Gå til innhold
Hundesonen.no

Redningshund - utdanningsvei, tid og kostnad?


tm100007
 Share

Recommended Posts

Det å utdanne en hund til å bli godkjent redningshund er noe jeg synes virker interessant, og er noe som jeg vurderer. Har noen spørsmål som jeg ikke har funnet svar på:

*På NRH sine nettsider står det at det fra 2 til 3 år å lære opp en ettersøknings- eller lavineekvipasje, hva er det som avgjør om det tar 2 eller 3 år?

*Hvor mange timer i uken må man regne med på å bruke på å trene?

*Noen som kan utdype litt mer om hva de forskjellige kursene/prøvene i utdanningsveien går ut på?

*Når hunden er godkjent ettersøkshund, er det da mulig å trene hunden til å bli lavinehund også?

*Hvor mye koster det? (altså, fra man begynner på grunnkurset og til hunden er godkjent ettersøkshund)

*Når kan man begynne å trene hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forskjellige kursene kan noen andre si noe om, som har litt nyere kunnskap. Men de andre spm kan jeg jo svare litt på; Om det tar to eller tre eller flere år kan jo avhenge av mange ting; hund og eiers egnethet eller erfaring, om man møter på store utfordringer i treningen eller om alt går "rett fram", om det skjer ting som gjør at man får lange avbrudd, tilgjengelige kurs og prøver osv osv.

Den hunden vi hadde som var redningshund var med på organisert trening på kvelden minst en dag i uka pluss hele lørdag og/eller søndag. Mellom der var det egen trening. Jeg tror du må regne med noe sånt +- hvis du skal tenke deg godkjenning på to år ivertfall. Men det er jo ikke alltid mengden det kommer an på. Det forventes jo også at man bruker en god del timer på å bidra i treningen til andre, slik andre bidrar for deg. Kostnad: mener jeg har hørt et tall en gang men husker ikke sikkert, tror ikke 20 - 30 tusen er helt usannsynlig. Kanskje mer. Det er fra egen lomme... Når du blir godkjent får man vel kjøregodtgjørelse til leteaksjoner osv. og nrh får vel muligens noe støtte slik at kursene er litt billigere... Det er fullt mulig å godkjenne for både sommer og vinter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også må du plusse på de timene man er på helgekurs og ukeskurs da.

Ang alder på hund; du kan begynne med en gang valpen er i hus, men da helt enkelt med sosialisering, være med på treninger, enkle "øvelser" som forbereder valpen på senere oppgaver osv. Lurt å ta kontakt med en treningsgruppe i ditt distrikt for råd her, men grunnleggende valpekurs osv er ikke dumt å ha uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av tingene som blir glemt før man begynner å utdanne hunden til NRH er:

Er du klar for å finne en person som har tatt selvmord? Eller lagt i skogen lenge?

Er du klar for å utføre førstehjelp?

Er du klar for å lete etter en person i mørke alene som kanskje ikke er ved sine fulle fem mentalt?

Du kan vel ganske enkelt regne med at all din fritid fram til godkjenning kommer til å bli brukt på hund om du skal klare det innen 2 år.

Alle kostnader må du ta selv, og det største utgiften er i forbindelse med km på bil og servicene den skal på. Jeg trenger ikke fullt så mye som de i NRH og har mulighet til moderere min kjøring, men rundt 30000km i året er mer enn sannsynlig og service på bilen der etter.

Hunden begynner å trene så fort du har den i hus egentlig :)

Den beste til å svare på de andre spørsmålene er ditt lokale NRH lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kommer til å tenke nøye gjennom det før jeg tar et valg, om dette er noe jeg virkelig vil. Både punktene nevnt over, og det at det kommer til å kreve mye tid og trening. Har tatt førstehjelpskurs før (sanitet nivå 1), og det gikk jo forsåvidt greit. Men det å utføre førstehjelp på eksamen, der du vet at du må utføre førstehjelp og er bevisst på at det er skuespill regner jeg med er noe helt annet enn en reell situasjon. Når man søker etter en savnet person regner jeg også med at de fleste er forberedt på at det er mulig at personen trenger førstehjelp, men man vet jo aldri hva man møter på. Men når man deltar på en redningsaksjon/leteaksjon er vel som regel politi, røde kors, andre hundeekvipasjer etc. (som også kan førstehjelp) også på stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du er ofte alene der du er, så om du gjør funn er det du som må vurdere hva som må gjøres med en gang osv, i tillegg til å tilkalle hjelp som forhåpentligvis kommer fort. Og det er jo en ting. Men å for eksempel takle det å lete i mørket og gjøre funn av person som har hengt seg e.l. DET er noe annet... De sakene er jo faktisk en ganske stor andel; folk som ikke vil bli

funnet... Selv om det kanskje er de man faktisk

er med og redder som gjør at man driver med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt annet spm kanskje, men jeg har også lyst til og hive meg på redningshund utdanning en gang i fremtiden, men jeg regner med at de fleste(alle?) som driver med dette har full jobb i tilegg. Har man noen form for areidsgodtjørelse, fradrag på skatt eller må bedriften lønne meg? Ikke at jeg er smålig eller noe( :P ), men det høres jo ut som et stort tapsprosjekt, og kanskje mer enn de fleste har råd til. Og det er jo litt synd ettersom det er ett fint tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt annet spm kanskje, men jeg har også lyst til og hive meg på redningshund utdanning en gang i fremtiden, men jeg regner med at de fleste(alle?) som driver med dette har full jobb i tilegg. Har man noen form for areidsgodtjørelse, fradrag på skatt eller må bedriften lønne meg? Ikke at jeg er smålig eller noe( :P ), men det høres jo ut som et stort tapsprosjekt, og kanskje mer enn de fleste har råd til. Og det er jo litt synd ettersom det er ett fint tiltak.

Nå tar jeg etter hukommelsen her, men mener det bare er km og kostgodgjørelse.

De som jobber statlig blir somoftest permitert med lønn om tjenesten tilsier at de kan ta fri. Andre får en ulønnet dag av arbedsgiver, men ikke noe ferie tap.

Det hele er rett og slett frivillig arbeid.

De fleste jeg kjenner og trener med, er vel rundt 3-4 stk, med A-godkjente hunder er 100% i jobb. Man må også være fysisk god form for å holde på. Bedre form enn de fleste egentlig, du skal ta deg fram i allslags vær og føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du er ofte alene der du er, så om du gjør funn er det du som må vurdere hva som må gjøres med en gang osv, i tillegg til å tilkalle hjelp som forhåpentligvis kommer fort. Og det er jo en ting. Men å for eksempel takle det å lete i mørket og gjøre funn av person som har hengt seg e.l. DET er noe annet... De sakene er jo faktisk en ganske stor andel; folk som ikke vil bli

funnet... Selv om det kanskje er de man faktisk

er med og redder som gjør at man driver med det...

Jeg har selv bare vært med på en liten trening hos NRH, men fant ut at jeg ikke hadde tid da til å gjøre alt arbeidet som må til for å trene frem en redningshund. Lokallaget jeg var med, krevde at man trente sammen med dem 2-3 dager i uken. Og som Marianne sier, de fortalte meg at de aller fleste av de som de lette etter, ønsket ikke å bli funnet.

På det laget begynte å trene sammen med laget fra de fikk valpen i hus.

Jeg har et par familiemedlemmer som har vært aktive i NRH i mange år. Han ene er ofte ute på oppdrag med sin hund, og var med å lete etter savnede på og rundt Utøya. De søkte 24 timer i strekk, det tok på både fysisk og psykisk. Heldigvis har de god støtte i hverandre. Jeg beundrer dem iallfall veldig, alle de som har tid og evner til å trene frem en redningshundsekvipasje :flowers:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt et tapsprosjekt:) Jeg tror Jeanette har rett ang permisjon osv, og mener jeg har lest at for private bedrifter er det frivillig om de vil gi permisjon med lønn for sånt. Tror de jeg kjenner til har vært så heldige å få lønnet de dagene, selv i private firmaer. Så man er jo til en viss grad avhengig av en tilpasningsdyktig arbeidsgiver og en jobb som er litt fleksibel.

Men kurs og sånt blir egen ferie og

avspasering. Jeg tilbrakte bl.a mye av min barndoms ferietid på ukessamlinger i nrh;) (ikke helt sjelden ute i skogen som figurant; man tager hva man haver;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å utdanne en hund til å bli godkjent redningshund er noe jeg synes virker interessant, og er noe som jeg vurderer. Har noen spørsmål som jeg ikke har funnet svar på:

*På NRH sine nettsider står det at det fra 2 til 3 år å lære opp en ettersøknings- eller lavineekvipasje, hva er det som avgjør om det tar 2 eller 3 år?

*Hvor mange timer i uken må man regne med på å bruke på å trene?

*Noen som kan utdype litt mer om hva de forskjellige kursene/prøvene i utdanningsveien går ut på?

*Når hunden er godkjent ettersøkshund, er det da mulig å trene hunden til å bli lavinehund også?

*Hvor mye koster det? (altså, fra man begynner på grunnkurset og til hunden er godkjent ettersøkshund)

*Når kan man begynne å trene hunden?

Det kommer veldig ann på deg og din hund hvor lenge det tar før dere eg godkjente, om dere overhode blir godkjent. Det er ikke alle hunder eller eiere som har det som trengst for å bli godkjent. Jeg startet treningen i mai sist år, tok c-godkjenningen før jul og skal ta B-godkjenningen i år. Nå har jeg en fantastisk hund som tar alt veldig lett, jobber som en helt og synes det vi holder på med er det kjekkeste som finnes. Vi hadde trent en god del spor før vi begynnte å trene med norsk redningshund så det hjalp veldig.

Vi har treninger hver onsdag og lørdag. Onsdagene starter vi klokken 18.00 og det er veldig varriert hvor lenge vi holder på med det går i hvert fall 2 timer, ofte 3 og 4 også. Lørdagene er trener vi fra 10.00-18.00. For min hund så er dette nåkk trening for at han skal ha en god fremgang, men for noen er det overhode ikke nåkk og de trenger gjerne trening flere ganger i uken. Jeg trener flere ganger i uken en de 2 dagene, men da går det i lydighet. Jeg trente også melding hjemme(enten halsmelling, eller bringkobbel) når jeg lærte inne dette)

Vi har et innføringskurs før nye ekvipasjer får starte treningen hos oss. Første treningen får de en test av hunden sin for å se hvordan den er å jobbe med. Disse to vet jeg at det er litt forskjellig praksis avhengig av hvilket dio du trener med. Alle må gjennom et grunnkurs med teori om aksjoner, bruk av samband, førstehjelp og utmarsj. Det kurset trenger du ikke før du skal gå opp til b-godkjenning med jeg synes det er greit å ta fortest mulig. Alle skal også ha bestått en fysisk test(før b-godkjenning, eller A, der er jeg usikker) og denne skal tas på nytt hvert år. Dere skal gjennom en appell prøve også i lydighet, hvilke øvelser husker jeg ikke men det er i hvert fall fri ved fot, innkalling, apport(dette kan være en hvilken som helst gjenstand), fellesdekk med skjult fører i 5 min.

Førstte godkjenningen er b-godkjenning(c-godkjenningen forsvant fra i år av), så A godkjenning. Jeg husker ikke hvor langt sporet og runderingsløypen skal være med det regner jeg med du vet siden du har lest utdanningsprogrammet.

Hunden kan begynne å trenes fra du får den. Det blir en god del utgifter med dette. Hunden skal ha sele, sporline, kanskje bingkobbel +++. Det koster en del på bil som andre her har sakt. Hvis du skal være med på diverse kurs, helgekurs eller hovedsamlinger så koster dette også litt.

Det krever mye fra hund og fører det er en ting som er helt sikkert. Jeg har flere ganger vært sint, forbanna å frustrert, rett og slett for at det tar på å trene en hund så aktivt i tillegg til 100% jobb. Jeg har 1 time i bil hver vei til treningene, i tillegg. Men jeg har fantastisk mennesker jeg trener med og vi har det utrolig kjekt sammen! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å utdanne en hund til å bli godkjent redningshund er noe jeg synes virker interessant, og er noe som jeg vurderer. Har noen spørsmål som jeg ikke har funnet svar på:

*På NRH sine nettsider står det at det fra 2 til 3 år å lære opp en ettersøknings- eller lavineekvipasje, hva er det som avgjør om det tar 2 eller 3 år?

*Hvor mange timer i uken må man regne med på å bruke på å trene?

*Noen som kan utdype litt mer om hva de forskjellige kursene/prøvene i utdanningsveien går ut på?

*Når hunden er godkjent ettersøkshund, er det da mulig å trene hunden til å bli lavinehund også?

*Hvor mye koster det? (altså, fra man begynner på grunnkurset og til hunden er godkjent ettersøkshund)

*Når kan man begynne å trene hunden?

Alt det som er nevnt i tidligere innlegg er ganske riktig, og det du bør tenke på før du eventuelt starter er om du virkelig har lyst til å dra på leteaksjon??? I tillegg skal du vite at å trene redningshund er et samarbeid hvor du må stille på lagtreninger og bruke MYE tid på å trene andres hunder. I tillegg må du regne med å stille opp som hjelper på prøver (sporlegger/figurant).

Videre må du legge inn mye tid til egentrening og også regne med en del økonomiske utgifter. Når du engang blir godkjent er det de færreste arbeidsgivere som dekker fravær fra arbeid, mao. du blir trukket i lønn. Utstyret du må investere i er det samme som for brukshundtrening, men ja, det blir mange km bilkjøring ila. et år!

Du må gå en del obligatoriske kurs for å komme videre i egen godkjenning og noen kurs (hovedkurs) koster penger som du betaler av egen lomme. Samlinger koster også en del og som oftest deltar man på en - to hvert år.

Det er lurt å kontakte et lokalt lag og spørre om å få bli med på en trening og snakke med folk på laget. Se om du syns det er moro og om du har ønske om å legge ned mye tid i trening.

Om du velger å begynne får du det utrolig moro! Masse fine mennesker og man lærer utrolig mye, det er gøy med lagarbeid! Jeg har holdt på i noen år og angrer ikke en dag på at jeg begynte, redningshund er hundetrening med et helt nytt perspektiv :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av tingene som blir glemt før man begynner å utdanne hunden til NRH er:

Er du klar for å finne en person som har tatt selvmord? Eller lagt i skogen lenge?

Er du klar for å utføre førstehjelp?

Er du klar for å lete etter en person i mørke alene som kanskje ikke er ved sine fulle fem mentalt?

Veldig godt poeng Jeanette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av tingene som blir glemt før man begynner å utdanne hunden til NRH er:

Er du klar for å finne en person som har tatt selvmord? Eller lagt i skogen lenge?

Er du klar for å utføre førstehjelp?

Er du klar for å lete etter en person i mørke alene som kanskje ikke er ved sine fulle fem mentalt?

Du kan vel ganske enkelt regne med at all din fritid fram til godkjenning kommer til å bli brukt på hund om du skal klare det innen 2 år.

Alle kostnader må du ta selv, og det største utgiften er i forbindelse med km på bil og servicene den skal på. Jeg trenger ikke fullt så mye som de i NRH og har mulighet til moderere min kjøring, men rundt 30000km i året er mer enn sannsynlig og service på bilen der etter.

Hunden begynner å trene så fort du har den i hus egentlig :)

Den beste til å svare på de andre spørsmålene er ditt lokale NRH lag.

Kan ikke annet enn å støtte det Jeanette og ann.myaussies skriver.

Man legger ned masse tid og penger, og skal være klar over hva en leteaksjon kan innebære.. Men, da man kan også være med på å redde liv. :)

Og som ann.myaussies skriver, man bruker masse tid på andres hunder også. Skal man selv komme til målet man har satt seg, kommer man ingen vei uten de andre på laget heller. For meg var det et teamwork. Når noen i laget ble godkjent, følte man at man var med på det.

Noen arbeidsgivere synes det er givende med en redningshundekvipasje ansatt, og betaler lønna uansett, men de hører vel til fåtallet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, igjen.

Kontaktet mitt lokale NRH lag, og på spørsmål om hvor mye det ville koste fikk jeg til svar at det var vanskelig å svare på, men et sted mellom 15-20.000. Tenkte bare jeg skulle nevne det i tilfelle noen skulle lure på det samme.

Fant forresten

denne siden der det blir spurt om det samme, der deler av svaret er:

"Det er også verdt å merke seg at mange distrikt har ordninger hvor de støtter hele eller deler av utdannelsen økonomisk"

Nå er dette svaret fra 2002, men er det fortsatt slik at noen distrikt støtter hele utdannelsen? (om jeg har forstått det rett vil alle få støtte til deler av utdannelsen, dersom distriktet har økonomi til det)

Har også et spørsmål angående melding. I følge NRH sine sider skal hunden melde fra til fører med bringkobbel eller standhals. Standhals er så vidt jeg har skjønt det at hunden står fremfor personen den har funnet og bjeffer. Har søkt litt rundt på nettet og det ser ut som de fleste bruker bringkobbel, da det kan være et problem at personer som eventuelt blir funnet av en ettersøkshund kan være redd for hunder, og det at hundefører kan ha problemer med å høre hunden når den melder fra.

Kan man lære hunden å melde fra med hals på samme måte som med et bringkobbel, det ville jo løst "problemet", eller er det ikke lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, igjen.

Kontaktet mitt lokale NRH lag, og på spørsmål om hvor mye det ville koste fikk jeg til svar at det var vanskelig å svare på, men et sted mellom 15-20.000. Tenkte bare jeg skulle nevne det i tilfelle noen skulle lure på det samme.

Fant forresten

denne siden der det blir spurt om det samme, der deler av svaret er:

"Det er også verdt å merke seg at mange distrikt har ordninger hvor de støtter hele eller deler av utdannelsen økonomisk"

Nå er dette svaret fra 2002, men er det fortsatt slik at noen distrikt støtter hele utdannelsen? (om jeg har forstått det rett vil alle få støtte til deler av utdannelsen, dersom distriktet har økonomi til det)

Har også et spørsmål angående melding. I følge NRH sine sider skal hunden melde fra til fører med bringkobbel eller standhals. Standhals er så vidt jeg har skjønt det at hunden står fremfor personen den har funnet og bjeffer. Har søkt litt rundt på nettet og det ser ut som de fleste bruker bringkobbel, da det kan være et problem at personer som eventuelt blir funnet av en ettersøkshund kan være redd for hunder, og det at hundefører kan ha problemer med å høre hunden når den melder fra.

Kan man lære hunden å melde fra med hals på samme måte som med et bringkobbel, det ville jo løst "problemet", eller er det ikke lov?

Så lenge hunden melder til deg at den har gjort funn, er det det viktigste. Man ser også litt ann hunden hvilken type melding man lærer den. Era har bringkobbel fordi hun synes det er trykkende og stå med fremmede og halse og jeg får ikke en god hals på henne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...