Gå til innhold
Hundesonen.no

Testvideo av hundebur


Recommended Posts

Er det noen som vet om det finnes noen testvideoer tilgjengelig på internett av hundeburene VarioCage, Herkules, Trønderburet etc.? ...Hvordan dem reagerer i en kollisjon fra forskjellige vinkler?

Er spesielt interessert i å se video angående Herkules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel litt urettferdig å sammenligne med et bur med en annen fasong, kanskje.. Hadde det "vanlige" bilburet vært skrått på samme måte som Variocage-buret hadde ikke hodet til "sjåfføren" truffet det heller. Men reklame er reklame!

Jeg husker den saken med den springer spanielen som sto mye omtalt i alle media for et par år tidlbake - som kom seg ut av buret i en kollisjon, stakk av og løp rundt i mange dager før den ble funnet påkjørt og drept. Den satt i et Variocage bur og bilen var kræsjet inn i litt fra siden/skjevt bakfra. Da var døren på buret åpnet seg, og hunden hadde kommet ut.

Så jeg ville sett en kollisjonstest fra sidene av buret også, jeg - ikke bare rett for/bakfra.

Men nå mener jeg ikke noe negativt om Variocage buret, altså - synes det er kjempestilig men som med alt annet - "det er ikke gull alt som glimrer".

En annen skremmende ting jeg har sett med bur er disse "nødåpningene" som endel har. Gjerne en ekstra dør i bakkant. Har man da tenkt på DEN svakheten i en evt. kollisjon? En dør er ofte festet med 4 små skruer i gjengene og en låsemekanisme som neppe tåler særlig "trykk" innenfra (dvs kollisjon bakfra).

MEN - det viktigste egenskapen buret skal ha er dog å holde hunden "fanget" i bilen etter en kollisjon hvis rutene er knust. Det er mange hunder som har overlevd kollisjonen, men løpt ut i veien og blitt påkjørt etterpå. Nettopp fordi de har hatt dårlig sikring (som f.eks. flotte bilbelter i sterkeste materiale - festet med kjipe plastspenner)...

Dessuten er det viktig at hunden holdes vekk fra evt. redningspersonell som kommer til stedet for å hjelpe. Ikke så enkelt med en snerrende og vaktende hund hengende over eieren sin, liksom..

Ergo - bilbur er kjempebra. Men jeg vet om mange som slett ikke fester burene skikkelig i selve bilen - og DA blir buret raskt en livsfarlig gjenstand inni en snurrende bil.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at de er stilige, men også kjempedyre. Jeg har hatt mitt Kelabur i 10 år nå. Det har rustet litt, men gud så fornøyd jeg har vært med det. Tungt som fy, men virker veldig solid. Det er ikke åpning i bakkant. Slik jeg har det nå i mondeoen hadde det ikke hjulpet om det var det for jeg hadde ikke fått åpnet det bakfra uansett. Men nå er vi på utkikk etter ny (brukt) bil og da vil jeg ha 2-seter. Jeg blir å sørge for at buret blir festet skikkelig. Har ikke tenkt å kjøpe nytt da det jeg har er fullt brukende ennå lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...