Gå til innhold
Hundesonen.no

Optimalt fór til drektig og diegivende tispe.


Pyrris
 Share

Recommended Posts

Planlegger mitt første kull på vårparten og vil gjerne ha synspunkter på hva som er det mest optimale fór til drektig og diegivende tispe.

Bruker i dag Royal Canin og Norwegian Polar. Lurer på å bruke Royal Canin Starter. Min tispe er av rasen Pyreneisk gjeterhund med korthåret hode.

Sikkert mange forskjellige meninger, men tar gjerne i mot all tips om tilleggsforing ,ekstra tilskudd...etc

Aina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke forstått hvorfor drektige og lakterende tisper på død og liv skal ha valpefor, kan noen være snill å forklare? Tisper i denne fasen har da virkelig et helt annet næringsbehov enn en liten valp?

Mine egne tisper får høyenergifor i disse periodene.

Valpefôr er jo høyenergisk i forhold til vanlig voksenfôr, det har mer fett og proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKKs Oppdretterskole anbefaler å bruke det samme fôret som tispa er vant til, og å fôre etter behov. Altså ikke doble rasjonene etter tre uker i fall hun er drektig, men gjøre som normalt og gi mer mat om hun blir tynn og mindre mat om hun blir feit.

Jeg gjorde det nå, og det fungerte helt fint. De siste fjorten dagene fikk hun et tredje måltid (jeg gir vanligvis to) fordi hun var oftere sulten enn vanlig, men det er jo ikke noe å si på. Fôrmengden økte derimot ikke med mer enn 25 prosent cirka, og hun var i fin hold fram til fødsel. Jeg fordelte altså fôrmengden pluss litt til på tre måltid den siste tiden før fødsel.

Nå er min rase kjent for å være matvrak, og denne tispa er intet unntak - men det var helt tydelig at hun var mer sulten og hungrig enn vanlig på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et supert fôr hele tiden, jeg - så jeg ser ingen grunn til å bytte bare pga drektighet.. HVIS tispen blir tynnere (kjenner det på ribbena) øker jeg mengden litt. I værste ammeperioden (valpene er 2-3-4-5 uker) kan jeg godt bruke 50:50 med valpefôr for å gi henne det lille ekstra.

Jeg bruker aldri noen tilskudd, oljer eller noe slikt.

Før i tide (når fôrene ikke var allverden) husker jeg at vi ga kalk som tilskudd under drektighet og ammingen. Gjør ikke det nå lenger - men jeg tenker litt på dette med ekstra kalk, av og til.. Løser det med litt cultura/kefir på maten - sikkert ikke store forskjellen, men jeg kjenner på meg at jeg har gjort NOE liksom.

Ikke noe druesukker, ikke havregrøt eller velling, eggeplommer eller noe slikt... Kun kjedelig vanlig mat (tørrfôr) - gjerne litt ekstra vom og hundemat nå når det finnes fordi det er godt, inneholder endel kalk, og binder magen så de ikke så lett får diarrè.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et supert fôr hele tiden, jeg - så jeg ser ingen grunn til å bytte bare pga drektighet.. HVIS tispen blir tynnere (kjenner det på ribbena) øker jeg mengden litt. I værste ammeperioden (valpene er 2-3-4-5 uker) kan jeg godt bruke 50:50 med valpefôr for å gi henne det lille ekstra.

Jeg bruker aldri noen tilskudd, oljer eller noe slikt.

Før i tide (når fôrene ikke var allverden) husker jeg at vi ga kalk som tilskudd under drektighet og ammingen. Gjør ikke det nå lenger - men jeg tenker litt på dette med ekstra kalk, av og til.. Løser det med litt cultura/kefir på maten - sikkert ikke store forskjellen, men jeg kjenner på meg at jeg har gjort NOE liksom.

Ikke noe druesukker, ikke havregrøt eller velling, eggeplommer eller noe slikt... Kun kjedelig vanlig mat (tørrfôr) - gjerne litt ekstra vom og hundemat nå når det finnes fordi det er godt, inneholder endel kalk, og binder magen så de ikke så lett får diarrè.

Susanne

Hva slags fór bruker du? Er kjempeglad for alle svar jeg får :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker hovedsaklig Pro Plan (vanlig adult lam, laks eller kylling - varierer), eller Royal Canin (når jeg ikke har penger nok til å gjøre storhandel av PP). Et par av hundene går på 50:50 vom og hundemat, men det er bare akkurat nå når jeg har det hjemme...

Det finnes såklart massevis av fôr som hunder funker supert på, men det beste jeg har funnet akkurat nå er PP i alle fall. (Min ene var ikke sånn optimalt bra i maven den perioden vi brukte Royal - de andre var kjempefine - men jeg vil helst bruke samme mat på alle for enkelhets skyld).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

På de siste kullene brukte jeg Vom&Hundemat Propet Eksklusiv, som jeg fórer med normalt i hverdagen også. Jeg legger på 10 % ekstra fór frem til tispen er bekreftet drektig, dersom hun er drektig og har mange valper (7-8+) legger jeg til 10 % til frem til hun føder valpene. Mens hun dier valpene har tispen i praksis fri tilgang på mat.

Min erfaring med å gi både mor og valper råfór er at valpene går over til fast føde uten problemer med matlyst eller løs mage/diaré, som ofte var en problemstilling når vi brukte tørrfór.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...