Gå til innhold
Hundesonen.no

Dep.nr/åpen stambok - hva er dette?


Zitka
 Share

Recommended Posts

Sitter og leser litt i utstillingsreglene, utrolig hva man gjør istedenfor å gjøre lekser ja :whistle:

Og satt og leste om vaksinering, og på neste punkt står det dette:

3.5 Dep.nr/åpen stambok

Hunder av raser hvor stamboken er åpen, eller hunder som NKKs Hovedstyre har gitt dispensasjon for, kan gis et ”dep.nr.” og stil‐ les ut, mot deponering av registreringsavgift. Oppnår hunden nødvendig premiegrad, ut‐ steder NKK registreringsbevis. En hund kan kun stilles ut en gang på denne måte. Eneste unntak er hunder som får betegnelsen KIP (kan ikke premieres). Oversikt over gjeldende bestemmelser for de enkelte raser og adgang til ”dep.nr” fås ved henvendelse til NKK.

Hva er åpen stambok? og hvilke raser gjelder dette for? Jeg absolutt ikke forstå :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder ofte for raser som ikke har vært registrert, raser som deles og andre tilfeller hvor rasen har eksistert uten å være FCI-godkjent eller registrert i NKK.

For eksempel er dansk-svensk gårdshund og jack russel terrier slike ung raser, hvor en gjorde det mulig i en begrenset periode å få registrere individ uten stamtavle om de fikk et utstillingsresutlat som viste at de lignet på rasen en ønsket å få de registrert som.

Dette gjøres altså for å få registrert flest mulig individ og få en større avlsbase på unge, nyetablerte raser.

Hvis for eksempel amerikansk bulldog ble en FCI-godkjent rase, ville en overføre registreringen de har i andre register til NKK, og da ikke stille de samme kravene som det er til kullregistrering i dag - for eksempel vil det for enkelte være vanskelig å dokumentere linjene bakover i tre generasjoner. Men dette gjør en kun i begrensede perioder så en ikke skal kunne avle utenom og innenfor NKK i lang tid, men tvert imot få muligheten til å få med seg de hundene som aldri har vært registrert før.

Jeg mener å huske at grønlandshund også er en rase som har åpen stambok, altså at en kan få registrert de uten full stamtavle. Dette gjelder for eksempel importer, som er verdifulle for nytt blod i en tallrik liten rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh okay.. Dette har jeg faktisk hørt om..

Er dette ofte dette skjer? Vil dette feks skje for lancashire heeler hvis den blir fci-godkjent?

Nei, dette skjer ikke ofte.

Jeg vet ikke om det vil skje - rasen registreres jo som normalt i NKK per i dag, men om det finnes mange individ rundt om uten stamtavle, er det vel opp til raseklubben å søke NKK om åpen stambok for en periode - antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette skjer ikke ofte.

Jeg vet ikke om det vil skje - rasen registreres jo som normalt i NKK per i dag, men om det finnes mange individ rundt om uten stamtavle, er det vel opp til raseklubben å søke NKK om åpen stambok for en periode - antar jeg.

ahh okay :)

Takk for svar ;) Hva er det du ikke vet, SFX (selv om du alltid vil være emma for meg :whistle: ) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mudi er også en rase med åpen stambok. Der kan hunder fra landsbygda innmønstres og registreres, ved at de gjennomgår en bedømming av en dommer. De blir da gitt et R-reg.nr., som viser at dette er hunder som er innmønstret, og avkom etter disse får også en R i reg. nr til de har 3 fulle generasjoner å vise til, da får de normale reg.nr. Hunder som ikke har tre fulle generasjoner i stamtavlen kan ikke blir Int ch., ellers har det ingen ting å si.

Det positive er at man på denne måten kan få tilgang på nytt blod på en unik måte.

Det negative er at noen av de innmønstrede hundene egentlig er hunder med kjente forfedre, bare at oppdretterene ikke ha tatt seg bryderiet med å registere dem.

Det er nokså vanlig i Ungarn at hele kull eller deler av kull ikke registreres. Veldig trist da man går glipp av mye avlsmateriale, eller at man står i fare for å avle på nærere beslektede individer enn hva man tror i utganspunktet.

Det er en kjempe fordel om man klarer å grave opp hele eller deler av stamtavlen på hundene om det er mulig.

Jeg skulle ønske vi kunne få lov til å gjøre noen utkryssninger med feks Hrvatski Ovcar, som er en så og si identisk rase, eller med andre lignende raser for å få ned innavls% innimellom, som nevt over med hollender/malle osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rase, pyreneisk gjeterhund, har også åpen stambok og fortsatt hentes det individer i fra pyreneerne som blir "inntypet".

Hunder som ikke har tre fulle generasjoner i stamtavlen kan ikke blir Int ch., ellers har det ingen ting å si.

I følge FCI kreves det også tre synlige ledd i stamtavlen får å stille på agility VM - vil tro det også gjelder for LP.

Vet at i Sverige var det en pyrre som ikke fikk adgang til det svenske agilitylandslaget pga den manglet det siste leddet i stamtavla på farssiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det an da? Det vil jo være blandingshunder da.. Så man får registrert blandingshunder som ligner på HG?

Mulig jeg misforstår deg, men en får ikke registrert hvilken som helst blandingshund som ser ut som HG.

Det er flere raser en kan blande to raser og likevel få registrert - et eksempel er for eksempel pudler og dachser som kan parres på tvers av størrelsene, med visse regler. Det er også to harehunder en blander, om det er haldenstøver og dunker, mon tro? - en gjør det for å få ny og større genpool, men en gjør det selvfølgelig ikke generasjon etter generasjon eller generasjon, og det er da mellom to raser som ellers er veldig like på mange måter.

Dette kan altså kun gjøres på raser hvor begge foreldrene har stamtavle og det er av NKK gitt rom for en slik løsning. Jeg kan ikke parre min berner med en grosser schweizer sennenhund, og registrere valpene med pels som bernere og valpene uten pels som grossere. Mens på st. bernhardshund kan en få både langhåret og korthåret i samme kull, og valpene registreres deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår deg, men en får ikke registrert hvilken som helst blandingshund som ser ut som HG.

Det er flere raser en kan blande to raser og likevel få registrert - et eksempel er for eksempel pudler og dachser som kan parres på tvers av størrelsene, med visse regler. Det er også to harehunder en blander, om det er haldenstøver og dunker, mon tro? - en gjør det for å få ny og større genpool, men en gjør det selvfølgelig ikke generasjon etter generasjon eller generasjon, og det er da mellom to raser som ellers er veldig like på mange måter.

Dette kan altså kun gjøres på raser hvor begge foreldrene har stamtavle og det er av NKK gitt rom for en slik løsning. Jeg kan ikke parre min berner med en grosser schweizer sennenhund, og registrere valpene med pels som bernere og valpene uten pels som grossere. Mens på st. bernhardshund kan en få både langhåret og korthåret i samme kull, og valpene registreres deretter.

Jeg tenkte hvis man blandet malle og HG jeg.. Det er jo liksom ikke snakk om to forskjellige belgere engang :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg tenkte hvis man blandet malle og HG jeg.. Det er jo liksom ikke snakk om to forskjellige belgere engang :huh:

Tja - om man kaller hollenderen malle eller belger er vel ett fett, det er samme opphavet uansett hvordan man vrir og vender på det - derfor er det også etter søknad lov å krysse inn malinois. Dette fordi avlsbasen på hollenderen er så liten at om man ikke gjør det så vil den dø ut.

Belgere har forøvrig lukket stambok, men kryssparing kan foretas etter søknad og godkjenning fra raseklubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - om man kaller hollenderen malle eller belger er vel ett fett, det er samme opphavet uansett hvordan man vrir og vender på det - derfor er det også etter søknad lov å krysse inn malinois. Dette fordi avlsbasen på hollenderen er så liten at om man ikke gjør det så vil den dø ut.

Belgere har forøvrig lukket stambok, men kryssparing kan foretas etter søknad og godkjenning fra raseklubben.

åja.. trodde nemlig ikke at hollenderen hadde samme opphav som belgere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...