Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Er jo på utkikk etter den neste rasen som kan passe inn hos meg når eg ein dag flyttar for meg sjølv, og har sett på Salukien, og eg er fortsatt temmeleg sikker på at eg endar opp med ein slik. Men når ein rotar rundt på finn.no kjem ein over mykje rart. Kom blant anna over Etnahunden som eg las litt meir om. Følte eg ikkje fant så alt for mykje informasjon om rasen (sikkert fordi det er svært få av dei i Noreg...), men vart jo litt nysgjerrig på rasen. På grunn av dens sterke jaktinstinkt som den kan ha, så blir det neppe noko Etnahund i hus med det første i vert fall.

Men nokon som har erfaring når det kjem til Etnahunden? Korleis dei er i kvardagen, korleis er lynnet, og når det kjem til trening (vanskelege eller lettlærte)?

Skrevet

Astrid her inne har jo en Etnahund.

Det jeg har fått høre fra Astrid er at de er lett trente hunder som ikke krever så alt for mye. Astrid trener lydighet med sin etnahund, og hun virker veldig motivert på leker. Astrid har jo også katt tror jeg, som etnahunden går fint i lag med, men noe mer om jaktinnstinktet deres vet jeg ikke. Salukien har jo mye jaktinnstinkt den også. De fryser en del på vinteren da, så du må kle på dem.

Skrevet

Astrid her inne har jo en Etnahund.

Det jeg har fått høre fra Astrid er at de er lett trente hunder som ikke krever så alt for mye. Astrid trener lydighet med sin etnahund, og hun virker veldig motivert på leker. Astrid har jo også katt tror jeg, som etnahunden går fint i lag med, men noe mer om jaktinnstinktet deres vet jeg ikke. Salukien har jo mye jaktinnstinkt den også. De fryser en del på vinteren da, så du må kle på dem.

Veit Salukien også har ein del jaktinstinkt, men slik eg las det verkar det som at Etnahunden har eit mykje kraftigare jaktinstinkt. Kle er null problem :P

Skrevet

Har bare sett en av de i hele mitt laaaange liv, og måtte jo såklart stoppe fyren og prate med han for å få vite mer.

Han sa at jaktinstinkt hadde den, men at han aldri hadde hatt noe problem med den, fordi den hadde super innkalling. Han sa også at den syntes det var litt kaldt her på høsten.

Jeg ble i alle fall betatt. Det var ganske så liten og utrulig grasiøs hund. :drool:

Skrevet

Ta kontakt med oppdretteren til Lundii, Astrid sin hund. Hun oppdretter både saluki og etna og kan nok fortelle deg i bøtter og spann :) Hun har en bruker her inne, Biscotti, men er nok lettere å nå på "privaten".

Skrevet

Ta kontakt med oppdretteren til Lundii, Astrid sin hund. Hun oppdretter både saluki og etna og kan nok fortelle deg i bøtter og spann :) Hun har en bruker her inne, Biscotti, men er nok lettere å nå på "privaten".

Takktakk :) Sendte ein mail til kennel Biscotti :)

  • Like 1
Skrevet

Og der fikk man svar også. Laaaangt svar. Verkar som at Etnahunden kan ha ein ørliten smule meir jaktinstinkt enn Salukien, men til gjengjeld er vist Etnahunden ein meir "brukshund" type som kan brukast til det meste, og som ikkje blir så fort lei som Salukien. Baaah, får ønske eg vinner i lotto ein dag og skaffar meg begge to etterkvart. :lol:

  • Like 1
  • 3 weeks later...
Skrevet

Hallo!

Eg eig kullbroren til Lundii som Astrid her inne eig av rasen Etnahund!=)

Kanonrase, han er hakket meir krevande enn Lundii(treng litt lenger turar for å slokne), men det har vel noko med kva me har lagt opp til sjølve også. I tillegg er han mykje større enn ho er=)

Ingen tvil om at han har jakt i seg, me har hatt tre uhell (nesten eit år sia sist) der to spurvar(i inngjera hage) og ei skogsdue (han hadde langline på, men eg oppfatta ikkje at han brått gjekk fra å springe etter ballen til å jage fugl i gras) har mista livet.

Men no er innkallingen så bra at eg føler meg trygg sjølv om det skulle vere fuglar i nærleiken.

Han er ein kjempefin hund, glad i å lære , men kan bli litt vel ufokusert til tider(men ikkje i samme kategori som salukiane eg har møtt) sikker på at han kunne ha lært langt meir enn han kan viss eg hadde gjort ein innsats, men eg har hund først og fremst for tur og selskap. Lærte han "gje labb" for nokon veker sia berre for å sjå kor fort det gjekk, null stress det=)

Har også tenkt å byrja med ag om eg finn ein egna plass å trene der eg skal flytte, trur det blir toppen!

Eg kan anbefale Etnahund på det varmaste!

Hadde tenkt å legge ut bilde av Mayhem og Lundii så du fekk sjå str. forskjell, men det får eg ikkje til, så eg gjer det når eg finn ut av det=)

Skrevet

Trur eg fekk det til! Lundii og Mayhem = stoooor forskjell=)

Fekk ikkje opp bilde :/

Men valget har falgt på Salukien. Men når eg skal ha hund igjen etter det ein gong, så er nok etnahund eit stykke oppe på lista i vert fall :D

Skrevet

Fekk ikkje opp bilde :/

Men valget har falgt på Salukien. Men når eg skal ha hund igjen etter det ein gong, så er nok etnahund eit stykke oppe på lista i vert fall :D

Prøver ein gong til fordi dei er så vakkre=)

Ein gong i framtida skal eg ha saluki også! Eller greyhound, eller borzoi, ehh ja=)

post-7778-0-55637700-1320625570_thumb.jp

Skrevet

Prøver ein gong til fordi dei er så vakkre=)

Ein gong i framtida skal eg ha saluki også! Eller greyhound, eller borzoi, ehh ja=)

Får fortsatt opp at eg ikkje har tillatelse til og sjå bilde :huh:

Skrevet

Veit Salukien også har ein del jaktinstinkt, men slik eg las det verkar det som at Etnahunden har eit mykje kraftigare jaktinstinkt. Kle er null problem :P

Dette varierer nok noe mellom individene, men tror det er vanskelig å si om den ene eller den andre hunden har mest jaktinstinkt - begge er opprinnelig jakthunder som er avlet for å jakte selvstendig.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...