Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg er redd for hunden min


cameii
 Share

Recommended Posts

Jeg kan vel trygt si at vi har problemer med Buster hjemme (Buster er 1 og et halvt år ca). Pappa jobber offshore (2 uker ute og 1 måned inne, + skole og kurs etc), og han er den eneste som Buster lyder. Buster er nemlig veldig glad i å stjele ting. Da er det lett for pappa å gå og ta det i fra han, enkelt og greit uten krangling, og så få han til å legge seg ned etc.

Når jeg prøver å ta noe i fra han, begynner han å knurre til meg og av og til bite. Hvis jeg nå får tatt det i fra han på en eller annen måte (det blir som regel å ta det i fra han når han ikke ser), så blir han sint og følger etter meg mens han biter. Og da mener jeg ikke nafsing, men knurring og biting. Det er veldig skremmende og gjør veldig vondt, som resulterer i at jeg er redd for å ta igjen.

På viderekommende hundekurs sa treneren at vi skulle gi han en godbit og få han til å slippe det han har stjålet. Det har vi prøvd ut i flere uker nå, men til ingen nytte. Vi har forstått at det ikke hjelper å gi han godbit når han stjeler, i hvert fall ikke på den måten vi gjør det. Jeg er redd for at han er på tur til å bli en aggressiv hund, men jeg vil aldri omplassere han. Så klart er vel det eneste løsning til syvende og sist, men jeg vil vite at jeg har prøvd ALT jeg er i stand til før jeg gjør noe slikt. Jeg elsker jo Buster, han er tross alt hunden min.

Derfor kunne jeg gjerne tenkt meg tips etc om hvordan jeg får ting i fra han og hvordan jeg får han til å lyde meg (han lyder meg ikke med mindre jeg har en godbit.) Tips mot hvordan man unngår at han blir aggressiv (eller er han allerede aggressiv?) ville også vært greit.

Og tror dere at det ville hjulpet å kastrere han?

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering er ikkje ei sikker løysing til alt. Hunden kan forandre atferd til det positive, men han kan også forbli som han er, ingen garanti. Når han begynner å knurre om du skal ta i frå han noko, trekker du deg unna?

For det høres på ein måte ut som at faren din er øvst på rangstigen, så kjem bikkja, så du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som hunden deres har et forhøyet ressursforsvar. Kastrering er ikke det som løser dette, men TRENING :)

Det ene du bør gjøre er å fjerne muligheten for hunden å stjele "typiske" ting. Legg "standard-ting" hunden liker å stjele inn i skap og skuffer, opp i høyden eller lukk det inn på andre rom.

Hva gjør hunden med gjenstandene den stjeler? Ønsker den oppmerksomhet? Tygger den? Er det mat den helst tar?

Dere går tydeligvis kurs. Hva med å la intruktøren lære deg hva h*n mener du skal trene på dette problemet? Lære deg prinsippene skikkelig samtidig som instruktøren viser i praksis? Denne instruktøren kjenner jo både hunden og dere, og ser dere i et samspill. Det er jo også det aller beste når man søker råd.

Jeg hadde villet trene inn en slippkommando med HØY POSITIV motivasjon for å slippe, i tillegg lekt den velkjente bytteleken, og deretter generalisert begge øvelsene både utendørs og innendørs. Jeg liker å ha en hund som har LYST til å slippe. På den måten slipper man slike konflikter som hvis man bruker straff eller trussel om straff på en slipp, spesielt når noen som ikke lyser av samme innbitte viljen som jeg gjør - og som ønsker en gjentand min hund har fanget :P Min hund slipper selv for små barn, dette fordi jeg har trent dette inn positivt.

Hvis du ønsker at jeg skal forklare hvordan man trener dette positivt, så gi meg en lyd. Jeg kan fint beskrive i detalj som et forslag Jeg regner med det hagler inn med råd om bruk av "du er sjefen"-opplegg, og det kan se ut til at folk flest liker en quick-fix og foretrekker slike løsninger framfor å trene på det. Det er litt dumt på slike problemstillinger som denne, for du kan risikere å trigge ressursforsvaret ytterligere. Kanskje kan du bruke "dominans" og fjerne symptomet - men årsaken ligger under og ulmer likefullt etterpå.

Uansett, lykke til :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun når han har stjelt ting han er slik? Er det spesielle ting han stjeler/tar/henter (sko, puter, klær ol) eller kan det være hva som helst? Stjeler han det for å ødelegge eller leker han med det? Hvordan gir dere godbiten, jeg tror treneren har bedt dere om å bytte det han har stjelt mot en godbit, altså at det blir litt mer; "se her, du får denne om jeg får den". Da må dere også huske at det ikke er nok med en liten tørr godbit, det må være noe som frister og er godt, en mini pølse, en halv kjøttkake, et griseøre ol. Positiv bytting som hundevennen også skriver :)

Alderen hans tilsier også at han er i puperteten og nok tester grensene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering er ikkje ei sikker løysing til alt. Hunden kan forandre atferd til det positive, men han kan også forbli som han er, ingen garanti. Når han begynner å knurre om du skal ta i frå han noko, trekker du deg unna?

For det høres på ein måte ut som at faren din er øvst på rangstigen, så kjem bikkja, så du...

I boken min av Anders Hallgren står det at ALLE ulver/hunder knurrer på hverandre, uansett rang - om de ikke stoler på hverandre. Selv de ranghøye viker vekk fra de ranglave om de knurrer og de vinner faktisk tillit på det :)

Du kan jo selvsagt prøve å korrigere det bort, men hvis du er redd fra før av, er nok sjansen stor for at ting blir værre. Du må være trygg og rolig, men bestemt og det innbiller jeg meg at ikke er like lett å "fake".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hunden din har et ressursforsvar og det er ikke det samme som å være agressiv. Det er sikkert mange lure mennesker her inne som kan hjelpe deg. Det å bytte med hunden kan fungere, men det må jo gjøres riktig. Jeg er nok ikke så lur, men dette gjør jeg: Har hunden stjålet, brøler jeg og sparker unna det hunden har tatt om jeg ikke tør å ta hendene ned mellom "bytte" og hundekjeft og neimen om bikkja får noen godbit for å stjele. Når jeg har sparket "hva det nå er" unna bikkjekjeften, plukker jeg det opp mens jeg knurrer og så kaster jeg det i søpla og snakker ikke mer om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som hunden deres har et forhøyet ressursforsvar. Kastrering er ikke det som løser dette, men TRENING :)

Det ene du bør gjøre er å fjerne muligheten for hunden å stjele "typiske" ting. Legg "standard-ting" hunden liker å stjele inn i skap og skuffer, opp i høyden eller lukk det inn på andre rom.

Hva gjør hunden med gjenstandene den stjeler? Ønsker den oppmerksomhet? Tygger den? Er det mat den helst tar?

Dere går tydeligvis kurs. Hva med å la intruktøren lære deg hva h*n mener du skal trene? Lære deg prinsippene skikkelig samtidig som denne viser i praksis? Denne instruktøren kjenner jo både hunden og dere, og ser dere i et samspill. Det er jo også det aller beste når man søker råd.

Jeg hadde villet trene inn en slippkommando med HØY POSITIV motivasjon for å slippe, lekt bytteleken og deretter generalisert begge øvelsene både utendørs og innendørs. Jeg liker å ha en hund som har LYST til å slippe. På den måten slipper man slike konflikter som hvis man bruker straff eller trussel om straff på en slipp, når noen som ikke lyser av samme innbitte viljen som jeg gjør :P Min hund slipper selv for små barn, dette fordi jeg har trent dette inn positivt.

Hvis du ønsker at jeg skal forklare hvordan man trener dette positivt, så gi meg en lyd. Jeg regner med det hagler inn med råd om bruk av "du er sjefen"-opplegg, og det kan se ut til at folk flest liker en quick-fix og foretrekker slike løsninger framfor å trene på det.

Uansett, lykke til :)

Hm, du kan jo kanskje si meg hvordan du trener dette? Det kan jo være en ide, jeg er åpen for alle forslag... ;-)

Til andre: Gjerne kom med flere forslag, jeg setter stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har skrevet masse om dette tidligere i sommer, også om hvordan dere har det hjemme og aktivitetsnivå... Ble det ikke noe av det kurset i August, fikk dere ikke hjelp der? Og har du og Buster startet på Agillety?

Jo, det kurset har pågått en stund.... Vi har spurt om dette med stjelingen, og da foreslo treneren å bytte mot en godbit etc. Og når det gjelder agillety, så har vi ikke fått begynt på det enda nei. Vi bor i en relativt liten by så jeg kan ikke si det er mange tilbud her, men jeg skal definitivt bringe det opp på banen igjen og se om vi får gjort noe med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det kurset har pågått en stund.... Vi har spurt om dette med stjelingen, og da foreslo treneren å bytte mot en godbit etc. Og når det gjelder agillety, så har vi ikke fått begynt på det enda nei. Vi bor i en relativt liten by så jeg kan ikke si det er mange tilbud her, men jeg skal definitivt bringe det opp på banen igjen og se om vi får gjort noe med det :)

Hvis dere fortsatt går på dette kurset så spør treneren om du kan få noen ord med h*n før eller etter neste kurskveld. Fortell at du er oppriktig bekymret og redd, også hvordan Buster oppfører seg mot broren din. Fortell hvordan dere oppfattet trenerens tips om bytting når han stjeler, hvordan dere gjør det og fortell at dette ikke hjelper. Om dere da gjør det "feil" må dere få denne treneren til å vise dere :) Skulle det være så at treneren blir dere svar skyldig, eller ikke helt kan hjelpe, spør om h*n kan anbefale en annen trener eller om det finnes noen i din by som er god på problemadferd. Få trenere til å forstå at dette er alvor og at du er bekymret for at dere ikke makter å ha Buster om forsvaret han får lov å videreutvikle seg.

PS: jeg synes denne hunden har veldig mye likhetstrekk med en hund av samme rase her i min by... kan det være fra samme kullet tro, hemmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: jeg synes denne hunden har veldig mye likhetstrekk med en hund av samme rase her i min by... kan det være fra samme kullet tro, hemmmmm

Det er i alle fall en del spesiell avl på g på rasen synes jeg, så jeg håper nesten det er tilfellet. Ikke meningen å dømme noen, men jeg som nå har fulgt rasen i nærmere åtte år blir stadig mer bekymret over hva jeg hører om dårlig gemytt og helse...

Ellers har jeg ingen gode råd. Men jeg synes også det du beskriver høres ut som ressursforsvar. Det er ikke uvanlig at rasen har en del av det, dog ikke i ekstrem form. Det er oftest vakt av hus og hage osv. som er typisk.

Håper dere finner en løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest den tråden, så vil jeg si at dere har en hund dere ikke lengre bør ha.

Her bør dine foreldre gå inn i seg selv å finne ut om dere virkelig burde beholde hunden.

Om den bare lyder din far, når han er fysisk streng, så har dere et stort problem.

Denne hunden kan bli farlig, og jeg som mor ville fjernet hunden umiddelbart, for det høres ikke ut som at dere har de rette ressursene til denne hunden, dessverre :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kan det virke som at han forventer at det skal gjøre vondt når dere prøver å ta fra han det han har stjålet og dermed forsvarer seg.. her ville jeg begynt med å øke hundens tillit til dere før jeg begynte å trene på slipp.. I mellomtiden får dere bare sørge for at han ikke får muligheten til å stjele noe

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...