Gå til innhold
Hundesonen.no

King chales cavalier - noen anbefalinger?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Cavalieren har et par store stygge sykdommer man skal være obs på. 1. som blir tatt endel hensyn til i avl er hjertefeil. 2. usikker på hvor stor grad det blir lagt vekt på i avl pr i dag er Syringomyelia.

Er noen ting som kan øke sjansen for en frisk cavalier som er rimelig enkle å få med seg. Det er først og fremst å gå etter langtlevende linjer og foreldre dyr som er eldst mulig. Klubben anbefaler at man ikke bruker to hunder under 4 år på hverandre, og minstealder for parringstidspunkt er 24 mnd. Jeg vet at disse alderskravene ble det syndet mye mot tidligere, mulig oppdrettere tar det mer seriøst nå.

Ved å bruke eldst mulig foreldredyr og gå etter langtlevende linjer, så øker man sjansen for å få en valp som ikke stammer direkte fra foreldre med hjertefeil og eller syringomyelia. Begge er typiske sykdommer man gjerne ikke ser når hunden er 2 år.

Noen oppdrettere i norge tar mri av avlsdyr for å se etter syringomyelia. Men nøyaktig hvor utbredt det er vet jeg ikke.

Edit: Gleder meg STORT at syringomyelia nå er nevnt både på alvretningslinjene og helsesidene til cavalierklubben! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha denne rasen nå så kan du være super heldig. Villhundens Sussi eneste hund i klasse 3. freestyle er parret. Om du klarer å skaffe deg en av disse valpene da har du en hund som virkelig kan gjøre det bra innen en hundesport :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ellers anbefale cavalierprat.no for videre informasjon.

Er det dårlig aktivitet der inne ellernoe? Prøvde å melde meg inn for over et år siden, men fikk aldri noe mail med godkjenning fra admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...