Gå til innhold
Hundesonen.no

Neseprøve?


Aya

Recommended Posts

Hva er det/hvordan trener du dette?

Og spor trening.. Hva slags ting skal hunden plukke opp i sporet? Hvordan trene inn dette? Vil det være at jeg først legger ut en ting, og så klikker og belønner når han plukker dne opp, seretter legger ut flere ting? Hva slags ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lydighetsprøve (mener det er elite klasse hvertfall) legger de ut 5-6 tre-pinner hvor fører tar på den ene av pinnene. Så skal hunden gå ut og snuse seg fram til riktig pinne (altså den som lukter av fører) og apportere denne.

Ang spor, det spørs jo hva slags spor du mener. I rednings-feltsøk skal de hvertfall plukke opp gjenstander (votter, lue, osv) som ligger gravd ned i snøen, gjemt her og der. Man gjør kanskje det i sporet også..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det/hvordan trener du dette?

Og spor trening.. Hva slags ting skal hunden plukke opp i sporet? Hvordan trene inn dette? Vil det være at jeg først legger ut en ting, og så klikker og belønner når han plukker dne opp, seretter legger ut flere ting? Hva slags ting?

Neseprøva har vi ikke begynt på,vi venter til apporten er 100% uten tygg og det med å plukke riktig pinne antar jeg går greit..Man har da nese for sånt:D

Tror nok at i et klikkerspor vil fremgansgmåten være at man klikker når hunden plukker opp naturpinner eller gjenstander (alt etter om det er bruksspor eller redningspor man ønsker).Jeg bruker ikkke klikkeren i sportreningen men jeg vet at Thomas her har klikkertrent Pavlov på spor og han vil vel etterhvert (eller har vel begynnt)? introdusere lille Pavlov for det å apportere i sporet i tillegg.

Jeg går gjenstandsspor med Loke (redning) og da skal han rett og slett plukke opp alt det rare mamma (eller sporlegger)har mistet når hun valset alene rundt i skogen..Nå i innlæringsfasen er jeg nøye med å markere hvor jeg har lagt gjenstanden slik at jeg kan rose i det han har den i nesen eller på synet og leke litt med den og bytte den med godbiter.

Gjenstandene skal være alt mulig egentlig..Jeg mener å huske at man på sporprøven skal finne minst en gjenstand som får plass i en fyrstikkeske og det skal være forskjellig matriale,jeg bruker stort sett ting jeg har liggende i huset.

Viktig å ha en viss gjenstandsintresse inne før man begynner å trene det i sporet,Pan plukket som nevnt ALDRI opp noe med mindre jeg brukte store overtalelesesmetoder ( en gang fant jeg meg selv liggende i sporet imens jeg "lekte"med en rosa pipeball samtidig som jeg tryglet:apport for ****!-det hjalp ikke...) og jeg har lært av mine feil der...

Belønn gjennstandsintresse hele tiden så høyner nok muligheten for at Puma legger merke til den hansken du mistet når du "gikk deg vill".

Jeg vet at man gjør det samme med pinner..Naturpinner bør være kilden til alt godt hos en hund som skal konkurere bruksspor vil jeg tro..Leke med Pinner har vel ikke Puma noe i mot :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa tar hvilken som helst pinne hun, kanskje fordi hun stresser seg opp når det ligger flere pinner der. Hun tar også en stor jafs med pinner og apporterer stolt til mor som ikke skjønner bæret av hvorfor hun ikke tar den med lukt på. Senest i går la jeg ut 6 pinner, hvor 5 var luktfrie og en var med min lukt på. Lisa gir rett bort, tok den første og beste og kom tilbake med den. Kanskje jeg skal klikke når hun lukter på den riktige pinnen? Kanskje legge pølsebit under den pinnen som lukter av meg, slik at lukt av meg = belønning? Hmm #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa tar hvilken som helst pinne hun' date=' kanskje fordi hun stresser seg opp når det ligger flere pinner der. Hun tar også en stor jafs med pinner og apporterer stolt til mor som ikke skjønner bæret av hvorfor hun ikke tar den med lukt på. Senest i går la jeg ut 6 pinner, hvor 5 var luktfrie og en var med min lukt på. Lisa gir rett bort, tok den første og beste og kom tilbake med den. Kanskje jeg skal klikke når hun lukter på den riktige pinnen? Kanskje legge pølsebit under den pinnen som lukter av meg, slik at lukt av meg = belønning? Hmm #-o[/quote']

Da ville jeg begynt med 2 stk som ligger et lite stykke fra hverandre og klikket med engang hun luktet på den riktige og tatt det fra der...Dette er jo noe hun kan egentlig du må nok bare fortelle henne at det lønner seg å konse på den som lukter matmor.De andre får jeg ingenting for...

Ser jo lille Jonas..Uansett hvor langt jeg kaster pinnen og hvor mange helt like pinner det ligger der så gir han seg ikke før han finner den riktige :D

De kan jo bare sånt helt naturlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturpinner bør være kilden til alt godt hos en hund som skal konkurere bruksspor vil jeg tro..Leke med Pinner har vel ikke Puma noe i mot :wink:

Er det naturpinner man skal plukke opp i bruksspor? Altså pinner med bark og det hele? Eller er det samme type som man bruker til neseprøver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tester ut en (for meg ny) metode for neseprøven med post it-lapper.

Går det galt så har det ingen betydning for videre neseprøvetrening, går det bra så er det lett å overføre til pinner. Begynte i natt (!), se min blogg:http://blog.biosocket.com/diary.php?id=Pavlov

Har lest bloggen din nå. Jeg tror kanskje dette kan være en grei introduksjon til denne øvelsen, fordi Lisa er apportgal, og tenker ikke på å velge ut en av pinnene. Hun bare tar den første og beste og forter seg tilbake til meg. Men tror kanskje hun vil tenke seg om to ganger før hun apporterer post-it lappen. Hun blir liksom tvunget til å bruke huet. Dette skal jeg jammen prøve i kveld!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest bloggen din nå. Jeg tror kanskje dette kan være en grei introduksjon til denne øvelsen, fordi Lisa er apportgal, og tenker ikke på å velge ut en av pinnene. Hun bare tar den første og beste og forter seg tilbake til meg. Men tror kanskje hun vil tenke seg om to ganger før hun apporterer post-it lappen. Hun blir liksom tvunget til å bruke huet. Dette skal jeg jammen prøve i kveld!

Artig - fortell hvordan det går. Vi har fått testet på flere hunder nå, fant ut at det er enklere om hunden kan "frys nesa på post it-lapp" (bare én lapp med din lukt först) för den skal velge mellom flere. Da har du meldingsformen inne allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig - fortell hvordan det går. Vi har fått testet på flere hunder nå, fant ut at det er enklere om hunden kan "frys nesa på post it-lapp" (bare én lapp med din lukt först) för den skal velge mellom flere. Da har du meldingsformen inne allerede.

Ops - Thomas på Fannys data. (Har hatt datakräsj...)

PS

Her finns en film med Missy. Mer om Missys trening i Fannys dagbok.

http://www.klickerklok.se/movies/051214-1.wmv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det/hvordan trener du dette?

Og spor trening.. Hva slags ting skal hunden plukke opp i sporet? Hvordan trene inn dette? Vil det være at jeg først legger ut en ting, og så klikker og belønner når han plukker dne opp, seretter legger ut flere ting? Hva slags ting?

Kan ikke se at du har fått svar på ditt første spørsmål. I lydighet så har du neseprøve i kl 3 og elite. I kl 3 får du en pinne utdelt ved starten av programmet. Når øvelsen kommer, skal 5 pinner UTEN lukt legges ut, så din. Din hund skal så finne din pinne.

I elite skjer det samme, men da er neseprøvene som du ikke har, berørt av dommer/ringsekretær.

I denne øvelsen (lp), så finnes det veldig mange veier å gå. En må bare finne ut hvilken metode en har lyst til å gjøre det på og gå for den.

Slik gjør jeg det: 1. gjemmer en i høyt gress. 2. En haug (20-30) med neseprøver, rene eller berørte. (Jeg er bevist på at det skal være litt av hvert. Han skal klare min finne i begge deler mener nå jeg.) Legger min litt bak haugen. 3. Flytter pinnen nærmere litt etter litt. 4. Når pinnen er helt nære, gjerne litt i, så sprer jeg feltet. 5. så fjerner jeg pinner fra feltet. 6 til slutt sitter jeg igjen med med 5 pinner + min.

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...