kan KANSKJE bedre flere av fagene, men dog. hehe :P

Da får vi håpe du har litt flaks, for poengsummen for opptak kan endre seg fra år til år. I søkerhåndboka nå står det hva som var min. poeng for å komme inn i fjor. Kanskje du er heldig med at det ikke er fult så mange som søker i år med like gode karakterer. Lov å håpe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...