Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg ønsker meg veldig et tegnebrett! Og når jeg ønsker meg noe veldig, tenker jeg på det helt til jeg har klart å skaffe det. Men jeg vet jo ingen ting om tegnebrett.

Kriterier:

• Det må være billig. Ganske, iallefall. Eller veldig, veldig går bra det og.
  • Det kan godt være litt (veldig) enkelt. Jeg liker å skjønne ting.
  • Jeg bruker photoshop. Har glemt hvilken versjon akkurat nå, men det er CS - et eller annet. Så tegnebrettet må like photoshop.
  • Det må være lite og nett. Ser for meg at A5 kanskje er passe?

Jeg har hørt om det som heter Wacom Bamboo. Men det er vel igrunnen det. Og jeg aner ikke hva som er bra. Vet ikke helt hvordan det funker en gang, jeg vil bare så fryktelig gjerne prøve.

Kjære, snille, sonen, vil dere hjelpe meg?

Skrevet

Wacom Intuos4 medium størrelse er helt fantastisk og vel verdt pengene. 2000 kr.

Ville igrunn hverken gått for noe som er mindre eller større enn medium.

Skrevet

Wacom Intuos4 medium størrelse er helt fantastisk og vel verdt pengene. 2000 kr.

Ville igrunn hverken gått for noe som er mindre eller større enn medium.

Det så jo helt utrolig ut. Men spørsmålet er jo om jeg vil få bruk for noe så komplisert? Ser for meg å tegne enkle tegninger, tegneserietype. :)

Jeg ser også for meg medium.

jeg har vel denne som er den billigste: http://www.komplett...aspx?sku=648562 bare i eldre modell. fungerer veldig fint om jeg bare zoomer nok inn på detj eg jobber med ol.

nei

jeg har small versjonen.

her ser du small/medium mot hverandre: http://www.komplett...8575&sku=648558

Den jeg har :P

Ja, den har jeg sett på. Veldig enkel, uten så mye duppeditter. Er du fornøyd med small?

Skrevet

Ja, den har jeg sett på. Veldig enkel, uten så mye duppeditter. Er du fornøyd med small?

ja,helt greit med small. jeg bare zoomer inn på pcen i photoshop ol når jeg trenger etc. Er snakk om et ganske greit hopp i penger fra small til medium også.

Skrevet

ja,helt greit med small. jeg bare zoomer inn på pcen i photoshop ol når jeg trenger etc. Er snakk om et ganske greit hopp i penger fra small til medium også.

Ja, det er akkurat det. Small er det jeg ser på som billig, medium er plutselig dyrt.

Skrevet

Fant denne på ebay.no for 269 kr inkludert frakt, toll kommer i tillegg så blir nok litt dyrere, men om det er en god tablet så er det kanskje vært det? Har veldig lite erfaring med tegnebrett, men ser utrolig gøy ut! Kanskje noen andre her inne kan si noe om den er god eller ikke :ahappy:

http://viewitem.eim.ebay.no/Wacom-CTT460-Bamboo-Touch-Graphic-Tablet-ComputerPCMacDrawingDigitizer/290646854827/item

Skrevet

Jeg har tegnebrett (lurer på om det er det samme som Marion linker til), men bruker det knapt. For det ER ganske vanskelig! Jeg ville kjøpt et litt større enn A5 og heller investert i det. Er ikke så moro å tegne når det liksom ikke fungerer helt sånn som man vil. Men øvelse gjør mester, også på de minste typene :)

Skrevet

Ser ut som det hun linker til er mer som en slags touchscreen, altså man kan bruke fingrene på det? Det kan jeg ikke på mitt brett hvertfall, er kun pennen som fungerer der.

Skrevet

Ser ut som det hun linker til er mer som en slags touchscreen, altså man kan bruke fingrene på det? Det kan jeg ikke på mitt brett hvertfall, er kun pennen som fungerer der.

Det jeg har fått er samme som dette (W. Intuos4) Man kan ikke bruke fingrene på det. Men man kan zoome og litt forskjellig med hjul og knapper. Og så er det forskjellige pennespisser, som gir ulik "følelse" + viskelær i andre enden. Nå har jeg jo bare såvidt prøvd dette, og ingen andre brett. Så vet ikke om dette kanskje er standardutstyr på tegnebrett..

red igjen: så jo nå at det var et annet brett som ble linket til. Ja ja. blingset litt da;-)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
    • Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...