Gå til innhold
Hundesonen.no

LP trening


charlotte

Recommended Posts

Skrevet

Har vært på lydighetstrening i dag, i Tønsberg. For første gang har jeg hatt kontakt med Lisa selvom det har vært andre hunder der, og hun utførte nokså enkle øvelser som fri ved fot, sitt under marsj og sitt/ligg avstandskommando. Er kjempefornøyd! Så nå gjelder det å trene mer organisert, slik at hun ikke dåner når det kommer andre hunder i bildet.

Men et par spørsmål:

Hvor tidlig begynte dere å lære inn ruta, hopp, neseprøve og apport over hinder?

Hva gjorde dere første gangen dere presenterte hunden for neseprøve?

Hvilke øvelser består bronsemerkeprøva av?

Skrevet
Har vært på lydighetstrening i dag, i Tønsberg. For første gang har jeg hatt kontakt med Lisa selvom det har vært andre hunder der, og hun utførte nokså enkle øvelser som fri ved fot, sitt under marsj og sitt/ligg avstandskommando. Er kjempefornøyd! Så nå gjelder det å trene mer organisert, slik at hun ikke dåner når det kommer andre hunder i bildet.  

Men et par spørsmål:  

Hvor tidlig begynte dere å lære inn ruta, hopp, neseprøve og apport over hinder?  

Hva gjorde dere første gangen dere presenterte hunden for neseprøve?

Hvilke øvelser består bronsemerkeprøva av?

Så morro at det gikk bra da! :) Er det vanlig lp trening du trener eller klikker?

Men et par spørsmål:

Hvor tidlig begynte dere å lære inn ruta, hopp, neseprøve og apport over hinder?

Vicky kunne ruta da hun var 4 mnd, samme med neseprøvene. Apport over hinder er jeg litt usikker på. Husker ikke helt.

Hva gjorde dere første gangen dere presenterte hunden for neseprøve?

Tja, jeg bare la først ut en. Jeg lærte henne at det var kjempe morro, også neste dag la jeg ut 4. Hun hentet dem med glans! Belønte med ros(egentlig er jo å få apprtere i seg selv en belønning) :)

Hvilke øvelser består bronsemerkeprøva av?

Det er vel nesten som i klasse en, bare forenklet. Og litt færre øvelser. Husker det ikke helt riktig nå.

Skrevet

Bronsemerket:

1. Visning av tenner

2. Lineføring

3. Fri ved foten

4. Dekk fra holdt

5. Innkalling fra sitt

6. Stå under marsj

7. Enkelt dekk 2 minutter

8. helhetsinntrykk

Skrevet
For første gang har jeg hatt kontakt med Lisa selvom det har vært andre hunder der, og hun utførte nokså enkle øvelser som fri ved fot, sitt under marsj og sitt/ligg avstandskommando.

Enkle øvelser du :)

Det eneste jeg får trent på Loke når det er andre hunder i nærheten er stå-dekk og utgangstilling :)

Imponert over dere jeg :D

Skrevet

Så moro at det gikk bra da! :) Er det vanlig lp trening du trener eller klikker?

Men et par spørsmål:

Hvor tidlig begynte dere å lære inn ruta, hopp, neseprøve og apport over hinder?

Vicky kunne ruta da hun var 4 mnd, samme med neseprøvene. Apport over hinder er jeg litt usikker på. Husker ikke helt.

Hva gjorde dere første gangen dere presenterte hunden for neseprøve?

Tja, jeg bare la først ut en. Jeg lærte henne at det var kjempe moro, også neste dag la jeg ut 4. Hun hentet dem med glans! Belønte med ros(egentlig er jo å få apprtere i seg selv en belønning) :)

Hvilke øvelser består bronsemerkeprøva av?

Det er vel nesten som i klasse en, bare forenklet. Og litt færre øvelser. Husker det  ikke helt riktig nå.

Bruker ikke selve klikkeren, men det er kun positiv forsterkning/neagtiv straff det går i.

Ang neseprøva; hunden skal jo ikke hente alle, kun den som fører har tatt på. Derfor lurer jeg litt på fremgangsmåten..

Skrevet

Bruker ikke selve klikkeren, men det er kun positiv forsterkning/neagtiv straff det går i.

Ang neseprøva; hunden skal jo ikke hente alle, kun den som fører har tatt på. Derfor lurer jeg litt på fremgangsmåten..

legg kun ut èn i begynnelsen. Ikke fler. Senere legger du ut fler.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...