Gå til innhold
Hundesonen.no

Bit-holder over nakken


KarpeSkrotum
 Share

Recommended Posts

Vår hund biter, eller han biter ikke, men holder kjeften over nakken til et par hunder. Spesielt en annen whippet han elsker å leke med. Da gaper han over og knurrer. Det er ikke noe aggressivitet over det, bare leke knurring. Likt med hva han gjør når vi leker. Han har også gapt over et par andre hunder over nakken, men da knurrer han ikke. De andre hundene bryr seg ikke om det og leker videre sammen med han.

Det er en plass madammen bruker å gå og jeg har ikke opplevd det særlig, men de få gangene jeg har gjort det, så har jeg avsluttet leken. Han gjorde det b.l.a på en stor nabohund uten at denne reagerte, den bare lekte videre den også. Egentlig er jeg litt for at hundene skal få finne ut av slike ting selv, for de skjønner tegn og oppførsel mye bedre enn oss mennesker, men problemet her er hvis han begynner å leke slik med en som ikke liker det - da er jeg redd for at han får rundjuling, for det er vel en dominerende adferd?

Jeg sa til madammen at hun skal avslutte leken når han holder på slik.

Riktig syns du?

Han knurrer jo enkelte ganger til et utvalgte hunder også i lek-modus (uten nakke bit) og der leker de uten problem. Hundene skjønner at det er lek-knurring og der lar jeg han bare holde på. Mulig det også har gått bra med nakke-hold og hvis noen ikke har likt det, så hadde de gitt advarsel og ikke rundjuling skulle jeg tro? (normale hunder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene driver og holder over munn og nakke på andre. Det har aldri vært noe problem. Jeg ser tydelig at han ikke er sur, og de han leker med har det fint. Nå leker han bare med hunder han kjenner, så jeg vet at ingen av de hundene hadde reagert noe voldsomt hvis de hadde blitt sure heller.

Jeg ser heller ann resten av kroppspråket hvis jeg vurderer å avslutte lek.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg også vet at det er lek og ikke noe aggressivt, men blir det ikke litt likt hvis hunden begynner å ri andre. At det er en adferd man ikke vil ha/ønsker, for det er 'mobbing' av de andre, og/eller at det koker litt i hodet på hunden og at det kanskje er mer stress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg også vet at det er lek og ikke noe aggressivt, men blir det ikke litt likt hvis hunden begynner å ri andre. At det er en adferd man ikke vil ha/ønsker, for det er 'mobbing' av de andre, og/eller at det koker litt i hodet på hunden og at det kanskje er mer stress?

Da høres det ut som noe annet enn det min hund gjør. Når han biter/holder så er han helt rolig og trygg. Jeg ser også på de han leker med at de ikke tolker hans oppførsel som mobbing. Leken/stresset eskalerer ikke etter denne oppførselen. Hvis han derimot hadde vært stressa og det kokte, så ville jeg kutta leken uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, han blir ikke mer oppspilt med dette enn annen lek. Ser heller ikke at de andre ser på det som mobbing.(men så har han ikke gjort det ofte når jeg har sett det) Men det har jeg også sett på hunder som rir - enkelte bryr seg døyten om noen prøver å ri de, mens andre igjen liker det absolutt ikke - handlingen er uansett den samme. Har sett endel hunder som prøver å ri, men ikke mange med nakke-hold, så tror muligens man ville ha opplevd samme som med riing - noen bryr seg døyten, mens andre ikke liker det(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga og Vida og Issi leker alle med å gape over hverandre hoder, spise på ører, gape og bite i kjaker og kinn, Vida klarer å få hele hodet til Amiga inni munn mens hun brøler. De leker bare.

Hittil har ingen fått noe bråk hos andre hunder fordi de leker sånn, både ISsi og amiga tilpasser seg hvem de leker med, men mest vil de leke med åpen munn og brøling :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, han blir ikke mer oppspilt med dette enn annen lek. Ser heller ikke at de andre ser på det som mobbing.(men så har han ikke gjort det ofte når jeg har sett det) Men det har jeg også sett på hunder som rir - enkelte bryr seg døyten om noen prøver å ri de, mens andre igjen liker det absolutt ikke - handlingen er uansett den samme. Har sett endel hunder som prøver å ri, men ikke mange med nakke-hold, så tror muligens man ville ha opplevd samme som med riing - noen bryr seg døyten, mens andre ikke liker det(?)

Det er selvfølgelig en risiko. Jeg kjenner godt de hundene som han leker med. Han gjør det blant annet på shibaen min, og hun sier i fra med en gang noen oppfører seg "feil". Det er ingenting som tilsier at den holdingen oppfattes som mobbing, så da lar jeg han bare holde på.

Grunnen til at jeg overhode ikke er bekymret for det er jo som tidligere nevnt at han kun leker med hunder som sier i fra på en grei måte. Han hadde uansett ikke fått rundjuling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gjør også det og det er bare deres måte og leke på, og har ikke noe med stress(som jokking har) og gjøre, og heller ikke dominans. Da blir det ikke det samme. De fleste hunder har såpass til språk at de vet hva som er hva, hva oppførsel gjelder og i lekemodus tolereres ofte mye mer enn ellers, fordi det er nettopp lek og ikke alvor, og det vet de. De aller aller fleste sier vell da også fra vis det blir for mye, uten og banke den andre bikkja. Konklusjon: Er det stress eller dominans, avbryt. Er det plagsomt for den andre hunden, avbryt. Vis ikke, bare la de holde på :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser at det plager den andre hunden, hadde jeg avbrutt...om den andre ikke ser ut til å bry seg, ville jeg latt dem holde på...inntil en viss grense...

Det er ingenting hunder gjør som er bare lek...alt de gjør er forberedelser til voksenlivet ;) Så når hunder leker, trener de egentlig på å slåss, når de løper etter hverandre og "jager" trener de egentlig på jakt osv... For mye av den slags trening kan gjøre at det koker over i hodet på hunden - hvor lett dette inntreffer avhenger av rase, individ osv.

Min rase (boxer) er valp i hodet hele livet...samtidig er det endel alvor i dem når de setter kreftene til...så mine leker ikke MYE med andre hunder, og med èn gang jeg ser antydning til at de begynner å måle krefter, så avbryter jeg leken... Med en whippet hadde jeg antagelig latt strikken strekkes litt lenger :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...