Gå til innhold
Hundesonen.no

Passeringsproblemer. Bjeffehalsbånd?


Nnora
 Share

Recommended Posts

Jeg har to hunder 1,5 og 3 år. Han eldste har ved tre anledninger blitt dirkete overfalt og angrepet når han har gått i bånd, dette skjedde når han var valp og unghund og før den yngste kom inn i bildet. På grunn av disse episodene er han blitt usikker og redd enkelte ukjente hunder. Det gjelder spesielt litt store hanner som kan minne om de han ble angrepet av. Små hunder pleier aldri å være noe problem og stort sett går det greit med de fleste. Dette er en utrolig god og snill hund, han er av den forsiktige og rolige typen, og har et stabilt gemytt. Han er ikke en nervøs eller engstelig type til vanlig.

Den andre hunden er 1,5 år og har aldri blitt angrepet eller har noen slike dårlige erfaringer, men han er mer en litt engstelig type og som har det med å varsle. Han utagerer veldig på andre hunder. Han begynner å bjeffe voldsomt når han ser andre hunder, og selv om han ikke finnes agressiv er han høylytt og bråkete. Dette gjelder både når han møter hunder når han er i bånd og når han er løs. Han lager mye styr og bjeffer høyt og spretter rundt. Store som små hunder, hanner som tisper. Han vet rett og slett ikke hvordan han skal oppføre seg, denne oppførselen gjelder både om den hunden de møter bjeffer eller ikke. Han gjør ikke noe annet enn å bjeffe og han tørr aldri å la en ukjent hund slippe helt innpå seg. Han holder alltid en viss avstand, og er ikke ute etter å ta noen på den måten. Jeg tror ikke han mener noe vondt med denne oppførselen, jeg tror han er usikker og skal varsle den eldste hunden. Og det kan være han har begynt med dette fordi den eldste hunden noen ganger bjeffer mot hunder han er usikker på. Dette problemet har jeg hatt mer eller mindre helt fra han var 6-7 måndeder. Han er nå 1,5 år, og jeg syns det stadig blir et større problem.

Det som skjer når han bjeffer sånn er at han eldste ofte henger seg på, og da gir det seg ikke før vi er forbi. Det kan godt være hunder jeg vet at den eldste i utgangspunktet aldri ville bjeffet mot for det er egentlig svært få han utagerer mot. Men sånn får jeg da to bjeffene, tilsynelatene agressive og sinte hunder jeg ikke har styr på. De veier 20 kg begge to og jeg har alltid mer enn nok med mine 55 kg å bare holde de når de starter slik, får liksom aldri gjort noe annet enn å bare holde dem igjen. Er det plass til å gå unna og vekk gjør jeg dette, men det lar seg ikke alltid gjøre. For det første er det flaut og for det andre skremmer vi jo bort mange med denne oppførselen. Har noen tips til hva jeg kan gjøre med dette, hvordan jeg kan prøve å trene det bort blir jeg takknemlig!

Fikk i en dyrebutikken anbefalt bjeffehalsbånd som gir en liten sitronspray når hunden bjeffer, men jeg er i utangspunktet skeptisk til slike ting. Dessuten syns jeg det virker som det vil dekke over problemet fremfor å løse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjeffehalsbånd er ulovlig å bruke, så det er en dårlig anbefaling av dyrebutikk - skulle anmeldt de for å anbefale slikt.

Edit: jeg ville begynt å lufte de en og en. Prøvd kinderegg-øvelsen i størst mulig grad og etter mer mestring hadde jeg tatt de sammen og der også fortsatt på samme. Muligens det hadde vært nødvendig med full mestring før de har vært sammen, men det har du raskt merket.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ulovlig å bruke, og hvertfall ikke ulovlig å selge så den anmeldelsen kommer du ikke langt med. Bjeffehalsbånd skal imidlertid sånn jeg har forstått det kun brukes i samråd med en autorisert trener. At det er en dårlig anbefaling er vel åpenbart, og jeg tror heller ikke det vil løse opp i noe hos en allerede usikker hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulovlig å bruke, ikke selge - Når de anbefaler at man skal bruke ulovlige midler, så er det på plass med en anmeldelse. De vi selge naturligvis - de bryr seg døyten om at det er ulovlig å bruke. Men når de anbefaler det og vil ar kunde skal bruke det, så har de havnet utenfor det lovlige aspektet - det at det er lov å selge.

Bjeffehalsbånd er IKKE lov å bruke med trener heller - de er hel-automatisert de fleste - halvautomatisk - altså - manuell sprut er lov med det. Edit: eller jeg mener det heller ikke er lov til det - Det er kun for sau og lignende det er gitt lov til slikt - da bruker de strøm det jeg vet

Edit2: men det er vel ikke noe å diskutere egentlig - du syns jo ikke det er et alternativ uansett ;) (som er klokt tror jeg)

Edit3: Ser det ikke er helt så svart/hvit som jeg trodde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg det er vanskelig når man har to hunder med samme problemet, og de girer helt sikkert hverandre opp. Jeg passet en whippet et par uker som bjeffer på hunden den ikke kjenner, og da begynte min egen hund å bjeffe i situasjoner han tidligere ikke har bjeffet. Min egen hund bjeffer dessuten på katter, noe han vi passet ikke gjør, men da min hund bjeffet på katten begynte selvsagt han også.

Whippser er veldig flokkorienterte, og gjør som flokken sin. De kan være reaktive i møte med andre hunder hvis det ligger en usikkerhet til bunns. Kanskje du bør tenke over hvordan du selv reagerer i disse situasjonene, da du også er en del av flokken, og begynne derfra. Kanskje bør du begynne å lufte dem hver for seg en periode, mens du arbeider med problemene. Det blir slit, og kommer til å ta tid, men det er verdt et forsøk. Konkret hvordan du bør jobbe med hundene kan jeg ikke si, men ville konsentrert meg om fokus og stress.

Ellers vil jeg si at dette er veldig lite typisk whippetoppførsel. En whippet har normalt godt språk, og skal ikke oppføre seg slik som din yngste (men han har helt sikkert registrert din eldstes usikkerhet). Whippeter kan bjeffe og gire seg opp, min gjør det også i enkelte situasjoner (på tur med mange whippeter kan han gire seg veldig opp, og har bjeffet på andre hunder vi møter i en slik situasjon). Jeg kjenner også noen whippeter som bjeffer, men samtidig er veldig vennlige og lekne. Bjeffing i seg selv trenger jo ikke å være noe problem, du må vurdere hele situasjonen. Min hund tåler greit at noen bjeffer på han (bortsett fra chihuahuaen oppi gaten her... tror han har fått den langt opp i halsen, selv om han oftest klarer å overse den).

Dette er sikkert ikke det du ønsker å høre, men kanskje det er lettere å få orden på én hund... i stedet for å ha to hunder, hvor problemet virker å eskalere og du har mindre og mindre kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå tur med og gjør ting med en og en slik at de får bli trygge på seg selv og slik at den ene's oppførsel ikke smitter over på den andre. Ha med godbiter, leke eller noe annet som kan fungere som avledning når det kommer hunder og gi dem avstand når mulig og minsk denne avstanden etterhvert som det går bedre. Og ja, positive metoder er nok det du vil bruke :)

Edit: I tillegg så kan det jo være en ide og sosialisere litt ekstra med trygge gode hunder, gå tur med, leke med og tren passering med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Malamuten her. Ikke gå med de sammen før du har gode passeringer på begge to. Går du med begge risikerer du å gjøre problemet verre på begge to, og i verste fall risikerer du at de går på hverandre i frustrasjonen, som overslagshandling.

I den grad det spiller noen rolle så er det ikke forbudt å bruke bjeffehalsbånd. Det er forbudt å bruke strømhalsbånd, og automatiske bjeffehalsbånd, men det er lov å bruke bjeffehalsbånd der du selv utløser sitronsprut e.l. Jeg tror dog ikke at noen her på forumet vil anbefale det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...