Gå til innhold
Hundesonen.no

phpBB2, phpBB3 eller invison?


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Jeg har lest at phpBB2 er usikkert, og et mekka for hackere, men på hvilken måte da? Vet at noen får sikkerhetsadvarsler ved å gå til et forum som kjører dette, men vet ikke om det er pga. versjonen, eller andre ting. Det er iallefall ikke noe snuskete med siden. Men hvis man skal skifte variant, hvilken er den beste da, av phpBB3 og invision? Hva er pluss og minus, og hva er enklest, trenger man CSS kjennskap for å få noen av dem pene, eller er det selvforklarende? Og får man flere funksjoner?

Håper noen kan litt om dette, og vil svare :-) Har sett litt rundt på nett, og tydeligvis er det delte meninger. Ser at veldig mange sverger til phpBB2, så helt dårlig kan det jo ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil overhodet ikke kjøre phpbb2 da :blink: Det er jo en gammel versjon, den er ikke støttet lengre ergo det er dumt å kjøre phpbb2.

Kjør phpbb3 eller invision power board. Aldri kjør noe som er utdatert, da bare er du åpen til å bli hacket osv :)

edit:

Jeg er admin på både invision og phpbb3, phpbb3 har letere admin interface, men ting må mekkes litt til, du må ha litt kunnskap for å klare å få mods og ting til å funke. Invision er betal vare, og du får support og ting er ferdigstilt og lite mekking for å få ting til å funke.

Har du råd: invision

Har du ikke: phpbb3.

Endret av AnetteH
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hvorfor fortsetter de å servere en utdatert tjeneste? Det er gratis riktignok, men synes det er rart det ikke er avviklet... på hvilken måte er det ikke støttet?

Det er snakk om fra forumotion, altså er alle versjonene gratis. Så jeg antar at det blir en "gammel" invision og. Det er ingen inntekter, går allerede i minus, så ikke aktuelt å betale for noe for tiden. Jeg kan fint ordne og styre, det synes jeg er helt greit, men jeg kan ikke kode. Nå har jeg bare prøvd phpbb2, men ting virker litt kronglete der og, og jeg antar at 2 og 3 sikkert er rimelig likt? Men da er altså både 3 og invision ok valg da.

herfra: http://www.forumotion.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

phpbb.com har slik jeg ser det bare v3. Som det blir sagt, så er v2 'gammel'.

Er det en grunn til at du ikke vil hoste forum selv? (ettersom man da har mye mer kontroll og kan gjøre som man selv vil og ikke være styrt av en tredjepart)

edit: Regner med det blir endel reklame, spesielt på invision hvis det er gratis? (noe du også slipper med å drifte selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

phpbb.com har slik jeg ser det bare v3. Som det blir sagt, så er v2 'gammel'.

Er det en grunn til at du ikke vil hoste forum selv? (ettersom man da har mye mer kontroll og kan gjøre som man selv vil og ikke være styrt av en tredjepart)

edit: Regner med det blir endel reklame, spesielt på invision hvis det er gratis? (noe du også slipper med å drifte selv)

Det er kun en liten google ad under banneret, og den vises kun for uregistrerte brukere. Ingen popups eller annet dritt. Så det er veldig greit altså.

Jeg vet ikke hva det koster å hoste selv, men jeg føler ikke at det er et stort nok forum til at det er noen vits, det fungerer liksom bra til sitt bruk nå, betaler allerede for adressen dit.

Jeg har skiftet til invison, og jeg synes det ble stygt :/ kan ikke helt se noen nye funksjoner heller. Finner ingen temaer som er fine heller, var skikkelig fornøyd med utseendet jeg lagde på den forrige versjonen. Om folk fortsatt får sikkerhetsadvarsler nå etter jeg forandre versjon skifter jeg tilbake altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har webhotell fra før, så koster det 0 med phpbb.

Edit: ja, så det nå - var et tomrom mellom banner og forum hos meg, så det var nok der reklamen var ja. Fikk ikke noen advarsel nå iallefall (men ikke testet når du hadde phpbb2 ... regner jeg med det var før(?))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har webhotell fra før, så koster det 0 med phpbb.

Edit: ja, så det nå - var et tomrom mellom banner og forum hos meg, så det var nok der reklamen var ja. Fikk ikke noen advarsel nå iallefall (men ikke testet når du hadde phpbb2 ... regner jeg med det var før(?))

Hvilket forum var du inne på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var du på riktig :-) lurte bare på om du var inne på det gamle nemlig.

Nei ble litt bedre nå, fikk ordnet litt farger. Men likte det forrige bedre, men jeg hater jo hundesonen noen dager når den blir oppgradert, også glemmer jeg hvordan det var før etterhvert :P

Takk for at du sjekket, da virker det som enten problemet er løst, eller så er det bare noen få som har problemet, og at problemet ikke nødvendigvis har noe med forumet å gjøre.Jeg har aldri fått advarsler, og jeg har brukt mange forskjellige dataer med forskjellige antivirusprogrammer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

phpBB har mange mange alternativer...

Et av dem er bbPress, fra samme gjengen som står bak WordPress...

Er du kjent i wordpress, så er bbPress såre enkelt!

+ 20 andre alternativer...

Du skal ha et ganske så stort og aktivt forum før IP.Borad er noe å vurdere...

Til små forum med under 500 brukere så er IP.Board overkill (og det koster penger)

phpBB 2 er ikke å vurdere, perforert av sikkerhetshull for spam og hackere...

phpBB3 er også svært utsatt for spam om man ikke endrer på registreringsprossessen til Q&A...

My 5cent...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endret til invision, og jeg liker det ikke. Jeg får det ikke pent, alt er så firkantet, fargen er stygge (vet jeg kan endre, men noen av dem går det ikke an å endre, og jeg kan ikke css) og ja, jeg synes det var så mye penere før.

PhpBB er ikke noe alternativ der, mener du PunBB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PunBB er også et alternativ ja, har ikke prøvd det selv, men virker som om utvikleren er aktiv å gir ut oppdatering hver mnd..

phpBB3 kan du også bruke sålange du gjør endringer i registreringsprosessen for å slippe spam... Det er hovedgrunnen for å ikke bruke det, ellers er det et toppers gratisforum.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mer spam på 3 enn på 2? For har kun hatt et par tilfeller av spambrukere det siste året, enda registreringen er helt åpen, admin må ikke godkjenne. Vil helst ikke gjøre det vanskeligere å registrere seg, det skal gå fort og greit, er endel eldre brukere der og som kanskje ikke er så drevne på datating.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grund til å bruke phpBB2, om phpBB, bruk 3, og oppdater den hver gang det kommer oppdatering...

Dette er registreringsprossessen på et phpBB 3 forum med Q&A, ingen admin godkjening.

http://forum.retrieverklubb.no/ucp.php?mode=register

Før Q&A var det 10-20 spam booter hver dag, etter Q&A ingen (nå halvt år)...

Og registreringsprossessen er ikke blitt vanskeligere, heller lettere, pga ingen bølgete kråketegn folk ikke klarer å se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, nei det er jo ikke noe problem da, så lenge det ikke trenger godkjenning fra admin :-)

Jeg fikk litt lyst til å ha forumet på egen server nå, er så mange fine temaer jeg ikke har mulighet til å bruke når det hostes hos forumotion :/ bare halvbra skins fra hitskins, som ikke har norske knapper eller noe. Men aner ikke hvordan jeg skal gjøre dette, hvor stort webhotel man trenger, og om jeg får overført alle innlegg og sånn som allerede er der... må nok sjekke litt rundt, nerden i meg våkner, selv om det går i realt underskudd :P Invision fra forumotion er iallefall dritt synes jeg, typisk at jeg klarte å velge den versjonen som ble styggest. Knurr...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...