Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Fòring har mye og si, men har ikke hundens generelle livsstil noe å si? Hvor mye tur fikk den? Hvor mye mental stimuli? Hvor godt stell fikk den? Ble den vaksinert? Hvordan bodde den? Gener?

Jeg tror at en naturlig diett selvsagt er det beste for en hund, men jeg tviler på at tørrfòr er noe mer dødelig enn kjøttfor -det er så mye som kommer ann på indivitet, og hvordan individet lever.

Er da ingen tvil om at kosthold har mye å si for helsen din, spesielt hvordan du blir påvirket når du blir eldre, immunforsvaret osv.

Skrevet
tror ingen som fôrer på kuler til sitt dyr faktisk har satt seg inn i det naturlige kostholdet til dyret sitt og LEST innholdsfortegnelsen av tørrfôret grundig.

Dette er jeg uenig i. Eller, jeg tror det kan gjelde mange, men jeg tenker å fôre minst 50% på Eukanuba, Burns eller James Wellbeloved når hunden min kommer i hus (avhengig av om det fungerer selvfølgelig!) fordi jeg har gjort masse research og heller mer mot John Burns teori om at hunden har vært domestisert så lenge at en diett på kun rått kjøtt er feil for en tamhund. Han argumenterer veldig godt for teorien sin her: http://burnspet.co.u...th_guide_sm.pdf

I tillegg tror jeg ikke tørrfôr i seg selv er synderen, men dårlig tørrfôr - litt som at hamburger på MacDonalds er søplemat, mens hjemmelaga hamburger kan være kjernesunt. Eller hjemmelaga pizza, pasta, kebab osv.

Da jeg var liten lærte jeg at alt man får kjøpt på matbutikken og/eller ser morsomt ut er søppel. The Dog Food Project er en veldig spennende side med mye info om fôr. Her er en artikkel om hvordan man finner bra hundefôr: http://www.dogfoodpr...=betterproducts

For meg gir dette mening. Og så er jeg en av de som tror 'bestemordiett' med litt av alt, mye fisk, grove kornsorter og mye grønnsaker er riktig (for mennesker iallefall - og argumentet til Burns om at hunden har vært domestisert i 14 000 år og spist våre matrester like lenge syns jeg virker logisk).

Edit for at jeg ikke fikk med meg at det var en side til her :P Da kom mitt innlegg helt ut av det blå og høres kanskje tilogmed litt krasst ut - ikke meningen!

Skrevet

Dette er jeg uenig i. Eller, jeg tror det kan gjelde mange, men jeg tenker å fôre minst 50% på Eukanuba, Burns eller James Wellbeloved når hunden min kommer i hus (avhengig av om det fungerer selvfølgelig!) fordi jeg har gjort masse research og heller mer mot John Burns teori om at hunden har vært domestisert så lenge at en diett på kun rått kjøtt er feil for en tamhund. Han argumenterer veldig godt for teorien sin her: http://burnspet.co.u...th_guide_sm.pdf

I tillegg tror jeg ikke tørrfôr i seg selv er synderen, men dårlig tørrfôr - litt som at hamburger på MacDonalds er søplemat, mens hjemmelaga hamburger kan være kjernesunt. Eller hjemmelaga pizza, pasta, kebab osv.

Da jeg var liten lærte jeg at alt man får kjøpt på matbutikken og/eller ser morsomt ut er søppel. The Dog Food Project er en veldig spennende side med mye info om fôr. Her er en artikkel om hvordan man finner bra hundefôr: http://www.dogfoodpr...=betterproducts

For meg gir dette mening. Og så er jeg en av de som tror 'bestemordiett' med litt av alt, mye fisk, grove kornsorter og mye grønnsaker er riktig (for mennesker iallefall - og argumentet til Burns om at hunden har vært domestisert i 14 000 år og spist våre matrester like lenge syns jeg virker logisk).

Edit for at jeg ikke fikk med meg at det var en side til her :P Da kom mitt innlegg helt ut av det blå og høres kanskje tilogmed litt krasst ut - ikke meningen!

Hhunden vært domestisert i den grad at den ikke lenger var ulvelik i fordøyelsen, burde fordøyelsessystemet forandret seg, noe det IKKE har. En vanlig vet vil ikke kunne se se forskjell på mage/tarmsystemet til en ulv og en tamhund.

Komplekse karbohydrater er umulig for en hund å fordøye, den har altfor kort tarm til å bryte ned karben til opptakelig glukose. Det blir vomfyll rett og slett, noe som er unødvendig. Lettfordøyelige karber fortrenger opptak av fett, og det er selvsagt uønsket, samt at det gir kraftig forhøyet blodsukker, som også er uønsket.

Og hva som er godt og dårlig tørrfôr tror jeg vi er meget uenige i...

Skrevet

Det er derfor Burns mener at det må være varmebehandlet på noe vis, framfor rått. Ut av nysgjerrighet, hva mener du er et godt tørrfôr og hvorfor? Jeg vil ikke si jeg har gjort meg opp en mening 100% ennå, selv om jeg heller mot å være enig med Burns fordi det for meg virker logisk. Den som vil gi meg fasiten er selvfølgelig hunden :)

Skrevet

Iom at jeg er uenig med Burns, er det logisk at jeg synes torrfôr proppet med mais, hvete og ris er et dårlig tørrfôr. Det er animalske ingredienser og fiberrike og karbofattige grønnsaker som teller (bindemiddel, ikke næringsgivende).

• Like 3
Skrevet

Iom at jeg er uenig med Burns, er det logisk at jeg synes torrfôr proppet med mais, hvete og ris er et dårlig tørrfôr. Det er animalske ingredienser og fiberrike og karbofattige grønnsaker som teller (bindemiddel, ikke næringsgivende).

Ut av ren nysjerrighet, finnes det noe tørrfór på det norske markedet som du mener holder mål?

Skrevet

Ut av ren nysjerrighet, finnes det noe tørrfór på det norske markedet som du mener holder mål?

Ja, Orijen og enkelte av Taste of The Wilds varianter. Minuset er at de har for lite fett. Så det "perfekte" tørrfôret finnes ikke på det norske markedet ennå, nei.

Skrevet

Ja, Orijen og enkelte av Taste of The Wilds varianter. Minuset er at de har for lite fett. Så det "perfekte" tørrfôret finnes ikke på det norske markedet ennå, nei.

Jeg synes vi har funnet en grei måte å före på. Halvparten fisk og halvparten bison + selolje. Synes du det høres greit ut? Tørrföret vi bruker er TOTW :D
Skrevet

Jeg synes vi har funnet en grei måte å före på. Halvparten fisk og halvparten bison + selolje. Synes du det høres greit ut? Tørrföret vi bruker er TOTW :D

Jupp, med tilskudd av fett er det kjempebra! :)

Skrevet

Wææh.. Forjungel! Kan ikke Tulip finne ut det "ultimate tørrforet", så kan hele sonen fore med det? Nora får bare Royal canin sitt valpefor :icon_redface:

Skrevet

Jupp, med tilskudd av fett er det kjempebra! :)

Jeg sliter virkelig å holde vekta til Kiwi med TOTW, hun spiser så lite av det også, så hva slags fett foreslår du at jeg kunne brukt til henne?

Og hvilke varianter av TOTW er det du mener er bra?

Skrevet

Jeg sliter virkelig å holde vekta til Kiwi med TOTW, hun spiser så lite av det også, så hva slags fett foreslår du at jeg kunne brukt til henne?

Og hvilke varianter av TOTW er det du mener er bra?

Fett: ister, kyllingfett fra VOH, avskjær fra ditt eget kjøtt, makrell, selolje osv.

De jeg liker best er High Prarie og Wetlands, da de har mest fett/protein. De andre er gode de også, men har for mye karbo (selv om det er karbo fra grønnsaker, som er bedre enn karbo fra korn).

Skrevet

Fett: ister, kyllingfett fra VOH, avskjær fra ditt eget kjøtt, makrell, selolje osv.

De jeg liker best er High Prarie og Wetlands, da de har mest fett/protein. De andre er gode de også, men har for mye karbo (selv om det er karbo fra grønnsaker, som er bedre enn karbo fra korn).

Det er de to vi bruker nå :yes:
Skrevet

Takk Tulip, sjelden jeg finner ister dessverre. Men får hamstre inn hvis jeg finner.

Hva med den nye TOTW varianten som har komt da? Den med lam.

Det er de to vi bruker nå :yes:

Trodde du sa du brukte fisk og bison? Er ikke Wetlands and? *dobbelsjekke* :P

Skrevet

Takk Tulip, sjelden jeg finner ister dessverre. Men får hamstre inn hvis jeg finner.

Hva med den nye TOTW varianten som har komt da? Den med lam.

Trodde du sa du brukte fisk og bison? Er ikke Wetlands and? *dobbelsjekke* :P

Søren, kanskje det er det det er :lol: Fisk og high prarie ihvertfall :P
  • Like 1
Skrevet

At tilførsel av enorme mengder karbohydrater til et dyr som ikke trenger disse kan medføre fedme, bør ikke være noen overraskelse for noen.

At fedme og livslengde henger tett sammen er også godt kjent.

Skrevet

Jeg vil ikke si at opp til en tredjedel av kosten er enorme mengder, da?

Det er det da absoluttt? Om vårt kosthold skulle bestått av en tredjedel av noe vi egentlig ikke skal ha, så er da det en del?

Skrevet

Jeg vil ikke si at opp til en tredjedel av kosten er enorme mengder, da?

Ris+grønnsaker er da 2/3 er det ikke? og 1/3 skal være prot, hva med fettet da, som gir den beste energien?? Samt smører ledd og muskler, gir god pels og klokondisjon osv osv

Skrevet
Wææh.. Forjungel! Kan ikke Tulip finne ut det "ultimate tørrforet", så kan hele sonen fore med det? Nora får bare Royal canin sitt valpefor :icon_redface:

Bare ta det med ro du - det går helt fint å fôre hunden på et helt vanlig tørrfôr fra helt vanlige produsenter (99% av norske hunder overlever på det - da gjør sikkert din hund det også :)). Babs har vokst opp på det O'Forhatte Eukanuba, hun, og hun har da overlevd fint, har svært sjelden vært syk og er nå godt over 11 år og følger fortsatt med på lange turer uten å se ut til å ville legge inn årene riktig ennå.

Jeg finner ister i frysediske på Rimi :)

• Like 1