Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergi


Gåsa
 Share

Recommended Posts

Da fikk vi resultatene på blodprøvene til frøkena her i dag.Hun er 5 år blanding av Gordon Setter og Labrador.Har siden i juni slitt med veldig dårlig mage og har prøvd masse forskjellig mat uten forbredning.

Jeg regnet med for allergi da så hun fikk raskt utslag om fikk ku øre,noen typer godbiter så det ble det såklart slutt på.

Var ikke klar over at hun kom til ha gress og ugress pollen og innendørs allergier.Hun klør seg overhodet ikke så satser på er mest berørt av maten som forhåpentligvis er litt lettere kontrolere.

Hun har da mest utslag på biff og lam,endel på gris,kalkun og litt på kylling.

Hun tåler da egg,ris og fisk;) Tenkte da kasnkje kunne prøve laks & ris fra pro plan men,dyrlegen vil ha hun på hills sitt allergi for zd i 8 uker.Så får prøve det så se hvordan det går.

Er det ikke bedring etter 8 uker må det taes mere prøver med tanker på inne og utendørs allergien.

Hun bør helst kun få hills maten framover men,kunne få litt provit fiske godbiter da;)

Om noen har erfaringer med denne typen allergi,zd foret blir jeg takknemmelig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så ville jeg hoppet over Hills jeg, og prøvd proplan jeg. Samtidig ville jeg vært nøye med støvtørking og mopping inne, tatt vekk tepper og pledd, og til våren tørket av bikkja etter hver tur ut med en fuktig mikrofiberklut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!Hehe har veldig lyst til droppe hills pga har en mistanke om at hun ikke liker det(er veldig kresen foretrekker Royal Canin)men,dyrlegen var så bestemt på det så jeg kjøpte en 10 kg sekk.Blir hentet i morgen da får noen til kjøre så har ikke testet ut om hun vil spise i dag.

Dyr var den også 800 for 10 kg.Får vel prøve hun på den en stund men,spiser hun ikke tror jeg at jeg kjøper pro plan selv om de 8 ukene ikke har gått altså...For hun tåler jo både laks og ris.

Støvtørking & mopping er det ingen problem med da jeg er renholder og en smule yrkeskadet med støv på hjernen;)!Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergi er skikkelig kjipt og noe jeg kjenner så alt for godt til.. Har du mulighet til å prøve akupunktur/homeopati på hunden din ville jeg forsøkt det. Jeg har bare positiv erfaring med akupunktur og min allergihund har en helt annen hverdag takket være en dyktig veterinærakupunktør. Alternativ medisin behandler årsaken til allergien, mens den gjengse veterinær skal ha masse penger for å behandle symptomene på allergien og de blir det gjerne ikke færre av med tiden..

Når det gjelder hundefôr med fisk vil jeg anbefale Eukanuba Dermatosis som du får kjøpt hos veterinæren. Det inneholder hvit fisk og potet. Dermatosis er spesielt bra for hunder med magerelatert allergi. Jeg syntes HIlls diettene er oppskrytte og kjenner til flere tilfeller hvor allergifôrene fra Hills har hatt liten eller ingen effekt, men hvor Dermatosis har fungert supert. :)

Har du muligheten til å fryse ned tørrfôret før du gir det kan det være lurt for å unngå lagermidd som mange hunder også er allergiske mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!Jepp har mulighet til akunpuntur/homeopati ja;)

usj da har du hørt dårlig om hills dietten...Har lest om den fra eukanuba i kveld og hun tåler poteter også;) Rart dyrlegen ikke sa noe om den da.Så du annbefaler den fra eukanuba framfor pro plan?Blir vel litt prøving med for framover tenker jeg.

Kjip med allergi og at er såpass mye hun reagerer på men,jeg synes det har vært enda værre om hun har klødd seg til blods i tilegg.Godt ikke gjør det da.Ingen aning om hun reagerer på lagermidd nei men,ingen problem fryse ned maten om behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vell noe av det samme som deg på min, og vi har i tillegg prøv litt på elimineringdmetoder. Det er nå da litt over året siden vi fikk påvist allergi.

Gikk på hills foret først, dette pga det inneholder ingen av de stoffene som framkaller, og etter hva jeg forstod var dette foret, for å utelukke reaksjoner på andre ting også. Aldså ta bort alt som kan reageres på, for så etterpå å tilføye og kunne eliminere ting han reagerer på.

Vi prøvde eukanuba sitt også, men det fungerte ikke her, så nå går det i royal canin sitt vet.for hypoallergi, som fungerer perfekt.

Det koster ca. 1000 kr for 14 kg. Men verd det her, siden alt er tipp topp med hunden.

Proplan sine kjeks med laks og ris går ned på høykant, og vet flere som anbefaler foret de har også :)

Vi bruke noen månter på å komme oss inn i den nye dietten og finne kule godbiter med fisk eller alger ( som har falt i smak) han her tåler også kalkun, så lager endel der også.

Vi har også støvallergi, og er denne som vises mest. Tørr hud,poter og nyser, har fått vakisne mot dette, men synes å dusje/ holde det rent er det som funker best der :) vi har normalt med kløing som en hund uten allergi.

Finner man et for hunden funker på, og får noen aøternativer i godbitveien så er man da godt i gang med en fin hverdag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SuperMarvin;Tusen takk for svar!Godt høre om noen med stort sett samme allergien som det fungerer så bra for nå etter en tid;)Ja er nok lurt med det hills foret nå i startet så satser bare på at hun vil spise det.

Takk for tipset angående pro plan kjeksene hadde glemt av de jeg;) Det er veldig bra det er endel godbiter med fisk altså!Bra høre Royal canin spesial for fungerer på din.Jepp de koster de forene men,må jo kjøpe det som hunden fungerer bra på.Er jo det merket mi liker aller best så får nå se hva vi ender opp med på lengere sikt.

Hadde med agurk som turgodbiter i dag da jeg hadde bare ting hu ikke tålte;)Bra høre dere har kontroll over støv allergien også som sagt merker jeg det ikke noe særlig på mi enda så får nå se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker går det mye i her også. Agurk, tomat, salatbalder går fint ned. Av fisk så bruker vi å steke fiskekaker /fiskeboller etc litt i ovnen så de blir tørrere og venlige i lommen på trening. Kaviar og makrell i tomat i ny og ned funker og fint, å så praktisk å ha med tuben på trening å bare klemme ut litt :)

Så lenge det ikke er påvist noe på støv allergier er det liten vits i å sjekke om det ikke er noe som plager henne. Beste vi gjorde mot det var å dusje nå og da. Vi bruker tea tree shampoo, og ellers ta bort tepper,skinn etc som samler mye støv. Soverommet er jo også hjemmet til midden, så å ha rommet hundefritt der,hjelper nok hunden.

Litt som til mennesker, så tåler også hundene litt av det som de er allergiske mot, så vi blir ikke hysteriske om hunden får f.eks and ensgng i blandt i små mengder som godbit. Har også sett at han har ingen fysiske plager, kløe, utlsett,slapphet etc av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar gjenn!Nei litt av den hun er minst allergisk mot i ny og ne er jo ingen krise eller.Og takk for godbit tips heldigvis spiser mi det meste også!Eh,frøkena her ligger under dyna mi på natta...Får se om foret hjelper mot magen nå da for da kan hun nok fortsette ligge der;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...