Gå til innhold
Hundesonen.no

Dominanse/sjalusi


Lewinski
 Share

Recommended Posts

I juni fikk jeg meg ny kjæreste. Han har ei rottweiler tispe på 2år. Som forresten har ett sinnsykt bra lynne og er en diger kosebamse som aldri får for mye kos. Jeg har ei husky tispe som er blanding av siberian og alaska husky på 2 og ett halvt år. Hun har en helt egen personlighet og er av den typen som er veldig knyttet til mor, er lydig og har aldri vært dominerene. Men i sommer kom hun i jeg er voksen fasen og begynte å dominere over plassen jeg satt og plassene vi var på. Yatzy som hun heter og rottweileren Mira er beste venner og Yatzy begynner å fly på andre hunder om Mira er ved siden av hun men hilser de alene er det ikke ett problem.

De to leke sloss og deler på alt. Men siden Mira alltid kommer å skal kose og om Yatzy vil ha kos springer hun alltid rett forann Yatzy. Så igår fikk Yatzy nok. 3ganger begynte de å sloss men klarte heldigvis å skille de før Mira låste kjeven på hun. Har ventet lenge på at det skulle skje men siden de er mye alene sammen, går tur i tvillingbånd, og er alltid med hverandre. Heldigvis er de venner igjen nå men jeg følger med og ser etter tegn på agressjon. Hvis de to rotter seg sammen og flyr på en hund er faren stor for at andre hunder kan bli alvorlig skadd. Hvordan kan jeg hindre at dette skjer? Har hatt hund hele livet å kan ganske mye om det, og la de hilse en og en er jo ett tips. Men når de aldri har hatt problemer med å hilse før og Yatzy er tøff i tryne når de er ilag, så kan det være vanskelig å ha skikkelig kontroll over situasjonen. Er det noen som har vært i samme situasjonen som dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur ikke jeg ville tenkt på dette som dominans, men heller ressursforsvar. Yatzy passer på deg, som er hennes menneske, på plassen du sitter, og vil ikke at Mira skal stjele hennes kos. Det kan jeg godt forstå. :P

Og jeg ser ikke helt koblinga at de to skal bli et voldsteam som hopper på andre hunder, hvor tar du det fra? Jeg har ei tispe på litt over 2 år og ei på 1. Den lille får hilse på andre hunder (så lenge hun er rolig og sånt, selvsagt), men den store får ikke hilse på annet enn hannhunder når den lille er med, for da skal hun passe på og vise hvem som er eldst. Jeg løser det enkelt ved å be Aiko sette seg ved siden av meg mens Imouto hilser, og holder henne der, og så går vi videre.

Sånn til avslutning må jeg si at jeg ikke synes noe som helst om denne hilse-manien som råder. Jeg har tviler sterkt på at ukjente hunder får så himla mye ut av å stå nese til nese med hverandre for en kort stund, før de fortsetter på turen, så jeg gidder ikke drive med hilsing på alt og alle. Folk får bli så sure de bare vil, og kalle med dyremishandler som ikke sosialiserer hundene mine til de blir blå i trynet, det er JEG som skal styre når, hvor og hvem mine hunder hilser på og sosialiseres med, ikke hvermannsen som ikke skjønner at sosialisering også skjer ved å observere. Hvis du er redd for utrivelige hundemøter, så ikke la dem finne sted. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...