Gå til innhold
Hundesonen.no

Tog med valp


Zera
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg skal kjøre tog hjem med Zera til jul. Togturen tar ca 6 timer og Zera kommer til å være 5,5 mnd når vi skal dra. Hun begynner å bli ganske stueren nå (er 4,5 mnd). Men når hun er våken vil hun ut ganske ofte (sånn ca hver halvtime eller time).

Noen som har noen gode tips til hvordan man kan gjøre togturen best mulig? Vet jo ikke om jeg har mulighet for å gå ut med henne på hvert stopp. Av og til stopper de jo ikke mer enn et par min, og er litt redd for å bli kjørt ifra :P Marerittet er jo at hun tisser, også renner tisset sånn fint nedover langs alle setene (og folk har jo gjerne ting på gulvet :P) ææhh

Noen tips til hva Zera kan finne på hvis hun begynner å kjede seg taes også imot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at hun er sliten før dere reiser. Si fra til kondoktøren at du gjerne vil ta henne ut på perrongen på et av de store stoppene. Han vil nok heller at hun skal tisse på perrongen enn på toget, han også. Ha henne i tøybur på gulvet, så mye som mulig. Hunder er flinke til å sove på tog, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går disse togene dit du skal såpass ofte at det går an å gå av på halvveien og ta neste tog? Så får dere jo en luftetur.

Bare en tanke..

Ellers hadde jeg kanskje prøvd å gjøre det så valpen sov mesteparten av turen. For Gaia er tog = sove. Når vi setter oss finner hun seg plass under setet og der forsvinner hun til vi er framme (nå har vi ikke tatt tog mer enn en times tid ennå da men jeg tror ganske sikkert hun kunne sovet 5-6 timer på tog.. :P )

Men hun er 11 mnd nå da. Om jeg husker rett var det ikke riktig så enkelt i den alderen. Forslaget til ida er ikke dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha kjenner til den følelsen.. Jeg var også redd for at hunden skulle tisse, eller spy, under togturen. GIkk heldigvis bra :P Når hun er 5,5 mnd så går det nok kjempefint. De skjønner jo som regel at de ikke skal tisse inne på et tog. Klarer hun å holde seg i 6 timer ellers? Sånn til nøds? Mange valper vil gjerne ut hele tiden selv om de ikke MÅ tisse.

Ellers kan du jo ha med tyggebein osv,men regner med hun kommer til å sovne etterhvert, så lenge hun får roa seg og alt går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker å dra nedover rundt 20.-21. desember kan du og Zera kanskje sitte på med oss? Vi skal til ca samme sted uansett, antar jeg.

Ellers tror jeg det går helt fint, gå en god tur på forhånd, ha med noe hun kan ligge på/i og slapp av på toget. Hvis du er ordentlig bekymra kan du begynne å bygge opp vanen med at ingenting skjer i det tidsrommet dere skal reise. Det er ofte mulighet for å gå av i 5 minutter på Dombås, men som flere sier er det lurt å si ifra til konduktøren. Du kan gjerne ta med noen biteting, kanskje et griseøre eller en kong med noe rart i; men min erfaring er at det er så mange mennesker og rare ting på et tog at man blir...så...sliten...uanset...zZzZzz...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvis du tenker å dra nedover rundt 20.-21. desember kan du og Zera kanskje sitte på med oss? Vi skal til ca samme sted uansett, antar jeg.

Ellers tror jeg det går helt fint, gå en god tur på forhånd, ha med noe hun kan ligge på/i og slapp av på toget. Hvis du er ordentlig bekymra kan du begynne å bygge opp vanen med at ingenting skjer i det tidsrommet dere skal reise. Det er ofte mulighet for å gå av i 5 minutter på Dombås, men som flere sier er det lurt å si ifra til konduktøren. Du kan gjerne ta med noen biteting, kanskje et griseøre eller en kong med noe rart i; men min erfaring er at det er så mange mennesker og rare ting på et tog at man blir...så...sliten...uanset...zZzZzz...

Og om det ikke er akkurat rett dag, så skal jeg også kjøre nedover en dag før jul. Fra Trondheim til oslo-området. Tror ikke jeg gidder å presse stor hund på de teite togvognene der midt i julestresset når det er billigere å kjøre... Hadde de hatt litt bedre plass til hunder på trondheim-oslo-toget og det ikke hadde vært så dyrt å ha med hund, så hadde det blitt en bil mindre sørover i jula...

Ellers, snakk med konduktøren og spør hvor dere stopper lenge nok til å lufte litt. La henne være litt sliten (men ikke overtrøtt). Hun kan nok holde seg lenger enn en halvtime selv om hun gjerne vil ut så ofte i hverdagen :) Ellers er det greit å ta med papir og en sprayflaske med baderomsvask/zalo e.l. så du får bort lukt også om det skjer et uhell på toget. Antagelig holder hun seg fint. Hun er jo omtrent et halvt år gammel da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok tog fra Skåne i Sverige til Oslo, med kun ett stopp. Dette gikk helt fint, valpen tisset ikke i det hele tatt på denne strekningen (han fikk luftet seg med ett stopp, som skrevet) - han tisset et par ganger på Oslo S - før vi satte snuten på en 8 lang timers tur til Stavanger fra Oslo, denne gang helt uten stopp og uten uhell. Gikk MYE bedre enn forventet. Jeg hadde vari-kennel kasse med meg, om hunden skulle være så uheldig å gjøre ifra seg i buret, så hadde jeg med ekstra tepper og slapp å være redd for at andre skulle få tiss på bagasjen, i tillegg er det med hard bunn, å lett å gjøre rent i tilfelle uhellet skulle være ute (med andre ord får man vasket tisset helt vekk, istedet for ett fuktig tøybur som naturligvis vil lukte tiss resten av turen ;) ) - slapp av, valpene er flinke når det kommer til slikt som dette!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at hun er sliten før dere reiser. Si fra til kondoktøren at du gjerne vil ta henne ut på perrongen på et av de store stoppene. Han vil nok heller at hun skal tisse på perrongen enn på toget, han også. Ha henne i tøybur på gulvet, så mye som mulig. Hunder er flinke til å sove på tog, syns jeg.

Hadde tenkt å ta henne med til bymarka med en annen hund så hun får lekt litt før vi drar. Det blir hun nok sliten av tenker jeg :)

Skal snakke med kondoktøren ;)

Haha kjenner til den følelsen.. Jeg var også redd for at hunden skulle tisse, eller spy, under togturen. GIkk heldigvis bra :P Når hun er 5,5 mnd så går det nok kjempefint. De skjønner jo som regel at de ikke skal tisse inne på et tog. Klarer hun å holde seg i 6 timer ellers? Sånn til nøds? Mange valper vil gjerne ut hele tiden selv om de ikke MÅ tisse.

Ellers kan du jo ha med tyggebein osv,men regner med hun kommer til å sovne etterhvert, så lenge hun får roa seg og alt går bra.

Hun holder seg i 7 t om natta nå, men ikke om dagen. Kan være alene i 3 t uten å gjøre fra seg, men når vi er der er det jo mer masing på oss også. Og tar vi henne ikke ut da, så tisser hun bare. Selv om det kun er 20 min siden hun var ute..

Hvis du tenker å dra nedover rundt 20.-21. desember kan du og Zera kanskje sitte på med oss? Vi skal til ca samme sted uansett, antar jeg.

Ellers tror jeg det går helt fint, gå en god tur på forhånd, ha med noe hun kan ligge på/i og slapp av på toget. Hvis du er ordentlig bekymra kan du begynne å bygge opp vanen med at ingenting skjer i det tidsrommet dere skal reise. Det er ofte mulighet for å gå av i 5 minutter på Dombås, men som flere sier er det lurt å si ifra til konduktøren. Du kan gjerne ta med noen biteting, kanskje et griseøre eller en kong med noe rart i; men min erfaring er at det er så mange mennesker og rare ting på et tog at man blir...så...sliten...uanset...zZzZzz...

Vi er nok såpass slaskete at vi har tenkt å dra lenge før den tid :P (Drar 14. des) Dessuten er billetten kjøpt og betalt, og det er jo ikke bare meg og Zera, men meg, Zera, samboer og minst to svære bagger som skal med! :) Men takk for tilbudet, begge to (Pim og Therese): Kanskje vi kan sitte på opp igjen? ;)

Jeg tok tog fra Skåne i Sverige til Oslo, med kun ett stopp. Dette gikk helt fint, valpen tisset ikke i det hele tatt på denne strekningen (han fikk luftet seg med ett stopp, som skrevet) - han tisset et par ganger på Oslo S - før vi satte snuten på en 8 lang timers tur til Stavanger fra Oslo, denne gang helt uten stopp og uten uhell. Gikk MYE bedre enn forventet. Jeg hadde vari-kennel kasse med meg, om hunden skulle være så uheldig å gjøre ifra seg i buret, så hadde jeg med ekstra tepper og slapp å være redd for at andre skulle få tiss på bagasjen, i tillegg er det med hard bunn, å lett å gjøre rent i tilfelle uhellet skulle være ute (med andre ord får man vasket tisset helt vekk, istedet for ett fuktig tøybur som naturligvis vil lukte tiss resten av turen ;) ) - slapp av, valpene er flinke når det kommer til slikt som dette!

Så bra! Da vet jeg at det går :)

Tusen takk for gode råd og svar alle sammen. Tenker jeg tar med meg ett tyggebein og et par konger, så går det nok fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om det ikke er akkurat rett dag, så skal jeg også kjøre nedover en dag før jul. Fra Trondheim til oslo-området. Tror ikke jeg gidder å presse stor hund på de teite togvognene der midt i julestresset når det er billigere å kjøre... Hadde de hatt litt bedre plass til hunder på trondheim-oslo-toget og det ikke hadde vært så dyrt å ha med hund, så hadde det blitt en bil mindre sørover i jula...

Og jeg som skal reise med begge mine OG ryggsekk :lol: Men det er julaften da, sikkert ikke så mange som reiser i siste liten?? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Og jeg som skal reise med begge mine OG ryggsekk :lol: Men det er julaften da, sikkert ikke så mange som reiser i siste liten?? :whistle:

Hehe er fin plass til både deg og småhundene dine. Men jeg tror ihvertfall jeg reiser lille julaften. Muligens dagen før der og, men tror det blir lille julaften morgen. Hvor skal du i jula?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker å dra nedover rundt 20.-21. desember kan du og Zera kanskje sitte på med oss? Vi skal til ca samme sted uansett, antar jeg.

Ellers tror jeg det går helt fint, gå en god tur på forhånd, ha med noe hun kan ligge på/i og slapp av på toget. Hvis du er ordentlig bekymra kan du begynne å bygge opp vanen med at ingenting skjer i det tidsrommet dere skal reise. Det er ofte mulighet for å gå av i 5 minutter på Dombås, men som flere sier er det lurt å si ifra til konduktøren. Du kan gjerne ta med noen biteting, kanskje et griseøre eller en kong med noe rart i; men min erfaring er at det er så mange mennesker og rare ting på et tog at man blir...så...sliten...uanset...zZzZzz...

FLERE???!? Bare meg, var det. Bare meg som sa akkurat det :gaah: Sånn. Det var da enda godt det var kjentsfolk, når jeg først skulle frike ut over en bagatell :baby: Lillehammerjul, juhu :bananas: Glede seg masse. :offtopic: Vi blir kanskje mange og trenger husrom. Høre med onkel, kanskje?

Vel, vi har tre hunder i hus og ingen bil. Her er vi ganske flinke til å dele oss, så èn tar tog med en eller to hunder og den andre haiker med resten av hundene og eventuell bagasje. Ellers reiser vi nok på Lillehammerbesøk på skift og tar med ên eller to hunder. Ia er stor nå og syns det er godt å bli kvitt meg litt. Eller hun er flinkere til å reise til mormor, enn det jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste fra Bodø til Gardermoen med ei 4 mnd gammel samojedtispe.

+- 18 timers tur (husker ikke helt)

Jeg hentet hjem en tispevalp for oppdretter (grunnet allergi hos eier)

Det gikk over all forventning.

Sele, flexibånd, tepper, papir,godbiter, våtservietter, vann og mat og noen leker og godt humør-

Jeg luftet valpen i sele og med flexibånd.

Vi startet reisen kl 21. Valpen ble raskt sliten og sovent i sete vedsiden av meg.

I sete hadde jeg lagt pledd o.l. En kan også ta med strech-laken å tre over setene for å beskytte mot pels.

Jeg hadde fått de 2 bakerste setene i vogna. En slik plass kan man bestille/be om.

Bagasje"rommet" var rett på andre siden av sete. Inn der kan man event. sette ett bur.

Kjapp lufting på småstopp gikk fint. Fortell konduktøren at du kommer til å gjøre dette. Spør også om det er noen steder de står lenge.

Eneste gangen jeg var "flau" var på morran..

Jeg tok ut valpen på perrong kl 6:45. Men det var så mye spennende å lukte på at hun glemte å tisse.

Da vi måtte gå inn.. kom hun på at hun ville tisse..og begynte å bjeffe på døra.

Jeg prøvde å få henne til å tisse inne på do.gulvet..Men hun ville ikke det..Det ble ny bjefferunde på døra.

Tilslutt tisset hun i gangen. 5 minutter før neste stasjon :) Vi vekte nok noen personer..og konduktøren sa han hadde hørt hunde

ett par vogner bak.. Men alle var egentlig veldig blide.. og ingen sure miner på noen.

Det ble litt mere aktivisering på dagtoget fra Trondheim-Gardermoen.. Men jeg forsøkte holde aktivitetsnivået lavt.

Har heldigvis glemt hvor trett jeg var :) (Toget tur/retur Bø-Bodø)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis jeg skulle reist med valp og hadd samme problemstillinga som deg ville jeg ha slitt ut valpen skikkelig ut før turen, hadd med meg tøybur hvor jeg hadde lagt bleier i bunnen, hadd med papir i tilfelle uhellet skulle være ute, og en pose for søppel :) Samt noe og tygge på som ikke er oppspist på en to tre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man tak i sånne tøybur da? Og er de dyre? Vet at hu holder seg lenger hvis hu er i buret sitt her hjemme, men tenkte det var dårlig plass til et bur på toget, tenkte derfor bare ha med et teppe hun kan ligge på på gulvet. Hun kan "på plass" på teppet sitt, men er kanskje lettere for henne å bli der hvis hun har litt skjermings og vegg rundt. Spes hvis det er andre hunder der og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man tak i sånne tøybur da? Og er de dyre? Vet at hu holder seg lenger hvis hu er i buret sitt her hjemme, men tenkte det var dårlig plass til et bur på toget, tenkte derfor bare ha med et teppe hun kan ligge på på gulvet. Hun kan "på plass" på teppet sitt, men er kanskje lettere for henne å bli der hvis hun har litt skjermings og vegg rundt. Spes hvis det er andre hunder der og..

Høres ut som en plan det du hadde tenkt! Det er sånn jeg har gjort når jeg har reist med hund på tog. Går så bra atte. Enkelt og greit også slipper du å drasse på noe ekstra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste dyrebutikker har det, pris vet jeg ikke helt, men det finner du sikkert ut på nettet. Om du har pledd eller bur er vell ikke så nøye, så lenge det er plass til buret. Men man har jo da den fordelen at man kan ha feks bleier i bunnen som trekker til seg evt tiss så kaster man bare de etterpå. Ellers har jeg ikke reist mye med tog så hvor mye plass det er vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...