Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie Valpekjøp


Liline
 Share

Recommended Posts

Heisann :) jeg lurte på om noen kunne svare meg på noen enkle spm ang Border Collie!

Har lenge hatt planer om å skaffe meg hund, og etter mange månader søk, møter med hundeklubber og erfarne hundefolk, har jeg bestemt meg for at det blir Border Collie.

Jeg lurer på hva en renraset Border Collie valp ligger på i pris når den er både registrert i NKK, vaksinert, har stamtavle, og har ingen sykdommer i familien?

NB: Det er ikke valper fra kennel.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på BC avhenger ikke av pris. Noen selger uregistrere og dårlige hunder som de påstår er BC av ypperste kvalitet til alt fra 2000-15 000. Normal pris fra gode linjer pleier å være ca 8000 (fra 7000-10 000 er normalt).

Det skal være mange fine kull nå utover våren.

Jeg anbefaler deg å få bekreftelse på at BEGGE foreldre er:

  • godkjent gjeterhund
  • HD-fri
  • Fri for øyesykdommer (øyenlyst fri)

Spør også om foreldrene tåler bråk og smell, det er nemlig ikke aller BC'er som liker det spesielt godt.

Ta en kikk her: http://nsg.no/valpef...ategory649.html Jeg vet det kommer flere kull over nyttår, så ha litt tålmodighet før du bestemmer deg.

NSG er "raseklubben" for border collie.

EDIT: det er forøvrig ganske få BC-oppdrettere som bruker/har registrert kennel.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du planer om en arbeidshund og starte med gjeting?

Hvis du ikke har planer om dette, ville jeg på det sterkeste anbefale deg en annen rase. Border Collie er av brukslinjer og en skikkelig smart arbeidshund, som derav krever enormt mye av sin eier for å trives. Er altfor mange BC som havner i feil hender med mennesker som ikke har nok kunnskap om hvor mye denne rasen faktisk krever, og dermed får stresset og i verstefall aggressive hunder grunnet de ikke får utløp for all den kapasiteten de faktisk har og trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du planer om en arbeidshund og starte med gjeting?

Hvis du ikke har planer om dette, ville jeg på det sterkeste anbefale deg en annen rase. Border Collie er av brukslinjer og en skikkelig smart arbeidshund, som derav krever enormt mye av sin eier for å trives. Er altfor mange BC som havner i feil hender med mennesker som ikke har nok kunnskap om hvor mye denne rasen faktisk krever, og dermed får stresset og i verstefall aggressive hunder grunnet de ikke får utløp for all den kapasiteten de faktisk har og trenger.

Altfor sant. Kjenner noen nå som skal ha border collie som sofahund i leilighet. Ingen planer om annet enn turer. Fordi de vokste opp med border collie på gården når de var små. Grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå jeg skal si at jeg har jobbet på en bc kennel og de fikk mye mindre mosjon og hjernetrim enn en helt vanlig familiehund OG de fungerte helt greit? :icon_confused: Nå er jo IKKE disse forholdene optimale ifh til hundenes ve og vel (hadde reagert på samme måte om de var labradorer for eksempel), men det tar veldig knekken på myten om at bc MÅ gåes turer med 6 timer for dagen og trene lydighet i 2 timer for å sette det på spissen..

Men vær veldig veldig nøye med opdretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå jeg skal si at jeg har jobbet på en bc kennel og de fikk mye mindre mosjon og hjernetrim enn en helt vanlig familiehund OG de fungerte helt greit? :icon_confused: Nå er jo IKKE disse forholdene optimale ifh til hundenes ve og vel (hadde reagert på samme måte om de var labradorer for eksempel), men det tar veldig knekken på myten om at bc MÅ gåes turer med 6 timer for dagen og trene lydighet i 2 timer for å sette det på spissen..

Men vær veldig veldig nøye med opdretter!

Det er helt sant. De er ikke nødvendigvis født som DE arbeidsjerna liksom. Det har i hvertfall jeg til gode å se... Men en god del av linjene er krevende. Bare i kullet til Kiter med 4 valper er en omplassert og ei annen har en del problemer. Ikke fordi bikkjene er gale, men fordi de krever struktur, klare grenser og mye arbeisoppgaver. På den andre siden finner man linjer som Amira, som er ganske lite krevende, selv om hun er aktiv og arbeidsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant. De er ikke nødvendigvis født som DE arbeidsjerna liksom. Det har i hvertfall jeg til gode å se... Men en god del av linjene er krevende. Bare i kullet til Kiter med 4 valper er en omplassert og ei annen har en del problemer. Ikke fordi bikkjene er gale, men fordi de krever struktur, klare grenser og mye arbeisoppgaver. På den andre siden finner man linjer som Amira, som er ganske lite krevende, selv om hun er aktiv og arbeidsom.

Sant det!

Men man skal ikke stikke under en stol at det er endel dritt på rasen som agressivitet (som også selvfølgelig blir avlet på :) ), det opplevde jeg selv når jeg var der.. Tragisk synes jeg! Så til trådstarter: Ikke nødvendigvis ta det oppdretteren sier for god fisk, hør med andre folk også om hva de sier om oppdrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå jeg skal si at jeg har jobbet på en bc kennel og de fikk mye mindre mosjon og hjernetrim enn en helt vanlig familiehund OG de fungerte helt greit? :icon_confused: Nå er jo IKKE disse forholdene optimale ifh til hundenes ve og vel (hadde reagert på samme måte om de var labradorer for eksempel), men det tar veldig knekken på myten om at bc MÅ gåes turer med 6 timer for dagen og trene lydighet i 2 timer for å sette det på spissen..

Men vær veldig veldig nøye med opdretter!

Greit nok selvsagt, ALLE er ikke slik, men er ikke disse BC'ene heller unntaket enn regelen? Alle BC jeg kjenner til krever 10 ganger så mye som min selskapshund iallefall, ville aldri anbefalt en Border Collie til noen som ikke har satt seg inn i rasen og kun vil ha en "kose-/sofa-familehund".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok selvsagt, ALLE er ikke slik, men er ikke disse BC'ene heller unntaket enn regelen? Alle BC jeg kjenner til krever 10 ganger så mye som min selskapshund iallefall, ville aldri anbefalt en Border Collie til noen som ikke har satt seg inn i rasen og kun vil ha en "kose-/sofa-familehund".

Nei, 16- 17 vidt forskjellige bc's fra hardcore gjeterlinjer alle sammen gitt, mange fra UK :) Ingen hunder fortjener å være rene sofahunder, uansett. Men det er klart, hundene hadde vel løpt til de stupte, men det betyr ikke at de KREVER å gå 5 timers tur om dagen. Det er vesentlig forskjell på en som har familiehunden sin som turhund og går mye i skog og mark i utfordrende terreng og ellers får være en del av familielivet enn en som går noen km i uka rundt kvartalet liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, 16- 17 vidt forskjellige bc's fra hardcore gjeterlinjer alle sammen gitt, mange fra UK :) Ingen hunder fortjener å være rene sofahunder, uansett. Men det er klart, hundene hadde vel løpt til de stupte, men det betyr ikke at de KREVER å gå 5 timers tur om dagen. Det er vesentlig forskjell på en som har familiehunden sin som turhund og går mye i skog og mark i utfordrende terreng og ellers får være en del av familielivet enn en som går noen km i uka rundt kvartalet liksom..

Nei, selvsagt skal ingen hunder være bare det, alle hunder skal oppleve ting og komme seg ut, men forskjellen er at f.eks min Havanais aldri krever en lang tur, mentaløvelser osv, det gjør jeg kun for tillegg og for moroskyld, ikke fordi det er noe han må flere ganger i uken for å ikke bli urolig f.eks. Men et slikt liv kan man ikke regne med at en BC trives i, og snakker først og fremst om mental stiumuli og utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt skal ingen hunder være bare det, alle hunder skal oppleve ting og komme seg ut, men forskjellen er at f.eks min Havanais aldri krever en lang tur, mentaløvelser osv, det gjør jeg kun for tillegg og for moroskyld, ikke fordi det er noe han må flere ganger i uken for å ikke bli urolig f.eks. Men et slikt liv kan man ikke regne med at en BC trives i, og snakker først og fremst om mental stiumuli og utfordringer.

Både uenig og enig med deg. ;) Men uansett, trådstarter sier hun har gjort forarbeidet sitt (og har da helt sikkert snakket med noen bc folk) og vil likevell ha border collie. Så da får hun skaffe seg det da, uten noen hentydninger til at rasen helt sikkert kommer til å bli for mye og ditten og datten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange gode oppdrettere av BC. Sjekk Dogweb, og se hva foreldrene har levert tidligere. Se evt på søsken og foreldredyra til mor og far om det er en førstegangsparring. Sjekk hva hundene er testet for av sykdommer. Mange avler dessverre på HD. Godkjent gjeterhundprøve på begge foreldre sier noe om arbeidskapasitet.

Jeg har en gang kjøpt bc fra fjøsoppdrett. DET gjør jeg ALDRI igjen! Disse hundene blir så dårlig sosialiert, at det er ett problem.

VIKTIG!! Om du ser på bc annonser på finn.no -så er det en "oppdretter" som selger ureg. hunder til kr 9000,- Påstår at dette er hunder etter svenske, belgiske flotte gjeterhunder o.l. HOLD DEG UNNA! Vedkommende har ikke oppgitt tlf nummer, og skifter navn i annonsene hele tiden. Har adresse både i Oslo og Drammen i annonsene. Dette er SVINDEL: Vi er flere som forsøker å stoppe disse annonsene. Det benyttes bilder fra andres bc`r - og du får ikke komme hjem til vedkommende. Hundene overleveres på en rasteplass mellom Oslo og Drammen. Vedkommende går også i Frognerparken og forsøker å selge valper.... Dette er rett og slett en fabrikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...