Gå til innhold
Hundesonen.no

Halsbånd


Gina
 Share

Recommended Posts

Jeg har en Rottweiler og har gått til innkjøp av helstrup kjetting.

Fikk så høre av ei venninne at dette ikke er lov å bruke. Stemmer dette? Det blir jo solgt og kjøpt støtt og stadig!

En annen person sa det var lurt av meg å bruke dette, hvertfall med tanke på utstillingstrening.

Blir litt småforvirra her jeg sitter...

Er det noen lov som sier at det ikke skal brukes? Eller er det opp til hver enkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helstrup kjetting til min hund, men det blir brukt i tillegg til selen, rett og slett fordi hun er en liten utbryter-mester hvis hun vil. Vanlig helstrup er ikke forbudt, men tror at helstrup/halvstrup med "tagger" innover er forbudt i Norge...

Hvorvidt man burde bruke helstrup til daglig er en annen sak (hvis hunden drar mye).

Har sett mange utstillings-folk bruker helstrup ja, noen helt oppunder orene for aa "lofte" hodet opp og strekke halsen paa hunden. Ville ogsaa tro at det ser finere ut med det, enn aa bruke et halvstrup med 1-2 ekstra ringer som "forstyrrer" osv, men jeg er ikke noe kjent med utstillingsverden, saa taa det jeg sier med en klype salt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Rottweiler stilles gjerne i langlenket strupelenke, men da festet slik at den ikke struper hunden.

mira11_2.jpg

Strupelenke er ikke forbudt å bruke på hunden, men meningen med lenka er at man skal bruke den under trening og da med korte korrigerende rykk. Det lønner seg å trene hunden til å gå pent uten å trekke. Strupelenke kan være greit for å holde hunden tilbake dersom den skulle finne på å trekke, men en Rottweiler uten trening med å gå pent vil ikke la seg affisere så mye av en strupelenke som ligger rundt halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...