Gå til innhold
Hundesonen.no

Bading av valp


marte
 Share

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle prøve å bade lille valpen. Trodde dette kom til å gå fint ettersom han alltid går i vanndammene ute, men når vi kom inn på badet og i badekaret ble vannet veldig skummelt. Selv om jeg satt oppi med han og bare hadde i bitte litt vann så han kunne kjenne på det.

Noen som har noe gode råd ang dette. skal jeg bare fortsette å sitte oppi der med han og kose og gi godbit til han synes det er greit.

Er første valpen min så må spørr, for jeg vil gjøre det mest mulig riktig og ikke skremme han på noen måte : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg putter mine oppi, har gjerne et retrieverkobbel eller bånd på og bare holder de rolig og roser. De må bare finne seg i det og blir du nervøs og diller og tar ut og inn etc vil valpen bli nervøs. Husk at du burde bruke dusjhode til å vaske valpen med og ikke fylle karet slik vi mennesker bader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Anette sier, ikke dill. Putt valpen oppi, på med bånd hvis det trengs- Dusj den, ros og bli ferdig.

funket tilogmed med krakilsk border collie og en berner sennen som ikke helt var enig om at å dusje var det beste :)

Mine vet hva jeg vil nå og står lydige i dusjen selvom de ikke nyter det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere hatt hunder som ikke har likt å dusje, og da har jeg alltid brukt metoden "Vil Du Ikke Så Skal Du".

Da min nåværende hund var valp bestemte jeg meg for å få en hund som likte å dusje, og for å sikre det så la jeg i litt tid i det da den var valp. Jeg begynte å ta den i dusjen bare for å stå der. Gjorde det til korte og hyggelige stunder slik at den gradvis forble trygg i det som skulle komme.

Jeg begynte så å trene inn en kommando på å gå i dusjen mens jeg var på badet. Brukte små godbiter og shapet inn kommandoen. Valpen elsket denne leken. Så begynte jeg å skru på vannet litt vekke fra valpen mens den sto i dusjen og gjorde den litt nysgjerrig. De neste gangene spylte jeg beina og vi koste oss godt med håndkler og små godbiter :) Så dusjet jeg hele valpen. Da syntes den hele dusjen var så stas at det å bli klissvåt var bare kjekt. Det å bli tørket mens jeg pratet koselig med den var også en slager, og det var en meget glad og fornøyd valp :)

I snart seks år har jeg nytt godt av å gi kommandoen "dusjen" når jeg kommer hjem med en skitten monsterhund, og da går han og stiller seg i dusjen, og der står han som et lys og venter. Veldig behagelig og praktisk for meg! Fint for hunden også sikkert, som slipper å mene at dusj er ubehagelige greier.

Hva jeg anbefaler? Jo, jeg anbefaler å bruke bittelitt tid på tilvenning av situasjonen, og så nyter dere godt av det i mange, mange år etterpå! Hunder du må nærmest tvinge inn i dusjen og som står der og mener det er fæle greier - sånne er ikke så gøy å dusje, synes nå jeg ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere hatt hunder som ikke har likt å dusje, og da har jeg alltid brukt metoden "Vil Du Ikke Så Skal Du".

Da min nåværende hund var valp bestemte jeg meg for å få en hund som likte å dusje, og for å sikre det så la jeg i litt tid i det da den var valp. Jeg begynte å ta den i dusjen bare for å stå der. Gjorde det til korte og hyggelige stunder slik at den gradvis forble trygg i det som skulle komme.

Jeg begynte så å trene inn en kommando på å gå i dusjen mens jeg var på badet. Brukte små godbiter og shapet inn kommandoen. Valpen elsket denne leken. Så begynte jeg å skru på vannet litt vekke fra valpen mens den sto i dusjen og gjorde den litt nysgjerrig. De neste gangene spylte jeg beina og vi koste oss godt med håndkler og små godbiter :) Så dusjet jeg hele valpen. Da syntes den hele dusjen var så stas at det å bli klissvåt var bare kjekt. Det å bli tørket mens jeg pratet koselig med den var også en slager, og det var en meget glad og fornøyd valp :)

I snart seks år har jeg nytt godt av å gi kommandoen "dusjen" når jeg kommer hjem med en skitten monsterhund, og da går han og stiller seg i dusjen, og der står han som et lys og venter. Veldig behagelig og praktisk for meg! Fint for hunden også sikkert, som slipper å mene at dusj er ubehagelige greier.

Hva jeg anbefaler? Jo, jeg anbefaler å bruke bittelitt tid på tilvenning av situasjonen, og så nyter dere godt av det i mange, mange år etterpå! Hunder du må nærmest tvinge inn i dusjen og som står der og mener det er fæle greier - sånne er ikke så gøy å dusje, synes nå jeg ;)

Sånn ca som dette gikk vi også fram med GG :)

Skal ikke påstå at ha er loggrende glad når han går inn der, men han gjør det frivillig med høy haleføring og uten frykt. Han kan finne på å logre om han får skikkelig massasje, men han er strålende happy når han er ferdig og kan leke med hånduken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tro på å gjøre det så bagatellmessig som mulig for hunden. Ikke gjøre noen "big deal" utav det - DET er i alle fall en god måte å lage problemer for seg selv (og hunden)..

De første bad..

Ha alt innenfor rekkevidde - shampo, håndklær, evt. bånd på hunden.

Sett deg ved siden av, hunden i dusjen (jeg har fliser der så det er ikke glatt - hvs du ikke har det, bruk f.eks. et vått håndkle eller en dusjmatte under hunden).

La dusjen renne litt ved siden av valpen, mens du koser litt (men IKKE mye!), hold godt tak i valpen og begyn å dusje forsktig. Jeg synes det er enklest å dusje bak på den først, bakben, oppover hoften, over ryggen, frambena og så nakke og evt. veeeldig forsiktig - hodet. PASS på temperaturen (omtrent som det du selv liker - kanskje LITT kaldere, hvis du vet at du pleier å dusje veldig varmt).

En hånd holder hunden (men den står selv), den andre dusjer og så shamponerer og masserer/klør hunden godt.

Så skylling, skylling og skylling! Når du tror du er ferdig - skyll godt igjen.

Opp på fanget i et godt håndkle, kose-mose, tørkes av og så er det villmann-løpngen som endel synes er selvbelønningen for hele elendigheten.

Ingen av mine nekter bading, de store går selv inn i dusjen når jeg ber dem om det, og ingen er redde eller stresset av det på noen måte. Massasjedusjen er også veeeeldig deilig sånn saaaakte fram og tilbake over ryggen, sier gutta' mine.

Moxy (boston) har bare blitt badet 3-4 ganger, så hun bæres inn i dusjen fortsatt, men ser ut til å like det varme vannet, og står stille som en statu mens vi holder på.

Men som en kjent slogan: "Det enkleste er ofte det beste", synes jeg... Minimalt med "dill", og som Nike sier: Just Do It!

Susanne

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...