Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål til C spor.


Gjest
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg lest reglementet til C spor, og jeg skjønner egentlig ikke forklaringen på hvordan sporoppsøket foregår. Mente det var noen tegninger og forklaringer her inne, men fant det ikke igjen.

Noen som vil prøve seg på en forklaring?

Det andre jeg lurer på er skuddene. Hvordan får man trent? Er man avhengig av hundeklubb eller treningsvenner, eller bør man kjøpe pistol selv - og er det noe hvem som helst kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det siste først, jeg. Når det gjelder fellesdekk m skudd er det lurt å ha med seg noen som har god peiling på dette først. Det er fort gjort å ødelegge denne øvelsen dersom man gjør bare små feil, så her ville jeg stolt på Jeanette og hørt med henne om hjelp i starten :).

Når det gjelder sporoppsøket, så er det kanskje enklest å se det i praksis, men det er altså en strekning på 30 m (i C), der man har ei sløyfe der du skal starte og ei sløyfe 30 m ute i skogen som du skal sende hunden mot. Mellom disse to sløyfene går sporet ett eller annet sted på tvers (ikke nærmere enn 10 m fra start). Hunden skal da sendes ut på søk etter sporet - helst skal den gå i rett linje ut. Hunden kan jobbe med terrenget og vind for å finne sporet, men du som fører skal aldri bevege deg utenom denne oppsøksstrekningen. Hunden skal gå ut 10 m i line før du som fører får lov til å følge på (dette for at hunden skal bevise at den søker selvstendig og ikke påvirkes av føreren).

Her er en video av Willy på oppsøk på et jorde i fjor høst. Her går sporet helt ute ved merkebåndet, og Willy er LITT opphengt i merkebånd, så han må jo sjekke ut det også før han begynner å lete spor *ler*. Se bare på første del der jeg sender Willy utover... Han stolte ikke på seg selv da han fant sporet og måtte sjekke og sjekke og sjekke *ler*.

Her er også et forsøk på en skjematisk tegning av dette *ler*.

post-611-0-38716000-1320779877.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh takk Siri :D

Den tegningen der burde vært i regelverket!

Da var det bare spørsmål om innlæring og slikt da. Håper Jeanette vil plages etterhvert ja :lol:

Tipper oppdretter'n din ikke er så veldig vond å be, egentlig (spesielt ikke etter at hun fikk igjen pistolen som var på et lengre ferieopphold hos meg :aww: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dette strider med andres strategi, men på Sølen i fjor begynte vi så vidt med sporoppsøk - og da satte vi hunden svakt skrått på sporet.

Altså, hundene var vant til å få ei fertgrop i nesa og dure rett fram derfra - men nå gikk vi skrått mot selve sporet, på veldig kort avstand så hunden ikke måtte lete lenge, og med ganske liten vinkel fra sporets start, slik at hunden gikk nesten rett på sporet. Deretter kunne vinkelen gjøres større og større til den var på tvers av sporet, og avstanden økes også.

Dette var i hvert fall noe som hundene på laget vårt tok ganske greit. Om du skjønte hva jeg mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til skudd så er det ett par ting som må være på plass før du begynner med det i fellesdekken. Ettersom Balrog ikke har noen reaksjon og er eldre så dropper jeg skrive det jeg begynner med på valper.

1. Hunden SKAL være trygg på fellesdekk uansett situasjon. Jeg trener fellesdekk feks på rådhusplassen på Jessheim hvor jeg er ute av syne (men jeg ser hunden i glasset og har 99% kontroll). Hunden skal være trygg på deg i den situasjonen hvor du er skjult, dette før skuddet. Den skal ikke alt der begynne søke støtte av fører pga fellesdekk er skummelt.

2. Den skal være trygg på en fellesdekk på 5 min. (fellesdekk med skudd er 5 min med synlig fører på god avstand)

3. Øk forstyrrelsen. Enda mer og vær sikker på at hunden din ligger.

4. Kjør en LANG periode med kun ett skudd. Begynn med skytter på 60-70 meter. Fall ALDRI for fristelsen å kjøre ett til skudd om ikke ting går som planlagt *stirrer stygt rundt meg og gjør klar fisken*

6.Når skuddet er avfyrt, hunden ligger. Ikke fall for fristelsen å komme med noen jackpot. Eneste du ender med da er at hunden tar skuddet som ett "startskudd" for mye morro og forventningen øker for hvert skudd. Hunden skal ligge stille 20-60 sekunder til skuddet er "glemt" så går man inn og belønner som en vanlig fellesdekk. Skudd er bare bakgrunnstøy på lik linje som fuglen som flyr på himmelen og bilen som turboen slo inn på når den kjørte forbi.

5. Om hunden reagerer på skuddet, ikke fall for fristelsen å belønne! Fall heller ikke for fristelsen til noe ekstra skudd. Be hunden ligge om den blir høy på albuene og VENT til du ser den trekker pusten og slapper av igjen.

Dette er min oppskrift på fellesdekk. Jeg kjører heller ikke mer enn ett skudd før skytteren kan komme inn på 30 meter å skyte. Når hunden oppfører seg som jeg ønsker på det ene skuddet på alle avstander, da begynner jeg legge på skudd 2 og kjører dette på nytt.

Men alfa-omega er fellesdekk! Den skal være trygg, for skudd er en "glimrende" unnskyldning til å være ulydig om de er usikker på fellesdekken.

Og ja, man bør ha pistol selv en periode. Eller pistolnappe en venn sin :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til skudd så er det ett par ting som må være på plass før du begynner med det i fellesdekken. Ettersom Balrog ikke har noen reaksjon og er eldre så dropper jeg skrive det jeg begynner med på valper.

Du kan godt få lov til å skrive hva du gjør med valper også altså.... kan henne noen.... synes det hadde vært intessant :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempefint svar Jeanette :flowers:

Da har jeg noe jeg kan begynne å jobbe med allerede nå (fellesdekken).

Også håper jeg at vi kan komme en tur eller to til deg neste sesong når vi skal introdusere skuddene.

Har god tid, men hadde vært veldig gøy å starte i C etterhvert :)

Edit: Stine, takk :D Tror jeg skjønte det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. Kjør en LANG periode med kun ett skudd. Begynn med skytter på 60-70 meter. Fall ALDRI for fristelsen å kjøre ett til skudd om ikke ting går som planlagt *stirrer stygt rundt meg og gjør klar fisken*

*Har dukka for lenge siden :lol:*

Og ja, man bør ha pistol selv en periode. Eller pistolnappe en venn sin :lol:

:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Kom på et par spørsmål til ang selve sporet.

Hvor mange skritt ca er tusen meter? (Om man ikke har gps, for å vite hvor langt man skal gå?)

Og hvor mange vinkler pleier det ca å være? (Det står mange vinkler i regleverket.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på et par spørsmål til ang selve sporet.

Hvor mange skritt ca er tusen meter? (Om man ikke har gps, for å vite hvor langt man skal gå?)

Og hvor mange vinkler pleier det ca å være? (Det står mange vinkler i regleverket.)

Man bruker å regne 120 skritt på 100 m dersom man teller skritt, men oftest er ikke sporet så langt. Noen tilpasser også lengden til terrenget - er det tungt terreng så kan sporene gjerne være litt kortere også. Det blir uansett ikke 100 % likt for alle :). Det er ikke noe spesielt antall vinkler - man tilpasser sånt til terrenget og legger vinkler der det passer sånn at sporet blir passe langt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Altså, jeg hadde tenkt å begynne å trene fellesdekk med skudd snart, men ble litt usikker når jeg leste dette:

Når det kommer til skudd så er det ett par ting som må være på plass før du begynner med det i fellesdekken. Ettersom Balrog ikke har noen reaksjon og er eldre så dropper jeg skrive det jeg begynner med på valper.

1. Hunden SKAL være trygg på fellesdekk uansett situasjon. Jeg trener fellesdekk feks på rådhusplassen på Jessheim hvor jeg er ute av syne (men jeg ser hunden i glasset og har 99% kontroll). Hunden skal være trygg på deg i den situasjonen hvor du er skjult, dette før skuddet. Den skal ikke alt der begynne søke støtte av fører pga fellesdekk er skummelt.

2. Den skal være trygg på en fellesdekk på 5 min. (fellesdekk med skudd er 5 min med synlig fører på god avstand)

3. Øk forstyrrelsen. Enda mer og vær sikker på at hunden din ligger.

4. Kjør en LANG periode med kun ett skudd. Begynn med skytter på 60-70 meter. Fall ALDRI for fristelsen å kjøre ett til skudd om ikke ting går som planlagt *stirrer stygt rundt meg og gjør klar fisken*

6.Når skuddet er avfyrt, hunden ligger. Ikke fall for fristelsen å komme med noen jackpot. Eneste du ender med da er at hunden tar skuddet som ett "startskudd" for mye morro og forventningen øker for hvert skudd. Hunden skal ligge stille 20-60 sekunder til skuddet er "glemt" så går man inn og belønner som en vanlig fellesdekk. Skudd er bare bakgrunnstøy på lik linje som fuglen som flyr på himmelen og bilen som turboen slo inn på når den kjørte forbi.

5. Om hunden reagerer på skuddet, ikke fall for fristelsen å belønne! Fall heller ikke for fristelsen til noe ekstra skudd. Be hunden ligge om den blir høy på albuene og VENT til du ser den trekker pusten og slapper av igjen.

Dette er min oppskrift på fellesdekk. Jeg kjører heller ikke mer enn ett skudd før skytteren kan komme inn på 30 meter å skyte. Når hunden oppfører seg som jeg ønsker på det ene skuddet på alle avstander, da begynner jeg legge på skudd 2 og kjører dette på nytt.

Men alfa-omega er fellesdekk! Den skal være trygg, for skudd er en "glimrende" unnskyldning til å være ulydig om de er usikker på fellesdekken.

Og ja, man bør ha pistol selv en periode. Eller pistolnappe en venn sin laugh.png

Harly er trygg på fellesdekk 5 min, men kun med synlig fører (på 40 m avstand).

Han ligger 5 min med synlig fører, og han ser likedan ut etter 2,4 og 5 min. Han liker seg dog ikke i fd med skjult fører.

Han ligger, men ser ukomfortabel ut. Så konk med fører i skjul er ikke noe jeg ønsker å "utsette" han for pr d.d.

Er det da helt uaktuelt å begynne å trene fd med skudd og synlig fører?

For de som ikke kjenner Harly, så har han 1 på skudd på MH.

Vi trener felt og spor, samt går turer med ujevne mellomrom i nærheten av 2 forskjellige skytebaner. I disse situasjonene viser han ingen tegn til å være berørt på skudd. :)

Og! Hvilke type pistoler brukes? Startpistol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du et synlig fører i C-fellesdekken ;)

9mm startpistol

Ja jeg vet, det var derfor jeg lurte på om jeg kanskje bare "overtolket" svaret ditt lengre oppe. Og det gjorde jeg tydeligvis :lol:

Dette er jo bare for gøy, og om dette issuet med skjult fører ikke løser så går ikke verden under. Vi kan jo alltids begynne med enda en annen hundesport *ler*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Fellesdekk med skudd igjen *sukk*

Den ene klubben i Bergen som driver med bruks trener ikke fellesdekk med skudd, ergo så sliter jeg noe veldig med treningsmulighetene.

Harly er ikke skuddberørt når vi trener felt og spor ved siden av to forskjellige skytebaner, han er heller ikke lydberørt på nyttårsaften.

Han ligger 5 min vanlig fellesdekk.

Fikk nylig tips av en å trene fellesdekk/enkeltdekk med skudd rett ved siden av skytebanen. Er dette reelt nok for hunden?

Eller må jeg bare legge planene om C spor vekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesdekk med skudd igjen *sukk*

Den ene klubben i Bergen som driver med bruks trener ikke fellesdekk med skudd, ergo så sliter jeg noe veldig med treningsmulighetene.

Harly er ikke skuddberørt når vi trener felt og spor ved siden av to forskjellige skytebaner, han er heller ikke lydberørt på nyttårsaften.

Han ligger 5 min vanlig fellesdekk.

Fikk nylig tips av en å trene fellesdekk/enkeltdekk med skudd rett ved siden av skytebanen. Er dette reelt nok for hunden?

Eller må jeg bare legge planene om C spor vekk?

Lar de proffe svare på den, bare skriver at det har jeg gjort litt selv. Men her hvertfall smeller det hele tiden, høyt og lavt. Det blir liksom ikke stille så et høyt skudd og så stille igjen. Og i mitt hode blir det vanskeligere for hunden...

Men vet ikke jeg, overvurderer jeg dette med skudd? Er det kanskje ikke så big deal når hunden er skuddsikker?

Det er jo skudd under budføringen og. Syntes hunden det er lettere eller vanskeligere enn i dekken som regel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Fellesdekk med skudd igjen *sukk*

Den ene klubben i Bergen som driver med bruks trener ikke fellesdekk med skudd, ergo så sliter jeg noe veldig med treningsmulighetene.

Harly er ikke skuddberørt når vi trener felt og spor ved siden av to forskjellige skytebaner, han er heller ikke lydberørt på nyttårsaften.

Han ligger 5 min vanlig fellesdekk.

Fikk nylig tips av en å trene fellesdekk/enkeltdekk med skudd rett ved siden av skytebanen. Er dette reelt nok for hunden?

Eller må jeg bare legge planene om C spor vekk?

For en hund som er usikker på skudd blir det veldig forskjellig med enkelte skarpe skudd som fra 9mm under fellesdekk og den gjevne smellinga fra en skytebane. Den av mine som reagerer på 9mm skudd bryr seg ikke om at vi er nær en skytebane. Det blir to helt forskjellige ting. Noe kan det nok helpe å trene ved skytebane, men det blir ikke det samme. Kan du ikke bare kjøpe deg en startpistol og begynne å trene selv (tenk på hvor og når det skytes da, det er ikke greit å skyte og veive rundt med pistoler nær folk)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesdekk med skudd igjen *sukk*

Den ene klubben i Bergen som driver med bruks trener ikke fellesdekk med skudd, ergo så sliter jeg noe veldig med treningsmulighetene.

Harly er ikke skuddberørt når vi trener felt og spor ved siden av to forskjellige skytebaner, han er heller ikke lydberørt på nyttårsaften.

Han ligger 5 min vanlig fellesdekk.

Fikk nylig tips av en å trene fellesdekk/enkeltdekk med skudd rett ved siden av skytebanen. Er dette reelt nok for hunden?

Eller må jeg bare legge planene om C spor vekk?

Først: du har en trygg og eldre hannhund som ikke har vist reaksjon på miljø eller skudd.

Om han er trygg i fellesdekken, da mener jeg TRYGG. Så hadde jeg faktisk lagt han ned. Dette pga i C så har du mulighet til å stå å se på og faktisk hente ut hunden din om du ser det blir ubehag. Han er jo ingen jypling lengre som kan få gode ideer på sin vei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nylig tips av en å trene fellesdekk/enkeltdekk med skudd rett ved siden av skytebanen. Er dette reelt nok for hunden?

Eller må jeg bare legge planene om C spor vekk?

Det er lurt å ha en dønn sikker fellesdekk i hvertfall, før man introduserer skudd. Skuddtrening ved skytebane kan ikke helt sammenlignes med de skuddene som kommer på en fellesdekk. På en skytebane blir det mer støy enn enkeltskudd, mens det på en konkurranse jo er helt dønn stille mellom skuddene og blir dermed en helt annen opplevelse.

Jeg trente mye dekk med skudd på skytebane med Willy, han er heller ikke skuddredd verken på mentaltester eller i hverdagen, men straks vi introduserte skudd under fellesdekk, reagerte han. Det var nok en kombinasjon av dårlig fellesdekk generelt, en setting sammen med andre hunder - OG da skudde som en utløsende faktor.

EDIT: med gamletispa Babs, trente jeg faktisk ikke fellesdekk med skudd noe særlig. Jeg startet i C-spor med henne helt uten å ha trent med skudd - DA reiste hun seg. Etter det trente vi noen få ganger, og hun lå på hver trening og konkurranse uten problem :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar de proffe svare på den, bare skriver at det har jeg gjort litt selv. Men her hvertfall smeller det hele tiden, høyt og lavt. Det blir liksom ikke stille så et høyt skudd og så stille igjen. Og i mitt hode blir det vanskeligere for hunden...

Men vet ikke jeg, overvurderer jeg dette med skudd? Er det kanskje ikke så big deal når hunden er skuddsikker?

Det er jo skudd under budføringen og. Syntes hunden det er lettere eller vanskeligere enn i dekken som regel?

Jeg er ihvertfall redd for at jeg undervurderer skuddtreningen (har tidligere hatt lydberørt hund der frykten eskalerte med årene).

Budføring trener vi ikke så det vet jeg ikke, det krever jo igjen treningsmiljø :P

For en hund som er usikker på skudd blir det veldig forskjellig med enkelte skarpe skudd som fra 9mm under fellesdekk og den gjevne smellinga fra en skytebane. Den av mine som reagerer på 9mm skudd bryr seg ikke om at vi er nær en skytebane. Det blir to helt forskjellige ting. Noe kan det nok helpe å trene ved skytebane, men det blir ikke det samme. Kan du ikke bare kjøpe deg en startpistol og begynne å trene selv (tenk på hvor og når det skytes da, det er ikke greit å skyte og veive rundt med pistoler nær folk)?

Kommer nok ikke til å kjøpe for jeg er veldig usikker på om jeg kommer til å fortsette rett og slett fordi lp delen trekker så kraftig ned for min del. Har mål om at Lykke skal klare brukskravet, når det er i mål vet jeg ikke hvor veien går videre.

Kan evnt prøve å få lånt :)

Hvor langt unna folk må man? Bor relativt sentralt og må kjøre et stykke for å havne "på landet" :P

Først: du har en trygg og eldre hannhund som ikke har vist reaksjon på miljø eller skudd.

Om han er trygg i fellesdekken, da mener jeg TRYGG. Så hadde jeg faktisk lagt han ned. Dette pga i C så har du mulighet til å stå å se på og faktisk hente ut hunden din om du ser det blir ubehag. Han er jo ingen jypling lengre som kan få gode ideer på sin vei :P

Gode poeng. For ja, han er jo trygg, og på ingen måte en type hund som kommer med fikse idéer.

Det er lurt å ha en dønn sikker fellesdekk i hvertfall, før man introduserer skudd. Skuddtrening ved skytebane kan ikke helt sammenlignes med de skuddene som kommer på en fellesdekk. På en skytebane blir det mer støy enn enkeltskudd, mens det på en konkurranse jo er helt dønn stille mellom skuddene og blir dermed en helt annen opplevelse.

Jeg trente mye dekk med skudd på skytebane med Willy, han er heller ikke skuddredd verken på mentaltester eller i hverdagen, men straks vi introduserte skudd under fellesdekk, reagerte han. Det var nok en kombinasjon av dårlig fellesdekk generelt, en setting sammen med andre hunder - OG da skudde som en utløsende faktor.

EDIT: med gamletispa Babs, trente jeg faktisk ikke fellesdekk med skudd noe særlig. Jeg startet i C-spor med henne helt uten å ha trent med skudd - DA reiste hun seg. Etter det trente vi noen få ganger, og hun lå på hver trening og konkurranse uten problem :).

Jeg ser absolutt den sammenligningen med jevnt støy kontra smell en gang i blandt.

Får se om vi får lånt en startpistol kanskje :)

Takk for svar alle sammen! :flowers:

Jeg fortsetter å plage hodet mitt med blandede tanker en stund til :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopper du over budføringen på konkurranse da? :)

Lykke til, håper du får lånt pistol. :) Det hadde vært veldig morro om dere fikk startet!

Ja, hoppet over både budføring og forangående i line :)

Eller, første gang prøvde vi på budføring med minimalt treningsgrunnlag, greit med en hund som ikke dauer av å feile. :P

Han løp litt over halve distansen, så ropte hjelpefører feile kommandoer, også gikk jeg av banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller, første gang prøvde vi på budføring med minimalt treningsgrunnlag, greit med en hund som ikke dauer av å feile. :P

Han løp litt over halve distansen, så ropte hjelpefører feile kommandoer, også gikk jeg av banen.

Typisk med feil kommandoer da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...