Gå til innhold
Hundesonen.no

Pixie

Gjest
 Share

Recommended Posts

• Svar 158
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

31. mars fikk Yatzy slippe å ha vondt mer. Hun fikk en kort opptur på smertestillende før det gradvis gikk nedover igjen.  Hun var på slutten ikke istand til å gå tur på normalt vis, og hadde en atf

Hjelpe og trøste som det har snødd her!  Hyggelig det altså, bortsett fra den delen som innebærer å lete etter et sted å skyfle unna alt... Heldigvis finnes det steder som er fremkommelige, sånn a

Fant sola i dag  

Posted Images

Kjempe fin! Kan jeg plage litt kanskje :angel: Hvor stor er hun der, og hvilken str er kløven? :) Aro vil også ha kløv, men finner ikke i butikken, så må vel bestille da :P

Kløven er xxs.

Smurfen er omtrent 29 cm.

Du skal nok ha en ganske så stor dp om du trenger større kløv enn denne :)

Har mye å gå på ifht. reguleringer.

Tror du kommer billigst ut ved å bestille på Canis...

Jeg kjøpte kløven brukt (vises overhodet ikke på den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kløven er xxs.

Smurfen er omtrent 29 cm.

Du skal nok ha en ganske så stor dp om du trenger større kløv enn denne :)

Har mye å gå på ifht. reguleringer.

Tror du kommer billigst ut ved å bestille på Canis...

Jeg kjøpte kløven brukt (vises overhodet ikke på den).

Takk for svar :) Da får man litt bedre perspektiv på det :) Aro er 34 cm han, 45cm rundt brystet, men han er bare høy og spinkel. Er ikke så kraftig akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Da får man litt bedre perspektiv på det :) Aro er 34 cm han, 45cm rundt brystet, men han er bare høy og spinkel. Er ikke så kraftig akkurat.

Garp har også xxs, men den er sydd ut rundt magen og kassa. Er veldig dyp i kassa i forhold til ryggen. Skal ikke ligge for langt bak, vekten skal være på fronten. Ehh.. Cluet var at jeg vill valgt xxs til Aro også. :afro:

Nydelige bilder av dvergene dine Fanny. Og Johnny er like vakker som alltid. Digger den hunden :super:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garp har også xxs, men den er sydd ut rundt magen og kassa. Er veldig dyp i kassa i forhold til ryggen. Skal ikke ligge for langt bak, vekten skal være på fronten. Ehh.. Cluet var at jeg vill valgt xxs til Aro også. :afro:

Nydelige bilder av dvergene dine Fanny. Og Johnny er like vakker som alltid. Digger den hunden :super:

Okei, hvis garpen har xxs så må iallefall Aro også ha det :) Aro skal ønske seg til jul han, av gæmlisene :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Johnny er... helt fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

SNØ!!

(Den driver å regner vekk nå da, men jeg rakk å knipse noen bilder mens det var hvitt og vakkert)

Smurfen (dyret må ha klikka fullstendig...) fikk "gni trynet i snøen"-raptus :D

PA301714.jpg

Spinnetrollet rister seg :rofl:

PA301824.jpg

Jentene leker :heart:

PA301915.jpgPA301916.jpg

Smurfen min, verdens beste lille kråke :heart:

PA301865.jpg

Vakre lille Spinnetrollet :heart:

PA301921.jpg

Tiden bare flyr...

Spinn er snart 10 mnd. nå, og i februar blir Smurfen 3 år :yes:

Og utpå våren håper vi de får ei lita "søster" :D

Time will show!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

En stund siden jeg har vært innlogga...

Spinn fikk påvist kjevemyositt i starten av desember, og siden da har det vært... mye.

Mange tanker og følelser, og et behov for å finne forklaringer på alt.

Vanskelig når det finnes lite forskning å støtte seg på.

Hun har fullstendig endret utseendet, fordi mye av tyggemuskulaturen er "spist opp", men lille trollet er vakker fremdeles :wub:

Hun sliter veldig med tygging, har ikke kraft nok i kjeven lengre, men den er heldigvis ikke låst lengre.

"Trener" litt på tygging av strimlet dentastix og leker :)

265190_10152439115390392_1490972741_n.jp

309875_10152439198825392_971956167_n.jpg

Snart kommer familiens nye tilskudd :wub:

Black&tan liten pudding som skal hete Vega :D

Gleder meg VELDIG!!!!!

På bildene er hun ca. 3,5 uke gammel.

75041_10151397993826072_1864593335_n.jpg3uker.jpgVega3uker.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kullet etter Johnny og Moha Vega kommer fra? For du må jo nesten ha en Norwinstarshund? :ahappy:

Søte dyret. Ser ut til å få en grom underkjeve og flott hode ihvertfall, og nydelig mørk tanfarge.

Og spinn ser ut til å beholde humøret og humoren oppe ihvertfal tross problemer. Har du lyst til å legg e ut ett hodebilde av henne som viser før og etter sykdommen? er ikke for å grafse eller henge ut, er bare genuint opptatt av DP og helse/adferd. Så hvis du ikke vil er det helt ok og du har full forståelse. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vega er etter Johnny og Moha, ja :drool:

Kjempeglad for at jeg fikk velge selv (skal være fôrvert), for jeg peila henne ut med det samme.

Jeg som synes de røde er desidert penest falt pladask for den lille puddingen :wub:

Hodebilde før og etter...

Kan legge ut før, under og "etter"...

Hun er jo ikke frisk enda, men fungerer bra nå som Prednisolondosen er halvert :)

Ser overhodet ikke på det som uthenging eller noe.

Jeg er innmari opptatt av at sånne ting som dette ikke skal "gjemmes".

Ikke en kjeft som lærer noe av at ting blir holdt skjult... ;)

P8098795.jpgP8098798.jpg66136_10152109424530392_156170863_n.jpg

Noen før-bilder... (er flere i tråden her)

292890_10152236489290392_1581992738_n.jp

Kjempehevelse i kinnet...

nusbw.jpg

"Etter"... Vanskelig å ta bilder som viser hvor mye muskler som er tapt, men her ser man det ganske godt.

Vises igrunn ganske greit på bildene i posten over også.

Har flere, men de befinner seg på den andre pc'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakker hun er altså! Er hun blitt mer "snipete" i hodet på en måte? Er feil ord men får ikke forklart det bedre.

Spennende med liten lakrispinne da! :) herlig kombinasjon

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakker hun er altså! Er hun blitt mer "snipete" i hodet på en måte? Er feil ord men får ikke forklart det bedre.

Spennende med liten lakrispinne da! :) herlig kombinasjon

Ja, jo, hun er nok "snipete".

Men det er mest fordi kjevebeinet stikker ut.

Er på en måte "hult" over og under kjevebeinet.

Så hun ser fryktelig tynn ut i fjeset/hodet.

Ser du på bildet der hun ligger og tygger på en leke (side 3), så ser du at hun "søkker inn" over øynene.

Det er helt merkelig å ta på.

Hun er fryktelig beinete.

Men hun er nydelig likevel :wub:

Lakrispinne måtte vel til :D

Hun blir hetende Norwinstars Wind Of Change på papiret :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med ny valp , å etter de foreldre... Blir bra kan jeg tenke meg..(sjøl om fargen er litt feil :P )

Spinny virker som ei herlig frøken , selv med alt det hun har vært igjennom ... :wub:

*Følger med videre på både liten & stor *

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med ny valp , å etter de foreldre... Blir bra kan jeg tenke meg..(sjøl om fargen er litt feil :P )

Spinny virker som ei herlig frøken , selv med alt det hun har vært igjennom ... :wub:

*Følger med videre på både liten & stor *

Er innmari spent på hvordan hun gror seg til :drool: på tross av "feil" farge :lol:

Spinn ER herlig :wub:

Jeg håper vi klarer å holde henne så frisk og fin som mulig i årevis :heart:

Nydelige jenter du har altså! :wub: :wub: :wub: Virker som de har så mye humor og rare ansiktsuttrykk :lol: :lol: :lol: Det er sånt jeg liker! *Kanskje overtale mannen om en DP :shifty:

Og nydelig valpis du venter på! :wub:

...aldri et kjedelig øyeblikk :teehe:

De er uttrykksfulle til tusen!

Jeg synes jo selvfølgelig at ALLE burde ha en dp eller to :aww: gitt at man ikke lar seg plage av bjeffing (for det... forekommer :whistle: ), en uendelig laaaang fjortistid (føles sånn til tider gitt), egne meninger, og en unik evne til å lære (spesielt de tingene man ikke prøver å lære dem :rolleyes: ).

De er herlige :bow:

Jeg tror du enten elsker dem, eller så klarer du deg fint uten ;)

For meg er utfordringa størst på vinteren.

De er ganske "jordnære" (fantastisk uttrykk, brukt av ei jeg kjenner som har toller :icon_clapping: ), så det blir fort kaldt.

Og energien må de jo få utløp for (gjerne inne... siden det blir naturlig å korte en god del ned på turer når det er mange minus ute).

Da har man vel egentlig to valg...

Le seg fillete, og forsøke å ta bilder av skyggene som fyker forbi, eller irritere seg grønn :teehe:

Jeg ler mye :yes:

Jeg har funnet rasen MIN hvertfall :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanny: Nå ser jeg det. hun har rett og slett mistet mye av musklene på skallen også? Der har de jo mye muskler faktisk. stakkar lita tupp.

Og enig i at de er herlige og irriterende i en deilig liten kropp. Hihi.

Men jeg er ganske heldig med min hund, han trives ute i kulden med godt dekken/dress og potesokker. Men er også glad i kortere turer og varme seg fra strålevarmen i peisen.

Og egne meninger og tolkninger er og viktig. Hvis G ikke vil kose/komme til meg, kommer han bort, men legger seg 30 cm unna med ryggen til meg. For han kommer jo, men ikke helt inntil. :P DPtolkning av å komme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanny: Nå ser jeg det. hun har rett og slett mistet mye av musklene på skallen også? Der har de jo mye muskler faktisk. stakkar lita tupp.
Og enig i at de er herlige og irriterende i en deilig liten kropp. Hihi.

Men jeg er ganske heldig med min hund, han trives ute i kulden med godt dekken/dress og potesokker. Men er også glad i kortere turer og varme seg fra strålevarmen i peisen.

Og egne meninger og tolkninger er og viktig. Hvis G ikke vil kose/komme til meg, kommer han bort, men legger seg 30 cm unna med ryggen til meg. For han kommer jo, men ikke helt inntil. :P DPtolkning av å komme..

Er innmari spent på hvordan hun gror seg til :drool: på tross av "feil" farge :lol:

Spinn ER herlig :wub:

Jeg håper vi klarer å holde henne så frisk og fin som mulig i årevis :heart:

Jeg synes jo selvfølgelig at ALLE burde ha en dp eller to :aww: gitt at man ikke lar seg plage av bjeffing (for det... forekommer :whistle: ), en uendelig laaaang fjortistid (føles sånn til tider gitt), egne meninger, og en unik evne til å lære (spesielt de tingene man ikke prøver å lære dem :rolleyes: ).

De er ganske "jordnære" (fantastisk uttrykk, brukt av ei jeg kjenner som har toller :icon_clapping: ), så det blir fort kaldt.

Og energien må de jo få utløp for (gjerne inne... siden det blir naturlig å korte en god del ned på turer når det er mange minus ute).

Le seg fillete, og forsøke å ta bilder av skyggene som fyker forbi, eller irritere seg grønn :teehe:

I second that! Irriterende og herlige, og gjerne herlig irriterende :wub: og ja takk, kjenner til det som føles som en uendelig laaaang fjortistid... hilsen hun med kongen på haugen, en grisegutt på 22 mndr.. Det er litt sånn, :icon_confused::wub::gaah::wub::blink::wub:

glemte jo å legge til at de er utrolig søte tuppene dine! :)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemmer aldri da jeg prøvde å ta med Garp på kontoret en dag. Var oppi fjeset mitt og maste som en tulling. Jeg overså så godt som mulig. Smarte dyret stilte da seg dønn oppå tastaturet og foran skjermen med det fjeset. Seriøst damen, nå må du da se meg??? :wave:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. bjeffing,så kan jeg bare neve at jeg har en dachs fra før,så :aww::lol: Men hun er rolig inne da.

Som regel så pleier vi heller ikke ha så kalde vintre her på vest-landet,selv om det har vært kaldt de siste årene,så har vi mye mildvær (les:regn :getlost: )

Synes DP høres ut som en kjempeherlig rase! Må virkelig lese meg opp på de før neste rase blir bestemt! :ahappy::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SNØ!!

(Den driver å regner vekk nå da, men jeg rakk å knipse noen bilder mens det var hvitt og vakkert)

Smurfen (dyret må ha klikka fullstendig...) fikk "gni trynet i snøen"-raptus grin.png

PA301714.jpg

Spinnetrollet rister seg :rofl:

PA301824.jpg

Jentene leker :heart:

PA301915.jpgPA301916.jpg

Smurfen min, verdens beste lille kråke :heart:

PA301865.jpg

Vakre lille Spinnetrollet :heart:

PA301921.jpg

Tiden bare flyr...

Spinn er snart 10 mnd. nå, og i februar blir Smurfen 3 år :yes:

Og utpå våren håper vi de får ei lita "søster" grin.png

Time will show!

Hvordan sele er det der? sånn har jeg lett etter LENGE!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemmer aldri da jeg prøvde å ta med Garp på kontoret en dag. Var oppi fjeset mitt og maste som en tulling. Jeg overså så godt som mulig. Smarte dyret stilte da seg dønn oppå tastaturet og foran skjermen med det fjeset. Seriøst damen, nå må du da se meg??? :wave:

Mine holder på sånn hver bidige gang jeg er dum nok til å sette meg i sofaen med laptop'en... :blink:

Finnes ikke plagsomt...... :rofl:

Ang. bjeffing,så kan jeg bare neve at jeg har en dachs fra før,så :aww::lol: Men hun er rolig inne da.

Som regel så pleier vi heller ikke ha så kalde vintre her på vest-landet,selv om det har vært kaldt de siste årene,så har vi mye mildvær (les:regn :getlost: )

Synes DP høres ut som en kjempeherlig rase! Må virkelig lese meg opp på de før neste rase blir bestemt! :ahappy::D

Altså... jeg går rundt og innbiller meg at dachs er forferdelig krevende, så kan jo være at det hadde vært innmari lurt av deg å sett nærmere på dp :thumbsup::icon_clapping:

Mine er egentlig rolige inne (bortsett fra når de får raptus, og det er stort sett et vintersyndrom... og sånn litt utenom... hvertfall ikke oftere enn et par ganger i uka.... :teehe: )

Jo mere aktivitet ute, jo roligere inne :thumbsup:

De liker seg veldig godt i sofaen, inni/under et pelspledd :sleep:

Og i kattehula og Bia'en, og senga vår :D

De er bare herlige :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine holder på sånn hver bidige gang jeg er dum nok til å sette meg i sofaen med laptop'en... :blink:

Finnes ikke plagsomt...... :rofl:

Altså... jeg går rundt og innbiller meg at dachs er forferdelig krevende, så kan jo være at det hadde vært innmari lurt av deg å sett nærmere på dp :thumbsup::icon_clapping:

Mine er egentlig rolige inne (bortsett fra når de får raptus, og det er stort sett et vintersyndrom... og sånn litt utenom... hvertfall ikke oftere enn et par ganger i uka.... :teehe: )

Jo mere aktivitet ute, jo roligere inne :thumbsup:

De liker seg veldig godt i sofaen, inni/under et pelspledd :sleep:

Og i kattehula og Bia'en, og senga vår :D

De er bare herlige :wub:

Dachsen er ikke så volsomt krevende,men det kommer vel kanskje mer an på hva man forventer av de :lol: Men de får lett sine nykker ja.

Tror en DP hadde passet oss fint! Men mannfolket er bestemt på at han ikke vil ha korthårede raser :hmm: Jeg får jobbe med han fremover :innocent:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
    • Jeg forer på 4 ulike typer tørrfor, som jeg varierer utfra andel Vom fra dag til dag. På vom alene får han steinhard avføring han uttrykker ubehag med å klemme ut og han begynte beite gress som om han var en hest da jeg ga for stor andel Vom. Ser ut som et rent instinkt han har for å regulere fordøyelsen. På tørrforene til stor valp fra Dilaq, Farmina, Happy Dog og Alpha Spirit har han kjempefin avføring. Små mengder, fast og passe tørr, lett å trykke ut, lett å plukke opp. På Eukanuba (fikk en sekk, ikke kjøpt den selv), der kommer det mengder av en konsistens som griser til gresset. Ideelt her også er max 1/2 Vom og resten tørrfor. De er alle forskjellige da 🤷🏼‍♀️ Edit: Angående råfor som treningsgodis: Jeg kjøpte en sånn silikon godbitpung med magnetlukking i toppen. En standard teskje står godt oppreist oppi den, så en slipper masse gris på hendene. Klarer seg med en serviett i lomma til det lille en får på seg innimellom, om en er litt klønete, som meg. Lett å vrenge og vaske. Fant den på Amazon UK. 
    • Var 50/50 som ikke fungerte så godt. Har nå gått over til kun tørrfor, ser ut som magen har stabilisert seg nå. Gir vom i blant. Fortsatt en del avføring, men det er vel naturlig med mer avføring av tørrfor enn vom?   Takk for innspill uansett!:)
    • Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...