Gå til innhold
Hundesonen.no

Rase nr2 til meg


HeleneFS
 Share

Recommended Posts

Jeg trodde alltid at Cairn Terrier var drømmerasen, men jeg har innsett at det ikke er tilfelle...

Jeg synes terrieren er litt FOR selvstendig, jeg vet ikke om det er jaktinstinktet, men hvis hun bestemmer seg for noe så gjør hun det, og gir blanke **** i hva jeg synes om det.

Egentlig kunne jeg tenkt meg en mykere hund, så dette er kriteriene jeg setter:

-Under 35cm i mankehøyde

-Ikke så ille røyting

-Helst litt pels, elsker pelsstell

-Må kunne ha rolige dager, lite aktivitetsnivå til tider

-Må også kunne ha på-knapp til agility

-Førerorientert

-Må kunne brukes i utstilling

Jeg går ikke på fjellet hver eneste dag, men en gang plutselig, derfor har cairn passet så fint til meg med tanke på aktivitetsnivået, så jeg vil holde meg noenlunde likt det.

Jeg tenker litt på dverg schnauzer og sheltie, men kunne tenkt meg å hørt litt om fler og evt hva folk tenker om de rasene i forhold til krav.

Shout :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie vil nok passe deg fint selv om de kan bli større enn 35cm da, men et par cm fra eller til spiller vel ikke så stor rolle :) De røyter vel litt også, men om du vil ha litt pels må du nok regne med det uansett. Helt fersk med rasen selv, men er utrolig fornøyd hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltien røyter MYE for en som er vandt med papillon værtfal :) Men myye enklere pels å stelle (veldig forskjellig pels), ifh til det pelsmonsteret av en papillon jeg har.. Men nå har jo ikke min helt korrekt pels heller, de SKAL jo ikke være ullete og bølgete i pelsen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dette så jo ganske greit ut, men jeg er fortsatt ute etter flere råd og evt argumenter for hvorfor dere tror de passer meg.... jeg skal ikke ha ny hund før dagens roer seg 10 hakk, men greit å være tidlig ute synes jeg sånn at jeg kan gjøre godt grunnarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie! :)

Hehe, dette så jo ganske greit ut, men jeg er fortsatt ute etter flere råd og evt argumenter for hvorfor dere tror de passer meg.... jeg skal ikke ha ny hund før dagens roer seg 10 hakk, men greit å være tidlig ute synes jeg sånn at jeg kan gjøre godt grunnarbeid.

Fordi den passer til kriteriene dine.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer *mokken*, men jeg kan spesifisere det for deg likevel :P

  • Papillonen skal i følge rasestandaren ligge på ca 28 cm. Noen er nede i 25, andre er oppe i 30. Dermed er de under 35 cm i mankehøyde.
  • De har minimalt med underull, så de røyter dermed også minimalt. Selvfølgelig vil dette komme an på linjene, noen har mer enn andre.
  • De har litt pels, men det er ikke så alt for mye stell av den. De får floker bak ørene og i "armhulen" og noen bak i skjørtet. Dette pleier jeg å ta 2 ganger i måneden ca, men unngår å ta dem i det hele tatt omtrent om jeg bare børster over henne hver dag. De klippes under potene for å ikke få snøballer eller skli på glatt gulv.
  • Rolige dager, check! Blondie ligger bare og sover hele dagen om vi ikke gjør noe.
  • På-knapp til agility vil jeg si de har også. Det har vært flere gode papilloner i agility i historien. I fjor var det et reint papillon lag som vant sølv i NM lag i agility.
  • Førerorientert, check! Blondie har aldri drevet mye med kjøring på egenhånd på noen som helst måter. Hun gjør det jeg ber henne om, altså, holder seg orientert på fører, pleier aldri å løpe langt vekk på tur osv.
  • Utstilling, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...