Gå til innhold
Hundesonen.no

Mental testing.

tm100021

Recommended Posts

Skrevet

tar du en funksjonsanalyse får du greie på hvordan hunden din er i forskjellige situasjoner..de fleste hundeklubber arangere funsksjonsanalyse...gikk det med marco...døds skummelt!!hehehe...

Skrevet
rottweilerklubbene har ofte veldig bra funksjonsanalyser...spess i bergen!!

hvordan kan du si det da ? dommerene er jo ikke annerledes i bergen enn i resten av landet?

Skrevet
Jeg har hørt at det er bedre å gjøre det i sverige' date=' fordi de har mer erfaring og bedre tester der..[/quote']

Svenskene har større krav for sine avlsdyr enn norge. Her holder det med en såkalt K test, mens i Sverige må ham ha en større test kalt MH.

Selve testene er de samme i begge land, men Sverige har langt flere dommere og holder langt flere tester enn oss nordmenn...

Skrevet

På NKKs sider så finner man terminliste over mentaltester under "jakt/bruks". Men den for 2006 har ikke kommet enda ser det ut som.. kommer sikkert snart!

Skrevet
fordi det er den eneste plssen jeg kjenner en av dommerene og han er DYKTIG!!!!

Selv m dommeren bor i bergen så betyr det ikke at det bare er der han dømmer. Hadde selv 2 bergensere som dommere på Odins K-test, og på FA-en som schäferklubben her arrangerte så var det en dommer fra bergen og en fra østlandet, så det skal ikke ha noe å si hvor domerne bor. :wink:

Skrevet

Selv m dommeren bor i bergen så betyr det ikke at det bare er der han dømmer. Hadde selv 2 bergensere som dommere på Odins K-test, og på FA-en som schäferklubben her arrangerte så var det en dommer fra bergen og en fra østlandet, så det skal ikke ha noe å si hvor domerne bor. :wink:

Enig der. Hvor dommeren hører hjemme har ingenting å si på dyktigheten...eller på hvor de dømmer.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
    • Hva som er best kommer jo an på deg, og din hunds behov. Jeg brukte et sammenleggbart tøybur. 
    • Hva slags bur bruker dere på utstilling? Eller tralle? Passer Stroller best? Eller tøybur? Eller metallbur? Har du link? Bilder av alt utstyr? Har prøvd litt forskjellig men usikker på hva som er best?
    • Det er veldig stor forskjell på dem. (På norsk skrives forøvrig rasenavn med liten forbokstav) Collie deles i korthår og langhåret, men det er ikke veldig stor forskjell på dem. Begge er myke raser som er avlet et godt stykke bort fra opprinnelsen som gjeterhunder. De er ganske førerorienterte, men krever mindre enn de mest aktive gjeterhundene. De er likevel smarte og aktive, og krever litt mental aktivisering for å trives. Eurasier er en veldig selvstendig rase, kan ha mye jakt, og er krevende å trene og ha løs.  Begge rasene har mye pels, røyter i perioder når de skifter pels, og må børstes regelmessig. Begge rasene har også hatt en del dårlig avl med mye usikkerhet og dårlig mentalitet, men det er lenge siden jeg var aktiv nå så forhåpentligvis har dette bedret seg. Jeg ville uansett vært veldig nøye med oppdretter, foreldrehunder osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...