Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie

Cavalier&Collie

Recommended Posts

Skrevet

Alle hunder bør være over et år før man begynner med agility, og i tillegg så vil de fleste hundeklubber at hunden har bronsemerket før man får bli med på grunnkurs i agility.

Skrevet

Bronsemerket er et bevis på at du og hunden din går den letteste klassen i lydighet.

De aller fleste hundeklubber/hundeskoler/raseklubber arrangerer bronsemerkekurs med bronsemerkeprøve på slutten av kurset.

I denne klassen av lydighet er det forskjellige øvelser:

- Innkalling fra sitt

- Stå under masj

- Enkelt dekk 2 minutter

- Fri ved foten

- Dekk fra holdt

- Visning av tenner

- Lineføring

- Og i tillegg regnes helhetsinntrykket.

Regler osv finner du på http://www.nkk.no.

Om jeg ikke tar helt feil er det et kort bronsemerkekurs med avsluttende prøvep å NKKUs sommerleir også.

Og selv om du finner en klubb som ikke krever bronsemerket så er det jo en klar fordel å ha en nokså lydig hund i agility.

Skrevet

Hunden må være over 9 mnd, og den menneskelige deltageren må være over 13.

På sommerleiren får du velge to av tre aktiviteter som du får være med på. Da kan du velge mellom juniorhandling (utstilling altså), agility og lydighet (bronsemerket). Hunden trenger ikke å kunne noe som helst agility om du velger det, men det er greit å ha de grunnleggende hverdagslydighetsøvelsene inne. :wink:

Skrevet

På sommerleiren tenker du? Det vet jeg ikke, men regner med vi får all sånn informasjon når det er påmelding.. Kommer visst mer info om sommerleiren i neste nummer av Hundesport, og ellers så får man følge med på NKKU sin side på www.nkk.no.

Skrevet

ÅÅÅH!

Jeg må få meldt meg inn i NKKU først!

Tenk om det ikke blir plass til meg!

Jeg har fått giro, men mamma vil ikke betale før 1. mars! *argh*

Skrevet

Da er det bare å begynne med burtrening gitt. :wink:

Forresten: Noen som vet om man må ha med eget bur? Regner egentlig med det, må vel ta det med på toget uansett.. Men buret til Tinka er stooort.. Hehe.. :roll:

Agilityen på sommerleiren er vel bare for moro skyld, og grunnlaget for videre trening. De starter jo ikke akkurat med det vanskeligste i agility.. :wink:

Skrevet

Forresten: Noen som vet om man må ha med eget bur? Regner egentlig med det, må vel ta det med på toget uansett.. Men buret til Tinka er stooort.. Hehe.. :roll:  

:wink:

Buret vi har er også kjempe stort.. :roll:

Skrevet

Vi får bestille togtur senere.. De har ikke satt opp rutetabellene lenger enn til 11.6 på nsb.no ennå. Men.. Noen som vet sånn ca når det er oppmøtetidspunkt på Frya leir? Enten kommer jeg ti over tolv til Ringebu, eller så må jeg dra dagen før.. Og et annet problem blir å få med bikkja, buret, bagasjen og meg selv de 5 kilometerne fra Ringebu til Frya. Hehe.. :roll:

Kanskje søstra mi, mamma og pappa sier seg frivillige til å tilfeldigvis ta en Oslo-tur med bil den uka? :(

Skrevet

Kjøp - eller fort deg å bli kjent med noen som har hundebur. :( Vet at man kan få kjøpt billige, enkle hundebur. Husker bare ikke hvor akkurat nå..

Men du? Du er 12, ikke sant? Blir du 13 før leiren da eller? For ellers må du jo vente til neste år.. :wink:

• 2 weeks later...
Skrevet

Du må ha med eget bur:)

Har også kjempestort stålbur (nest største typen i Norge). Tar tog fra Oslo tror jeg, siden jeg skal på en del hundeutstillinger i østfold på den tiden:)

Valgte agility i fjor jeg:)

Siste dagen på leiren fikk vi prøve å ta bronsjemerket i agility og lydighet.

Og gjett hvem som fikk til agilitymerket!!! Var mange som prøvde seg, men bare noen få som fikk det til :roll: Etterpå fikk Cita masse skryt av vår engelske trener, Tamzin, som hadde hatt høye forrhåpninger til Cita på brosjemerkeprøven:)

Har bronsjemerket i lydighet også:D

Benedicte

Skrevet

Jeg og mange andre (guro, annette, kjersti, joakim osvosv) møtte opp på leiren dagen før det hele "begynte". Så fikk vi overnattet der og blitt godt kjent:) Vi måtte betale ekstra for rom og mat første dagen tror eg :?

På mandagen kom de fleste, men jeg syns det var kjekt å komme søndagen:) Da fikk jeg nemlig bli kjent med noen først, slik at ikke alle sammen kom samtidig på mandagen.. Litt vanskelig å hilse på 20 mennesker og hunder på en gang:)

Benedicte

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...