Gå til innhold
Hundesonen.no

Ett par spørsmål om lydighet


Missy-
 Share

Recommended Posts

Jeg har lekt litt med tanken på å konkurrere litt i lydighet med Mir(boerboel på 13 uker) og har noen spørsmål.

Først og fremst, hvor gammel må hunden være for å konkurrere?

Og hvordan trener dere som konkurrerer i lydighet? Jeg er selv en idrettsutøver og er veldig vant med å trene etter fast program, og har blitt litt "skadd" av dette :P Sliter veldig med å organisere trening og progresjon uten en plan og program å følge. Hvordan legger dere opp dette?

Vi går på valpekurs med ham og det er kjempenyttig, instruktøren er veldig flink og hun er klar over at jeg har lyst til å konkurrere i lydighet, så hun kommer med veldig mange gode tips, men for å ikke spørre ihjel den stakkars dama så spør jeg litt her også :D

Vi bruker komandoen sitt, og da skal han sitte uten å røre føttene til siden helt til han får en ny kommando. Hvordan vil dere korrigere om han flytter på føttene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må være min 9 mnd for å konkurrere (og min 15 mnd før man kan starte i eliteklassen).

Jeg trener mye momenter. F.eks:

- få et perfekt innsitt (utgangsstillig/få hunden inn på plass)

- få en rask stå

- rask dekk

- fart på innkalling

- få hunden til å sitte rett når den er på plass

- stabil "bli" både i sittende og liggense

Det er i hvertfall et sted å starte. Etterhvert er det greit å se om man kan sette det sammen til de lydighetsøvelsene som er i klasse 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har lekt litt med tanken på å konkurrere litt i lydighet med Mir(boerboel på 13 uker) og har noen spørsmål.

Først og fremst, hvor gammel må hunden være for å konkurrere?

9 mnd.

Og hvordan trener dere som konkurrerer i lydighet? Jeg er selv en idrettsutøver og er veldig vant med å trene etter fast program, og har blitt litt "skadd" av dette :P Sliter veldig med å organisere trening og progresjon uten en plan og program å følge. Hvordan legger dere opp dette?

Her vil du få forskjellig svar etter hvem du spør. Alt etter hva en selv trives med og hvor høye mål personen har. Jeg planlegger ikke i detalj, men jeg har en løs plan for hva jeg skal gjøre hver trening og jeg har en plan for hvordan jeg skal trene inn en øvelse eller rette opp et problem/feil. Du må gjerne planlegge og organisere sånn som du skisserer om det er det du trives med (og er klar til å endre planen og ting ikke går som planlagt).

Vi går på valpekurs med ham og det er kjempenyttig, instruktøren er veldig flink og hun er klar over at jeg har lyst til å konkurrere i lydighet, så hun kommer med veldig mange gode tips, men for å ikke spørre ihjel den stakkars dama så spør jeg litt her også :D

1000-kronerstipset: Meld deg inn i en hundeklubb (f.eks. Nidaros brukshundklubb) og kom på fellestreningene. Ingen instruktør som sier hva du skal gjøre, men du får alltid tips og råd om du vil :)

Vi bruker komandoen sitt, og da skal han sitte uten å røre føttene til siden helt til han får en ny kommando. Hvordan vil dere korrigere om han flytter på føttene?

I utgangspunktet ville jeg bare sakt nei, det er feil i en nøytral tone, flytta meg og valpen noen skritt bort og prøvd igjen. Lille valpen vet ikke enda hva som ventes av den, derfor ville jeg ikke korrigert det noe sterkere enn det :)

Er lat, så svarte inni quoten jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive plan over hva du trener på og hvordan det gikk er gull verdt :)

Jeg har begynt nå fordi jeg tok alltid ting litt hipp som happ og merker veldig ta det er letterre å nå mål og få fokuset riktig når jeg tar notater av treningen og sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode svar her, takker og bukker :)

Er lat, så svarte inni quoten jeg :)

Er allerede medlem av Nidaros Brukshundklubb! :D Det er der vi går på valpekurs også, planen er å bli mer aktiv i klubben etter hvert. Nå holder vi på å pusse opp hus og har begrenset med tid, så foreløpig blir det valpekurset på tirsdager og hjemmetrening ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...