Gå til innhold
Hundesonen.no

Han slipper apporten...


Aya

Recommended Posts

Puma elsker å apportere, og han henter alt, uansett, men jeg sliter litt med at han slipper apporten istedet for å komme inn i utgangstilling og avlevere.. Har en viss anelse om at det går ann å baklengskjede dette, kanskje spesielt fordi han er utrolig dyktig på å gå og hente apporten.. hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puma elsker å apportere' date=' og han henter alt, uansett, men jeg sliter litt med at han slipper apporten istedet for å komme inn i utgangstilling og avlevere.. Har en viss anelse om at det går ann å baklengskjede dette, kanskje spesielt fordi han er utrolig dyktig på å gå og hente apporten.. hjelp?[/quote']

Ja det er helt vanlig at hunden må igjennom den fasen med å slippe apporten for tidlig. Det er helt kurant å shape den derfra og inn. Pia var ram til å spytte den ut alt for tidlig så jeg bare ignorerte det og forsterket at hun holdt fast. Jeg var nødt til å isolere det momentet slik at det ikke var med i noen kjede av andre momenter hun kunne. Bare forsterke hold fast og intet annet og at hunden kun slipper den på "takk" Husk når du baklengskjeder, må du bare ha med momenter hunden kan i kjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningstips klippet ut fra Fannys dagbok på http://www.klickerklok.se:

"Under dagen har jag och Missy varit ute i trädgården och tränat på apportering av uppletandeföremål. Helt plötsligt känns det som att jag har en fungerande strategi för att få bort omtagen även med vanlig apportbock. Idag tränade vi med en handske, och jag fokuserade på avlämningarna. Målet var att få henne att hela tiden hålla föremålet hårt, med stängd mun. Hon låter det gärna hänga och dingla lite när det är safe, och jag tror att det är en av anledningarna till att det gärna blir lite slarvigt ibland. Mitt kriterium blev alltså hårt grepp om föremålet. Missy har lärt sig sedan tidigare att hålla fast även om jag slår eller tar i föremålet, men hon är också väldigt bra på att läsa situationer, så hon vet direkt om jag vill att hon ska lämna direkt i handen eller hålla fast. Idag suddade jag ut gränserna lite, och tränade henne till att hålla fast även om jag bara sög tag i föremålet när hon gjorde en ingång. Jag kunde mot slutet av passet egentligen göra vad som helst, lyfta upp hela hunden i handsken, dra tag i den när hon kom mot mig, låtsas att jag gjorde som jag brukar när hon ska släppa leksaker etc. Och jag tyckte att jag fick mycket bättre grepp. Inga omtag vid ingångarna i alla fall. Mest gjorde jag bara ingångar eller gav henne föremålet vid sidan, men ibland fick hon springa ut ca. 10-15 meter och leta lite efter det (handsken smälte in rätt bra i det lövtäckta gräset)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...