Gå til innhold
Hundesonen.no

problemer med hoftene


Recommended Posts

Briggelusken min har siden vi fikk han for litt over et år siden hatt problemer med hoftene.

Vi tok han til veterinæren og fikk beskjed om at det ikke så bra ut, han er litt over ett år og har veldig slitte hoftekuler.

Vi har gitt han spesial mat og kosttilskudd og nå i begynnelsen av januar skal han inn på kontroll.

Jeg gruer meg noe ufattelig mye siden jeg har ikke sett forbedringer, dersom det ikke er noen forbedringer på røntgenbildene er det ikke så mye å gjøre for han sier veterinæren :(

noen som har opplevd det samme og har noe beroligende å si??

Jeg er så redd for at det skal skje noe med vovven :,(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min corgi har alvorlig grad HD på begge sider. Den ene siden er kulen nesten ute av ledd pga beleiringer og andre siden er okish men helt full av beleringer.

Vi gir hun Vom og Hundemat LAKS og glucosamin og fiskeolje i maten. Glucosamin blir hun veldig aktiv og glad av. Samt hun får smertestillende. Vi skal inn igjen nå i slutten av januar og se om det er noe de kan gjøre for henne, samt røntge henne offisielt for å få svar til NKK (selvom vi vet hvordan det ser ut).

Det er ikke stort man kan gjøre, vet ikke hvor i landet du bor men på NVH har de iallefall gode kirurger som kan vurdere hunden og si om det er noe de kan gjøre eller ei.

Amiga har blitt mye verre i det siste så vi håper de kan gjøre noe men tørr ikke få håpet for høyt opp :cry:

Så lite beroligende å si her, mens som mange har nevnt til meg så har hunder med HD:E og HD:D levd i mange år og hatt det fint på smertestillende ol. Har du prøvd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka har middels HD på høyre hofte med forkalkninger, pluss forkalkninger i venstre kne.

Dette har hun hatt siden hun var liten og hun blir 10år i mars!! (bevis på at de kan klare seg lenge på litt stive hofter)

Det jeg gjør er å gi hun cosequine ds (den sterkeste) som har glucosaminner osv i seg og som forebygger mer aktivitet i leddene hennes, videre så går hun på vekselsvis leddfôr og slankefôr (hun legger fort på seg), hun får omega 3, brennestle pulver og blåbær i maten sin hver eneste dag ;)

Det viktigste av alt er JEVN mosjon hvor du går vekselsvis i ulent terreng så hun må løfte litt på beina sine og brukt balanseevnen sin.

Er jeg ikke i skogen så bruker jeg mye høyt gress, halvhøy snø, opp og ned grøftekanter eller fortauskanter, så de får løftet litt på beina sine.

Skal dere på en lenger tur så bør du treppe opp noen dager før og trappe ned på turene noen dager etter.

Ellers så bruker jeg endel Back on track dekken, både det til å ha ute og netting dekkenet som hun bruker som pysj om nettene, dette bruker jeg litt on/off i perioder, har hun bra perioder så kutter jeg ut om natten og hun har heller dekkenet på seg noen timer etter turene våre.

Jeg er hundefysioterapaut så jeg kan behandle hun endel selv, så hun får mye massasje og jeg behandler hun også endel med intralyden min.

Det er nok litt mer jobb å ha en hund med disse lidelsene, men jeg syntes det er litt gøy og koselig å bruke såpass mye tid på å behandle hun, hun blir jo så glad og takknemlig av det og jeg ser at det funker :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe erfaring med det så vet ikke hvordan prognosene er, men det er sikkert en del du kan gjøre for at det ikke skal bli værre. God muskulatur er nok til god hjelp. Svømmetrening er jo fint siden de bygger muskler og bruker kroppen uten noe belastning på skjelettet. Behandling med akupunktur, strøm, massasje, laser osv skader nok heller ikke. Og gi glukosamin og omega 3 tilskudd. Smertestillende om det er skikkelig ille. Og back on track hjelper jo mot mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

han får som sagt kost tilskudd og spesial mat, når det er veldig kaldt har han et Buster dekken på seg som varmer godt.

må si jeg syntes det blir verre og verre, han hyler til oftere, men ikke lenge til vi skal til veterinæren så krysser fingrene for at det går rette veien.

Anette: trist å høre at hunden ikke har det bra :( vi krysser fingrene for dere også og håper det går rette veien for dere å!

Renate: godt å høre at din vovve har greid seg så lenge :)

Malamuten: takk for tipsene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt, du håper på forbedringer? Det vil jo dessverre ikke bli bedre, uten kirurgisk innblanding. Uansett hvor mye tilskudd du gir ham så vil ikke hofteskålene repareres, i beste fall lindrer du symptomer og demper den uunngålige forverringen.

Du sier hunden hyler, og da lurer jeg på om han får smertestillende? Jeg tenker at det er veldig viktig at han får tilfredstillende smertelindring, han skal ikke behøve å måtte hyle av smerte. Det finnes mange gode smertestillende for hund, også typer de kan gå på over lengre tid. Det bør du ta opp med veterinæren.

Jeg beklager at jeg er så negativ nå, men det kan være greit å være forberedt på at du neppe kommer til å se noen bedring på bildene. Jeg tror det beste du kan håpe på er at du ikke ser forverring. Uansett er bilder bare bilder, en pekepinn. Du må se på hunden din for å tolke hvordan han har det. Bilder sier ingenting om smertene hans eller livskvalitet dessverre, det er her skyggesiden ved å være hundeeier kommer inn.

Det er en vond situasjon å være i og jeg ønsker det masse lykke til!

Renate, all ære til deg! Jeg hadde ikke gjort den jobben du gjør, det skal jeg ærlig innrømme. Du er flink. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renate, all ære til deg! Jeg hadde ikke gjort den jobben du gjør, det skal jeg ærlig innrømme. Du er flink. :)

Takk, nå er jeg over gjennomsnittet intressert i ledd og leddlidelser også, så på en måte har jeg lært veldig mye av hå ha Chicka.

Det viktigste for meg gjennom hele veien er at hun hvis hun mister livsgnisten så gir man seg, men hun er snart 10år og er klin kokos på tur, mye mer sprek enn de andre vi går tur med hver dag og de er mye yngre enn hun og har ingen leddplager.

Jeg er VELDIG VELDIG glad i Chicka, men neste gang kommer jeg til å palpere igjennom hunden jeg skal ha, den skal mønstres hvor jeg skal se etter både halthet og gange feil, hunden skal ha spist kvalitetsmat fra den var liten osv.

Får jeg ikke lov til å være så kritisk når jeg ser etter ny hund så kjøper jeg ikke av denne eieren/oppdretteren/omplassereren, neste gang vil jeg vite litt mer hva jeg får, det viste jeg ikke da jeg fikk Chicka fra FOD.

Men gosh å jeg har lært av å ha hun og ikke minst har jeg gått igjennom utdannelsen min pga interessen jeg fikk pga hennes dårlig ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke hvorfor vi ikke fikk smertestillende første gangen, men maten vi fikk og tilskuddet kunne hjelpe med å gjøre det bedre i følge veterinær.

Det ble ikke noen røntgen på han i dag, men vi fikk smertestillende som han skal gå på i en måned mens vi fortsetter med spesialmat og kosttilskudd, den 30. januar skal vi ta røntgenbilder igjen og da avgjøre om han trenger en operasjon.

Han skal ikke utsettes for store fysiske belastninger.

I tillegg til slitasje har han også mye kalkansamling :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - hva feiler det egentlig hoftene hans? Han har jo ingen offisiell HD-grad i hvertfall, men regner med at dyrlegen synes det så dårlig ut. Og slitasje på en påpass ung hund? Skyldes det HD da? Eller noe annet? Hva vil de kunne gjøre med en operasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager at jeg er så negativ nå, men det kan være greit å være forberedt på at du neppe kommer til å se noen bedring på bildene. Jeg tror det beste du kan håpe på er at du ikke ser forverring. Uansett er bilder bare bilder, en pekepinn. Du må se på hunden din for å tolke hvordan han har det. Bilder sier ingenting om smertene hans eller livskvalitet dessverre, det er her skyggesiden ved å være hundeeier kommer inn.

Det er en vond situasjon å være i og jeg ønsker det masse lykke til!

Alt i alt er han en utrolig aktiv liten hund, han ser som oftest veldig glad og fornøyd ut, men så er det disse smertehylene som kommer av og til innimellom, og alltid i forbindelse med at vi løfter/tar på han, en gang lå han oppe meg mens jeg lå i sofaen og da jeg vre bitte litt på meg sånn at han bevegde litt på seg hylte han av smerte.

På turer innimellom hender det at han hopper over ett steg og etter en stund homper han rundt på tre bein og da setter han stor pris på å bli bært hjem, disse problemene ser vi oftest i forbindelse med minusgrader.

Når vi er hjemme løper han rund 24/7 han er helt i hundre og vi ser ingen smerte tegn, halen går og går konstant, han elsker å være i aktivitet, spesielt gjøre ting sammen med meg og mamma.

vi er derfor veldig usikker på om han har konstant vondt og at noen ganger er det veldig vondt eller om han bare har vondt av og til :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - hva feiler det egentlig hoftene hans? Han har jo ingen offisiell HD-grad i hvertfall, men regner med at dyrlegen synes det så dårlig ut. Og slitasje på en påpass ung hund? Skyldes det HD da? Eller noe annet? Hva vil de kunne gjøre med en operasjon?

jeg vet dessverre ikke fikk ikke blitt med siden jeg måtte passe lillebror, jeg spurte mamma da hun kom hjem men hun visste heller ikke :/

Jeg er generelt veldig misfornøyd med valg av dyreklinikk, det er den jeg har brukt til kaninene og har opplevd at de har rotet bort urinprøver og prøveresultater osv -.-'

Men veterinæren vi er hos nå, er veldig flink med hunder da, men syntes vi får lite informasjon.

hadde jeg valgt hadde jeg tatt en annen, selv om denne er den nærmest, men siden jeg bare er 16 er det mamma som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På turer innimellom hender det at han hopper over ett steg og etter en stund homper han rundt på tre bein og da setter han stor pris på å bli bært hjem, disse problemene ser vi oftest i forbindelse med minusgrader.

Er det bak han da løfter et bein? Synes det kan høres ut som patellaluxasjon også - er han sjekket for det? Altså at kneskåla ligger der den skal i kneleddet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...