Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hvilket type bur er best i bilen? Merke? Kvalitet? Pris?

Er de klappesammen bura/sammenleggbare bur dumt og livsfarlig? For tenk om buret klapper sammen i det man bråstopper eller kræsjer og sånn og hunden blir ligget klemt der. Uff.

Nå har jeg endelig fått stor bil så nå er det enedelig plass til ett hundebur i bagasjen. Weeeee. Brukte bare bilsete for hunder til nå pga. den bilen jeg hadde var for liten. Men har hørt at bilbur er bedre til hunder, eller det er vell smak og behag det da kanskje? Jeg vet ikke jeg. Har ikke peiling :P

Linker til bilder av bra bilbur?

Hvor stort mål til en mellomstor hund på 15 kilo ? Og plass til all pelsen hennes. Hehe :P

Skrevet

Sammenleggbare bur er jo ikkje bra i den forbinding med det at dei kan klappe sammen og utgjere skade på hunden under ei bilulykke. Sele er heller ikkje noko særleg bra med tanke på det at dei faktisk kan løsne, og dermed så har du ein 15 kg. tung hund slengandes rundt i bilen, og som utgjer ei vekt på sikkert fleire tonn i ei ulykke.

Herkulesbur og liknande er jo bur eg har hørt skal vere svært svært gode. Også dei "bura" der ein gjer heile bagasjerommet om til eit/fleire bur.

Om du er usikker på burstørrelsen til din hund, så bør du ta med deg hunden på ein eller fleire dyrebutikkar og gjerne prøve ut bura. Om du skal bestille på nett bør du måle hunden din :)

Skrevet

Hvis du søker på forumet, så er det mange tråder om bilburvalg fra før av, så du kan lese brukernes erfaringer og preferanser.

Til en hund på størrelsen som din er, er det lett å finne ferdigproduserte bur, og du trenger ikke et spesialtilpasset et. Men unngå de som er ment å legge sammen, for som du sier vil de kunne skade hunden stygt eller i verste fall drepe den om buret klapper sammen - buret skal tåle kollisjonen for å beskytte hunden. Det skal ikke splintre og spidde hunden.

Et bilbur være så stort at hunden kan ligge, sitte oppreist, snu seg og slikt uten problem - og det går på hundens høyde, ikke vekt.

Søk rundt, og spør om du fremdeles lurer på noe. Ellers har sikkert oppdretteren din noen tips og råd også.

Skrevet

takk. Men hvor søker jeg? Trykke der øverst på den hvite linja der det står "søk" og i tråden også er det grønt til høyre. Men når jeg skriver inn bilbur der og bil bur kommer det jo bare opp dette jeg skrev her. Skjønte ikke helt jeg :P flaut...

Skrevet

I det hvite feltet øverst skriver du bilbur. Så trykker du der det står "i tråden", og velger "forum" - for da søker du i hele forumet, og ikke bare i akkurat denne tråden. Trykk søk, og se hva som kommer opp.

Skrevet

ÅÅÅÅÅ ja søkte feil. Takk skal se nÅ.

Fant ett men er dette bra bilbur? http://www.jula.no/dyrebur-med-doble-dorer-796001 Klappes dette bilburet sammen?

Prøver Å søke rundt bare...

Ja det klappes sammen:) man har jo Herkules og et eller annet på V, husker ikke hva den heter.. Ellers er det også spesiallaget bur, feks Kela bur, trønderbur osv

Skrevet

Sjekk på Finn.no - det er til enhver tid massevis av bilbur til salgs der! Søk bare "bur" under hundeutstyr - akkurat nå fikk jeg 262 treff, liksom..

Nye metallbur med tynne sprinkler og som koster 2-3-400,- er alltd sammenleggbare bur (hele bilbur er aldri så billige - men man kan ha flaks å finne noen brukt til meget rimelig penge, da).

Kela, Herkules, Varicage, Trønderbur, Aluconsult er kjente merker på ordentlige bilbur.

Susanne

Skrevet

Ville nok ha gått for ett av burene som Susanne L nevner. Prisene er nok en del høyere enn de sammenleggbare, men det er absolutt verdt å invistere i ett trygt hundebur!

På finn finnes det jo mange bur som selges noe billigere enn rett fra produsent, men viktig å finne riktig størrelse til din hund ;)

Edit: Er du heldig finner du ett brukt bur til 1000-lappen. Ellers koster burene gjennomsnittelig 2-3000 kroner.

Skrevet

Shapendoes

50 bis 59 cm

Milan L

Eagle S

Eagle M

Hva betyr dette. ? Er på herkulesburet. Fant ut at de hadde det på felleskjøpet og det er topp.

Hva er bis? Milan L, , Eagle S , Eagle M ?

Skrevet

Jeg har et Aluconsultbur jeg er innmari fornøyd med. Det er ganske bredt alle veier, og begge hundene får plass i det (Valpis, GD-en til tulip her inne fikk jo plass i det MED den største hunden min). Har fundert på å bygge en skillevegg mellom og en dør til, men da tror jeg det blir litt trang plass til den største hunden. Det er nok bittelitt i største laget sånn sett, men det får så være. :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...