Gå til innhold
Hundesonen.no

Import fra England


KristinR
 Share

Recommended Posts

Jeg kan bare ikke begripe at det skal være så himla dyrt å sende en hund i cargo om man sjøl er på flyet, jeg. Jeg fløy med Imouto tur/retur Paris i sommer, og betalte litt under 500kr hver vei. :icon_confused:

Da var hunden med deg som bagasje. Fra UK er det Cargo som gjelder. Det er da et annet selskap som står for frakt av hunden.

Det har jeg høyst tvil om, det er neppe tilfeldig at alle flyselskap i Norge ikke tillater hund i kabin fra England. Det er bl.a spesielle regler som kun gjelder england om at det ikke er lov å ha ikke-flyvende crew i cockpit i Engelsk luftrom, så det finnes en del artig-regler der i gården...

Men det er en del folk hvert år som har med seg valp i kabinen hjem fra UK, de fleste flyr da via Amsterdam ut fra hva jeg forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er valpen kommet til landet. Mattilsynets regler er til å bli sprø av. Før første januar trengte man ikke søke Mattilsynet om særskilt tillatelse for å importere valp under 3 måneder fra UK. I følg

  • 3 weeks later...

Nå er valpen kommet til landet. Mattilsynets regler er til å bli sprø av. Før første januar trengte man ikke søke Mattilsynet om særskilt tillatelse for å importere valp under 3 måneder fra UK. I følge de nye reglene skulle det ikke komme noen forandringer i reglene angående import av valp under tre måneder. Dermed ordnet vi alt vi trodde vi skulle ordne. Microchip, Bendelormkur, papirer fra fraktselskapet, erklæring fra oppdretter at valpen ikke har vært i kontakt med ville dyr, kvittering på kjøpesummen osv.

Tirsdag denne uken skulle jeg sjekke for siste gang at vi hadde alt i orden før vi skulle reise til G.moen på fredag (i går) og hente valpen. Da ser jeg at i de nye reglene publisert 1 januar står det ikke lengre at UK er et unntak med tanke på å søke om import. På siden til Mattilsynet står det at en slik søknad gjerne tar en måned å få svar på. Vi kastet oss rundt på telefoner hit og dit. Fikk litt ulike svar fra to ulike veterinræer i Mattilsynet og et tredje svar fra grenseveterinærene på G.moen. Snakk om å bli gal!

Vi endte med å stole på grenseveterinærene som lovte oss på tro og ære at vi ikke trengte denne tillatelsen. Med deres navn og tlf-nr reiste vi ned i går. Alt gikk heldigvis greit. Lille Jonas er nå blitt nordmann:-)

img_1113.jpg?w=584&h=438

20120106_144246.jpg?w=584&h=717

Men til andre som skal importere fra UK. Antagelig er det slik nå at man må søke tillatelse. Jeg sier antagelig, fordi det var mange usikre svar å få hos Mattilsynet. Vi slapp fordi vi er enda i første uken av januar og vi hadde ordnet alt i god tro.

Dette er altså ikke min nye valp, men ei god venninnes. Jeg har bare hjulpet til i prosessen og er nå tante til Roamaro Chocaholic, til hverdags kalt Jonas.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han ble sendt som cargo. Det ser ut til å ha gått greit, men syns jo synd i han. Han burde jo kunne sittet i kabinen på en to timers flytur sammen med meg eller eier. I stedet for så ble han levert klokka 7 i går morges på Manchester airport. Oppdretter fikk ikke være sammen med han etter det. Han ble da plassert i en vari kasse. Klokke 10.20 (norsk tid 11.20) lettet flyet. Det landet på G.moen 13.05 i går. Papirarbeid + + gjorde at vi ikke fikk hentet han ut før klokka var over halv 3. Så ca 7 timer tilbrakte han i buret før han fikk komme ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han ble sendt som cargo. Det ser ut til å ha gått greit, men syns jo synd i han. Han burde jo kunne sittet i kabinen på en to timers flytur sammen med meg eller eier. I stedet for så ble han levert klokka 7 i går morges på Manchester airport. Oppdretter fikk ikke være sammen med han etter det. Han ble da plassert i en vari kasse. Klokke 10.20 (norsk tid 11.20) lettet flyet. Det landet på G.moen 13.05 i går. Papirarbeid + + gjorde at vi ikke fikk hentet han ut før klokka var over halv 3. Så ca 7 timer tilbrakte han i buret før han fikk komme ut.

Luftet de ham ikke i Manchester? Vet det varierer litt om de gjør det eller ikke, jeg kommer nok til å forsikre meg om at de gjør det neste gang jeg skal fly med hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Godt mulig de har gjort det. Likevel syns jeg det er en unødvendig lang reise som kunne vært så mye enklere.

Kjenner også at jeg blir (eller ferdig med det nå) frustrert over nye regler som selv ikke de i Mattilsynet kan godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har importert fra England, brukte Skymaster som fraktselskap. Ingen vaksiner eller noe påkrevd, kun chip, pass, ormekur i løpet av 7 siste dagene før utreise og innen 7 dager når valpen kommer til Norge. Kan taes over som 8 uker. Betalte moms av valpen hos tollvesenet som tilhører Gardermoen før jeg kjørte hjem med valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har importert fra England, brukte Skymaster som fraktselskap. Ingen vaksiner eller noe påkrevd, kun chip, pass, ormekur i løpet av 7 siste dagene før utreise og innen 7 dager når valpen kommer til Norge. Kan taes over som 8 uker. Betalte moms av valpen hos tollvesenet som tilhører Gardermoen før jeg kjørte hjem med valpen.

Akkurat slik vi og har gjort det. Samme selskap også. Men nå etter 1 januar må man antagelig søke Mattilsynet om tillatelse for å importere valp under 3 mnd også fra UK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke lenger noe skrevet om at hund må sendes som cargo til/fra Storbritannia på Defras hjemmsider etter regelendringene. Noen som har noe info om dette? Skal kanskje få tispa parret i England og skulle så gjerne ha sluppet å betale ti lapper for frakt tur-retur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke lenger noe skrevet om at hund må sendes som cargo til/fra Storbritannia på Defras hjemmsider etter regelendringene. Noen som har noe info om dette? Skal kanskje få tispa parret i England og skulle så gjerne ha sluppet å betale ti lapper for frakt tur-retur.

Det har faktisk aldri vært et krav, men er noe en del flyselskaper opererer med for å melke oss forbrukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sikkert litt for de som sitter i skranken skal behøve deale med kranglete og surrete hundeeiere, vil jeg tro. Cargoselskapene skal jo være drillet i at ting er i orden - papirer, burstørrelse, etc.

Når man ser hvilke bur som brukes til hunder enkelte ganger skjønner jeg jo at det er MYE enklere for flyselskapet å overlate slike diskusjoner og kontroll til noen som faktisk ikke har 50 andre kunder bak dem i køen midt på en flyplass, liksom...

Så jeg skjønner dem egentlig godt, jeg. Selv om jeg som hundeeier selvsagt synes at jeg skal ha den fulle kontrollen selv!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har faktisk aldri vært et krav, men er noe en del flyselskaper opererer med for å melke oss forbrukere.

Sånn i kjølvannet av diverse tråder - har du kilde for din påstand?

Hvis det er for å melke forbrukerene, hvorfor har de ikke samme regelen til/fra sverige? Tyskland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har vi kommet oss hjem fra tur, og null stress med hund i kabinen fra Manchester til Gøteborg (Landvetter) Eneste minuset var at flyet vi skulle ta var ødelagt, så vi måtte få et nytt et og det resulterte i 2.5 time forsinkelse. Det blei veldig lenge å vente på flyplassen, men britene er så utrolig hyggelige så det var egentlig ikke noe stress :D Vi var også kun 11 pasasjerer på flyet, så var goood plass :D

Det eneste stresset på denne turen var flyturen fra Edinburgh til Manchester, jeg og damen som tok bestillingen (på tlf) hadde visstnok misforstått hverandre, jeg trodde det var lov med hund i kabinen på det flyet, det var det ikke :lol: Og siden vi kun hadde en sherpa bag så var det om å gjøre og praie en taxi og finne en dyrebutikk iløpet av 40 min, det gikk det, og Bodil måtte desverre fly i cargo i 50 min, men det så ikke ut som om det brydde henne nevneverdig når hun kom ut av buret :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...